AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Vad är steptronic och hur fungerar den?

Visad 7.503 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg25st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Jag har förstått att det är en slags semiautomat eller är det också fel?


"Nej - Nej - Nej Dumsnut"

          IP: ...[.57.214]
Antal inlägg6.410 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nja... en automat som går att "växla" manuellt ( jfr "tiptronic", switchtronic osv)
Spaken går att föra PRND ( d vanligt adaptivt automat läge) sen vickar man spaken mot sig Då är det Automat i sport läge sen i det läget går det att "steppa" upp och ned med spaken a la sekventiell lådda           IP: ...[190.125]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Få se om jag fattar rätt.

Lådan fungerar som en vanlig automat med park, reverse, neutral och drive.
Sedan går det även att gå över i ett slags "manuellt" läge där man "steppar" upp och ned! Hur många "växlar" finns det?

Mvh

"Nej - Nej - Nej Dumsnut"


          IP: ...[.57.214]
Antal inlägg6.410 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
5           IP: ...[190.125]
Antal inlägg1.527 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Och även om man kör i det "manuella" läget så växlar den upp automatiskt om man riskerar övervarva. Den tillåter inte heller att man manuellt växlar ner om varvet då skulle bli för högt.

/Micke           IP: ...[215.162]
Antal inlägg23.181 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
GM:5+:)

MVH
Hasso
som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?)

          IP: ...[.246.86]
Antal inlägg1.527 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hasso:
Javisst, troligtvis är det en utstuderad komplott just mot dig. Det är väl därför du har haft möjlighet att göra så få inlägg här på forumet. :-)

/Micke           IP: ...[215.162]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lådan verkar onekligen vara sofistikerad. Man börjar ju undra hur det är med driftsäkerheten? Håller lådan eller är den likt en känslig madam som behöver ständig omvårdnad? ffa vid större motorvolymer typ 535, 540 (pga vridmomentet)

mvh

"Nej - Nej - Nej Dumsnut"

          IP: ...[.57.214]
Antal inlägg23.181 st
Postad/Inlagd2002-10-08 21:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Lådorna är ju anpassade och kraftigare beroende av motorstorlek. Jag är en inbiten automatälskare pga
mycket jänkekörning, MB-Ford mm.Men ingen låda har imponerat så mycket som BMW,s steptronic, utan tvekan de finaste låda jag kört.Ett av de största argumenten för att jag valde BMW .Servar man lådan regelbundet med filter och oljebyten så finns det exempel på att de rullar väldigt långt utan att mattas.

MVH
Hasso
som missade det 200.000ende inlägget pga. icke fungerande ADSL.(komplott?)

          IP: ...[.246.86]
Antal inlägg1.867 st
Postad/Inlagd2002-10-08 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
540 så går så ini h-e med stepen i man. läge, dessutom så behöver man aldrig titt på varvräknaren om någon får får sig att försöka nå't...
Finns ingen med extra fläkt här så de' e' rätt lugnt, bara en å annan som tror att den tjocke i slips inte kan gasa.....:-)
Sen finns det andra tjocka i slips som tror att alla andra oxå har tjänste 523:a, hahaaha vad de blir efter..

välstämd tretummare med F1 ambitioner           IP: ...[2.11.88]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2002-10-08 22:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så det innebär att hur man än väljer för läge på "lådan" så finns det ingen risk för övervarvning?
Jag antar att det "manuella" läget ger mest "fläsk"?

"Nej - Nej - Nej Dumsnut"

          IP: ...[.57.214]
Antal inlägg723 st
Postad/Inlagd2002-10-08 22:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kilen; fattar känslan. Micra?           IP: ...[5.20.68]
Antal inlägg1.867 st
Postad/Inlagd2002-10-08 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
nej-nej-nej Dumsnut, den växlar själv vid maxvarv om inte du gör det...
"manuella" läget gör att du kan hålla högt varv genom kurvorna, den känner dessutom av att motorvarvet är för högt för en nedväxling.


välstämd tretummare med F1 ambitioner           IP: ...[2.11.88]
Antal inlägg1.867 st
Postad/Inlagd2002-10-08 22:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
>copy : ja jag har lånat en micra var för snål för att hyra bil idag.(måste snåla nå'n gång)
En -87 eller nå't omöjlig att köra på motorväg fick ta gamla vägen hem...
Aldrig mer..(-ja, jag är bortskämd)


välstämd tretummare med F1 ambitioner           IP: ...[2.11.88]
Antal inlägg1.621 st
Postad/Inlagd2002-10-13 22:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Volvo XC40 Recharge -21
Dessutom växlar dem ner vid för höga växlar.

Fast den viktigaste delen av specifikationen är att den gör att en fånigt flin sprider sig över nunan på föraren. Det är så mycket bust att köra den manuellt. Tror knappast att det är snabbast, där är nog sportläget bättre. Men manuell låter bra gött och så är det bra skoj när man känner sig på det humöret.

Med ASC avslaget på regnvåt asfalt med lådan i manuell och 1:ans växel spinner 255:orna lätt av endast en lätt dutt på gasen. Helt onödigt men OJ vad kul. Flin!

Sen kan man rätta till slipsen, harkla bort flinet och lägga över lådan i "D" igen... :))

Mvh Björn           IP: ...[9.70.47]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen