AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.506

Däckstorlek x-drive

Hej,

Har ett par 20" fälgar med 275 30 20 och 245 35 20 som jag kört ca 1500 mil med. Däck har 7mm kvar fram och är således i ett mycket gott skick. Hade dessa på en rwd.

Funkar dessa även till min nya x-drive? Skiljer 0,9% i rullomkrets där fram > bak. I den bästa av världar ska jag nu ha 235 35 20 för att få 0,0 i skillnad.

Vad säger panelen? Hur känsligt är det?

mvh
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Vad gäller rullomkretsen så är det inga problem. BMW själva anger att upp till 1% skillnad är okej. I någon annan tråd så är det tydligen någon som fått däck med 1,2% skillnad från BMW själva.

Om dimensionerna i sig är lämpliga till din nya bil har jag dock ingen aning om.
Dimensionerna i sig är bra till bilen. Det är samma karossfamilj som tidigare.

Bakdäcken slits fortare än framdäcken, och eftersom dom redan från start är 0,9% mindre än framdäcken så kommer jag snart passera 1%-gränsen och då hamna på fel sida BMWs gräns man läst om.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Svårt att säga hur känsligt det är.

Enligt den information jag har fått fram så är drar xDrive åt lamellpaketet titt som tätt för att få en bra fördelning av kraften fram och bak konstant. Det sker upp till 1,5 % skillnad på fram och bak.

Skillnaden i rotation kommer alltså slira bort i kopplingslamellerna. Hur länge de håller innan de är slut, och hur mycket skit det blir i oljan av lamellsågandet kan man fundera på.

Har du mer än 1.5 % i skillnad kopplas xDrive ur för att rädda lamellerna. Det är endast om det verkligen spinner eller sladdar som xDrive då går in momentant för att sedan kopplas ur igen.

Värst slitage borde alltså uppstå i intervallet 1-1.5% i skillnad om alla uppgifter jag försök gräva fram stämmer.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Jag kör med 20 tums breyron fälgar med Michelin Pilot Sport PS-4 däck.

Fram: 245/35 R20
Bak: 285/30 R20
Rullomkretsen ligger då på 0%

Det går även att köra med 295/30 bak. Mins inte vad rullomkretsen va på då, men då skulle den hamna samma som bilen levererades dock med 19 tum.
Beställde nya 235 35 20 av samma märke och modell. Borde bli bra!
Visa användare
74
Titanmalmo
535d GT XDRIVE -11

Passat kombi GT-sport
2.0TDI optimerad till 210hp -07

Jag ska ha nu till sommaren 295/30-19 bak och 255/35-19 fram, skillnaden är knappt 1%. Man kan kolla in det på www.rullomkrets.se
Min bil är en F07 535d GT X-drive från 2012

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.