AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Hårt fastsittande ventilkåpor M73TU

Visad 2.919 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.719st
Postad/Inlagd2019-04-17 14:41
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Det gäller alltså en M73TU från 1998 med ca 210000 km.

Ursprungligen gick projektet ut på att byta insugspackningarna, eftersom jag jag misstänker att det är de som gav misständningar vid kall motor. (De visade sig också ha deformerats och spruckit i en mycket stor omfattning.)
På min väg ner mot maskinens hjärta hittar jag bara mer och mer som kan må bra av att bli utbytt. (Det märks att värmen frestar på materielen.)

Ett litet tekniskt problem har dock uppstått. Ventilkåporna sitter som berget och jag vet inte riktigt hur jag skall gå på dem. Att börja bända lite på måfå i mjukt aluminium känns inte som den rätta metoden, så därför hoppas jag att någon här kan ge mig vägledning.

Egentligen finns det inget särskilt påtagligt läckage att åtgärda, men jag tänker att det här skall bli min sista utflykt bland alla dessa slangar, vakuumledningar, kablar och fästen. :)

Tack på förhand!

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.692 st
Postad/Inlagd2019-04-17 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Jag antar att ventilkåpspackningen är ganska hård, och sitter stenhårt vilket ju är en typisk egenskap på 20000-milade V12:or. (Eller på alla bilar kanske).

Är du säkerpå att du lossa alla skruvar? :) Dum fråga jag vet, men ändå? De syns ju ganska enkelt. Jag hade nog försökt ta en sådan plastspatel som man använder för att demontera klädsel-delar och försöka bräcka lite försiktigt.

Du skall nog räkna med att du kommer att förstöra ventilkåpspackningen om du gör på det viset, men det kanske inte gör något om du ändå pular.

Är banjobultarna ett problem på M73? I så fall finns det bra kit att köpa för en billig peng.           IP: ...[144.163]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-04-17 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det brukar finnas ett ställe där det finns en något utstickande metall del på kåpan som man antingen kan bryta mot eller använda en glidhammare med passande "krok" i änden? Alternativt gummihammare, eller vanlig "slägga" med en träkloss emellan, det lossnar för eller senare. Flera respr värre om kåpan är i plast, de spricker de lätt :(           IP: ...[197.202]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-04-17 23:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag skulle ha bankat lite lagom med en 1 kg slägga och en bra träkloss emellan i framkant att kåpan, främst i "horisontalplanet från alla 4 riktningarna" men även lite lätt i vertikalplanet. Det kommer ta sin lilla tid, men kåpan kommer lossna. Kom ihåg att fortsätta att "banka o lossa hela vägen runt", lyfter man kåpan när man bara fått den att lossna lite-lite kan man spräcka kåpan om man har otur, den verkar vara i magnesium? Jag bytte nyligen kåpor på min S62, även de satt bra, men lite lagom bankande så lossnade de till slut, men det är i vanlig alu inte i ömtåligare (?) magnesium.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-04-17 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Får jag GISSA så sitter kåpan som sämst i framkanten där den är halvcirkelformad, den ser även ut att ha uppvikt ytterkant där, mer styrka?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-18 10:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Tack för förslag!

Det där med att bända eller slå in en kil försvåras av att kåpan har ett litet överfall som åtminstone i viss mån hindrar en kil från att nå själva packningen på ett sätt som inte riskerar träffa fel. Operationen skulle knappast vara möjlig med ett plastverktyg, jag får en känsla av att allt är hårt som bakelit. Men att slå en eller flera kilar är också lite detsamma som att bända. Metoden blir inte mitt första val.

@AlexanderK: Någon banjobult finns det inte i den aktuella regionen. Och det är just för att byta packningar som jag företar denna operation, så de är beställda. Sen är ju frågan om det verkligen är en bra idé att byta dem, när det inte finns något läckage mer än lite svett, kanske. "Laga inte sånt som inte är trasigt", som det heter. Men jag vill verkligen inte riskera att behöva demontera insugen igen, med allt det bök det innebär.

Efter att jag ställt frågan här, letade jag vidare och hittade en SAAB-sida, där just Dawwes metod föreslås. Fast jag skall försöka med en lång kloss för att utjämna kraften och undvika deformation. Men det är nog så, att kåpan måste "chockas" loss på något försiktigt sätt. Med tålamod, som sagt. Det får bli första ansatsen.

Den främre änden på varje kåpa inbjuder till lite bändande, men samtidigt är rundningen över kamaxellagringen en känslig del att få tät, så jag kommer att börja på långsidorna, som det känns nu.

Fast närmast är det uppehåll för påsk. Jag återkommer med resultat. Tack så länge. Önskar er (och alla andra läsare) ett trevligt påskfirande!

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-22 15:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Knacka, var det. Verkar vara lösningen! :)

Så långt har jag visserligen bara jobbat med den ena cylinderbanken, och bara från motorns mitt (det går inte att komma åt på rätt sätt från utsidan), men nu är kåpan nästan loss. Den går att vicka, där den hänger i den yttre långsidan och den borde på ett eller annat milt sätt (försiktigt bända?) kunna övertalas att släppa taget helt. Betraktar fallet som löst, även om den andra banken ännu är helt obearbetad.

Tack igen för råd!

Men jag skall passa på att fråga om bästa sätt att få bort fastsittande packningsrester? Är det bara att skrapa försiktigt? Eller finns det något underbart lösningsmedel? WD40 kanske kan göra lite nytta?



/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-04-22 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om kåpan vickar bra så är det ingen större fara att bit för bit vicka mer o mer tills den lossnar helt. Vill påstå att du är så gott som hemma på ena sidan. Om packningsresterna sitter fast på topplocksdelen så får man skrapa med nåt lämpligt (här kan ett stumt plastverktyg komma till användning...), o framför allt hålla koll så att packningsresterna inte hamnar i motorn. Ventilkåpan är lättare, jag körde högtryckstvätt, fick bort det en hel del på det viset (nåt riksmongo hade limmat packningen mot ventilkåpan...), men skrapande blev det ändå, skrapade med en gammal "trubbig" flat-mejsel då M5 E39 har en profil-packning så att säg, dvs packningen är "plan" mot topplocket men delen mot ventilkåpan har ett rätt djupt spår den löper i... M5 E39 har packning tillverkad i "gummi" så är det korkpackning på M73 (tveksamt) så är det nog rätt enkelt att pilla bort resterna.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-04-22 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Glöm inte att rengöra kåporna invändigt, högtryck, avfettning o lämplig stålborste är ett förslag. Jag gick inte bananas utan nöjde mig med en enklare rengöring [LÄNK]           IP: ...[197.202]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-22 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Tack, Dawwe.

Det blir fortsättning imorgon. Jag hade ingen tanke på att kåporna skulle kunna vara särskilt smetiga på insidan. Nu har spänningen stigit!

Återkommer.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-24 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Bara en mellanrapport: Nu är båda kåporna loss. Den vänstra kåpan släppte lite lättare, antagligen för att det fuktade lite olja mer där.

Väntar nu på att få delar, innan jag fortsätter operationen. Packningarna sitter tillsvidare kvar i kåporna och är hela, bara lite "trötta". De tycks vara av gummi(-liknande material) och inte så där bakelit-aktiga som jag föreställt mig. Men eftersom ventilkåporna har en liten kant som går ner över respektive cylindertopp, hade en lösgörning med hjälp av kil(ar) blivit svår. Kanske omöjlig, om man vill gå försiktigt fram.
Kåporna är f ö tillverkade i två lager, ett inre av plast (?) samt ett yttre av alumium.

Det sitter mycket riktigt ett mycket tunt lager av något segt på kåpornas insidor. Har bara känt lite på det, men bensin eller lacknafta löser det nog ganska lätt. Eller avfettning plus högtryck, men jag har inget bra utrymme för det.

Härmed skulle tråden kunna avslutas, men jag skall så småningom återkomma med resultatet av den verkliga finalen.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-04-24 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lenwib: Nog finns det en GDS-hall med högtryck även i staden där alla män/pojkar heter Glenn :D?           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-24 15:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
:)

GDS-hall är inte första-valet. Jag är lite för bekväm för det. Får (oj, här blev det eldavbrott en stund...) se hur jag gör, när det börjar röra på sig. Som sagt, lagret av "smuts" är väldigt tunt, borde gå att pensla bort.

/(G)Lennart :)           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.692 st
Postad/Inlagd2019-04-30 11:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Men nog måste det väl finnas banjobultar i oljespridar-röret på M73? Kul att du fick loss insugen. Vilken metod använde du dig av? Själv gillade jag metoden med att fästa bultarna med monteringsfett.

Det är helt rätt att det är dubbelmaterial i ventilkåporna. Det var det redan på M70, de kallar det "sandwich" och det är för att reducera motorljudet.

Så, nu vet jag inte om det framgått, men jag gissar att du byter både ventilkåpor, insugspackningar och lite annat smått och gott som går sönder av bara farten?

          IP: ...[.219.32]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-30 13:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Jaha, nu förstår jag vad du menar. Du skrev om banjobultar, långt innan jag ens kommit dem inpå livet. :) Nr 17 här, antar jag att du menar?
[LÄNK]

När jag nu läst på, nämns visserligen problem med lossnande bultar, men egentligen rörde det (nog) i huvudsak M70, även om M73 åker med i sammanhanget av bara farten. Så får jag kolla det, men jag har ingen avsikt att byta dem (eller Loctita dem) bara för att... Någonstans måste jag dra gränsen. Tack för tipset! Nu har jag lite mer att oroa mig för! :)

För att få loss insugen, använde jag BMW:s specialverktyg, som jag tidigare köpt för detta ändamål. I princip en 10 mm hylsa med en magnet i botten och med en säkert 300 mm förlängning. Värt varje krona!

Projektets huvudsyfte är att byta insugspackningarna, som jag misstänkte hade tagit stryk när en kylarslang sprack under gång. Även fast jag kunde stanna nästan på fläcken, finns det så mycket eftervärme - dessutom utan någon som helst närvarande kylvätska - att jag misstänkte packningarna efter att ha läst om orolig kall motorgång redan med mikro-spruckna packningar. Trodde först att det var tändkablarna som bråkade, så dem hade jag redan beställt innan jag läste om packningarna. Men när jag fått loss dem, var det åtminstone ingen tvekan om de är helknäckta. Kan länka till bildbevis, om så önskas.

Ventilkåpornas packningar valde jag att byta för att jag läst att en del ägare tvingats till det. I mitt fall var det inte tvunget, men visst förväntar jag mig en lite tätare försegling när det är klart.

Packningarna är f ö av något elastiskt material. De satt ganska fast men var ändå någorlunda lätta att få bort i (nästan) ett stycke. Det var bara på ett ställe som den ena bränt fast såpass, att verktyg behövdes.

Någon sorts slutrapport kommer så småningom. Jag väntar fortfarande på lite delar och sen finns det en del väldigt smala portar att ta sig igenom på vägen mot första start.



/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.692 st
Postad/Inlagd2019-04-30 14:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Kul, visa gärna en bild på specialverktyget, gärna med reservdelsnumret om du har det kvar.

Ja, det var nr 17 jag menade. Jag har för övrigt bytte både insug, ventilkåpor och tändkablar, rotorer på min och framförallt vill jag minnas att tändkablar och nya rotorer gjorde en väldigt stor skillnad. Nu är den väldigt solid och jämn i gången.           IP: ...[.219.32]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-30 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Redigeringen bråkar.... går inte att spara.

Nytt inlägg, alltså:

newTIS.info. Femte bilden uppifrån i instruktionen 11 61 046. Jag kan nog inte få till någon så mycket bättre bild själv. Verktyget har nr 116060. (Anges också i / vid bilden.) 1/4” fattning.

Instruktionen (kanske): [LÄNK]

Länk till endast bilden (om inte inte till länken till hela instruktionen lyckas nu heller.)
[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-04-30 17:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
(Tidigare fick jag uppfattningen, att det inte gick att spara redigerade inlägg på iPaden. Men fungerar det inte på Windows 10 eller Android heller. Jobbigt! :( )

Nå, ett litet tillägg: Jag mätte just verktyget själv. Det är totalt *400 mm* långt. Även om det går att plocka ihop en massa förlängare, fås knappast samma stabilitet.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-05-14 13:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Slutrapport.

Allt sitter ihop igen. Inga delar över. Provkörningen, 60-70 km lång, fungerade perfekt (men jag gasar fortfarande försiktigt). Ännu har jag heller inte kört någon diagnos.

Ventilkåporna rengjorde jag först med pensel och lacknafta. Det tog en del smuts, men jag märkte att penseln blev alldeles nedkletad med något brunsmetigt. Fast löser inte lacknafta detta, ligger vatten nära till hands att prova. Och vatten löste smeten lätt! Överraskande, minst sagt. På kåpans insida avsätter sig alltså något vattenlösligt ur oljan. Eller antagligen snarare någon bildad förorening. Så Dawwes förslag om högtryck hade ju fungerat bra. Men det blev prydligt ändå.

De nya packningarna var mjuka och kompletterades (enligt föreskrift i TIS) med silikon. Detta borde bli tätt, men en senare kontroll skall naturligtvis göras.

Grundprojektet var egentligen att byta insugspackningar. Det visade sig verkligen behövas, som sagt. Redan det naturliga åldrandet i motorvärmen påverkar deras skick och det olycksaliga haveriet med kylarslangen satte definitivt in sista stöten på deras effektiva liv.

Ett allmänt förekommande problem, när det mekas med M73, antagligen också M70 ?, är att ansluta vevhusventilationens ventiler till sina resp. ventilkåpor. TIS har faktiskt en speciell instruktion för detta, [LÄNK]. Den kände jag tidigare inte till, så jag blev riktigt lättad över att kunna slippa det där pillandet i blindo med diverse hemgjorda verktyg.
Det var bara det, att instruktionen inte funkade. Om man inte avlägsnar motorns hela kablage, finns det ingen plats alls bakom det högra insuget. På vänster sida finns det mer plats, det är bara ett par rör som sitter lite i vägen, men TIS-konceptet var ändå inte praktikabelt. Det finns nog en anledning till att metoden visas på en icke-installerad motor...
Men med insugen ännu inte helt fastskruvade, blev det lite extra manöverutrymme. Det underlättade betydligt. Så med de egentillverkade verktygen blev resultatet både enklare att åstadkomma och säkrare (för med insugens muttrar helt åtdragna är det väldigt svårt att avgöra om allt verkligen hamnat rätt).

Till slut kan jag meddela ett "äkta" BMW-nummer på den tidigare nämnda specialhylsan, 11 6 060. Det är 83 30 0 491069. Jag såg etiketten på påsen, när jag packade ihop.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2019-05-15 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Trevlig och informativ läsning. Kul att det blev bra!
Då är det väl bara att man börjar ladda upp för att göra jobbet själv. Kanske är det nyckeln till perfekt tomgång även om jag inte lyckats påvisa något läckage hittills trots startgas och rökmaskin.

// Magnus

          IP: ...[.243.91]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2019-05-17 10:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Tack!

Rök och startgas klarar nog inte att avslöja de små sprickor i insugspackningarna, som det normalt är fråga om. Se länken nedan. Om du inte har några objektiva indikationer på misständningar, som diagnosdata, är det kanske en väldigt stor chansning att gå på packningarna. Å andra sidan kan det vara en investering för framtiden. Och samtidigt är det bra att få bytt de där muffarna mellan ventilkåporna och vevhusventilerna. Och kanske också själva ventilerna. Och ventilkåpspackningarna. Sen räcker det nog... :)
Jag har f ö en erfarenhet från en annan 750, att en felfungerande vevhusventilation också ger orolig motorgång.

Efter kylarslangshaveriet på min bil blev misständningarna vid kall motor väldigt tydliga. Det spottade i insugen och lät allmänt miserabelt under flera minuter. (Risk för kattarna!) Men sen gick motorn normalt. Till en början kunde en felkodsläsning efteråt visa felkoderna p g a misständningar som "shadow". Tändkablarna - fukt och överslag - stod då högst på min misstankelista. Fördelarlocken och deras "innanmäten" så väldigt ok ut, nästan som nya.
Men under vinterns grubblerier syötte jag på den här artikeln:

[LÄNK]

Då kan man säga att jag ändrade uppfattning. Tändkablarna var redan beställda, men de är ju också förbrukningsvaror, så det gjorde inget (mer än att totalinvesteringen nu ökade ytterligare - lite svettigt; förstår inte varför man bråkar om ett bensinpris på 16.89 ;). Och sen så blev det ventilkåpspackningar. Och vevhusventiler med muffar. Värmen tycktes ha frestat på knackningssensorerna också. Hade haft en sporadisk felkod på en, så då blev det sådana också. Allt med ambitionen att detta skulle vara min sista större insats i den här delen av bilen.

---------------

Igår, efter några turer på totalt ca 10 mil, blev diagnosen den friskaste någonsin! :)

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen