AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.675

Läckage AC E61...

För ett par veckor sedan slutade AC:n i min E61 LCI -08 att fungera.

Verkstaden gjorde ett tryckprov och fyllde på med nytt köld- och spårmedel. Nu har AC:n lagt av igen. De hittade inget läckage i motorutrymmet idag.

Det har pyst en del bakom instrumentpanelen vid mittutblåsen när AC:n är på. Kan det vara läckage där?

Någon som vet vad det skulle kunna vara?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag har inte svar på din fråga men precis samma sak har hänt mig. Det har varit ovanliga ljud i mittpanelen under våren och nu när det blivit varmt uppmärksammar jag att jag inte har någon fungerande AC och det är kokhett i bilen. Kliman verkar fungera men det kommer bara varmluft.

Jag är också nyfiken på vad det är som pyste bakom instrumentpanelen?
mi
99
mika2
325i -92,530d e61 -05
hej det kan vara förångaren som sitter inne i bilen som kyler läcker. hade läckage i den på min bil
gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bara hoppas på att det inte är inne i bilen tar nästan 2 arbetsdagar att riva och sätta ihop igen, fick göra detta på min E61 gick lös på 22 tusen kronor.
gto80: Vad var felet?
Har varit och pratat med den lokala verkstaden idag och de "vågar" inte ta tag i det hela och börja riva instrumentpanelen därför att de aldrig har gjort det tidigare. De hittar tydligen inte läckan ens med spårmedel.

Tänkte åka förbi BMW imorgon och fråga om de vet vad det skulle kunna vara och vad det skulle kunna tänkas kosta. :-/
gt
2.751
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om det är som så att det måste rivas allt från ratt och framåt så är detta vad jag fick göra och som jag skrev tidigare så gick det på 22 tusen och det är ca 10 år sedan lär vara dyrare idag, är det förångaren så tar det 3 tim att byta den, men det tar en och en halv dag att ta isär och återmontera.
Jag har sett en E60 rivas ner för att byta förångaren, riktigt mycket jobb. Ska du få det jobbet gjort, se till att verkstaden är välrenommerad och att du har pengar till bytet. Det är inte billigt med tanke på mängden arbete. Var på en auktoriserad verkstad med BMW-mekaniker med över 30 års erfarenhet, ändå tog det långt tid pga allt som måste plockas isär.
Var till BMW idag och bokade en tid i slutet av nästa vecka. Vi får se vad de hittar eller inte hittar.

Någon som vet varför förångaren måste sitta inuti bilen? Skulle den inte kunna sitta i motorutrymmet istället i någon separat låda, eller nåt liknande? Då skulle den ju bli avsevärt lättare att byta...
En liten uppdatering: Det visade sig vara kondensorn som läckte. Fick en offert på ca 8000 kr allt som allt.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Gör inte jobbet på Bmw. Ta in fler offerter. Bytte min på e61 för 3000.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De flesta verkstäder kan E61, ta in fler offerter som föregående skrev.

Mvh
jo
86
jollejo
130 E87 (manuell) -07
M5 E60 -05

Bytte min kondensorn förra veckan på min M5 E60, var väldigt enkelt att göra själv. Ca 1100 kr för en kondensor från nätet och 1000 kr hos verkstad för provtryckning och påfyllning. Om jag går efter vad du har för bil under din profil är detta reservdelsnumret till kondensorn för din bil: 64509122827
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.