AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Olika slitage på däck xdrive.

Visad 3.580 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6st
Postad/Inlagd2019-04-13 22:37
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i Xdrive
Hej, jag har en M235i Xdrive som bara går hur bra som helst, nu till det eventuella problemet..
: bilfan har alså fått samtliga nya däck i samma datum samma däcktryck men nu är det typ 4mm kvar på bak och 6fram, står ju att det är så jävla noga och vissa säger man ska köpa nya om man får punktering efter typ hundra mil..
'hur kan detta inträffat? ska jag köpa nya trotts att dom lätt går denna sommar?
Tack för svar! (sökt tidigarae inlägg men hittar inte det jag vill ha svar på )
Mvh Maxan           IP: ...[.141.72]
Annons
Antal inlägg2.915 st
Postad/Inlagd2019-04-13 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Om du inte skall köpa nya utan fortsätta med dom gamla; vad kan du göra? Tänk!

IP: ...[207.240]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2019-04-13 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i Xdrive
Nog för att det ramlat i en låda öl men vad menar du, med det för mig uppkäftiga svaret?
Frågan var, för att förenkla för dig.
1. Kan det vara nåt fel på bilen då fram och bakhjul slits olika?
2. Ska jag köpa 4 nya däck trots att dessa är helt okej, (förutom den ojämna slitningen fram och bak.)
3. Vad ska jag tänka på? förenkla gärna för en idiot, jag hittade inget givande i ditt svar.           IP: ...[.141.72]
Antal inlägg2.915 st
Postad/Inlagd2019-04-13 23:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Rotera :-)

Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2019-04-14 00:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i Xdrive
Ja, naturligtvis har det slagit mig att det bara är och skifta fram och bak.
När nu "SkitBMW" (för att citera ditt egna inlägg) har en tolerans på 1% i rullomkrets bak och fram och som jag tidigare skrev, att folk med troligen mer kunskap än dig uppmanar till och köpa nya däck vid en punktering efter 100 mil kanske inte frågan är totalt utan relevans?
Jag frågade för att jag inte vet vad som gäller, naturligtvis kan jag byta fram och bak men har då 4mm fram och 6mm bak innan detta har slitits tillbaka.
Är det då också bara att "tänk" hur exempelvis fördelningslådan mår under tiden detta inträffat?
Hoppas på att någon med mer kunskap i frågan svarar kanske någon som kan förklara utan och vara dum och störig!
Återgå nu till din reklamation angående dom 10 månadernas orörda rostiga bromsskivorna, ha ha ha!           IP: ...[.141.72]
Antal inlägg3.688 st
Postad/Inlagd2019-04-14 07:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
F10 M550d 2014
Maxan323 : Ta och lugna ner dig lite med den attityden lär du nog inte få någon hjälp.

Du verkar ju ha jämn slitage så rotera är min rekommendation , Hade du haft olika mm runt om hade nog lådan tagit mer stryck/slitage

Hur långt har bilen rullat? Hur är din körstil? Gissar på att du gillar snabba accelearationer om så fallet lär du ju snabbt kunna slita ner däcken som är 6 mm och håller kanske den här sommaren sedan köper nya till nästa.           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg1.306 st
Postad/Inlagd2019-04-14 07:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
2 mm diff är ok, sök BMW New TIS på Google och kolla.

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[0.97.64]
Antal inlägg23.163 st
Postad/Inlagd2019-04-14 08:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som sagt 2mm diff är ok enligt BMW och bästa mönsterdjupet skall placeras bak enligt samma instruktioner - vilket även korrelerar med hur bilen sliter däcken; de bakre hjulen slits mer än främre (mest slits höger bak).

Så i ditt fall skulle det funka med att skifta fram och bakdäckens plats, givet att du inte har "staggered wheels", dvs. olika dimension fram och bak.

För att undvika liknande (eller värre) situationer kan det vara bra att skifta fram och bakdäcken med jämna mellanrum, t ex. var 500-1000:e mil eller så (lite beroende på körstil och däck). Då får du ett jämnare slitage och alla fyra däcken är utslitna ungefär samtidigt. Dessutom mår fördelningslådan bättre om rullomkretsen är mer lika runt om.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2019-04-14 08:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Din bil står inför mycket kostsamma reparationer. Den sliter däcken mer bak pga att DXM-enheten (integrerad i växellådan) har ett begynnande mekaniskt fel. Enkelt förklarat kommer din bil bete sig mer och mer som en rent bakhjulsdriven bil, dvs med tilltagande skillnad på däckslitaget mellan fram och bakaxel. Den rimliga lösningen är att du slumpar iväg bilen o hoppas att ingen upptäcker felet. För de få tusenlappar du får för din BMW kan du istället tex köpa en Hyundai i30, de är snygga coola och superbra, o går aldrig sönder. O de sliter definitivt inte ut bakdäcken före framdäcken, det kan jag garantera dig.

Eller så inser du att jag snackar bara skit o skiftar plats på däcken. Att bakdäcken slits mer beror på att det skickas mer kraft till bakhjulen än framhjulen. Jag vet inte i detalj hur X-drive fungerar, dvs om bilen under vissa förhållanden fungerar som en rent bakhjulsdriven bil eller inte, samt hur mycket kraft som kan skickas till framhjulen som mest, men får jag gissa så är det aldrig mer än 50% kraft fram.

Och som det redan sagts, har du bredare däck och fälgar bak blir det lite värre, eller om du så vill en kostnadsfråga samt en avvägningsfråga. Jag skulle föredra en square uppsättning av fälgar/däck/hjul på en 4-hjulsdriven bil, 8 dagar i veckan.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg866 st
Postad/Inlagd2019-04-14 08:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i M-Sport Valencia -14
Rotera hur? Den har väl olika bredd fram och bak?           IP: ...[.215.88]
Antal inlägg23.163 st
Postad/Inlagd2019-04-14 08:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man har "staggered wheels" - olika dimension fram och bak, har man tyvärr inget annat val än att köpa nya däck när man når slitageskillnad på 2 mm....om man har en x-drive och inte vill slita onödigt på fördelningslådan.

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2019-04-14 08:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Man har fler val än så, Man kan köpa 4 nya fälgar/hjul (square dvs lika breda alla 4). Köper man då icke original fälgar av rimligt snitt och rimliga däck så klarar man sig på 10-12k för 18". Originalhjulen betingar nog ett värde på 5-6k eller mer om det är M-fälgar av nåt slag (förutsatt att däcken har 4 resp 6 mm)? Man kan även köpa 2 nya (eller begagnade) framfälgar av samma sort som sitter på bilen just nu. Har man tur kan man hitta dessa beg, kanske till o med med identiska däck o lika mycket mönsterdjup?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg23.163 st
Postad/Inlagd2019-04-14 11:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tja, det finns ju ännu fler alternativ om man ska resonera så: t ex. köpa ny bil! ;)

Mvh
Johan B

Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2019-04-14 14:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Hade också olika slitage innan jag bytte nu, mer än 2mm. Märkte inget på bilen.           IP: ...[145.113]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2019-04-14 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i Xdrive
ja, precis det är olika bredd, har 245/35 bak 225/40 fram.
blir antingen nya eller sätta framdäcken på en bakhjulsdriven och svarva ner dom.
tack för svar.
          IP: ...[.141.72]
Antal inlägg23.163 st
Postad/Inlagd2019-04-14 14:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är större på x-drive då för stor skillnad i rullomkrets sliter på fördelningslådan.

Mvh
Johan B

Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2019-04-14 14:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i Xdrive
Ja annars är det väl inte ens nåt problem?
Ähh, köper nya annars kommer man tänka på det hela tiden..
Mätte nu och det va inte riktigt 2mm men runt 1,5mm           IP: ...[.141.72]
Antal inlägg533 st
Postad/Inlagd2019-04-15 09:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530dx Touring -11
Några xDrive-data jag har hittat på nätet.

Bakhjulen är alltid inkopplade.

Framhjulen kopplas in olika mycket (olika mycket slirning i fördelningslådans koppling) beroende på en massa parametrar:

Vid farter mellan 0 och ca 20 km/h och måttliga rattutslag är kopplingen helt låst. Vid stora rattutslag och slirande bakhjulen kopplas framhjulen in mera.

Över 180 km/h är framhjulen helt bortkopplade.

Mellan 20 och 180 km/h kopplas framhjulen in olika mycket beroende på:

- Bakhjulen slirar
- Antisladdsystemet upptäcker att bilen inte vrider sig i z-led som den ska utifrån rattutslag (eng. Yaw-rate)
- Hur snabbt du trycker ned gaspedalen.
- Vid uppsläppt gaspedal kopplas framhjulen helt bort.

Kanske har jag missat någon parameter.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding           IP: ...[.243.57]
Antal inlägg2.856 st
Postad/Inlagd2019-04-15 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Som svaret på TS första fråga "hur kan detta inträffa" så är det så enkelt att de flesta x-drive driver till övervägande delen på bakhjulen. Jag har för mig att det är 60%bak och 40 fram vid start för att som BMW säger "erbjuda dig xdrive med bakhjulsdriftens egenskaper bevarade", varefter fördelningslådan fördelar efter vad den anser är lämpligt med hänsyn till ett antal parametrar som förmodligen lutar åt bakhjulsdrift på en 235i.

Om det nu är som Waterlily säger så att framhjulen är helt bortkopplade över 180 (kanske lägre på en 2-serie som sagt) så är ju anledningen helt enkelt att slitaget är större bak. Vi kan nog ganska enkelt anta att fördelningsväxellådan inte har samma inställningar på alla modeller utan att den på 6-cylindriga modeller, eller coupémodeller (exempelvis) har en större benägenhet att fördela på bakhjulsdrift.

Vi ska ju inte glömma att BMW är bra på att optimera chassit och drivlina bort vanligt förnuft.           IP: ...[172.252]
Antal inlägg2.915 st
Postad/Inlagd2019-04-17 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Ja TS är en som jobbar med spade, slår man han mitt på huvet med en slägga säger han bara "Brrrrrrrr#"och matar mera asfalt i maskinen....d v s en klassisk träskalle....

Antal inlägg23.163 st
Postad/Inlagd2019-04-17 20:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bakhjulen slits alltid mer än framhjulen på x-drive, då mer kraft fördelas till bakhjulen i de allra flesta situationer.

Inga konstigheter eller "fel" på bilen utan ett naturligt beteende det systemet har utifrån hur det är konstruerat och tänkt att fungera.

Andra bilmärkens fyrhjulsdrift kan vara uppbyggd på helt andra sätt som skapar andra slitagebeteenden på däcken.

Mvh
Johan B

Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94