AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Är E32 730 bra?

Visad 1.972 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg12st
Postad/Inlagd2019-04-08 12:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har kollat på en E32a 730i med sexan i och undrar om de är en bra bil. Och främst hur motorn håller.           IP: ...[.78.163]
Antal inlägg10.516 st
Postad/Inlagd2019-04-08 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Motorn i en E32 730i med rak sexa (tror det var sista modellåret som den byttes ut mot en V8) är den legendariska "big six" dvs M30-motorn.

Erkänd för sin robusta konstruktion och sin hållbarhet. Dessutom är den löjligt enkel att arbeta med - allt är lättåtkomligt och i princip inga specialverktyg behövs (om man jämför med vilken modern motor som helst).

Har själv haft en E34 535i med just M30-motorn (samma motor som i E32 730i fast lite större cylindervolym) och blev direkt en favoritmotor.

Byt olja och oljefilter regelbundet så är det bara tuta och köra :-)

Enda svagheten på motorn är att kamaxeln och vipporna slits ned ibland lite väl mycket - vissa värre än andra.
Topplockspackningen håller inte i all evighet heller - efter runt 30 000 mil börjar sannolikheten för byte av topplockspackning att öka (väldigt grovt och generellt sett såklart).
Sen kan ibland främre och bakre vevaxelpackboxar börja läcka olja efter typ 20 000 - 25 000 mil men det gäller nog majoriteten av alla motorer.

Kan faktiskt inte komma på några mer typfel på den sista generationen av M30-motorn (den sista generationen satt i BMW E32 7-Serie och BMW E34 5-Serie).



När det gäller E32 (gäller även E34) så är rost den enskilt största fienden. Skulle vilja säga den enda fienden. Utöver rost är det de vanliga slitagedelarna som gäller men framförallt är det bussningar och leder som man vill ha fräscha på en E32/E34. Sen har E32 generellt sett mer elektronik än till exempel E34 och den elektroniken och allt kablage börjar bli gammal nu. Fast å andra sidan, elektroniken i E32/E34 är löjligt enkel jämfört med exempelvis bilar från 2006 eller ännu värre är bilar som är ännu nyare exempelvis 2016.



Men ovanstående åsikter är mer från ett bilentusiastperspektiv och inte från ett ekonomiskt / daily driver perspektiv.

Bildas det en virvel i tanken när man gasar med en M30-motor? You bet! Bryr jag mig om det överhuvudet? Nä!

Kan man misstänka att det finns EN HEL DEL att åtgärda på en 30 år gammal lyxlimpa? You bet! Ladda uppp dig med inomhus mekplats, verktyg, böcker och kunskap för det kommer du att behöva - såvida du inte lämnar in den till en pålitligt BMW-specialiserad verkstad (notera specialiserad - ej auktoriserad) för alla reparationer vilket inte är ekonomiskt försvarsbart. Det är få fina E32'or därute numera och det finns en del lik och även ett antal benrangel där ute... Nu är det ganska uppenbart att en fin E32'a kostar en slant numera (och att benranglen är mycket billigare).



Så tillbaka till frågan Kevva som du egentligen ville ha svar på :-)

Men innan någon här kan svara på den måste vi veta vilken definition du har av "en bra bil"?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-04-08 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tänkt mig en bil som de ändå händer lite när man trycker på gasen och är bekväm att åka i. Bränsleförbrukningen är inte jätt viktig men kan vara bra att veta vad den drar vid lite ”roligare” körning.           IP: ...[.43.165]
Antal inlägg10.516 st
Postad/Inlagd2019-04-08 17:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att vara 30 år gamla bilar så är de sköna att åka i. Hade inte rosten tagit min E34 535i så hade jag fortfarande haft den som en daily driver.

Men för att de ska vara sköna så måste alla stötdämpare vara i bra skick (och fjädrarna också såklart), fjäderbenslagringar,men även alla bussningar, leder och styrstag runtomkring - det är ett måste. Så har detta inte bytts på ett tag så ta med det i din budget att det måste bytas.



Nu mätte jag inte förbrukningen på min E34 då det är ganska irrelevant och förbrukningen beror otroligt mycket på föraren så att jämföra med andra är ganska meningslöst - enda som är intressant är att jämföra mot sig själv.

Men blandad körning uppges ligga runt 1.16 liter/mil för en E32 730i. Det är såklart alltid glädjesiffror (speciellt med min körstil), så man får alltid lägga på lite typ 10% till 20%. Men säg i runda slängar 1.2-1.4 liter/mil blandad körning - då är du ungefär i rätt ballpark.

Nja, någon räzer är det inte precis. Är en tung blysläde med en gammaldags motor. Min E34 535i sades göra 0-100 km/h på 7.7 sekunder och den kändes pigg och rolig. En E32 730i behöver ju 9.3 sekunder så det är en väsentlig skillnad där. Om vi säger såhär, det händer lika mycket när du trycker på gasen i en 1-Serie 118i från 2005-2006 (med den lite omodernare N46-motorn) på 129 hk.

Sen säger toppeffekten inte mycket, det är hur mycket effekt som motorn ger under det varvtalsområde man går igenom som är helt avgörande!
Äldre motorer som tex M30 har ingenting för att hjälpa till att ge bra effekt på låg- och mellanvarvsregister. M20- och M30-motorer vaknar till rejält först efter typ 3500 varv / min - allting därunder är mer eller mindre "helt dött".
I dagens diesel/turbo/Valvetronic/DISA/VANOS-värld så har i princip alla glömt bort hur en "riktig" sugmotor betedde sig. På den tiden så visste man att allt det roliga hände på höga varvtal och man visste att skulle man få någonting gjort så var det bara att kugga ned och gasa :-) Tar du en person idag som växt upp diesel/turbo/Valvetronic/DISA/VANOS och sätter denna i en bil med en M30B35-motor så kommer de att säga att det är världens segaste motor och ingenting händer när jag gasar och så vidare (trots den har 211 hk högst upp på sitt varvtalsområde). De är helt enkelt inte vana att gå över 3000 varv/min :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-04-08 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja jag har kollat lite på 1-Serie men disel då till pendlar bil men va många som sagt att det är mycket problem med kamkedjan på dom tyvärr:/           IP: ...[.45.122]
Antal inlägg10.516 st
Postad/Inlagd2019-04-08 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt.
Dieselmotorn N47 som satt i 116d, 118d och 120d (och andra modellserier såklart) hade ovanligt många incidenter med kamkedjan.
Bensinmotorerna från 2007 och framåt i 1-Serien (och många andra modellserier) fick direktinsprutning och hade en massa barnsjukdomar där man fick byta spridare, tändspolar och högtrycksbränslepumpar inte bara en gång utan ibland tre gånger på samma bil. Samt en dröse extra avgasreningskomponenter adderat just på grund av den mer komplicerade direktinsprutningen. Inget unik för BMW, alla biltillverkare kämpade med samma och liknande barnsjukdomar när GDI började introduceras på bred front.
Var därför jag valde en 120i från de tidigare modellåren som hade den "omodernare" men pålitligare och enklare N46-motorn.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-04-08 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, men har lite koll på diesel bilar med då de skulle behövas en pendlarbil. Så finns de någon bra diesel från BMW under 50 tusen?           IP: ...[.45.122]
Antal inlägg10.516 st
Postad/Inlagd2019-04-08 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den raka dieselsexan anses som en stabil motor, då i första hand M57. Den satt i typiskt i modeller som E39 530d, E46 330d, E60 525d, E60 530d, E90 325d och E90 330d.

Lite onödigt kraftig motor om man bara är ute efter en billig, enkel, driftsäker bil med låg bränsleförbrukning.

Kanske en E90 325d är något som kan vara intressant som pendlarbil? Fast en i bra skick ligger nog över 50 KSEK (har noll koll på dieselutbudet - är aldrig och rotar runt).

Men siktar du på diesel ska du köra långa pendlarsträckor kontiunerligt - att köra korta sträckor fram och tillbaka är det bästa och snabbaste sättet att köra en dieselmotor i botten och slita ut varenda komponent i förtid.



EDIT : Vänta, satt det inte den gamla dieselmotorn M47 i de tidiga modellåren av E87? Har för mig de bytte till N47-motorn samtidigt som de bytte bensinmotorerna till direktinsprutning.

M47-motorn kan jag inte minnas jag hört så mycket negativt om - hoppas någon här har lite mer info om den motorn och dess driftsäkerhet!

Isåfall kan tidiga modellår av E87 118d och E87 120d (dvs upp till och med 2006) vara intressant.

En snabb flukt visar att en E87 118d eller E87 120d 2004-2006 hovrar runt 50K (beronde på miltal).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-04-08 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då kan en E87 vara intressant samt så ska jag kolla lite närmare på E90 325d. Ja är långa sträckor som gäller och inte många kall starter om man ska ha diesel. Tack så hemskt mycket för all hjälp! Får leta runt lite mer på pendlarbil. Men samtidigt vill man inte ha en jätte slö bil å pendla med heller.
          IP: ...[.45.122]
Antal inlägg8.304 st
Postad/Inlagd2019-04-08 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
730i M30 fanns av alla årsmodeller av E32 1987-1994. Från våren 1992 fanns 730i parallellt som M30 och M60 V8.           IP: ...[156.241]
Antal inlägg10.891 st
Postad/Inlagd2019-04-14 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i-97
M5-99
520i-98
Ska man ha en bra dieselbil och inte är alltför känslig för gamla(nåja ;)) vagnar så är just 325D med 197hk motorn en bra spis..
Nu är det inte lätt att hitta en som kostar 50000kr eller mindre, men lägger man på en smula så hittar man en fin dylik som ej har rullat "supermycket".

Mig veterligt så borde den vara relativt driftsäker. Det skrivs inte så mycket negativt om den motorn det jag har sett iaf.

Har t.ex inga "swirlflaps" i insuget :)
Går visserligen relativt smidigt att demontera dylika spjäll, men slipper man så är det såklart positivt..



Mvh Janne.           IP: ...[147.120]
Antal inlägg10.891 st
Postad/Inlagd2019-04-14 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i-97
M5-99
520i-98
Jo...angående M30 730 så är det en stabil konstruktion, men det finns lite att hålla koll på och en av de viktiga servicepunkterna är att göra ventiljustering och kontrollera oljerörets fastsättning(den som smörjer kamaxeln)...sitter med små banjobultar som tenderar att "ralla upp" efter x-antal tusen mil(ska dock INTE dras för hårt, då klämmer man sönder oljeröret istället).
Kommer ihåg att jag gjorde ventiljustering så ofta som var 2000:de mil på min gamla E32 735 när det begav sig..
Kanske overkill, men det hjälpte mig att t.ex klara kamaxelns smörjning under många mil + att t.ex slippa bränna någon ventil pga för tight ventilspel..
Oljebyte och filterbyte i motorn gjorde jag också ofta...t.ex.


Mvh Janne.           IP: ...[147.120]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen