AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Styling ]

Kvalitet på fälgar

Visad 6.865 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag är helt övertygad om att det inte finns ett samband mellan billigare fälgar/däck när det gäller olyckor. Hade det funnits det hade försäkringsbolagen observerat detta för länge sen. Däremot vet jag att många som har ”märkesdäck” litar mer på de än de borde, speciellt vid dåligt vinterväglag ”Jag har ju Hakka 335 däck....”. Jag kan bara tala för mig men jag har kört mest lowbudget däck o hittills aldrig haft problem. Eller jo jag råkade halka av en vårhal väg med Continental däck...           IP: ...[.211.29]
Antal inlägg23.705 st
Postad/Inlagd2019-02-27 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, däcktester indikerar motsatsen...vissa billiga däck är farligt dåliga i vissa situationer.

Att man negligerar dåliga däck stämmer inte riktigt - hade så varit fallet skulle det inte funnits ett lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag!
Det kan vara så att det saknas statistik över olyckor kopplat mot däckval på bilar, men det kan komma med tiden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 18:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Däckstester påvisar differenser under ”extremförhållanden”, vilket är bra. Men det är inte samma sak som olycksfrekvens. Olycksfrekvensen kan mycket väl vara högre för fordon med ”märrkesdäck”, om det är så vore de intressant att veta genomsnittsåldern på dessa bilar. Oftast är det (väl) äldre bilar som har billigare däck, och ofta oxå sämre ”misstags parerande system” o förmodligen även sämre mekaniskt skick överlag. Hur man än vrider o vänder på det blir jämförelserna aldrig ”rättvisa”. Sen är det sant att det bästa däcket ger så klart de bästa förutsättningarna även på en skrotbil, men då förbi ser man många andra saker vilka kan höja sälerherten minst lika mycket, tex fullgod stötdämpning (bra kontakt med vägbanan ger kortare stoppsträcka) och inte minst bra säkra bromsar. Säkerhetstänket måste genomsyra allt, inte bara det mest uppennara. Jag är säkert ”unik” men jag är tämligen säker på att mina bilar med ”skitdäck” har lika kort stoppsträcka som identiska med märkesdäck just för att jag fokuserat på att ha bilen i absolut bästa mekaniska skick. Däcken blir alltid lowbudget Nankang som sämst då däcken faller alltid för åldersstrecket än snarare för slitage....           IP: ...[.211.29]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 19:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sen det där med att "Kina fälgar" inte klarar ordentliga potthål är en sak. Men hur ofta kör man ner så grovt att en "Kina fälg exploderar"? Helt klart räcker det med en enda gång. Men det räcker ju även att en bromsslang eller ett bromsrör brister vid fel tillfälle o så är olyckan ett faktum. Hur många kollar dessa detaljer mer än på den årliga "besiktningen"? En besiktning som egentligen ofta är undermålig, för jag har då aldrig fått nedslag på rostiga bromsrör trots att de helt klar varit rostiga men "inte tillräckligt rostiga" enligt besiktningsmannen? Som sagt det finns massor med saker att tänka på, däcken är bara en. Jag tror det var Monroe som i nån gammal reklamfilm hävdade att dåliga dämpare kan förlänga stoppsträckan avsevärt, minns inte hur många meter men det var överraskande många enligt min åsikt. [LÄNK]           IP: ...[197.202]
Antal inlägg23.705 st
Postad/Inlagd2019-02-27 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, med all respekt, men jag har svårt för "kompensationsargumentationen" där man erkänner att man tummar på säkerheten i en faktor men att det "kompenseras" med att man minsann har ett bra säkerhetstänk i en annan faktor...
Varför måste det vara det handla om det ena eller andra - kan det inte vara både och!?

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 20:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Precis. Varför all fokus på däcken när det finns så mycket mer? Thats my point! Det är ju det som är det "rätta säkerhetstänket". Eller går du bara på hur mycket lacken glänser när du köper en bil?

Bra (de bästa!) däcken kompenserar ju till viss del bilens övriga brister eller hur?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ju det jag "stör" mig på..."Jag har minsann de bästa däcken så...." Sen så är dämparna si så där o massa annat som inte är som det borde. Det man vann på de "fina" däcken kunden man ha uppnått med budget däck OCH säg nya dämpare. Både och som du är inne på! Med en sådan "kombo" har man förmodligen fått en säkrare bil rent generellt, den styr bättre osv. Men JA, däcken är INTE de bästa.

Det är som när folk köper en 15 år gammal bil o tvunget skall ha en viss kulör, de glömmer bort det viktigaste, det mekaniska skicket. Men kulören var fin iaf?

I Monroe länken pratas det om uppåt 2 m LÄNGRE stoppsträcka vid 50 km/h med EN dålig dämpare, det är galet mycket!           IP: ...[197.202]
Antal inlägg326 st
Postad/Inlagd2019-02-27 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Två läger här vad det verkar... frågan är var den glidande gränsen går; går det att sätta en prislapp på den? Bara för att en fälg är dyr betyder det ju inte att den är bättre eller? Finns ju betydligt dyrare än original på marknaden, är de då bättre eller är det mer en marknadsföringgrej där man betalar för märket? Aluminium är ju inte särskilt dyrt/kg så själva materialet kan inte variera särskilt mycket mellan legeringarna utan det är mer tillverkningsprocesser och typ av fälg som borde bidra till kostnaden. Med detta sagt borde det gå att få fram en peng på var gränsen går?

Vidare.., Vad tycker ni om fälgar med justerbart bultmöster? Känns sådär känner jag, men jag vet å andra sidan inte hur det funkar.           IP: ...[228.156]
Antal inlägg23.705 st
Postad/Inlagd2019-02-27 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag menar att argumentationen haltar när man erkänner att man köper billiga däck men samtidigt lägger stort fokus på andra säkerhetsaspekter...det blir inte riktigt trovärdig eller åtminstone uppvisar det ett stort mått av inkonsekvens i "tänket"!

Mycket handlar om förståelse och kunskap om olika komponenter och system - man kan alltid diskutera vad som har störst inverkan på säkerheten, men en av de absolut enskilt mest påverkande faktorerna är däckvalet och det kommer man aldrig undan hur man än vänder och vrider på det.
Det är också en faktor som är enkel att förstå och påverka som enskild bilist.

När det gäller slitna stötdämpare kommer man i ett annat läge, de kan helt klart påverka säkerheten men det är mycket svårt för en lekman att göra en bedömning i den frågan och det är få som har förståelse för hur stor inverkan faktiskt har då det saknas relevant empiri i frågan och dessutom finns det få tillförlitliga sätt att få en "diagnos" på skicket på dämparna i bilen man har.

Det går inte kategoriskt att säga att dämpare är "slut" efter si och så många mil, då olika körförhållanden sliter helt olika på komponenterna - 10.000 motorvägsmil på släta fina vägar i jämn hastighet kan slita markant mindre än 5000 mil på dåliga vägar...

Men jag personligen tycker att man ska se det i ett helhetsperspektiv där man försöker ha så stora säkerhetsmarginaler i varje enskild faktor, allt från däckval, bromsunderhåll/komponentval, körstil till chassikomponenter och hjulinställning etc. etc.

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 20:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
NGV: Jag tror att "Kina fälgar" av "känt fabrikat" är nästan som random "kvalitetsfälg". Priset är i dessa fall "rimligt" dvs vi snackar runt 2-3k för en fälg säg 19/20 tums. Sen finns de där allra billigaste de är ofta fula oxå :D. Justerbart bultmönster är nytt för mig. Dubbelt bultmönster förekommer på 4-bult (vilken nyare bil har fyrbult idag?), Sedan finns det även fälgskruvar med flytande kona, då kan man tex montera 4/100 fälgar på en bil som har 4/98, men det finns fler parametrar att hålla koll på...           IP: ...[197.202]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Johan du ser ju inte skogen för alla träd nu. Du ser saken bara från "din synvinkel". OM nu säkerhetsaspekten är det viktigaste varför nöja sig bara med däcken? Resonemanget med billigare däck OCH nya (billigare) dämpare bygger på att kostnaden är oxå en faktor. Bilen är kanske inte värd att kosta på hur mycket som helst? Man resonerar som så att "Jag köper minsann de bästa däcken" sen att de har långt ifrån fullgod vägkontakt (och kan således inte fungera optimalt) glömmer man bort. Min åsikt är att du får en bättre & säkrare bil om du ser till att mekaniken är "top notch" men kör med billigare däck. Den sammantagna förbättringen blir mer påtagbar. Men visst har man råd att kosta på sin 20000 kronors bil nya premiumdäck för 7-8k OCH springa o köpa nya original dämpare för lika mycket till så är det det bästa. Men seriöst VEM gör så på en så gammal bil? I bästa fall köper man "bra däck" o tror att nu klarar de allt, o sen basunerar man ut "Jag tänker minsann på säkerheten". Skitsnack!           IP: ...[197.202]
Antal inlägg23.705 st
Postad/Inlagd2019-02-27 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, det är möjligt att du har kompetensen att bedöma inverkan på totalsäkerheten genom att delanalysera olika komponenter i systemet.

Men den stora massan har det inte...

Däremot kan i princip alla ha koll på den viktigaste faktorn; däcken!
Alla kan mycket enkelt kontrollera mönsterdjupet på däcken och därmed få en uppfattning om ungefär hur bra de är i förhållande till nya däck.
Dock finns det däck som mycket fortare tappar prestanda i takt med slitaget mycket långsammare i jämförelse med andra däck - föregångsdäcket på den punkten just nu är nog Michelin Primacy4 där Michelin uttryckligen haft det som en faktor i utvecklingen av däcket och som också genom tester kan påvisa att just det däcket behåller sin prestanda bättre än andra i takt med slitaget ända ner till 1,6 mm mönsterdjup.

Det är busenkelt att se vilka däck som sitter på bilen - bara att läsa på däcksidan.
Sedan kopplar man detta mot olika däcktester och får en bild av hur bra de kan tänkas prestera säkerhetsmässigt...

Personligen har jag mer respekt för en person som har bra däck på bilen och kör en billigare bil, än en som kör en flång ny bil med superfeta fälgar och billigaste kina-skräpdäcken...
Men givetvis är ju en modern fin bil i bra skick med bra däck det bästa! ;)

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-27 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag vågar påstå att om du har en random bil som gått mellan 15000-20000 mil så kommer du märka markant skillnad med nya dämpare, även billigare sådana. Man behöver inte vara kunnig alls, det är bara o byta. Därmed INTE sagt att original dämparna kan hålla myyyyycket längre, men med sämre funktion. Man måste se till helheten, EN bra komponent gör bilen bättre, men två mindre bra (sett till pris/kvalite) kan göra att den sammantaget blir ännu bättre. Hela grejen med "bra" däck är så fel, alla argument bygger på att de monteras på nya och helt felfria bilar, då funkar argumentationen. Men på en 15 år gammal bil med 20000 mil så finns det mer än däcken att tänka på, OM nu säkerheten verkligen är det viktigaste,           IP: ...[197.202]
Antal inlägg1.076 st
Postad/Inlagd2019-02-28 09:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dawwe

Du försöker bara rättfärdiga dina billiga kinadäck, hade du pengar hade du köpt rätt grejor från början, det blir bara löjligt som du håller på faktiskt.

Pinsamt sätt skitdäck på en M5 E39, hur tänker man där liksom, kanske sälja bilen och börja med att köpa riktiga däck kanske?

Inse bara fakta som det är.           IP: ...[4.82.26]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-28 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Eklunda: O vad för slags bilar görs testerna på? Oftast så gott som helt nya ”felfria”. Om du tror att en bil efter 20000 mil har ”bra dämpare” så lever du i en fantasivärld. Vad jag hävdar bestämt är att däcken är endast en faktor, stötdämpningen en annan mycket viktig. Jag anser att en bil med frisk dämpning men med ”skitdäck” (nej inte sämre än Nankang, som faktiskt är förvånansvärt bra men det kan man inte veta om man inte testar) är säkrare o bättre på vägen än en likadan bil men med sämre/kass dämpning. Som skribent på ett BMW forum så borde man veta skillnaden mellan passiv säkerhet (dvs minimera skadorna när de uppstår) eller aktiv säkerhet, dvs möjöigheten att undvika olyckan i sin helhet, o där är ”bra däck” en faktor, men däcken skall oxå ges möjlighet att fungera optimalt o ha bra vägkontakt i alla lägen, o där är dämparna ytterst viktiga. Som sagt om man inte har obegränsade resurser eller inte har råd att köra en ”nyare” bil så är det enligt mig minst lika säkert med sämre däck men helfriskdämpning än med sämre dämpning o halvkass dämpning som det brukar vara efter 20000 mil. Jag har kört med mängder med skitdäck men ALLTID med helfriskt chassie.
Eller en gång gick en dämpare sönder bak på en bil, bilfan var helt livsfarlig i kurvor.
Till Lanab så vill jag bara meddela att han måste bli bättre på att ”trolla”, mycket bättre. Så fortsätt att leta upp mins inlägg och öva tills du lyckas, jag är tveksam att så blir fallet :D           IP: ...[.223.22]
Antal inlägg715 st
Postad/Inlagd2019-02-28 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
Z4 3.0Si Coupe -07
523i LCI Sedan -07
525i Sedan -02
Corvette Bigblock -72
Dawwe - tog bort min kommentar innan du tycks ha skrivit färdigt, då jag räknade att du skulle fortsätta och jämföra emot resten av bilen. Vi kan ju diskutera i absurdum om vi ska ta med alla nivåer; Kan ju varit nån som köpt dämpare som är måndagsex. Nån bilmek som glömt att skruva dit krängningshämmarstaget, Nån som skurit sönder däcket, eller kanske tom hällt ut olja på vägen, vad vet jag.

Om vi begränsar oss till att hålla oss till kvalitén på fälgarna så är vi OnTopic igen och kan diskutera det som TS frågade om..

IP: ...[.46.229]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-02-28 23:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Eklunda: Men jag påpekar bara att frisk/dålig hjulupphängningen påverkar i allra högsta grad hur bra däcken kan prestera! Jag säger som sagt bara att "billiga däck + friska dämpare" kan faktiskt ge en bil som är säkrare överlag! Nej kanske INTE på blankis. Titta bara tex på MB Weltklasse, förlåt A-klass, när det begav sig. Med fungerande ESP så gick den fin-fint genom "älgbanan", men när den slutade fungera på den nya (!) bilen i testet så snurrade den runt, trots superbra däck. Med andra ord, har man en gammal "Weltklasse" där ESP inte fungerar så kommer det ge en betydligt säkrare bil om man fixar ESP o köper de däck man anser sig ha råd med efter reparationen än om man skiter i att ESP inte fungerar o lever i tron att "superdäcken fixar allt". Tänk dig då hur en 20000 milad Weltklasse med mindre bra dämpare och defekt ESP skulle uppföra sig i en undanmanöver med världens bästa däck. Finns ett ord för det, livsfarligt.

Jag har som sagt kört med mängder med "skitdäck" på min apgamla bruxis, inga problem alls. Nånsin. Jag är medveten om att det finns mycket bättre däck. Jag är oxå medveten om att min bil har fullgoda dämpare trots 42000 mil (ja de är bytta, till o med TVÅ gånger under de ca 21500 mil jag haft bilen). Att jag köper skitdäck har endast att göra med att jag anser det INTE vara värt att köra med de bästa/dyraste däcken på min gamla värdelösa bruxis. Min övriga bilar står mest, de rullar på sin höjd snällt beskedligt när det är fint väder. Jag byter inte däck pga slitage utan pga ålder eller för att jag tröttnat på fälgarna.

För att återgå till ämnet så finns det BRA "Kina fälgar", precis som det finns mindre bra "EU tillverkade fälgar". Sannolikheten att få skitfälgar är större när de är tillverkade i Kina, absolut. Men priset är en faktor, man behöver inte vara nationalekonom för att förstå att en fälg för 16000 kr är förmodligen betydligt bättre/säkrare/starkare än en liknande Kina-tillverkad kopia för 2000 kr. Men är 16000 kronors fälgen verkligen 8 gånger så bra? Är det motiverat att betala så mycket mer? Eller kan det vara som så att Kina-skitet håller trots allt acceptabel kvalite, speciellt med tanke på priset? Eller är det som så att priset inte är en faktor i diskussionen? Jag blev som sagt positivt överraskad av mina MAM B2, de känns klart lättare än mina nuvarande "Made in Germany", lite balansvikter trots Nankang, rätt CB utan navringar o dessutom försedda med metallventil. På min bruxis kör jag med 16" ACE vinter och 16" Team Dynamics sommar. De verkar hålla bra, misstänker att båda är Kina-skit.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg3.769 st
Postad/Inlagd2019-03-01 07:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
F10 M550d 2014
Till TS jag kör som sagt med Ocean av nyfikenhet kollade jag upp dem och de verkar inte vara TüV det var tråkigt men som sagt har kört med samma fälgar i tre år och ser fortfarande nya ut.

Påstår inget men vill också påpeka att nästan alla mina begagnade bilköp var med org fälgar någon slags M fälg 18 eller 17 när det gäller till F serien så har dom alltid varit obalans eller skeva kan vara så att jag har haft otur med tre senaste köp men det har alltid varit vibrationer och det avhjäptes med hjälp av mian Ocean fälgar som jag har haft kvar.

Lika så med två bekanta som också har varsin F1X båda har bytt dock till eftermarknads fälgar dock 18 och bibrationer försvann för dom med. Som sagt kan vara maximal otur men jag tycker att kvailten har varot sådär när det gäller org fälgar . Jag pratar av egen erfarenhet.           IP: ...[.58.162]
Antal inlägg10.054 st
Postad/Inlagd2019-03-01 07:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
catch: Av samma anledning jag oftast köper "billigt Kinaskit". Liiiite lätt skeva/orunda/skrapade/whatever kvalitetsfälgar (vilka man kanske inte ens tycker är "snygga") kostar i runda slängar lika mycket att renovera som att köpa nya "skitfälgar". Skillnad om det rör sig om snygga originalfällgar som tex Style 65, Style 24 eller Style 21, de renoverar jag alla gånger, men Style 66 tex skulle jag ALDRIG få för mig att kosta på en renovering. O de där "skeva kvalitetsfälgarna" brukar oftast vara rätt lätta o sälja för en rimlig slant, man kan således få nya (skit)fälgar och nya (skit)däck för samma investering som renvoveringen kostar. Nu vet jag inte vad Ocean är för fälgar men minnet säger mig att de är rätt poppis bland "Volvo-folket"?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg23.705 st
Postad/Inlagd2019-03-01 09:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En fråga till de som drabbats av "orunda" och "skeva" OEM-fälgar:

Har dessa orundheter verkligen mätts upp, eller är det en spekulation att det är problem med fälgarna?
Och har orundheten då mätts upp på själva fälgen?
Hur stor har då orundheten varit? Har den legat inom tillåtna toleranser?

Om man inte gjort mätningar så vet man inte om det är fälgarna eller däcken som är problemet.

En mer trolig orsak till vibrationer är dåliga däck och då kan RFT-däck vara boven i dramat då dessa är extremt hårda i stommen och inte medger mycket flex/dämpning av den typen av problem.
Har då däcken minsta orundhet eller förhårdnad i del av stommen är vibrationen ett faktum.

Det kan också vara så enkelt att det är en dålig balansering av däcken!

När det gäller off-topic-frågan om däcken kontra stötdämpare, är problematiken MÄTBARHETEN!
Man kan mäta och jämföra olika däck och få fram tydliga data om hur varje däck presterar i olika dicipliner.
Detta görs under kontrollerbara förhållanden där man försöker eliminera alla andra faktorer som kan påverka resultaten för att få fram så vetenskapligt tillförlitliga resultat det bara går - så de seriösa däcktesternas resultat är tillförlitliga och rättvisa i jämförelserna.

Att komma med argument som att testerna är gjorda på bilar i gott skick och att det då per automatik inte gäller för bilar med slitna chassikomponenter är nonsens. Sannolikheten är att däckens prestandamässiga egenskaper skulle förstärkas på en bil med dåligt chassi - dvs. ett bra däck skulle prestera mycket bättre (eller kanske mindre dåligt) än ett sämre dito jämförelsevis då vägkontakten försämras pga. slitet chassi. Detta då man helt enkelt skulle förflytta däckens prestandamässiga arbetsområde ut mot "gränserna" för greppet även under mindre extrem körning.

Att dåliga stötdämpare påverkar väghållningen negativt är det ingen tvekan om, MEN hur mycket påverkar det prestandan, och HUR mäter man hur sliten dämparen verkligen är?
Utan riktiga mätningar blir allt spekulationer...

Mvh
Johan B

Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 135i  -08
Pris: 179.000:-

BMW Z3  -98
Pris: 120.000:-

BMW 330Ci  -00
Pris: 65.000:-

BMW 520i  -97