AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Ägandekostnader 7-ser

Visad 2.885 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg191st
Postad/Inlagd2019-04-29 10:21
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
SL-kort
Blev helt såld på en 740d -15. Tyvärr upptäckta jag en stor rostbubbla på bakluckan. En så pass ny bil och och rostbubbla.
Så jag drog drog öronen åt mig.
Men jag kan inte riktigt glömma den. Komforten är bl.a det som jag fastande för.

Har nu hittat en 750d -13 som jag tycker verkar intressant. Dock har den gått en bit över 10' mil.

Är dom dyra att serva och äga. någon som kan fylla i lite så man får en uppfattning.
Är det något speciellt man bör kolla upp?

IP: ...[.63.240]
Annons
Antal inlägg544 st
Postad/Inlagd2019-04-30 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
850 iA -92
Börja med att kolla försäkring.           IP: ...[8.96.97]
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-04-30 11:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
Försäkringen har jag kollat och det kostar. Dock inte mer än vad min 325:a kostade.

Läste att någon rekommenderade att ha 50 lakan i bakfickan för oförutsedda utgifter ifall något pajade.
Så därför undrar jag liter över ägande/service kostnaderna.
Blev ockå lite fundersam över rostbubblor på en så pass ny bil - 740d -15.

Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2019-04-30 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Du har inte funderat på en 5GT? Nästa samma komfort som 7:an, men lägre driftskostnad. Kanske en joker?

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.191.26]
Antal inlägg1.728 st
Postad/Inlagd2019-04-30 18:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Swede vill nog ha en snygg bil           IP: ...[.49.163]
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-04-30 19:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
haha... tack!
Men avböjer.
Men har tittat på 5GT i omgångar. Någon slags hatkärlek. Men sjuan var det kärlek direkt kan man säga.

Sneglade på 750d som står på bmw i kristianstad och den 740d som står i slagsta.

Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-05-01 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du tur med bilen och när det ändå händer något så hittar du rätt verkstad eller kan meka själv. Då kostar det inte så mycket att åka 7:a.

Har du lite otur och bilen dessutom hamnar hos fel verkstad kan det bli hur dyrt som helst.

// Magnus

IP: ...[.243.91]
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-05-01 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
Ja, tur vill man hela tiden. Mitt bilägande har varit både tursamt och mindre tursamt.
Brukar lämna bilen till G.W i Bagarmossen och hade tänkt så även i framtiden. Jag mekar inte själv.

Finns kända svagheter och fel på f01 LCI modellerna 740d/750d som man bör känna till?
Antal inlägg2.158 st
Postad/Inlagd2019-05-01 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 M5
F10 550
Skicka ett pm till Fransosen eller sök trådar där han har vart o skrivit om 7 serien.
Han är kung när det gäller 7serien.

Han brukar gärna hjälpa till, konstigt att han inte har hittat hit ännu....

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//           IP: ...[.178.20]
Antal inlägg2.205 st
Postad/Inlagd2019-05-02 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Har varit upptagen med annat den sista tiden :-) Men tack för de värmande orden.

Jag har en sjua och är grymt nöjd. Dock en något äldre version än den du kikar på swede. Jag har heller ingen erfarenhet av dieselmotorerna annat än några trevliga provkörningar.

Det som har varit dyrt på min, som inte är specifikt relaterat till motorvalet har varit Comfort Access-handtagen. Då när min var ny var det inte en av BMWs mest stolta produkter utan jag har fått byta alla fyra. Kostar i runda slängar 3000kr stycket men jag har inte bytt alla samtidigt. Men likafullt. Surt att ha en felfrekvens på 100% på en sån detalj. Bytt har jag gjort själv.

Kompressorn till luftfjädringen sa upp sig helt vips. Var rätt dyrt att byta vill jag minnas. Och nu 5 år senare spökar luftfjödringen igen. Låter man bilen stå ett par dagar så sjunker den sakta ner även om den hoppar upp i rätt läge direkt man startar den. Inga felmeddelanden men inte värdigt bilen att hänga som n´ån low-rider.

Den av första ägaren beställda men aldrig använda kroken sa plötsligt upp sig. Jag hade heller aldrig använt den. Men den fick bytas till det facila priset av 22.000kr..... och den går enligt BMW inte att koda bort ur systemet heller så pajar kroken är det ett byte som gäller. Eller lära sig att leva med plonget varje gång man kör en sväng.

Har fått byta vevhusventilationsslangarna 2 gånger trots att jag bytt till den uppgraderade versionen och det kostar väl en 5-6000kr om minnet är bra.

Sen har jag fått byta alla injectorer tror jag det heter. Nåt med insputningen i alla fall. På en V8 är det så klart 8 st och dom kostar 2500kr st och så arbete på det. Landade på en skön 40.000-faktura. Nu vet jag inte om det är samma prylar på en diesel men dessa verkar inte heller vara en av BMWs stoltaste produkter. Jag tror jag har version 12 på min. Bara det faktum att det finns 11 versioner innan anser jag tyder på en viss miss i framtagandet av produkten.....

Försäkringen är lite av ett lotteri. Men det är inte billigt. 1200kr per månad, helförsäkrad, bor i villa söder om Tokholm och är väl att betrakta som gubbe.

Men när den funkar och går som den ska är den en DRÖM att både köra och att åka i. Jag har i princip alla tillval som fanns att få då och har fyllt på med lite mer läder här och där så att den nog går in under "individualklassen" men mitt tips är att söka en som har så mycket lullull som möjligt. Personligen skulle jag inte välja en diesel pga jag inte gillar motorkaraktären men med dagens pris på bensin och en snittförbrukning på 1,4l/milen så är det ju så klart ingen kul historia att åka och tanka. Nu har jag den iofs bara som sommarnöje men 70 liter a 16 kr märks i plånkan och förtar en del av glädjen, det ska jag inte sticka under stol med.

Annars är det ju stora och tunga bilar men grejerna verkar vara anpassade och jag har inte behövt byta nåt än men det kommer så sakta. Min har gått lite över 20.000 mil vid det här laget så jag vill ändå säga att grejerna verkar hålla bra.

Men att ha en sudd pengar på ett eget konto (som frun inte ser) kan vara bra att ha och att ha en bra meck som inte är anställd hos BMW är även det att föredra. BMW tar i runda slängar 2000kr/t för att kika på sjuor...

Så om man har en stabil ekonomi som tål rätt rejäla utmaningar från tid till annan så är det fina bilar att åka med. Dom går att köra fort framför allt på motorvägen/autobahn men gör inte bort sig på mindre vägar heller även om dom inte helt passar på Ringen eller Slingerbulten.

Vad det gäller just 40d/50d maskinernas ev svagheter får jag lämna WO till nån med mer erfarenhet av just dessa maskiner.

Lycka till :-)

Niklas

Fransosen           IP: ...[.64.129]
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-05-02 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
Tack för mycket och värdefull info.

IP: ...[.15.253]
Antal inlägg804 st
Postad/Inlagd2019-05-02 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret

Och du funderar fortfarande på en 7a?;)

Bara rostbubblan skulle få mig att backa, snacka om usel kvalité:(

Bra skrivet Fransosen@ gillar framför allt:

"Men när den funkar och går som den ska är den en DRÖM att både köra och att åka i"
Och
"Men att ha en sudd pengar på ett eget konto (som frun inte ser) kan vara bra att ha och att ha en bra meck som inte är anställd hos BMW är även det att föredra."

EB           IP: ...[144.128]
Antal inlägg543 st
Postad/Inlagd2019-05-08 14:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men det fransosen haft problem med är ju inte specifikt för sjuan, en 550i är ju ett likastort sorgebarn.

IP: ...[.30.249]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2019-05-08 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Ja, väldigt snyggt skrivet av Fransosen!

Kände igen mig med injektorerna. Min 550i -14 fick problem med detta relativt tidigt, tror bilen inte var mer än 4-5 månader gammal. Garantijobb naturligtvis, och med tanke på att det tog dem två dagar att byta, beställa rätt grejer, testa, ladda ner ny programvara osv.. så är jag glad att jag inte fick den räkningen.

Sedan tycker jag man ska sätta felbeskrivningarna i relation till att bilen är cirka 10 år och gått 20.000 mil. Det är inte så många fel i det hela, ...men när det smäller - då kostar det.

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.82.163]
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-06-13 12:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
Har lite dålig koll på utrustningsnivåerna.
Hittade denna på blocket och undrar om den är snålt utrustad.

Vad anser panelen om denna?

[LÄNK]           IP: ...[.15.253]
Antal inlägg2.464 st
Postad/Inlagd2019-06-13 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iA -02
Här ser du all utrustning i klartext. VIN C994184 [LÄNK]           IP: ...[.137.34]
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-06-16 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
Bra tips. Tack.           IP: ...[.62.149]
Antal inlägg2.205 st
Postad/Inlagd2019-06-17 08:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Kan tycka den var lite tunt utrustad. Det finns en liten panel med knappar till vänster om ratten, bild 9, där det på denna bara finns en knapp. Det finns plats för fyra till....

Vanlig soffa bak, inte komfortsäten
Vanlig farthållare, inte den automatiska
Ingen taklucka

För att nämna några saker som jag tycker en "fullutrustad" bil borde ha.

Men å andra sidan, ju mindre dyr utrustnig som kan gå sönder desto bättre. Vi talar ju ändå om en BMW.

Den ser annars fin ut!

Niklas

Fransosen           IP: ...[.224.18]
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-06-17 10:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
OK, Tyckte precis som du. Lite tunt utrustad. Bensinare var väl det som drog till mitt intresse. Skippar den.

Har snokat lite på den 750D som står i Falköping. Den är inte heller riktigt klockren. Semester snart i sikte vilket gör det lite lättare att åka en dagstur för att kika på bil.

Tack för info/åsikter
Antal inlägg191 st
Postad/Inlagd2019-06-17 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
SL-kort
Vet du vad det är för utrustningskod på komfort soffa bak? saknas skibag då?
Antal inlägg1.667 st
Postad/Inlagd2019-06-17 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tycker man kan fråga sig om det ofta ska köras folk i baksätet? Är så fallet sitter det ju inte fel med ett L på bakluckan. Det extra utrymmet gör något extra kan jag tycka nu när jag äger min första L .

// Magnus

IP: ...[.34.140]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07