AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.130

Vilket chassi för trackday, 2008 135i?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej, jag ska välja chassi till min blivande trackday-bil, en BMW 135 i Coupé 2008. Frågan är om någon har erfarenheter av ett prisvärt kit? Jag tycker Öhlins är lite dyrt, och vågar inte köpa ett billigt kina-kit heller.

Det ska först och främst vara för bana, men det är klart det gärna får vara körbart på gata också.

Mvh, Johan

bl
2.183
blixten
325i -88
Hej, har du tänkt köpa nytt eller begagnat? Har du gått igenom vilka olika kit det finns på marknaden och vad dina pengar räcker till? Är bilen utrustad med BMW:s sportfjädring just nu eller standard? Har du tänkt köpa r-däck också?
MU
930
MUC
M240i - 2023
Jag hade en 135:a som jag körde på bana med flera säsonger.
Ska man vara ärlig så är det en hel del som måste fixas för att få den till en riktigt bra och rolig banbil men som ändå funkar att köra med till vardags. Som standard är det en jättekul bil att köra med på krokiga landsvägar osv. men ganska dålig på bana faktiskt.

Det jag gjorde första säsongen var att sätta på ett Kw-3 chassi och grövre krängningshämmare och ställde så mycket negativ camber som möjligt.

135:an är väldigt understyrd som standard och det är främst det som man vill få bukt med.

Efter första säsongen så upptäckte jag två saker, dels att det behövdes ännu mer camber och att bakvagnen var orolig vid inbromsning från hög fart.

Bytte därför topplagringar fram (Millway) och camberstag bak, tror det blev nästan fyra grader negativ camber innan det började bli bra.

Vad det gäller fälgar så har 135:an jättehögt ET så det är svårt att hitta lämpliga.
Själv köpte jag APEX ARC-8 med ET62 på bakfälgarna och ET45 fram.
Prisvärda måste jag säga.

Diff, den elektronisk diffen som sitter som standard funkar väl sådär på bana.
Jag bytte till en Quaife-diff och då började det bli riktigt bra.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej, tack för svar!

Jag tänkte köpa nya prylar så man vet att de är fräscha. MUC, jag har precis samma plan som din start, men funderar på PSS9 istället. Dock skulle jag vilja ha ställbara krängare men har inte hittat något "kit", utan då får man köpa tex Eibach krängare och sedan justerbara droplinks. Inte helt säker på hur bra det blir? Precis som du säger så är det understyrningen jag prioriterar att få bort.

Tänkte vänta med topplagringar, för ärligt talat tror jag inte jag kör så bra att jag märker skillnad första säsongen. Diffen får också vänta!

Jag har 18"-arna på min så jag tänkte köra Hankook R-däck på de fälgarna. Eller är 17" bättre?

Vad gjorde du åt motorn? Jag kollade på ett kit som JA i Gävle säljer, som ska ge runt 400 bakhjulshästar. Låter ju som det kommer att räcka och bli över....

Mvh Johan
MU
930
MUC
M240i - 2023
Jag har själv ingen erfarenhet av Bilstein och majoriteten av de jag känner som kör modifierade BMW för trackdays kör just med KW.

Men både Bilstein, KW och Öhlins för den delen är kvalitetsprylar som håller och jag tror knappt att man som amatör känner någon skillnad mellan dessa, det svåra är att justera in fjädrar, dämpare, krängare, hjulvinklar etc. och få en konsekvent bil.

Själv är jag inte något jätteproffs på att skruva med bilar (ganska bra på att plocka isär men betydligt sämre på att skruva ihop😊 ) så därför pillade jag inte så mycket med inställningarna mellan de olika banorna eller mellan banmöte och landsvägskörning.

Vill man det så har jag hört hört/läst att Bilstein har en fördel jämfört med KW - alltså enklare att justera. De bakre dämparna var ganska knepiga att justera efter att de var monterade.

Justerbara krängare är en jättebra ide’, t ex Eibach eller H&R som jag har på min M2:a.

Jag har inte 100 på att alla 17’ tums fälgar funkar, kan bli problem att få plats med bromsarna. Men annars funkar väl 17’ eller 18’ lika bra, det är mer en prisfråga och vilka däck som finns tillgängliga i de olika dimensionerna.

Vad gäller motorn så körde jag med COBB accesport , på den tiden var de väl #1 men nu vet jag inte.
Det jag hade modifierat på min var en mycket effektivare laddluftkylare, catless downpipe och sedan fick jag en customer-tuning mapp gjord av Protuning freaks (baserat på cobb stage 2+ aggresive map).
Jag bänkade aldrig bilen men enligt Protuning freaks låg effekten på runt 450hästar.
Det är nog max man kan få ur N54-motorn med vanlig soppa om man inte byter turbo.

Dock har du ett annat litet problem med 135:an vid bankörning och det är oljekylningen. Standard oljekylare är alldeles för klen vid inspirerad bankörning, speciellt om motorn är lite modifierad.
De går riktigt varma. Jag köpte ett kit med dubbla oljekylare, inte särskilt billigt och ett helvete att montera.
bl
2.183
blixten
325i -88
Justerbara topplagringar fram är rätt vettigt att skaffa tidigt då du annars inte kan utnyttja det fördelar som r-däcken ger. Du kommer också att få ett kraftigt slitage på däckens ytterkanter om du inte justerar kambervinklarna.
Med spacers fram kan du öka spårvidden och få mindre understyrning beroende på hur mycket plats det finns i hjulhuset.
Visst starkare motor är kul, men det är de andra åtgärderna du kommer att ha mest nytta av på bana och bli snabbare av.
an
25
ander64k
BMW 120i E87 08
Här har du några kvällar räddade Länk

Du kan lätt använda en massa delar från M3 på din 1 serie för en billig peng ( Skroten ) rekommenderar 2 saker direkt och det är att ta bort styrpinne på topplagringar fram , och att byta chassi bussningar bak Länk , sen börja fundera på chassi till bilen .
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Länk

Läsvärt ang 1 E82 och chassisetup.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Grymt bra länkar, stort tack! Det börjar närma sig ett inköp....

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.