AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Erfarenhet av Maserati GranTurismo?

Visad 2.163 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg506st
Postad/Inlagd2019-03-25 10:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Touring(E46)
Cadillac CTS Coupé
Hej,

Har blivit lite sugen på en begagnad Maserati GranTurismo (årsmodell 2007-och framåt) som bruksbil och tar gärna emot erfarenheter. Är det värt att lägga några extra slantar på "S" (439 hk i stället för 405)? Andra skillnader än motorn?

Hur fungerar den i stadstrafik med farthinder etc? (Kommer mest att köra mellan hemmet - jobb - dagis - matbutiken. Definitivt ingen bankörning).

Servicekostnader?

IP: ...[240.144]
Annons
Antal inlägg8.877 st
Postad/Inlagd2019-03-25 10:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag hade letat efter en bil som har den vanliga ZF-automatlådan istället för den "semi-manuella" lådan, speciellt om m du mest kommer köra stadskörning. Lådan fullständigt äter koppling om man krypkör eller kör mycket start-stopp.

Om bilen har Skyhook-fjädringen kolla så att den inte läcker och fungerar och om den har servats.

Sen provkör ett par innan köp. Tiden är brutal och bilen känns både långsam och daterad på många sätt jämfört med helt "vanliga" normala bilar från idag. Men snygg är den!           IP: ...[.49.139]
Antal inlägg506 st
Postad/Inlagd2019-03-26 08:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i Touring(E46)
Cadillac CTS Coupé
Stort tack för input.

Har kollat diverse klipp på tuben.

S innebär, förutom större motor, bland annat att den har sidokjolar (snyggt) och större fälgar (20") och bromsar. Så var det något med "seats" och "sound" också. Framförallt tror jag att bilen behöver de extra hästarna för att inte kännas alltför slö (Min nuvarande Cadillac, som är i samma viktklass, har 322 hk och den känns visserligen "pigg för att vara en vanlig bil" men långt ifrån snabb).

Vad gäller låda, så är det automat som är av intresse. Om jag förstått det rätt så är det en ZF i basmodellen men annan (italiensk) tillverkare till S modellen.

Att bilen har ett omodernt infotainmentsystem mm omnämns flitigt på nätet. Det är inget bekymmer för min del.

Du satte avslutningsvis huvudet på spiken när du summerade anledningen till köpsuget som är:
1. Snygg.
2. Snygg.
3. Snygg.

:-)

Får räkna lite på det. Den drar ju ca 2 liter milen stadskörning. Och jag är befarar att servicekostnaderna kan springa i väg ganska rejält.

Antal inlägg3.699 st
Postad/Inlagd2019-03-26 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Köpssugslistans okrönte kung saknar du faktiskt: LJUDET.

;)           IP: ...[.10.150]
Antal inlägg8.877 st
Postad/Inlagd2019-03-26 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ju väldigt synd att Euron står så enormt högt. Den här typen av bilar fyndades ju förut väldigt billigt i exempelvis Tyskland med stort utbud och låga priser. Svårare att göra samma typ av kap med nuvarande Eurokurs.

Men har man ljud och utseende på pluslistan så behöver man knappast några fler argument. Lite "man maths" på det så är affären i hamn :-)

IP: ...[.49.139]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2019-03-26 18:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 competition
530ia -01 facelift
Kan skriva under på det där med LJUDET, åker en gång om året till Lausanne o där finns en aukt Maserati handlare,så dom kränger nog en hel del.Dom ligger nere längs lake geneva och gasar vid trafikljusen. MAGISKT LJUD+riktigt snygg bil           IP: ...[5.55.95]
Antal inlägg886 st
Postad/Inlagd2019-03-26 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ni får vänta tills Telia säljs till utlandet, man räknar med att valutan stärks några procent tillfälligt innan det sticker söderut igen ;(           IP: ...[204.240]
Antal inlägg506 st
Postad/Inlagd2019-03-28 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i Touring(E46)
Cadillac CTS Coupé
Jo visst, Ljudet är också riktigt gött:-)

Just nu känns det som att markfrigången dock kan bli en deal-breaker. Min dagliga färdväg kantas av vägbulor (farthinder) samt är nedfarten till garaget ganska sluttande.
(Det har dock tidigare funkat med såväl Opel Speedster, BMW z4 (E85) och Porsche 911 (996) C4S) som ju alla är ganska låga).
Men jag får uppfattningen att GranTurismon är ännu lägre, har längre hjulbas och relativt stort överhäng framtill. Det är illavarslande. Någon som vet?

Här är en ledtråd till hur jag befarar situationen:

[LÄNK]

Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2019-03-28 08:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 competition
530ia -01 facelift
ser att du är från Skåne,kan du inte åka till autoropa i Arlöv,har för mej dom är säljare av Ferrari och maserati och fråga om du får låna en bil att testa om det går?           IP: ...[5.55.95]
Antal inlägg93 st
Postad/Inlagd2019-03-28 12:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 440i MPPSK - 16
Fördelar:
Bra ljud
Ganska snygga utanpå
"Billiga" nu efter 10 år av värdeminskning

Nackdelar
Extremt dyra att serva och äga
Dålig prestanda trotts sin V8 med 400+ hk
Törstiga
Ohållbara (reservdelarna kommer matcha nypriset på runt 1.5 miljoner)
Svåra att sälja

[LÄNK]           IP: ...[.51.232]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2019-03-28 18:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Haha, kul video :D

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[124.142]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i touring  -96
Pris: 10.000:-

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08