AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

BMW F11 vs Audi A6 C8

Visad 3.616 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg34st
Postad/Inlagd2019-02-20 13:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A6 Avant 45 TDI
Tänkte göra en liten summering på mitt bil och märkesbyte, har gått ifrån en F11 520 xDA touring 2017 till en Audi A6 avant 45 TDi C8 (2019,nya modellen). BMW:n var min 3:e F11 (alla 520d).
- Motorns vinner Audin lätt, 3,0 V6 med helt annat vrid och effekt. Dock haltar jämförelsen eftersom BMW:n bara har 4:a men 530 d var för dyr.
- Väghållning, Audin känns stabilare på vägen men den har S line och BMW:n hade inte M sport, kanske skulle de närmat sig varandra då
- Bagaget, BMW vinner lätt, Audins kraftigt sluttande lucka är kass så även om bagaget nog är djupare hjälper inte det. 4 medelstora resväskor får knappt plats, kan man kräva av en sådan bil tycker jag.
- Inredning, knapp seger till BMW då den känns lite gedignare än Audin, dock är nya A6 betydligt modernare än både sin företrädare och F11
- Bränsleförbrukning, lätt seger för BMW:n, väldigt snål oavsett tempo. Audins V6 slickar i sig mer.

Totalintrycket är ändå trots ovan att A6:an är en betydligt trevligare bil i den bestyckning jag har jämför med den F11 jag hade, men som sagt jämförelsen är inte helt rättvis. 6:an gör OERHÖRT mycket på det intrycket. Efter 3 st F11 kändes designen på nya G31 intill förväxling lik F11, inuti skiljer det mer. Förmodligen tycker Audi A6 ägare samma sak, det skiljer detaljer på C7 och C8.

Vad som gäller bägge bilarna är att JAG inte tycker de lever upp till den kvalitet man kan kräva av bilar i premium segmentet. Det har varit på BMW:n och är på Audin mycket irriterande småfel som jag inte tycker ska finnas på bilar i denna prisklassen. Har kört ett antal Saabar före första BMW:n och de brukar av självpåtagna bilexperter ofta anklagas för dålig kvalitet, Jag håller inte med om det. Har haft flera Saabar med lika bra och bättre kvalitet och de har inte kostat en halv miljon.

Sammantaget, väldigt förtjust i Audin, får se hur den är på längre sikt och vad det blir nästa gång !

          IP: ...[5.3.142]
Annons
Antal inlägg1.869 st
Postad/Inlagd2019-02-20 13:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 IE -20
Kul att läsa att BMW står emot relativt bra ändå, det är ju en hel generation mellan. Det är ju faktiskt sista generationen av nuvarande bilar som appar, skärmar och teknik tagit (tycker jag) ett stort språng framåt.           IP: ...[178.187]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2019-02-20 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
AW 520dAM-2013
Har själv de senaste åren gått A6c6 ->E61 ->F11 -> A6 c7 -> G30

Tycker fortfarande E61 rent designmässigt är snyggast av dem, F11an kändes modern när jag fick den, bytet till C7 kändes nästan att gå bakåt i tiden, för att inte tala om jätteklivet c7 till g30, jämför en gammal Nokia lur med senaste iPhone...

C7ans V6 diesel var grym, men jösses vilket tankande..

De fyra första gick mellan 11-13 tusen innan byte, båda bmw kändes välanvända då, knirr och knarr, inte minsta sådant i c7an, nybilskänsla fanns kvar.

G30n är än så länge fantastisk, en innovation edt men saknar jag körkänslan från tidigare bmw.... men tröstar mig med att jag aldrig kört sommardäck ännu...           IP: ...[.15.235]
Antal inlägg1.566 st
Postad/Inlagd2019-02-20 23:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Var inne på en A6 Allroad C7 inför sista bilbytet, provkörningen var dock en besvikelse. Tung, seg och omodern var mitt intryck. Sen var bilen jag testade inte välvårdad vilket nog gjorde sitt. Det var en 3.0 med 204 hk. F11 känns modernare, däremot var komforten nog bättre i Audin med sin luftfjädring. Som du skriver är ju 4 mot 6 cylindrar inte en rättvis jämförelse, en sexa är betydligt trevligare oavsett bilmärke :)           IP: ...[132.137]
Antal inlägg5.260 st
Postad/Inlagd2019-02-21 15:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har ju kört och kör en hel del Audi senaste åren och jag måste säga att min A6 Avant 45 TDI är betydligt trevligare än G31 och jag gillade även den A6 Allroad 218 hk som jag hade för ett par år sedan. Jag tycker att Audis motorer är bättre än motsvarande BMWs och även komforten. Nya A6 känns dessutom modernare än G31 som jag tycker är ett minimalt lyft jämfört med F11.

/Anders           IP: ...[201.170]
Antal inlägg1.174 st
Postad/Inlagd2019-02-24 20:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Håkan, trevligt att du delar med dig av din bilerfarenhet! Är det mjukvara eller hårdvara som behövt åtgärdas på din A6 C8? Hur är 45 TDI jmf med 40 TDI och 50 TDI (om du kört dessa)?

Jag delar din uppfattning om SAAB. Såväl B234 som B284 utsågs av Ward till årets motorer (i respektive storleksklass). SAAB hade en genomtänkt design och kvalitet, vilket antalet bilar som ännu rullar i trafik nära åtta år efter produktionsstopp (exkluderar NEVS 9-3) talar för.
          IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg1.099 st
Postad/Inlagd2019-02-25 11:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla 3 2021
X5 M45e -20 JB4
Tesla S (Beställd)
@ Med känsla. Har samma erfarenhet. Gränssnittet på C7:an var kasst, men bilen i övrigt bättre en Bmw:s motsvarighet.           IP: ...[.43.130]
Antal inlägg34 st
Postad/Inlagd2019-02-25 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A6 Avant 45 TDI
turbo4ever: Vet inte men spontant tror jag det är mjukvara, det är en massa varningar och dessutom får jag inte den adapativa förarassistenten att fungera. Lite knäpp och knirr i inredningen också. Gällande 45 TDI vs 40 TDI och 50 TDI så har jag inte kört de andra men jag antar att 50 TDI är ännu trevligare än 45 men också dyrare. 40 TDI, jag har kört de gamla som hette 2,0 TDI och de var jämförbara med 520 d tycker jag. Dock har den nya 40 TDI motorn fått väldigt fin kritik och påstås ju överglänsa 520 d motorn rejält MEN det är ju ingen sexa :)
På tal om Saab så tycker jag nog först nu med Audin att jag, helhetsmässigt, har en bättre bil än min 2002 9-5 Aero, det har inte mina F11 riktigt nått upp till tycker jag.           IP: ...[5.3.142]
Antal inlägg1.566 st
Postad/Inlagd2019-02-26 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Smaken är ju som bekant som baken (vilket är tur!), men jag kan aldrig se en Saab 9-5 som en bättre bil än F11. Har själv ägt en 9-5 2,3t automat -03 och kan inte komma på nåt den var bättre på.           IP: ...[240.206]
Antal inlägg34 st
Postad/Inlagd2019-03-01 10:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi A6 Avant 45 TDI
ferlin ha ha, jag kanske drev frågan lite långt med den jämförelsen men jag är nog lite prestanda tokig och jag tycker F10/11 förtjänar en bättre motor än den i 520d. Min åsikt är att den 2 liters dieseln både har lite tråkig gångkultur och är snudd på för svag för bilen, ändå har jag haft 3 st..... Ser att du åker 535d, enligt mig en helt annan bil än 520d, går inte att jämföra. En kollega har en 530d F11 och det är samma sak där, en helt annan bil. Om jag väger ihop prestanda och komfort så vinner Saaben( med vad jag minns nu ska ju tilläggas..), talar vi bara komfort vinner F11:an. Men allt har ju ett pris.           IP: ...[5.3.142]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-03-01 13:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i Touring -11
540iA -95
Lite OT, men vad står 40, 45 och 50 för på Audis nya modeller?           IP: ...[.10.146]
Antal inlägg7.103 st
Postad/Inlagd2019-03-01 14:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
De står nog inte för något annat än att det motsvarar olika rang i hierakin.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.103 st
Postad/Inlagd2019-03-01 14:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
[LÄNK]

"Från och med i höst (2017) inför Audi en ny "nomenklatur", som det kallas. Det nya systemet för modellnamn bygger på tvåsiffriga nummer som utgår från toppeffekten i drivlinan. Därmed passar modellbeteckningen bättre för alla typer av drivlinor, även laddhybrider och rena elbilar."

"Först ut i höst blir nya generationen Audi A8, där det mest populära motoralternativet varit 3,0 TDI. V6-dieseln ger 286 hk (210 kW) och därmed heter modellen Audi A8 50 TDI. Nya bensinturbon 3,0 TFSI ger 340 hk och det ger namnet Audi A8 55 TFSI."

De följer Volvo's logik med D3/D4/D5/D6 som alla kan ha samma motor med olika effektnivåer.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-03-01 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i Touring -11
540iA -95
Ja jo, så är det ju även för BMW (till och med nya 530 är ju bara en 4:a på 2l om jag förstått det rätt). Jag bara såg ingen koppling mellan siffran och något värde alls egentligen. Jämfört med Volvo så är det ju väldigt tydligt att det är en ren rangordning. Men i Audis fall ser det ändå lite ut som att det skall betyda något.           IP: ...[.10.146]
Antal inlägg1.566 st
Postad/Inlagd2019-03-01 23:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
HåkanK: Helt enig i att BMW's dieselfyror är tråkiga och orimligt traktoraktiga, faktiskt obegripligt att dom kan släppa en motor med så tråkig "gång". Saabs Aero lär röra på sig så just den aspekten kan jag förstå.           IP: ...[.216.45]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640d x-drive  -13
Pris: 285.000:-

BMW 328i  -13
Pris: 167.000:-

BMW 325  -11
Pris: 59.000:-

BMW M5  -00
Pris: 195.000:-

BMW X1  -17
Pris: 190.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen