AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

F11 523i ojämn tomgång kall motor

Visad 2.691 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg171st
Postad/Inlagd2019-04-22 16:05
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Hej,

Har märkt att motorn går lite ojämnt när bilen stått över natten. Känns som lätt misständning, små skakningar som man känner när man sitter i stolen. Så fort man rullat några 100 meter så går den bra. Ingen varningslampor lyser i instrumentpanelen och nedan har jag dagsfärska felkoder som jag läste ut med deepOBD. Kör jag andra program för att läsa ut felkoder så säger de att allt är grönt.

Det finns ett gäng och någon kanske kan förklara för mig vad de betyder. Bilen är nyligen servad enligt schema. Det första jag tänker på är tändspole men samtliga är bytta av förra ägaren för ett tag sedan. Tycker dessutom att den drar lite mycket soppa på öppen landsväg, 8.3 l/100km räknat manuellt mellan tankningar. Nyligen besiktad med perfekta avgasvärden.

Nedan följer felkoder:

DME/DDE:
0xCD9430 CAN communication in case of under-voltage: communication error to EGS, Error currently not available, but already stored

DME/DDE:
0x210801 Generator: type wrong, Error currently not available, but already stored
103655 km, 103700 km, 105310 km

DME/DDE:
0x12C601 nitrogen oxide sensor readiness for operation: the Signal will not be available at the Start, Error stored
104170 km

HEADUNIT:
MOST: the actual configuration is incomplete, Error currently not available, but already stored
103644 km, 105342 km, 105342 km

IHKA:
PATT module, signal line: short circuit to Minus or interruption, Error stored
104993 km

IHKA:
Compressor: shutdown due to the lack of DME-release, Error stored
104981 km

Vad tror ni som är mer insatta?           IP: ...[100.182]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-04-23 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Läste mer på nätet och hittade att felkoden 0x210801 kan vara orsaken. Står följande:

Fault Code Description
Diagnosis monitors the identifier of the alternator and compares it with the target value.
The fault is detected when the identifier of the alternator does not match the identifier stored in the DME.

Possible cause of fault:
- Incorrect alternator installed

Fault Code Conditions
General Conditions Voltage condition:
- Target voltage of alternator once for at least 5 s: greater than system voltage +1.0 V or greater than 14 V
Temperature condition:
- None
Time condition:
- 10 s
Other conditions:
- Engine on
- Alternator not fully utilised
- No fault code relating to the alternator stored
Terminal Condition

Driving Conditions
Fault Time Condition
The fault code is entered if it exists for longer than 25.5 s
Service Plan
- If fault frequency less or equal to 3, clear fault code memory and take no further action
- If fault frequency is > 3, replace alternator

Fault Impact
Possible noticeable symptoms:
- Slightly irregular idle speed may occur
Breakdown information:
- None

Warnings
Warning Lights
- Emission warning lamp ECE: OFF
- Emission warning lamp US: OFF
- Electronic engine output reduction ECE: OFF
- Electronic engine output reduction US: OFF
- CC-message: NONE

Control Center Messages

Service Notes
- The alternator still supplies the vehicle with power.

Någon som varit med om detta? Ge sig på laga eller låta det vara tillsvidare?           IP: ...[100.182]
Antal inlägg193 st
Postad/Inlagd2019-05-25 16:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA -08
118i-10
Har tankat 95 okt nu. Två x 30 liter ca. Känt ryckningar som jag inte haft de två sista åren. Blev snål när jag tankade för 98 okt kostade 17.41. Tänker nu fylla tanken med minst 55 liter 98 okt. Så det kan vara sant som en del BMW-mekaniker säger. Tanka alltid 98-99 okt till N53.           IP: ...[.14.142]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-05-25 18:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
BMW rekommenderar minst 95 oktanig kan inte tänka mig att de skulle göra det om bilen kommer gå skit. Med tanke på ovanstående felkoder så tror jag på hårdvaran. Har du läst ut dina felkoder?           IP: ...[100.182]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-05-28 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 523i Man -11
Samt några till men ej BMW
Hade liknande förra året på min E91 325i N53 -09.
Gick som en kråka efter kallstart, så snart motorn var varm gick den perfekt.
Googlade och det mesta pekade mot att det är ett standardfel som kräver byte av spridare... Vi koll visade den dock endast felkod för NoX-givaren. Bytte den (kostnad med arbete på BMW-verkstad ca 8000 kr), men ingen skillnad...
Blev byte av spridare för 22.000 kr och nu går den perfekt.
Sura pengar... Hoppas det är något enklare på din.           IP: ...[154.105]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-05-28 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Tack för svaret, jag hoppas verkligen att det inte är spridarna men räknar med Nox-sensorn dock är jag fundersam om jag ska sätta dit noxem eller oem sensor. Det värsta som kan hända är att nox katalysatorn ger upp pga ålder senare och man valde bort noxem.

Har bestämt mig för att lämna in bilen till en verkstad som har bättre koll på detta än jag så får jag se vad de säger och hur jag går vidare.           IP: ...[100.182]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-06-13 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Några av felkoder jag hade pekade ut NOX sensorn som boven och den byttes och en uppgradering av mjukvaran i bilen så löstes de andra felkoder också så fanns i minnet.

Har hunnit köra 10 mil sen bytet och gjort 2 kallstarter och det känns bra så här långt. Vill nog köra par veckor till innan jag kan ropa hurra!

          IP: ...[9.20.85]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-06-27 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Blev inte helt bra, började tända motorlampan vid kallstart och spridare är utpekade i diagnosen. Orkar inte byta en i taget när flera kan vara på väg att ge upp så den är inbokad på byte av samtliga. 20k fattigare här men förhoppningsvis tar det slut här.

          IP: ...[100.182]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-27 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 523i Man -11
Samt några till men ej BMW
Då var det samma historia som med min E90 325i. Trist, men skönt att ha det fixat.
Själv bytte jag min E90 mot just en 523i F11 förra året. Hoppas verkligen slippa samma sak igen...           IP: ...[.115.90]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-06-27 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Spridarna är förhoppningsvis det sista som byts på ett tag för nu är samtliga tändspolar bytta, Nox-sensorn är bytt och luftbälgarna är också bytta så kanske man får ett gäng glädjemil. 😀

          IP: ...[100.182]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-27 22:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 523i Man -11
Samt några till men ej BMW
Min har precis passerat 10.000 mil och går fint. Dröjde till 15.000 mil på 325an innan spridarproblemet kom. Hur långt hade din gått när det började?           IP: ...[.115.90]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-06-27 23:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Jag köpte min F11 för några månader sedan och då hade den precis passerat 10k. Samtliga tändspolar byttes på garanti vid cirka 4k mil. Den funkade bra vid köptillfället men det känns som den var tickande bomb för strax efter köpet gick både Nox-sensorn och nu spridare.

Har fått höra att Nox-sensorn har en livslängd på mellan 7-10k mil. Spridare varierar verkar det som men jag tror att det kan vara bra med spridarrengörningsmedel för att förlänga livslängden. Sen finns det olika index (revision) på spridare och nu ligger de på index 12 eller 13 och det finns knappt någon info om vad som är förbättrat på de. Inte heller har jag sett tumvisning på hur länge olika index håller i en motor. Ska i alla fall vara intressant att se vad det är för index som sitter i min bil nu som höll 10k och hur länge senaste indexen kommer hålla.

          IP: ...[100.182]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-06-27 23:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Förresten vad ligger du i bensinförbruknig på motorväg? Innan jag bytte Nox-sensorn så kunde jag inte få förbrukningen under 0.8 på motorväg men efter bytet och en flaska spridarrengörningsmedel låg den på 0.75 på samma sträcka och passagerare som innan bytet. Jag tror att jag kommer få ner förbrukningen ytterligare med nya spridare, men intressant att höra hur du och andra ligger till.

          IP: ...[100.182]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-28 08:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 523i Man -11
Samt några till men ej BMW
Med ”moms” på motorväg ligger min på 0,9.
Har inte kollat upp vad som ev är gjort på min tidigare. Antar att tändspolarna är bytta, har väl bytts på alla N53...
Tack för tipset, ska hälla i RedLine let då och då så kanske spridarna får lite bättre livslängd.
Vilka luftbälgar är det du har bytt?           IP: ...[.115.90]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-06-28 08:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Testa att fylla tanken med en flaska red Line spridarrengörningsmedel och fyll resten av tanken med bensin och kör upp det. 0.9 ligger min vid stadskörning.

Båda luftbälgarna byttes av förra ägaren, jag ser bara felbeskrivningen på arbetsordern att bilen hade sjunkit ihop bak och att BMW verkstan bytte båda då.

          IP: ...[100.182]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-28 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 523i Man -11
Samt några till men ej BMW
Ska haääl i RedLine S1-1 i samband men tankning idag. Ska bli intressant om det gör någon skillnad på förbrukningen. Återkommer.

Testade RedLine på 325an när den gick dåligt efter kallstart, men då var det för sent. Spridarna var uppenbarligen så igensatta att RedlIne inte bet på dem. Gäller att köra det i förebyggande syfte istället.

Intressant med luftbälgarna. Vad jag vet är det inte vanligt att de ger sig.           IP: ...[154.105]
Antal inlägg171 st
Postad/Inlagd2019-07-08 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iA Touring M-sport -11
Samtliga spridare bytta och nu går motorn fint som den ska. Märker även att accelerationen har blivit mjukare samt att bensinförbruknigen har sjunkit lite till. Mer exakta siffror får jag när jag kört slut på tanken men närmare tillverkarens siffror mot vad det var innan bytet av Nox-sensorn och spridarna.

          IP: ...[100.182]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-

BMW 325i M-sport  -08
Pris: 92.500:-

BMW 540i/6  -98
Pris: 26.000:-

BMW 730d  -17
Pris: 530.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen