AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Nya däck, måste jag ha samma storlek som sist?

Visad 1.565 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14st
Postad/Inlagd2019-02-15 14:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej!

Dags för nya däck då de andra börjat slitas ut.
Jag har just nu 225/45/R17 91V på min BMW 325i E90.
Måste jag ha exakt samma storlek eller räcker det med att jag följer så att däcken prickar R17?
Är det även viktigt att jag har 91 i (index?) eller funkar t.ex 94?

Aldrig köpt nya däck och lyckas inte googla fram svaret, ursäkta ifall någon får lite huvudvärk av frågan.           IP: ...[221.177]
Annons
Antal inlägg5.980 st
Postad/Inlagd2019-02-15 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Köp samma storlek som tidigare, varför ska du ändra det?

Fälgarna är ju en viss storlek även på bredden så att laborera med det om du är okunnig är bara dumt. Likaså höjden kan ju förändra utväxlingen och vad hastighetsmätaren visar.

Som rookie ska du inte krångla till det.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg178 st
Postad/Inlagd2019-02-15 15:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kolla på Trafikverket, Carinfo eller annan liknande websida för att hitta din originaldimension/typ. Så länge rullomkretsen är densamma Kan man laborera med bredd/höjdprofil men eftersom din fälg har en viss bredd får man följa den. Om 225/45 passar biltyp och på fälg idag finns det ingen anledning att byta.
Vikt- och Hastighetsindex är MIN värden att följa, dvs 94 är OK i förhållande till 91, men du får jämföra med vad bilen är typad för, inte vad som sitter. Kan ju vara så att tidigare ägare satt dit nåt efter eget tycke och smak.           IP: ...[228.156]
Antal inlägg21.736 st
Postad/Inlagd2019-02-15 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan man laborera lite med andra däckdimensioner än vad bilen har innan....MEN det förutsätter att man har 100-koll på vad man gör och så är nog inte fallet här! ;)

Eftersom du har 17"-däck, har du per automatik 17"-fälgar och därmed är det enbart 17"-däck som passar på fälgarna...

Kör på 225/45-17 som är korrekt dimension till din bil!
Det är dessutom en dimension som är mycket vanlig på mängder av bilar så det finns ett digert utbud att välja mellan där man även finner alla "testvinnare" från premiumtillverkarna och priserna är hyffsat "pressade" i förhållande till mer "udda dimensioner" som få bilar har.

LI och Speed Index kan man som sagt gå upp på, men inte tvärtom.
Dock kan högre LI innebära att däckens stötdämpande/flexande förmåga försämras något = mer stötiga.

Vill man vara säker på att få "rätt" däck - vänd dig till en seriös däckfirma. Lite dyrare men tryggare.

Ska du handla däck på nätet för att spara en slant - läs in dig på ämnet så du har bra koll innan du beställer, för många näthandlares "råd" är minst sagt otillförlitliga...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.880 st
Postad/Inlagd2019-02-26 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
En mer trovärdig källa än car.info avseende däckstorlek för att ta reda på vad BMW tycker din bil ska ha, det är att titta på klistermärket på dörrstolpen på förarsidan. Då ser du dessutom vilket ringtryck BMW rekommenderar. Jag tycker man ska välja rätt dimensioner enligt klistermäkret (särskilt om man ha Xdrive) och ang ringtryck så tycker jag BMWs rek är min värde och kan ökas några tiondels bar.

På car-info står t ex att min bil kan välja mellan 17-19" och bredder mellan 225-255 och ration mellan 30-45 men det ebtyder ju inte att alla kombinationer av dessa siffror är OK.
Kolla dörrstolpen eller kanske instruktionsboken istället.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[76.1.95]
Antal inlägg867 st
Postad/Inlagd2019-02-28 09:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fråga Dawwe, han kan detta med däck :-)           IP: ...[4.82.26]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 50.000:-

BMW 528iA  -00