AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Innehåller V-power mycket hartser?

Visad 1.233 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.600st
Postad/Inlagd2019-03-08 08:55
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Jag har i princip endast tankat v-power de senaste 10 åren i min bil. Igår skulle jag starta bilen men det var lönlöst. Båda pumparna stendöda.
Tog ur pumpen ur tanken och möttes av detta: [LÄNK]
Undrade först hur det kunnat bli sådan gravrost i tanken men insåg snart att det inte är rost, det är någon form av avlagringar. Även filtret (som är gjort i plast) har ett lager gulbrunt hårt skikt på ovansidan, Kan det vara harts? Innehåller V-power sådant? Jag har ju tankat det för att det ska vara det bästa.
Testade pumparna efter jag demonterat dem och de sitter fast, de rör sig inte någonting.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[248.232]
Antal inlägg4.583 st
Postad/Inlagd2019-03-08 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Panamera 4S -14
Golf -14
Mycket förvånande. Dela gärna med dig vad du kommer fram till           IP: ...[5.68.61]
Antal inlägg21.535 st
Postad/Inlagd2019-03-08 09:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en vinterförvarad bil?

Hur gammal är bilen?
Brukar du använda tillsatser i bensinen?
Hur mycket bensin var det i tanken när du ställde av den? (hur mycket brukar du ha i tanken vid avställning?)

Frågan är intressant!
Jag skulle nog ställa den till supporten hos bensinbolaget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg3.600 st
Postad/Inlagd2019-03-08 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Japp, den står vinterförvarad nu. Den var svårstartad i somras så det var troligen på gång redan då.
Den är 32 år gammal, och får bara ren soppa.
Tanken är gissningsvis 90% full. Jag brukar försöka ha så mycket som möjligt i den.

Ja shell kanske vet. :) Kan dock vara intressant om fler har liknande erfarenheter.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[156.207]
Antal inlägg2.417 st
Postad/Inlagd2019-03-08 10:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
G30 530e Mosselman
Jag tror inte du kan skylla endast på V-power :-) Är nog 30 års avlagringar du ser i bilden....           IP: ...[71.8.21]
Antal inlägg3.600 st
Postad/Inlagd2019-03-08 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det var ingen beskyllning, endast en stilla fundering. 😊

Tanken var nybytt när jag köpte den i början av 2000-talet så det är "bara" knappt 20 års avlagringar. I och för sig är nog pump och armatur från 87 så du kan ha rätt Transocean. 😉

///BMW - Was sonst!           IP: ...[156.207]
Antal inlägg801 st
Postad/Inlagd2019-03-08 21:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Finns inte så mycket val i Sverige vad gäller bränslen och V-power är renast av alla.           IP: ...[204.240]
Antal inlägg21.535 st
Postad/Inlagd2019-03-08 23:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oavsett fabrikat tål inte modern bensin speciellt lång lagring i tank, kanske några månader på sin höjd innan den blivit klart sämre och tappat oktantal mm., i värsta fall kan du få utfällningar och "hartser" som proppar igen trånga kanaler mm.

Det är lite dilemma hur man ska göra vid avställningar.
De flesta brukar nog tanka fullt med fräsch bensin vid avställning och sedan tuta och köra till våren. Kan vara bra att få i lite fräsch bensin innan start om det stått länge mht. oktantalet/tändvilligheten.

Försvaret tömmer (i alla fall förr) sina bränslesystem helt och kör en sista skvätt med oljeblandad bensin tills det blir soppatorsk, för att få lite oljehinna på delarna i bränslesystemet, innan förrådsställning. Dock räknade man nog med att bilarna då skulle stå flera år utan att köras...

Mvh
Johan B

Antal inlägg3.600 st
Postad/Inlagd2019-03-10 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag kommer nog tömma tanken så mycket det går och sen fylla på med lite fräsch soppa.
Bensinen luktar verkligen inte nypumpad.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[156.123]
Antal inlägg1.643 st
Postad/Inlagd2019-03-13 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vad är det egentligen som åldras i bensinen ?

Jag har förstått att besinen tex innehåller en del butan, butan är ju en gas som är löst i bensinen på samma sätt som kolsyra är löst i vattnet i en läsk eller öl.

Butanet höjer tändvilligheten och kommer avdunsta om det förvaras i en icke tät behållare.

Sen har man cykliska kolkedjor som Tuluen för de höjjer oktanhalten, De avdunstar också om man inte har tät behållare och oktantalet sjunker.

I en gastät reservdunk ska ju bensinen kunna lagras i flera år utan problem, men i ett öppet kärl avdunstar ju dessa ämnen väldigt snabbt.

Hur är det med bensintanken. är den sluten eller öppen eller något mitt i mellan så butan och tuluenen försvinner ur tanken med tiden ???           IP: ...[76.1.84]
Antal inlägg1.870 st
Postad/Inlagd2019-03-13 15:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Ett gammalt trix bland båtägare då man tagit upp båten på hösten är att man vinterkonserverar motorn genom att låta den gå en stund på oljeblandad bensin på land (och vattenslang till kylsystemet).
Vissa moderna tvåtaktsbåtmotorer med separat oljesmörjning har en konservera-knapp som kör motorn med extra fet oljeblandning.
Första starten på våren ger en extra rökpuff :-)

Om detta är perfekt för moderna känsliga bilmotorer vet jag inte men för gamla järnspisar tror jag det kan vara en bra ide.

Johan, slangen med flera kan säker säga vad som ev kan ta skada i en modern bilmotor.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[76.1.87]
Antal inlägg10.187 st
Postad/Inlagd2019-03-13 16:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sedan runt 87-88 så måste tanksystemet vara slutet för bilar sålda i Sverige (ångorna samlas upp av en kolkanister och vid väl valda tillfällen öpnnas en ventil som sitter mellan kolkanistern och insuget och kolvätena förbränns).
Men på exempelvis min E30 323i -85 ventileras bensintanken rakt ut bredvid bensintanken (då den såldes innan kravet).

I USA är det ännu hårdare, där måste det dessutom finnas ett system som övervakar att tanksystemet är helt tätt (så kallade EVAP systemet). Med hjälp av en näve sensorer och styrdon så trycksätts olika delar och trycket övervakas och larmar och sätter OBD II felkoder (och tänder Check Engine lampan) när det inte stämmer. Räcker med att tanklocket är bara en minsta aningens otät så sätter det en felkod och i de delstater med krav på besiktning med avseende på miljö- och utsläpp så måste det åtgärdas. Lagom roligt med de nya tanklocken som är kombinerat yttre lock och tanklock (är det fel där så måste man byta hela den enheten men lika ofta måste man byta hela påfyllnadsröret).

Så på en modern bil så kan man säga att det är en sluten förvaring, men den är inte lika tät som en bensindunk.

Men JohanE's fall verkar vara något helt annat - det där är något annat inuti tanken som reagerat/fällt ut. Sätter man fel typ av skruvar, slängklämmor eller annat material så kan det reagera och skapa problem. Jag tror det var på min E34 535i som jag bytte bensinpump på och något hände för några år senare så fanns det små guldaktiga metallflagor i botten av tanken - misstänker att jag använde någon typ av slangklämma/skruv/infästning/nippel som på något sätt släppte sin plätering (kan inte helt förklara det men något hände iallafall).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg21.535 st
Postad/Inlagd2019-03-14 20:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag har förstått det är det diverse additiv i modern bensin som fälls ut och kan bilda hartsliknande beläggningar i bränslesystemet om den får stå lagrad för länge.

Etanolinblandningen lär vara en stor bov i dramat och ska man långtidsförvara ett fordon kan man tanka alkylatbensin (iofs. dyr) som är mycket mer stabil för lagring.

Mvh
Johan B

Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2019-03-15 16:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 competition
523iA -99
Vet en som kör åt preem,han sa vid 2 mån börjar bensinen bli gammal och tappa oktan           IP: ...[5.55.95]
Antal inlägg3.600 st
Postad/Inlagd2019-03-15 17:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men v-power innehåller väl inte etanol?
Jag vet inte hur det är med normal bensin med etanolinblandning men jag har ju min etanolbil som också står långa perioder och den bytte jag pump på förra året. Den pumpen såg sprillans ny ut. Fanns inte en avlagring på den.
Det etanolen gör är att tvätta rent och det är väl i så fall det som tolkas som utfällningar gissar jag.

Edit: Såg att det är max 5% i v-power, E5.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[.204.14]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2019-03-15 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 competition
523iA -99
Jag kör alltid v-power i tyskland,100-103 okt tycker bilen går kanon,men även 95okt i tyskland går bilen bättre på än i sverige. Så visst kan man fundera på vad dom har i vårat bränsle           IP: ...[5.55.95]
Antal inlägg21.535 st
Postad/Inlagd2019-03-15 18:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag har förstått det hela rätt, är det låginblandningen av etanol som skapar problem. Ren etanol är normalt sett inget problem och inte heller E85...

Men oavsett etanolinblandning eller ej, så tål inte modern bensin lagring på samma sätt som gammal hederlig "fulbensin" som var en mer "ren raffineringsprodukt" i förhållande till modern dito som är en hydrocrackad produkt med mer/fler additiv.

Mvh
Johan B

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW M5  -02
Pris: 300.000:-

BMW 525 Touring  -02