AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Motivation i garaget

Visad 1.963 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg45st
Postad/Inlagd2019-02-15 22:37
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E24 635CSi -83
Skoda Superb -16
Tjaba tjena! När jag under kvällen trilskats med envisa bultar och fått mängder med grus och annat skit i håret satte jag mig ner, tog en läskeblask och tänkte, hur fan finner man motivation till att göra detta elände? Motivationen finns såklart i intresset, men vad är det som gör att man orkar ta sig till garaget, positionera sig i besvärliga ställningar, bli alldeles smutsig och eländig, ja listan kan bli oändligt lång!

Själv spenderar jag väldigt många timmar i veckan i mitt garage, vilket till och från, kan bli väldigt långdraget. Jag försöker hålla sessionerna relativt korta och välplanerade, gärna med fika-/matpaus.
Min lilla morot som "boostar" min motivation är att jag i framtiden vill kunna bila i större delar av Europa. Dock så är inte den tanken det enda som motiverar mig, utan allt från att skumma igenom bilder, till att spela bilspel kan tillslut få mig tillräckligt motiverad för att pallra mig upp, och fortsätta på bilen.

Huvudsyftet med detta inlägg är väl egentligen att dela med sig av egna tips och erfarenheter för att kunna "boosta" motivationen, kan vara allt från att orka driva igenom en fullständig renovering, till att inspektera oljestickan.

Vad är eran lilla morot?
          IP: ...[242.205]
Antal inlägg9.971 st
Postad/Inlagd2019-02-16 07:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Stoltheten" att ha gjort det "svåra" själv. Vetskapen om att det är ytterst noggrant utfört, utan genvägar, eller om man gillar o ta "shortcuts" så vet man i-så-fall om dessa...
En bieffekt är att man "sparar" en del pengar, men ofta lägger man dessa "sparade" pengar på att köpa andra delar :D.

För min del går motivationen i böljor, det kan ibland gå 7-8 månader eller mer mellan gångerna. Jag brukar börjar med att bestämma mig för att göra ett jobb efter att ha "läst på om vanligt förekommande fel", oavsett om bilen i fråga har symptom eller inte. Nästa steg är att införskaffa alla delar. När delarna finns börjar jag "planera" så att säg. Planeringen består i att jag läser på hur jobbet skall göras korrekt och på bästa sätt, INTE snabbaste. När jag sedan har klart för mig hur arbetsgången skall se ut så visualiserar jag mig hur arbetet görs samt vilka fällor (utöver de man läst sig till) kan tänkas dyka upp, ser även till att ha samtliga nödvändiga verktyg samt några extra/ovanliga för det oväntade (en gammal bil vet man aldrig med...). Därefter går jag ner i garaget o kikar hur de ser ut, bildar mig en uppfattning om hur svårt/lätt det kommer vara. När jag skrider till verket så börjar jag alltid med att lossa samtliga skruvar "komponentvis", skruvar bort de helt först när jag känner att delen är helt lös. Ser ALLTID till att hålla 100% koll på ALLA skruvar, en skruv som tappas på fel ställe kan sluta i katastrof, med andra ord även om jag tappar en skruv så är jag 100% säker på var den ligger (oåtkomligt, tex bakom nån kåpa). En skruv får under inga omständigheter hamna (och ligga kvar!) tex under ventilkåpan. Vet jag inte var en skruv tagit vägen så letar jag tills jag hittar den. Blir det skruvar över så är det samma visa, jag letar var den skall sitta, detta har hänt men jag har hittills snabbt insett vad jag missat, och ibland har det resulterat i att hela delen måste plockas bort IGEN. Jag vill inte tänka på hur en verkstad skulle göra om de upptäcker att en skruv blev över, eller för den delen om det saknas en skruv... Där i ligger en stor del av motivationen för min del.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-02-16 08:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528i 2010
Kicken av att knäcka problem som andra inte klarar. Kicken av att ha sparat massor av tusenlappar. Möjligheten att köra en dyrare bil än man annars skulle kunna/våga göra.
Möjligheten att själv fixa bilen när de där sjukt irriterande missljuden dyker upp.
Känslan av att glida iväg med en helt felfri bil där man har full kontroll på allt som är gjort, och hur det är gjort.           IP: ...[118.165]
Antal inlägg2.417 st
Postad/Inlagd2019-02-16 09:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e Mosselman
Den allmänna uppfattningen att nya bilar inte kan repareras/servas själv. Jag vill gärna bevisa det motsatta. Vilken känsla när man river halva instrumentbrädan på en sprillans ny G30 och lyckas att sätta allting tillbaka utan att nånting går sönder. Eller när man hittat den riktiga kabeln i canbus-härvan :-)

Kul att kunna serva bilen själv och så ofta man vill och spara pengar varje gång.

          IP: ...[71.8.21]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2019-02-16 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen
Håller med fullständigt i skribenterna ovan! Vill lära sig något nytt och ge sig själv en klapp på axeln att man utfört jobbet själv. Dawwe, mitt i prick på hur jag också förbereder mig innan ett jobb ska utföras, YouTube har varit till stor hjälp men internet i överlag.           IP: ...[130.174]
Antal inlägg194 st
Postad/Inlagd2019-02-16 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530XDA 2008
För mig är det endast ekonomiskt att göra det själv. Sen är det roligt med problemlösning, men hade jag haft obegränsat med pengar hade jag lämnat in bilen... mest troligt:)

Fast det vettetusan... känner mig blåst varje gång jag lämnat in bilen och får räkningen. Tycker inte om att betala överpris samt att inte veta 100% att det faktiskt BLIVIT GJORT.

          IP: ...[6.97.51]
Antal inlägg213 st
Postad/Inlagd2019-02-18 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 540iat E39 -99
BMW 320d E91 -07
BMW 118d xDrive F20 -17
Saker som motiverar mig att krypa under en upplyft bil och tex mecka avgassystem är bla;

-Sparar pengar på att reparera eller serva bilarna själv (540:in & 320:in).
-Kul att jaga reservdelar på nätet till lägre pris än i butiken på stan.
-Leta reda på instruktioner gör arbetet snabbare och enklare. Tack vare kunnigt folk på Autopower mfl. forum.
-Generellt intresse för bilar, mekanik och elektronik, bara det är motiverande.
-Man lär sig otroligt mycket om sin bil, både genom praktiskt arbete samt att läsa och felsöka.
-Känslan efter man bytt 4x hjullager på E91:an, motor på E39an är rätt nice, samt veta att det blivit bra.
-Sammanhållning, vi är ett gäng som ibland samlas på en verkstad och jobbar på våra bilar. Hjälper varandra, snackar lite skit och skojar med varandra.

Haft bra och dåliga erfarenheter av att lämna bilen till verkstad. Allt från debitering av icke utfört arbete, byte av fel delar eller slarviga jobb.

/Magnus           IP: ...[236.195]
Antal inlägg45 st
Postad/Inlagd2019-02-20 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E24 635CSi -83
Skoda Superb -16
Mycket intressant läsning! Känns som att många är på samma spår när det gäller motivationen.

Kan även själv känna att om motivationen tryter så genomgår jag en storstädning av garaget så att jag har allt sorterat, känner att man får en viss sinnesro då.

Känner även lite som Dawwe att jag håller till 100% koll på alla skruvar och delar som monteras bort. Ju rörigare det blir, desto mindre motivation har jag att åka till garaget!
Utförliga jobb i min mening, är också en mycket viktig punkt. Slarvar man en gång så känner jag att risken för slarv bara blir större och större!

Finns det något annat som kan få er motivation att klättra? Lyssna på dansband, dra igång en podcast, ha över några vänner?           IP: ...[242.205]
Antal inlägg851 st
Postad/Inlagd2019-02-20 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320dA Touring -12
Audi S3 -10
Seat Leon Cupra -08
Har legat på kall betong länge nog. Köpte en billyft som ska monteras i helgen. Det höjer min motivation!

Men för mig är besparingen på att inte lämna iväg jobbet den största moroten. Fick offert på kamremsbyte på en Audi, 21k. Köpte delar för 3k och en helg senare så hade jag sparat 18 000 spänn.           IP: ...[34.41.0]
Antal inlägg21.535 st
Postad/Inlagd2019-02-21 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förutom det som redan nämnts har jag ytterligare en "motivationsfaktor" och det är att "aldrig låta sig besegras av döda ting"!

Dvs. lite "Pannbensmotivation". :)



Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2019-02-21 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
08976: 21000:-, det låter helt galet. Vad var det för modell och var verkligen det billigaste alternativet?

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg851 st
Postad/Inlagd2019-02-21 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320dA Touring -12
Audi S3 -10
Seat Leon Cupra -08
Q5 2.0 TDI -11. Audi märkesverkstad, så definitivt inte billigaste alternativet!           IP: ...[34.41.0]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2019-02-22 07:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
21000:- låter helt orimligt. Svårt att tro att det endast rör sig om ett kamremsbyte. Borde kosta 12-13000:- på en Audi-verkstad.

Lätt att motivera för sig själv att man "sparat" mycket pengar när man gjort något själv och jämför med det dyraste alternativet.

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg801 st
Postad/Inlagd2019-02-22 08:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Inte orimligt med 21000:-, märkesverkstad i Sthlm runt 1500:- + moms i timmen, drar iväg fort med fika och annat.           IP: ...[4.82.26]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2019-02-22 08:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Jo, jag vet. Men man jobbar enligt paket med fasta tider på Audi-verkstäder. Även om man debiterar 2500:- /timme så skulle man ändå inte komma i närheten av 21000:-.

Priset måste inkludera service eller annan reparation, inte bara kamremsbyte på ovanstående modell.


MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg9.971 st
Postad/Inlagd2019-02-22 08:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
6 timmar a 2500 blir 15000. Delar typ 2-3000.
O så lite rekommenderade tilläggsarbeten (typ byte multiribbrem inkl spännare) så hamnar man ganska exakt på 21000           IP: ...[.218.47]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2019-02-22 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Man debiterar inte 6 timmar, och inte 2500:- /timme heller punkt.

Jag vet precis vad det kostar att byta kamrem på ovanstående modell på en Audiverkstad på en medelstor ort, det är vad jag specificerade ovan, 12-13000:-. 21000:- skulle vara i särklass dyrast i världen, det stämmer inte.

Poängen är att om man motiverar för sig själv att man sparar pengar på att göra jobb själv, så blir det ju inte relevant att jämföra med det dyraste alternativet. Det är att lura sig själv.

MVH Christofer           IP: ...[196.208]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-02-22 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528i 2010
Säg att det kostar 13000 kr då. Då har 08976 bara sparat 10000 eftersom delarna kostade 3000. Säg att det tog honom 10 timmar att fixa felet. Han har då en timpeng på 1000 kr/timmen, skattat och klart, helt lagligt.

          IP: ...[118.165]
Antal inlägg851 st
Postad/Inlagd2019-02-22 21:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320dA Touring -12
Audi S3 -10
Seat Leon Cupra -08
Det är möjligt att offerten inkluderade nått mer, det minns jag inte. Jag fattar också att det ger en bättre bild av vad man faktiskt sparar genom att jämföra med en Mekonomen/Autoexperten. Oavsett om jag sparar 10 eller 20, vilket som är gott nog för att motivera mig.

Du som verkar ha koll på modellen Christofer, vad borde offerten innehållit för en 21 000-mila service?
          IP: ...[.41.214]
Antal inlägg9.971 st
Postad/Inlagd2019-02-23 00:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag fick en offert på 11000 för att byta ventilkåps-packningarna på min M5 E39. Bavaria i Sthlm, delar 2000 kr, resten jobb. 4 timmars arbete sade de arbetet tar. Så 21000 för ett kamremsbyte är fullt möjligt, med rekommenderade tilläggsarbeten.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2019-02-23 01:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
08976: En 21000-milaservice är borde vara en stor Inspektionsservice med oljebyte, byte friskluftsfilter, bränslefilter, ev. bromsvätskebyte och oljebyte i S-tronic om den har det. 21000:- låter som ett normalt pris för en storservice och kamremsbyte, det är ett heldagsjobb och 9-10000:- i delar.


MVH Christofer           IP: ...[.164.18]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW M5  -02
Pris: 300.000:-

BMW 525 Touring  -02
Pris: 24.900:-

BMW 320  -02
Pris: 80.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen