AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.218

Några funderingar kring M50B30 bygge (m50b25 / m54b30)

H.
2
H.Dagobert
325iA cabriolet -95
Står i början av en uppgradering av min m50b25, där målet är några extra hästar och mer vrid. Motorn kommer sitta i min cab med automat, så högt komp önskas och överladdning är inte aktuellt idag, även om det i framtiden kan hända att det byggs en lättare överladdning och manuellkonvertering, men det blir ju en annan historia..

Efter en del funderande så föll valet på att bygga en 3 liters motor, enligt följande recept:
M54B30 vev, stakar, kolvar och insugskam (att köra som avgaskam om jag förstått rätt)

Så långt har jag efter en del googlande fått klart för mig hur det bör vara.
En så gott som komplett M54B30 har inhandlats och det är nu jag frågorna kommer, är det något mer som jag ska passa på att använda från den motorn?

Har sett flera som kör med M52b28 spridare i sina 3liters motorer, men spridarna från m54b30 ska ju flöda mer och enligt mitt huvud borde dessa vara anpassade för just 3liters motor, så borde jag inte använda mig av spridarna från m54b30??

Det mesta i motorn plockas ju redan över men något mer som jag bör skruva av och använda mig av?

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Kolla det där med kammarna. Man brukar vilja ha m54b30 insugskam på insugssidan och m50b25 iv insugskam på avgassidan
H.
2
H.Dagobert
325iA cabriolet -95
Tackar för input!

Efter lite sökande så verkar det stämma precis som du säger, dessa två kammar ska vara vassaste Std kammarna (bortsett från s50b30us och s52b32us) M54b30 kammen behöver modifieras för att funka i enkelvanos, drevet ska kortas ner lite. Diverse instruktionsfilmer på detta finns tydligen på youtube för gör det självaren (både på finska ryska och amerikanska 😁)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.