AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

F01 730d strul med automatlåda i samband med ny mjukvara

Visad 1.620 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2st
Postad/Inlagd2019-03-27 21:59
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730d -10
Hej

Jag lämnade in min 730d- 10 hos Per Larsson i Huddinge för byte av dragkrok. Bilen hade original mjukvara men den uppdaterades till senast kända -november 2018 pga. den nya kroken. Efter jag hämtat bilen och kört lite så betedde sig automaten märkligt. Vid 30-40 km så växlade den från 3:an till 4:an skulle jag tro. När den gjorde det så bromsade liksom 3:an in och sen slog 4:an in så man kände det tydligt, ungefär som en gammal Volvo 240.

Jag åkte tillbaka till verkstan och lämnade in bilen för kontroll. Per sa att det fattades 2 liter växellådsolja, och att det var kladdigt kring tråget. Han sa att det var en tillfällighet att detta hände samtidigt som mjukvaruuppdateringen. Nu skall dom byta olja och plasttråget.

Men jag undrar nu om jag kommer få samma problem igen. Att oljetrycket är högre i automatlådan vid nyare programvara. Eller kan det varit så att automatlådan skulle uppdaterats separat efter den stora biluppdateringen? Jag tycker det verkar helt osannolikt att automatlådan på en 730d med 16 500 mil på mätaren skulle krångla och läcka olja helt plötsligt. Det måste ha hänt i samband med mjukvaru-"uppdateringen. Det kostar en slant också, drygt 20 000 kr för ny dragkrok inkl inkodning samt ca 10 000 kr för oljebyte i automaten.
Den gamla mjukvaran hette F001-10-03-502 och då fungerade automaten perfekt. Den nya mjukvaran heter F001-18-11-539.

Är det någon som fått problem med automatlådan vid mjukvaruuppdatering?

/Johan

IP: ...[.80.255]
Annons
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2019-03-27 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA LCI touring -09
750iA LCI -05
525iA touring -04
Jag har själv uppdaterat mjukvaran i växellådan men inte fått problem. Det är nog som han säger att du har för lite olja i lådan pga läckage. Men när du byter olja, filter och tråg passa verkligen på att byta gummiadaptern mellan lådan och mecatronicenheten 24347571211. Den brukar spricka och orsakar ojämn växling. Den kostar bara någon hundralapp och väl värd att byta när du ändå skruvar ner tråget.

IP: ...[183.213]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2019-03-28 06:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
730d -10
Tack för tipset, det skall jag göra.

Det är väl olika mjukvaror för olika enheter?! Jag fick en lång lista på flera sidor där alla möjliga modulenheter fanns med med dess resp. mjukvaruversion. Det kanske är så att man måste göra separata uppdateringar på tex. växellådan efter att man gjort den stora huvuduppdateringen? Jag vet för lite om det här, men visst är det konstigt att automaten började rycka precis efter uppdateringen.           IP: ...[.80.255]
Antal inlägg391 st
Postad/Inlagd2019-03-28 07:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i G20 M-sport
Kan mycket väl vara så att lådan har adapterat sig efter sliten olja och slitna packningar mellan mecatronicenhet. När du sen fått ny programvara så uppenbarar sig dessa problem om allt inte är helt ok med det mekaniska.           IP: ...[.36.196]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95