AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Mina erfarenheter av att få eftermonterad elektronisk utrustning i bilen

Visad 2.164 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg141st
Postad/Inlagd2019-04-01 13:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320xd F31 2017 PPK
Efter att ha provkört en lånebil (f3x) med det heldigitala instrumentklustret så väcktes ett habegär. Den ”analoga” mätaren i detta är den som jag gillar mest. Den med digitala siffror känns inte speciellt mycket som ”BMW”. Lånebilen hade även backkamera och jag konstaterade att denna gav en riktigt bra bild även kvällstid. Så ja, en sådan ville jag också ha.

Nu började jag att leta efter någon som kunde göra efterinstallation/retrofit av detta på min bil. Auktoriserade verkstäder är inte direkt snabba att lämna offert på retrofit. Jag var därefter korkad nog att välja en leverantör som kodar in allt möjligt. Allt skulle bli som om det funnits på bilen från fabrik, men...

Saker som jag inte visste om innan, men lärt mig i efterskott:
* Instrumentklustret måste hårdkodas mot bilen i mer än en modul. (Jag hittade ett heldigitalt instrumentkluster till fyndpris på skroten.)
* Backkamerainstallationen som skulle motsvara original, består av ”originaldelar” men är egentligen inte avsedda för min bil utan för annan BMW-modell. (hopplockade delar).
* Allt som behöver kodas in för att fungera kommer inte att kunna hanteras av en auktoriserad verkstad eftersom delarna inte kan registreras som eftermonterade utan att denna montering skett på auktoriserad BMW-verkstad.
* Om en modul i framtiden skulle gå sönder så kan verkstaden inte åtgärda problemet. I BMW ”centraldator” så finns t.ex. inte backkamera på min bil och följaktligen så kan denna inte hanteras. VIN-koden ger verkstaden en bild av vad som fanns från fabrik och det är detta som kan t.ex. programvaruuppdateras.
* Skulle eftermonterad modul ”bråka” med fabriksmonterad modul så bild det problem för verkstaden. De kan
* Åtminstone min eftermonteringsverkstad tog anmärkningsvärda genvägar vad gällde kabeldragning och strömmatning. Jag hade före installationen fått intrycket av att det som monterades var nytt och att det skulle installerats så som om BMW monterat det från fabrik. Mitt intryck var helt fel. Min installation fungerar efter ett stort antal återbesök på verkstaden, men jag har själv fått kvalitetssäkra installationen.
* Uppdateras originalmodulerna till senare programvaruversion så kan den eftermonterade sluta fungera p.g.a. att en högre programvaruversion behövs för att kommunicera med de som BMW nyss uppdaterat. Denna uppdatering kan BMW inte göra....

Sammanfattningsvis så ångrar jag att min retrofit gjorts hos en icke auktoriserad verkstad. Gillar funktionen på prylarna, men blev efter jag betalat medveten om att framtida problem med att ”original” kommer att bli min kostsamma huvudvärk.

Även om den som monterat mina prylar inte ägt problemen, varit svår att få tag på och dessutom försökt att skylla ifrån sig så vill jag inte straffa denne genom att peka på företaget i fråga. Se mitt inlägg som en konsumentupplysning för er som funderat på retrofit av något med elektronik i.           IP: ...[.235.62]
Antal inlägg3.106 st
Postad/Inlagd2019-04-01 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
I3 120
Ja, det är ju halv - eller hela - syftet med kodad elektronik. Den skall vara svår att stjäla och den skall vara svår att modifiera - just för att den skall bli mindre attraktiv att stjäla.

Mitt BMW-ägande har lärt mig att elektroniken beter sig konstigt om man försöker sig på saker. Min 850i är ett bra exempel; när jag köpte den så led den av konstanta varningssignaler om att nummerskyltsbelysningen/halvljuset/positionsljus var defekt. I tid och otid. Med tiden så upptäckte jag att helljustutan (det finns en separat sådan på E31) var bryggad från positionsljuset så att när jag tände postionsljuset så gick helljustutan på och lyste konstant.

Att detta skulle ge en varningssignal att positionsljuset var defekt var ju lätt att förstå eftersom strömförbrukningen och spänningsfallet då inte är korrekt. Men hur i hela friden kan detta ge varningssignal att nummerskyltsbelysning och halvljus är defekt? Säg det! Det jag vet är i alla fall att när jag monterade bort den fula piratkopplingen så har detta fenomen aldrig återkommit.

Skulle jag ge mig på att göra om saker skulle jag inte drömma om någon annan än den lokala BMW-handlaren. Skulle de dessutom tycka det var en dålig idé skulle jag lägga ner det.           IP: ...[172.252]
Antal inlägg141 st
Postad/Inlagd2019-04-01 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
320xd F31 2017 PPK
Det är lätt att vara efterklok.
          IP: ...[.235.62]
Antal inlägg2.788 st
Postad/Inlagd2019-04-01 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tråkigt att allt integick som önskat gör dig!

Men det går att eftermontera om man använder ”rätt” prylar. Jag har nyss eftermonterat original elektrisk dragkrok på min F30. Jag sneglade på billiga alternativ men bestämde mig för att köpa allt på BMW med delnummer anpassade efter mitt VIN-nr. Kostade lite mer men var förmodligen värt det. Programmeringen skötte BMW för drygt 1000 kr. Allt fungerar som det ska göra och uppdateringar är möjliga.

Draget, utan elsatser och moduler, köpte jag på powerbörsen till ok pris:)           IP: ...[.219.15]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525 TDSA  -95
Pris: 5.000:-

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17