|
|
---|---|
Har servat min E36a själv i 13 år men i år tänkte jag faktiskt låta en expert titta igenom den. Problemet verkar vara att de flesta mekaniker som BMWs återförsäljare har inte har så bra koll på E36 av naturliga skäl (min är en -99a med 12.000 mil körda). Kan någon tipsa om verkstad/mekaniker i Stockholmsområdet som kan göra en rejäl genomgång av min bil inkl "allt" (motor, annan mekanik, plåt, osv)??? Kan även vara en privatperson med relevant erfarenhet/kunskap och utrustning som naturligtvis får betalt. /Touchdown Länk | |
Bil & Motorteknik har servat och lagat min E31:a under ett flertal år. De är rätt vana med 1990tals-bilar. | |
Titta igenom? Det är mycket (mycket!) smartare att bestämma sig för vad som skall bytas oavsett istället för att "lämna in den för en genomgång". Du kan utgå att de flesta bussningar har sett sin bästa dagar. Det kan även vara god ide att byta samtliga bärarmar/leder i chassiet. Stötdämparna är nog inte slut men även de lär ha gjort sitt bästa efter 12000 mil. Vad gäller motorn så är mitt förslag att kontrollera om det finns eventuella externa läckage (ventilkåpa samt tråg främst) samt byta samtliga vakuum och bränsleslangar. Plåt o lack får du lämna till en lackeringsverkstad, sällan verkstäder sysslar både med mekanik och plåt/lackering. Bil & Motorteknik i all ära men de är varken bäst eller mest prisvärda. E36 är en gammal "enkel" konstruktion så du kan så gott som lämna till vilken verkstad som helst, en verkstad som du litar på o har gott förtroende för. Själv lämnar jag mina "90-tals M" till denna verkstad Länk , JAG har bara gott att säga om de. De är inte billigast men när jag lämnar dit så vet jag att bilen blir korrekt omhändertagen, och att de är mycket medvetna om att jag är mycket rädd om mina bilar trots att de är gamla. Denna verkstad har tidigare hjälpt mig med ett "mastodont" jobb på en gammal M E39. Det var ett jobb som ockuperade en billyft i lite över en vecka. Återigen, rådet är att DU bestämmer dig för VAD som skall åtgärdas. Skall verkstaden "söka" efter fel på en tillsynes felfri bil så blir det liiiite konstigt, du betalar isf för deras "godtycke" nästan. Nej 20 år gammal bil, då bestämmer man vad som skall bytas trots att det inte finns några symptom, så har jag alltid gjort. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.