AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.562

Bmw E93 Tips och råd

Har efter några års audikörande bestämt mig för att byta bil till en BMW igen, valet denna gången faller på en BMW e93.

Så vad bör man leta efter?
Bensin eller diesel? Mig kvittar det men såg att de äldre dieslarna innan LCI var betydligt dyrare i skatt.
Manuell eller Automat? Båda lockar lika mycket!
LCI eller inte?
Motoralternativ? Inte jätteviktigt

De enda kraven jag har är:
Färg; Svart,blå eller röd
Navigator (Mest för inredningens skull plus idriven)
M-Sportpaket, hela kittet. Ser många annonser där de skriver att det är m-paket men tyvärr inte är det.
Svensksåld

Vad är ett vettigt pris för en sån jag söker?

De jag tittat på hittils :

Länk

Tråkig motor?

Länk

Fetare motor, dock vill man kanske hellre ha bensin på en 3 Liters? Dubbelt så dyr i skatt som den nyare med färre mil.

Tips och råd mottages tacksamt!

Le
351
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
118 D -08
320 D touring -13 Mineral Vit
Kör idag M3 E93 men har även haft E93 325d och 330d, har idag även en E88 123d cab.

Hur skall bilen användas?

När jag köpte min första E93 letade jag efter en 325i eller 330i. Den enda jag hittade som i övrigt stämde med mina önskemål dvs LeMans Blå var en 325d, ångrade aldrig detta. Diesel 6an fungerar kannon, låter helt OK och ett grymt vrid och hyfsat låg förbrukning.

Vart sedan sugen på en M3. Så då blev det en sådan (även denna i LeMans Blå). Sååååå underbart ljud från motorn, drar lite mycket soppa med går ju bara 250 mil om året så det kan man leva med.

Köpte sedan en 330d E93 till frun (även denna LMans Blå...) som vi körde året runt med. Åter igen grymt vrid och helt Ok ljud från motorn och går hyfsat snålt.

Har ny köpt mig en E88 123d cab som komplement till M3 för att få köra lite mer ned cabbat, men med lite lägre förbrukning.... Även denna kommer endast att användas på sommaren.

Så skulle jag köpa ny E93 idag så skulle det nog bli en 325d 204hk eller 330d 245hk motor, dvs en 2009 eller senare.

LCI till cabben kom väl till 2010, en bil med M-sport paket är skillnaden ganska liten mellan pre LCI och LCI. Lite olika lampor fram och bak annars inga större skillnader. Pre LCI har lite mindre och snyggare backspeglar.

Jag har dock endast köpt 325d cabben i Sverige, 330d och 123d har jag hämtat från Tyskland och M3an hämtade jag i USA.
Jag tycker nästan en pre-lci är snyggast att titta på framifrån, och en LCI snyggast bakifrån, sen är väl interfacet uppgraderat på LCI om man har navigator? Det andas lite mer modernt, samt att man kan spela musik via blåtand på LCI?

Jag ska ha bilen året runt men går och cyklar till jobb och affär, däremot så är ju utflykter runt landet något jag uppskattar sommartid därav cab-idén.
Le
351
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
118 D -08
320 D touring -13 Mineral Vit
Pre LCI har nyare naven på bilar tillverkade efter 2008-09-01 dvs 2009 års modell. Min E93 M3 är tillverkad i September 2008 och har den nyare naven med Idrive med knappar runt om.
Det var mer än vad jag visste.

Hur är andrahandsvärdet på cabbarna? Jag kikade redan på E93 för några år sedan och har inte vad jag märkt uppfattat några större ras. E46 ligger ju i kölvattnet under och de välsmorda exen ligger ju Runt 100-125k vilket bådar mycket väl..
Le
351
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
118 D -08
320 D touring -13 Mineral Vit
Köpte min 330d från 2009 hösten 2013 med 13.000 mil för 185.000. Körde 6000 mil och sålde sommaren 2017 för 160.000. Så det vart hyfsat billiga mil. Normalt brukar cabbarna hålla värdet gott är min känsla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.