|
Inlagd av |
Fråga |
25st
2002-10-08 21:17
Anmäl inlägget
|
Jag har förstått att det är en slags semiautomat eller är det också fel?
"Nej - Nej - Nej Dumsnut"
IP: ...[.57.214] |
6.410 st
2002-10-08 21:26
Anmäl svaret
|
Nja... en automat som går att "växla" manuellt ( jfr "tiptronic", switchtronic osv)
Spaken går att föra PRND ( d vanligt adaptivt automat läge) sen vickar man spaken mot sig Då är det Automat i sport läge sen i det läget går det att "steppa" upp och ned med spaken a la sekventiell lådda IP: ...[190.125] |
25 st
2002-10-08 21:32
Anmäl svaret
|
Få se om jag fattar rätt.
Lådan fungerar som en vanlig automat med park, reverse, neutral och drive.
Sedan går det även att gå över i ett slags "manuellt" läge där man "steppar" upp och ned! Hur många "växlar" finns det?
Mvh
"Nej - Nej - Nej Dumsnut"
IP: ...[.57.214] |
6.410 st
2002-10-08 21:33
Anmäl svaret
|
5 IP: ...[190.125] |
1.527 st
2002-10-08 21:36
Anmäl svaret
|
Och även om man kör i det "manuella" läget så växlar den upp automatiskt om man riskerar övervarva. Den tillåter inte heller att man manuellt växlar ner om varvet då skulle bli för högt.
/Micke IP: ...[215.162] |
23.181 st
2002-10-08 21:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520i-1989 Alpinevit II BMWCS 04247 HVA M29 1952
|
GM:5+:)
MVH
Hasso
som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?)
IP: ...[.246.86] |
1.527 st
2002-10-08 21:45
Anmäl svaret
|
Hasso:
Javisst, troligtvis är det en utstuderad komplott just mot dig. Det är väl därför du har haft möjlighet att göra så få inlägg här på forumet. :-)
/Micke IP: ...[215.162] |
25 st
2002-10-08 21:48
Anmäl svaret
|
Lådan verkar onekligen vara sofistikerad. Man börjar ju undra hur det är med driftsäkerheten? Håller lådan eller är den likt en känslig madam som behöver ständig omvårdnad? ffa vid större motorvolymer typ 535, 540 (pga vridmomentet)
mvh
"Nej - Nej - Nej Dumsnut"
IP: ...[.57.214] |
23.181 st
2002-10-08 21:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520i-1989 Alpinevit II BMWCS 04247 HVA M29 1952
|
Lådorna är ju anpassade och kraftigare beroende av motorstorlek. Jag är en inbiten automatälskare pga
mycket jänkekörning, MB-Ford mm.Men ingen låda har imponerat så mycket som BMW,s steptronic, utan tvekan de finaste låda jag kört.Ett av de största argumenten för att jag valde BMW .Servar man lådan regelbundet med filter och oljebyten så finns det exempel på att de rullar väldigt långt utan att mattas.
MVH
Hasso
som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?)
IP: ...[.246.86] |
1.867 st
2002-10-08 22:09
Anmäl svaret
|
540 så går så ini h-e med stepen i man. läge, dessutom så behöver man aldrig titt på varvräknaren om någon får får sig att försöka nå't...
Finns ingen med extra fläkt här så de' e' rätt lugnt, bara en å annan som tror att den tjocke i slips inte kan gasa.....:-)
Sen finns det andra tjocka i slips som tror att alla andra oxå har tjänste 523:a, hahaaha vad de blir efter..
välstämd tretummare med F1 ambitioner IP: ...[2.11.88] |
25 st
2002-10-08 22:14
Anmäl svaret
|
Så det innebär att hur man än väljer för läge på "lådan" så finns det ingen risk för övervarvning?
Jag antar att det "manuella" läget ger mest "fläsk"?
"Nej - Nej - Nej Dumsnut"
IP: ...[.57.214] |
723 st
2002-10-08 22:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
E34 5 speed 13 år 325 td- 95
|
Kilen; fattar känslan. Micra? IP: ...[5.20.68] |
1.867 st
2002-10-08 22:47
Anmäl svaret
|
nej-nej-nej Dumsnut, den växlar själv vid maxvarv om inte du gör det...
"manuella" läget gör att du kan hålla högt varv genom kurvorna, den känner dessutom av att motorvarvet är för högt för en nedväxling.
välstämd tretummare med F1 ambitioner IP: ...[2.11.88] |
1.867 st
2002-10-08 22:51
Anmäl svaret
|
>copy : ja jag har lånat en micra var för snål för att hyra bil idag.(måste snåla nå'n gång)
En -87 eller nå't omöjlig att köra på motorväg fick ta gamla vägen hem...
Aldrig mer..(-ja, jag är bortskämd)
välstämd tretummare med F1 ambitioner IP: ...[2.11.88] |
1.621 st
2002-10-13 22:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Volvo XC40 Recharge -21
|
Dessutom växlar dem ner vid för höga växlar.
Fast den viktigaste delen av specifikationen är att den gör att en fånigt flin sprider sig över nunan på föraren. Det är så mycket bust att köra den manuellt. Tror knappast att det är snabbast, där är nog sportläget bättre. Men manuell låter bra gött och så är det bra skoj när man känner sig på det humöret.
Med ASC avslaget på regnvåt asfalt med lådan i manuell och 1:ans växel spinner 255:orna lätt av endast en lätt dutt på gasen. Helt onödigt men OJ vad kul. Flin!
Sen kan man rätta till slipsen, harkla bort flinet och lägga över lådan i "D" igen... :))
Mvh Björn IP: ...[9.70.47] |
|