AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

fel pa laddning E39 2003

Visad 1.193 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg267st
Postad/Inlagd2019-04-15 23:14
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Ursakta uteblivna prickar mm,men har nytt tangentbord !! Till fragan Har en bekant med en nyinkopt
E39 )520 2003,som laddningen av batteriet inte funkar! Generatorn ar bytt,och den nya laddar endast
nan tiondel over batterispanningen. Jag misstanker eventuellt fel pa tandstartskontakten,men skulle vara
tacksam om mer input om detta!!!           IP: ...[128.180]
Annons
Antal inlägg10.280 st
Postad/Inlagd2019-04-16 03:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då ska vi se, det borde sitta en M54B22 med Siemens MS43 motorstyrsystemet.

Generatorerna till dessa är relativt enkla, tror det var till Siemens MS45 (vissa M54-motorer som tex de som satt i E60 använder detta motorstyrsystem) som det började bli krångligt då generatorn styrs via BSD-bussen av DME-enheten som i sin tur pratar med instrumentklustret via CAN-bussen för att tända och släcka laddningslampan.

Till ett MS43 motorstyrsystem så är det på sin höjd MFR (Multi Function Controller) inblandad. MFR är ett litet övervakningssystem som sitter integrerat i generatorn och övervakar att spänning, varvtal och annat är inom gränsvärden. Om det inte är det så kommer MFR att ta den så kallade D+ insignalen och sluta den mot jord. Det kommer att göra att lampan i instrumentklustret börjar att lysa.



Det finns typiskt tre anslutningar till en generator på en M54-motor.

B+
Även kallad Terminal 30. Här sitter en grov kabel som går direkt till startmotorn och därifrån direkt till batteriets pluspol. Var försiktig med denna - det är spänning här hela tiden och det är helt osäkrat!

D+
Är ett av de två stiften i den svarta kontakten. Denna är till för att tända eller släcka laddningslampan.

Terminal 15
Är ett av de två stiften i den svarta kontakten. Här kommer spänning som generatorn behöver för att den ska fungera (går via tändningsnyckeln och säkring F30).



För att få reda på vad som är fel så är det helt vanlig traditionell okomplicerad felsökning som gäller :-)

Första frågan är såklart : Tänds laddningslampan när man slår på tändningen (till läge II) och slocknar när man startar motorn?

Nästa steg är att kolla vad spänningen ut från själva generatorn är. Här ska man mäta spänningen mellan B+ pinnen (inte kabelskon eller kabeln utan specifikt på B+ pinnen) och generatorns hus (eller någon metalldel på motorn) med motorn på tomgång.
Även om generatorn ger korrekt spänning ut så kan det gå fel på två sätt - antingen är det dålig kontakt längs med pluskabeln från generatorn till batteriet eller så är det dålig kontakt längs med jordningen av generatorn till batteriet.
Det är dock högst osannolikt att du har problem med något av dessa två - men mäter man direkt på generatorn och får låg spänning vet du att du måste börja med att åtgärda att generatorn ger korrekt spänning ut (mäter du över batteriet vet du inte med säkerhet om generatorn fungerar och anslutningarna är dåliga eller inte).
På min M54-generator är ordinarie B+ pinne inte åtkomligt då den sitter fastskruvar med en plasttäckt mutter. Fast det finns en andra B+ terminal som är tillgänglig - borde vara samma spänning där. Men vill man vara säker så kan man temporärt ta loss den plasttäckta muttern och sätta dit en vanlig mutter för mätningens skull.

Du kommer med största sannolikhet att få vanlig batterispänning när du gör ovan nämnda mätning. Nästa steg blir att verifiera att generatorn får den spänning den behöver via Terminal 15. Som nämndes innan så är Terminal 15 en av pinnarna i den svarta kontakten. På min M54-motor finns det bara två pinnar i denna kontakt (som är gjord för tre pinnar) och det brukar vara den yttersta pinnen som är Terminal 15. Men vill du vara säker så kolla färgen på kabeln - den ska vara grön/brun för Terminal 15.
Så koppla loss den svarta kontakten från generatorn och börja med att mäta spänningen mellan kabelkontaktens Terminal 15 och känd god chassijord med tändningen avslagen. Du ska inte ha någon spänning i detta scenario. Slå sedan på tändningen till läge II och gör samma mätning - du ska nu mäta upp batterispänning här.


Det är de inledande stegen i en felsökning, beroende på vad man får för resultat i de olika stegen så får man ta olika vägar för vidare felsökning.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2019-04-16 23:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack for valdigt utforlig beskrivning! Jag ska skicka vidare detta till bilagaren sa far han kolla upp detta.Aterkopplar med besked.           IP: ...[128.180]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se





PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 325  -01
Pris: 40.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 55.000:-

BMW 318Cabriolet  -92
Pris: 60.000:-

BMW 528iA  -00
Pris: 25.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen