AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.564

BMW är phula nu!

Sida 1 av 2
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Sedan Chris Bangle slutade hos BMW så har det brakat åt h-e med designen.
Kolla 650 -07 Länk
Snygg som satan!
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
skål!
Skulle vilja säga att det är precis tvärtom.
Visa användare
2.789
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
På den tiden stod BMW för ny design och vågade ta egna vägar. Och asiaterna tog efter.

Idag känns det tyvärr som tvärtom.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
16.338
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
och nu ser 8-serien ut som en Kia Stinger istället

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det anmärkningsvärda i denna tråd är väl att Chris Bangle retade upp stora delar av "BMW-folket" till den grad att det skapades protestgrupper som via namnunderskrifter krävde hans avgång som chefsdesigner pga. de "vedervärdiga" skapelser han stod för designmässigt...
:D

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
"Design" behöver inte betyda fula bilar... med F12 lyckades man "rädda" 6 serien.

FAF
16.338
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I backspegeln kommer nog Bangle minnas som en otroligt skicklig designer. Design som var helt modern, unik per modell men ändå syntes tydligt i varje led att det var en BMW. Nu ser BMW modellerna ut exakt likadana och skiljer sig knappt från andra märken alls.

Har faktiskt aldrig varit mindre sugen på att köpa ny BMW än nu. Skiljer sig inte på motorfronten eftersom det inte finns några sexor kvar till vettiga pengar, designen är inte speciell, körkänslan är inte längre nämnvärt bättre än konkurrenterna, tekniken är inte ledande. Särskilt mycket kvar finns det inte att motivera kostnadspremiumet.
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Skicklig kan man vara ändå, vad var det för modernt med en sluttande front, baklucka och bakskärmar som inte hänger ihop i linjerna som på 5 och 6 serien från hans tid? Modellerna efter den tiden är mycket lyckade tycker jag.

FAF
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ett ex: Nya 745 med sin hemska kinagrill. Som även nya 5-serien har.
Inte ens dess mamma kan väl tycka om denna skapelse?

Nu är jag ju inte riktigt objektiv när vi äger 530 -08 och 118 -10 plus att sonen har en 125 Coupé, men fortfarande är 530 E60 en vacker bil.
Allt i harmoni även interiört.
När Volvoägare tror att bilen max är 1-2 år gammal så säger det en del, inte bara att de inte följer med BMW men förhoppningsvis har de lite smak fast de kör Volvo.

För övrigt är det Ping på Lövets inlägg.
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Ojdå, trampade visst nån på tårna...avslutar.

FAF
Det är ju inte bara hos Bmw detta syndrom finns att allt börjar se likadant ut. Se tex A4 och A6, Passat och Golf och V90 och V60 osv..

Asiaterna har länge försökt efterlikna dom tyska premiumtillverkarna, och har lyckats väldigt bra med det.
Sen blir det fler och fler uppköp, samarbeten vilket leder till att många modeller och märken delar väldigt mycket.

Det är såhär den moderna bilindustrin ser ut. Allt ska vara så kostnadseffektivt som möjligt.
Så med det sagt kan man nog inte se Bmw på samma sätt som man gjort från kanske 60-talet fram till i början av 00-talet när man verkligen var ledande på många punkter.

Oavsett hur läget än är så kommer Bmw alltid ha en annan status än vad en Volvo nånsin kommer ha.
Pi
96
PinnenX
325i-05
"Oavsett hur läget än är så kommer Bmw alltid ha en annan status än vad en Volvo nånsin kommer ha."

Till den dagen då BMW har kinesiska ägare :)
Hjälpte en vän köra hem en Volvo V90 D3 AWD 2017, kändes som att köra en BMW F11, Volvon kändes snäppet bättre på alla plan om jag ska vara ärlig och jag har aldrig gillat Volvo speciellt....

För övrigt är du en av få som gillar bilarna från Chris Bangles tid, BMWs försäljning har aldrig varit så dålig som under hans tid, fulare bilar får du leta efter.
Ga
221
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 330d E91 -06

Håller med Lövet:s inlägg gällande nyare BMW modeller, och designen från Bangle tiden.

Facelift versionen av E65 som lanserades 2005 tycker jag är snygg jämfört mot när modellen lanserades 2002. Även invändigt, mycket träpaneler, kromade reglage för klimatanläggningen. Rattväxel är ju udda men jag gillar det.

Länken visar jämförelse mellan E65 facelift vs Pre facelift

Länk

/Magnus
"Till den dagen då BMW har kinesiska ägare :)"
Känns som det är mycket liten risk att så skulle bli fallet.

Volvo V90 ska jämföras med G30 om man ska ska vara lite petig :-)

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Haas - du menar G31...? :P

----
BMW CS/SC #6212
"Körkänslan är inte längre nämnvärt bättre än konkurrenterna"

Hmm, vilka konkurrenter jämför du med då? Körkänslan i en 3-serie är kanske inte nämnvärt bättre än i en Alfa Giulia eller Jaguar XE, men de är ju ganska jämförbara i pris också. Tittar man på större bilar så tycker jag fortfarande att BMW är unika när det gäller körkänsla. Har en god vän som nyligen köpt en Mercedes GLS. Maffig och bekväm bil är det, men jämfört med nya X5:an känns det ju som den ska välta i kurvorna.
Visa användare
2.310
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Alla nya bilar ser ut som skit, och fula fälgar.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
8.360
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sverige! Vilken muntergök du är! =) Men gällande fälgarna så kan jag nästan hålla med. Den här epoken gillade jag. Både snygga 18" och 19" från BMW.

E92 18" Länk

E92 19" Länk

E60 18" Länk

E60 19" Länk
Transocean
Jag tycker alla Banglebilar bortsett från den första sjuan var vällyckade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.