AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.901

Bmw 316 öka cylindervolym

go
12
goolfen
bmw 316 - 90
Jag har en BMW E30 316 år 1990, jag undar om man kanske kan öka cylindervolym till tex 2 liter. Tex ta en 2 liters underdel komplett och flytta över min topp lr liknade koncept? Och i så fall vad ska användas för delar .

Tacksam för hjälp
Visa användare
8.498
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är nog lättare att byta motor rakt av.

320i på den tiden var en sexa och du har en fyra. 318i fanns ju, men är nog inte värd jobbet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, om man älskar "omöjliga/onödiga" projekt som ger mycket jobb men väldigt lite effekt, så går det säkert att göra...

Men det kommer att vara ett tidskrävande och troligen kostsamt projekt där slutresultatet inte lär bli jättebra.

Ska du byta motor finns 1,8-litersmotorn från den tiden med 16 ventiler och ca 140 hästar - troligen det mest kostnadseffektiva sättet.
Men då kommer problematiken med besiktningen...

I slutändan är det nog enklast att byta bilen till en med större motor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
go
12
goolfen
bmw 316 - 90
Ingen som vet något rimligt alternativ? Tanken är inte en massa hästar utan mest att få mer vrid, så den blir lite bättre o köra, samt utan problem med besiktningen. På sikt om jag hittar 318 is lr Ti maskin, men nu mest för att kunna glida lite i sommar
Spara dina pengar. Köp nåt med större motor. Allt annat är "överkurs" eller "pengar i sjön", om du inte går "all in", men då pratar vi om iaf 25-30000 för at få kanske 30 kusar mer.
Visa användare
8.498
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är du beredd att betala?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.