AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Felsökning Bmw 750i N63

Visad 2.168 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg215st
Postad/Inlagd2019-02-18 16:58
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 540iat E39 -99
BMW 320d E91 -07
BMW 118d xDrive F20 -17
Hej,

Hjälper en kompis att felsöka hans Bmw 750i xDrive F01 2010 som gått ca 16000 mil. Inlägget rör N63 motorn som även sitter i bla 550i F10.

Bilen misständer och får felmeddelande; "prestanda hos drivlinan är reducerad".
Körbarheten påverkas genom att motorn går med nedsatt effekt, misständer och ojämn gång. Förbränningsljud som påminner om Dieselmotor.
Lite som att någon/några tändspolar eller bränsleinjektorer är trasiga, eller felaktig luft/bränsle blandning. Problemen uppstår från låglast/varvtal och mellanlast/varvtal. Oftast vid varm motor och både i "Sport och komfort mode".

Bytt: 8x injektorer, 8x stift, bränslefilter, motorolja, motorn nyligen "servad". Felkodsutläsning på verkstad indikerade att injektorerna låg utanför sitt "rimliga värden" och byttes därför.

Jag undrar bla:

-Tips på bra SW som kan läsa & radera felkoder (DTC:er)
-Har någon bytt bägge HPFP (högtryckspumpar) som sitter på cylinderhuvudena, och lyckats åtgärda problemen? Googlade på "N63 Fuel Pump problem", verkar vara ett antal fall i USA där dessa bytts med lyckat resultat.
-Rimligen borde väl railtrycksgivaren sätta felkod om HPFP ger för lågt tryck (50 bar)?
-Lågtryckspumpen i bränsletanken, är dessa benägna att tappa prestanda vid detta miltal?

Fantastisk bil när motorn går som den skall. Intressant motorlayout med dubbla Garret turbos i Valley pan (mellan cyl bankarna), och kall/varm sida av motorn är designad därefter.

Magnus
          IP: ...[.57.131]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2019-02-19 07:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Hej!

Crancase ventilation? Hade det på min som åtgärdades vid 4000 mil. Någon slang nära någon av turbona som hade bränts sönder som orsakade flera olika fel. Orolig tomgång, oljeförbrukning och nämnda felmeddelande. Innan felet hittades byttes det injektors lite här och där. Mechanum Mölndal hittade och åtgärdade. IF betalade.
[LÄNK]           IP: ...[.57.114]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2019-02-19 07:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Mer om vevhusventilationsstrul N63
[LÄNK]           IP: ...[.57.114]
Antal inlägg2.237 st
Postad/Inlagd2019-02-19 07:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Som iMike skriver, kolla vevhusventilationen!

Har bytt mina 2 gånger trots att man bytt till den uppgraderade versionen gång 1....

Det är ju mest plast som så klart blir sprött med tiden eftersom det är rätt varmt där pga placeringen av turbos.

Har på min bytt alla injectorer, viktigt att dom är av senaste modell, dvs 12 eller högre (vet iofs inte om det finns mer än 12) men det var så man sa på BMW när mina byttes.

Underbar motor annars.

Niklas

Fransosen           IP: ...[130.112]
Antal inlägg2.060 st
Postad/Inlagd2019-02-19 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
730dx-2016
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
Hade en 750 F01 som hade likande problem. Det vara generatorn som skickade ut felkatig ström på den. Det tog BMW långt tid och typ 100 K i nota, som tur hade den gått under 12 och försäkringsbolaget tog det.
Så har du en generatorn du kan prova byta, gör gärna det
          IP: ...[230.237]
Antal inlägg215 st
Postad/Inlagd2019-02-19 12:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 540iat E39 -99
BMW 320d E91 -07
BMW 118d xDrive F20 -17
Ska kolla upp vevhusventilation slangarna. När ni skriver om detta så tyckte jag mig minnas att det luktade vevhusgaser, när motorn stod på tomgång och vi stod utanför. Om det är läckage blir de ju fel bränsle/luftblandning då vevhusgaserna återleds innan kompressorerna.
Bra länkar med skisser!

Generatorns laddning får vi mäta upp. Bilen mest körs korta sträckor så batteriet ska vi kolla med.

Bilen ska ha version 12 dvs senaste spridarna vad jag vet.

Tack för alla svar & tips! Får återkoppla när vi felsökt vidare.

/Magnus           IP: ...[.57.131]
Antal inlägg215 st
Postad/Inlagd2019-02-24 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 540iat E39 -99
BMW 320d E91 -07
BMW 118d xDrive F20 -17
Var ute och provkörde en rejäl sväng igår. Motorn visade dock inga tendenser till misständningar utan verkar gå som den ska. Men vi gjorde lite felsökningar/rep.

-Kopplade upp ECUn med autocom, inga passiva eller aktiva DTC:s.
-Mätte generator (Fluke), på tomgång ca 14,9-15,0V varm motor samt 2500rpm.
-Batteriet är nytt.
-Mätte railtryck bägge bankar ca 50bar på tomgång, så HPFP bör ger korrekt tryck. Trycket ökade vid pådrag.
-Lambda värden 4x låg inom rimliga värden på tomgång.
-Inga misständningar under tomgång vid sk "live loggning".
-Allt loggades med ca 102C oljetemp, 103C kylvätsketemp.
-Insugtemp givare 2x gav rimliga värden.
-Lite annat kul meck. bytte hjullager fram, tvätt, kollade intressanta konstruktioner mm.

Vi ska dock prova iMikes tips och byta CCV. Kände ingen lukt från CCV på tomgång.
Tror att den extrema värmeutvecklingen gör att plast och gummislangar torkar ut och spricker. LLK är ju vätskekylda med separat kylsystem.

Annars gick motorn utan problem. Motorn ger ett jämt och linjärt kraftflöde.

/Magnus           IP: ...[236.195]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2019-02-26 09:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
OK! Du får gärna hålla tråden uppdaterad med utdata från CCV-arbetet.           IP: ...[4.54.96]
Antal inlägg215 st
Postad/Inlagd2019-03-14 12:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 540iat E39 -99
BMW 320d E91 -07
BMW 118d xDrive F20 -17
Sorry för sent svar. Nu har slangarna till vevhusventilationen bytts. Såg slitna ut samt tätningarna var inte i bästa skicket.
Motorn går mycket bra nu! Felmeddelande, misständningar och orolig motorgång försvann.

Tack för all hjälp!

/Magnus
          IP: ...[.57.131]
Antal inlägg148 st
Postad/Inlagd2019-03-14 13:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Hej!

Bra! Den där operationen ska vara svettig att utföra, i alla fall om man tittar på de klippen som finns på nätet. Antar att du är Pro-mekare. Är det dig man ska ringa om det händer min 550 då?           IP: ...[4.48.75]
Antal inlägg82 st
Postad/Inlagd2019-03-18 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Var det ett stort ingrepp att byta slangarna till vevhusventilationen?           IP: ...[60.70.7]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 165.000:-

BMW 320d F31 M-sport  -13
Pris: 190.000:-

BMW 328i Cabriolet  -95
Pris: 79.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen