AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Hårt fastsittande ventilkåpor M73TU

Visad 2.917 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.691 st
Postad/Inlagd2019-05-17 11:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Superkul att det gick bra! Det är få saker som är så roligt att få en V12:a att gå bra. Min går så bra så mynttricket funkar alldeles utmärkt. (Myntet ramlar alltså inte)

Den enskilt största skillnaden jag märkte på min var när jag bytte till nya tändkablar och rotorer, särskilt vid kall motor. Sen är ju insugspackningar nya också.

Tråkig vevhusventilation ger väl dålig gång på vilken BMW som helst, men vevhusventilationen på M70 är så enkel så den KAN bokstavligt talat inte gå sönder. Jag trodde den var lika enkel på M73 men tydligen inte? På M70 är det ett 15 cm långt gummirör som går in i insuget strax efter LMM:en. Jag gissar att det beror på att man inte vill få oljedimma på tråden i LMM:en.

Visste ni för övrigt att äldre amerikanare har öppen vevhusventilation - alltså den går bara rakt ut i luften via ett litet skumgummifilter med följd att alla oljeångor går rakt ut i luften och ger utsläpp av kolväten som (milt uttryckt) inte skulle tillåtas på modernare bilar.           IP: ...[.219.32]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2019-05-18 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,
För min bildnings skull studerade jag vevhusventilationen på M70. Den är ju fysiskt väldigt annorlunda den på M73. När konstruktörerna satt och "förbättrade", tyckte de nog att det blev en elegantare motor, när ventilerna kunde gömmas undan och diverse slangar ersättas av gömda kanaler. Uppenbarligen var/är ventilationen på M70 inte heller tekniskt helt lyckad, eftersom den har blivit onödigt känd i samband med förhöjd oljeförbrukning.

För den intresserade:

[LÄNK]


/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.691 st
Postad/Inlagd2019-05-18 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Grymt intressant artikel!           IP: ...[144.163]
Antal inlägg2.691 st
Postad/Inlagd2019-05-19 11:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Förresten så kanske vi just uppfann hjulet igen. Vevhusventilationen har ju bråkat på alla BMW sedan stenåldern...           IP: ...[144.163]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-05-19 13:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ja, vevhusventilation är ett mörkt kapitel på många bilar. Kanske särskilt BMW. På min tolva (m73) var packningarna mellan ventilkåpa och ventil i insug slut på båda sidorna. Liiite pilligt att byta men man är ju luttrad sedan membranet på m60 och eländet som fryser på m54. En vacker dag är det väl dags för systemet på 996:an att packa ihop och det blir riktigt jobbigt...

Men VAG har ju någon snurra där skiten fryser och smörjningen av toppen upphör, då snackar vi misstag på hög nivå =P

// Magnus

          IP: ...[.243.91]
Antal inlägg2.691 st
Postad/Inlagd2019-05-19 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Det som du nämner på VAG händer på BMW också. Enda orsaken att våra 750 och 850 inte råkar ut för samma sak är nog att de inte så ofta körs i minusgrader.

Det som stod i artikeln Lenwib länkade till är kort och gott följande: Det skall vara undertryck i vevhuset. Vilket är lätt att kontrollera genom att skruva loss oljelocket och hålla en plastpåse över det och köra motorn på tomgång. Då ser man ju om det är övertryck eller undertryck. Är det övertryck så är sannolikt vevhusventilationen trasig. Då kommer förr eller senare olja från vevhuset komma upp genom kolvtätningarna.

Är det någon som vet om det är så enkelt att kontrollera övertryck i vevhuset?           IP: ...[144.163]
Antal inlägg1.038 st
Postad/Inlagd2019-05-20 23:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 -91
Ja så enkelt är det.           IP: ...[.117.12]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen