AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.814

m54b22 -> m54b30

Om man ska slänga i en m54b30 i en e46 320i, vad är det som behövs modifieras?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Har inte så tokmycket info om just själva kärnpunkten, men håller på att läsa in mig lite om M54 så är delvis intresserad.

Det enklaste är om M54'an kommer från en E46'a - om det kommer från en annan modellserie så kan vissa saker skilja sig som kylarslangar, grenrör, placering av secondary air injection system och lite annat.

Vad jag däremot vet är att M54 finns i två versioner, jag kallar dem M54 Mk1 och M54 Mk2.
Exempelvis skiljer sig splines (och då såklart koppling och svänghjul) mellan dessa så där måste du kolla vad du har på växellådssidan och vad du kommer att ha på motorsidan. Inga problem att hantera alla fallen, handlar bara om att du eventuellt måste köpa nya delar kring koppling och svänghjul.
Sen skiljer sig exempelvis tändspolarna (och dess kontakter och även ventilkåpan är annorlunda då infästningen av tändspolarna är annorlunda) men även här är allt hanterbart.
Sen kom ju M54 med två olika motorstyrsystem, men E46 och E39 använde alltid Siemens MS43 - men det fanns vissa modellserier som tex E60 som använde ett nyare motorstyrsystem - tror det Siemens MS45 och här finns ett par skillnader (tror exempelvis det var kontakt och funktion på luftmassamätaren).

Pulleyn för AC-kompressorn är annorlunda också mellan Mk1 och Mk2. Man hade även två olika typer av styrservopumpar med olika infästningar och slangar - men det är hanterbart.

Så kort och gott så är det en del småsaker - men det mesta är hanterbart som sagt.

Var det annan växellåda mellan 320i och 330i? Kommer inte ihåg...

Jag antar du vill behålla allt kablage? Det bör gå, men beror på vad du har nu och var den nya motorn kommer ifrån. Är faktiskt lite osäker på exakt hur mycket det skiljer i kablage mellan en M54B22 Mk1 och en M54B30 Mk2, men tror inte det ska vara mycket - men är något osäker som sagt...


Vad sitter i din E46 320i nu? Är det en M54B22 Mk1 eller M54B22 Mk2?
Var kommer den nya motorn ifrån och är det Mk1 eller Mk2?
Hur mycket kommer tillsammans med den nya motorn, bara motorn eller massa kringutrustning?
Visste inte om att det fanns mk1 och mk2, hur tar man reda på vilken man har? Motorn ska vara komplett, och bilen som den satt i finns fortfarande kvar så allt som behövs ska gå att köpa
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Antingen via chassinummer (sju sista siffrorna) eller kolla på tändspolarna (förutsatt att ingen bytt och fipplat).

M54 Mk2 har de mer moderna pennformade tändspolarna medans M54 Mk1 har de mer traditionella fyrkantiga tändspolarna.

Här är exempel på fyrkantiga tändspolar till M54
Länk
Länk


Från vilken bil och modellår kommer M54B30-motorn ifrån?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett par korrigeringar och tillägg...


Eftersom AC-pulleyn skiljer sig mellan Mk1 och Mk2 så skiljer sig även vibrationsdämparen också (man gick från 5 spår till 4 spår).


Luftmassamätaren (och dylika saker) skiljer sig såklart mellan M54B30 och de övriga två M54-varianterna (M54B25 och M54B22). Notera igen att luftmassamätaren är annorlunda på M54 med de nyare motorstyrsystemet MS45.

Motorstyrsystemet MS45 användes till mig veterligen följande:
E60 (M54B30, M54B25, M54B22)
E61 (M54B25)
X3 E83 (M54B25)
Z4 E85 (M54B30, M54B25, M54B22)

Motorstyrsystemet MS43 användes således i de övriga dvs E46/E39/Z3/E53.

Det är dock enkelt att se skillnaden mellan ett MS43 och ett MS45 motorstyrsystem på en M54-motor. En M54 med MS43 har en 3-pin MAF-anslutning medans en M54 med MS45 har en 5-pin MAF-anslutning.


M54 Mk1 använder sig av koppling/låda med 10 splines.
M54 Mk2 använder sig av koppling/låda med 22 splines.
Kan säkerligen förekomma ett par udda oddballare som inte följer detta, men generellt sett så är det som ovan.
Men om det är mk1/mk2 i båda fallen är det mer eller mindre plug and play, eller missuppfattar jag det nu?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, om det är samma (dvs Mk1 på både nuvarande och nya eller Mk2 på både nuvarande och nya) och att den nya inte kommer ifrån en E60/E61/X3/Z4 så ska det vara relativt nära plug & play - men alltid något är det ju såklart...

Men är ändå en aningens osäker på om det är några direkta kablageskillnader mellan M54B22 och M54B30 men kan inte komma på något i nuläget...

Jag kan inte komma på något just nu - men jag har bara börjat läsa på om M54 och kan bara en del skillnader på just M54-motorn och har inte något direkt kunskap om dylika swap på E46 - förhoppningsvis finns det någon/några som har lite mer närliggande info om liknande swap eller någon som gjort just samma sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.