AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Volvo bonus

Visad 1.653 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg71st
Postad/Inlagd2019-02-08 08:36
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen
Såg på nyheterna igår om att de anställda på Volvo inte får någon bonus detta år. Jag fick mig en funderare, om man vet att ett mål ska uppnås och i det resulterar en bonus, får då en känsla av att de anställda dels stressar vid montering, slarv kan uppstå och resulterar i flera "måndags exemplar". Det borde även påverkaphela kedjan inklusive sista etapp där man noggrant ska testa bilen. Värt att tillägga från Aftonbladets artikel i en intervju med en anställd som nämnde att flera hade jobbat dessutom 6 av 7 dagar i veckan i ca ett års tid.

Nu vet jag inte hur och om bonus uppstår vid andra tillverkare i bilbranschen men det var bara något jag reflekterade över. Hur resonerar ni?

IP: ...[130.174]
Annons
Antal inlägg8.873 st
Postad/Inlagd2019-02-08 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bonusen kan ju trigga det beteende du nämner, men den är sällan / aldrig kopplad till en individuell prestation på den nivån. Porsche har ju ett globalt system för bonus som inkluderar samtliga anställda. Förra året hamnade den på ca 10 000 euro om jag inte minns fel. Och där levereras inte särskilt många måndagsexemplar... Så jag tror inte att en bonus som är kopplad till ett mål som den enskilde inte direkt kan påverka eller manipulera bidrar till sämre kvalitet.

Däremot är det väl känt att Volvo har växtvärk och många nya modeller som trimmats in vilket resulterat i sämre kvalitetskontroll än önskat. Men vill tro att det inte är särskilt vanligt längre?           IP: ...[.49.139]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2019-02-08 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
Jag menade inte att bonusen är kopplad till individuellt. Det är givetvis ens individuella insats som kan bidra till att bonusen ges ut kollektivt. Om alla medarbetare ligger då på ett högre tempo än normalt och arbetar mer än normalt så finns det många parametrar som gör att det kan leda till försämrad kvalité.           IP: ...[130.174]
Antal inlägg536 st
Postad/Inlagd2019-02-08 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330e
Kanske lite förenklat resonemang.

I detta fallet så verkar ju bonusen vara kopplade till rörelsemarginalen som jag tycker verkar vara en lite konstig parameter för de på golvet att jobba mot. Den är ju rätt svår för dem att påverka.

Med tanke på hur mycket övertid de har jobbat så måste det ju ha påverkat rörelsemarginalen negativt. Så det hade det varit bättre för dem att vägra övertiden. Leveranstiderna hade ökat och försäljningen/vinst hade kanske minskat men marginalen hade gått upp och de hade fått bonusen.

IP: ...[5.64.41]
Antal inlägg969 st
Postad/Inlagd2019-02-08 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Metall och LO har aldrig varit speciellt positiva till bonussystem, det är väl delvis därför som bonussystemet ser ut som det gör på Volvo personvagnar.           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg8.873 st
Postad/Inlagd2019-02-08 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Carley: Tror inte bonusen varit en särskilt stor bidragande orsak till övertid, utan snarare att det inte går att få tag på tillräckligt mycket komponentet personal för att täcka alla skift och att det varit ett väldigt högt tryck på XC90, XC60, V90 och nu V60. Man slår nya försäljnignsrekord, och uppenbarligen så hänger inte fabriken riktigt med.
          IP: ...[.49.139]
Antal inlägg1.880 st
Postad/Inlagd2019-02-08 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Att låta producerande personal jobba för mål som beror på försäljning och pris låter dumt. De kan ju inte påverka försäljning och pris, mer än möjligen indirekt. De kan ju bara påverka tillverkningskostnaden.

Men även produktionsrelaterade mål kan slå fel. En bekant jobbade på en plastfabrik, där man i ena änden av fabriken stoppade in råplast i form av små plastkulor. I andra änden av fabriken kom det ut färdiggjutna plastsaker. Vi optimal produktion kommer det ut 100kg plastsaker då man stoppat in 100kg råplast. Dock blir ibland några saker defekta och man får kassera lite i produktionen. Detta mätte man på kopplade bonus till. Det funkade bra tills de som vägde in plasten kom på att om man lyfter av en säck eller två från pallen vid invägning så har man ju lite marginal om man behöver kassera lite i produktionen. Men vips vad det var så var verkningsgraden över 100% i fabriken och då anade ledningen oråd och det bonussystemet försvann. :-)

Rörliga lönedelar kopplade till mål är sällan enkelt.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[.72.167]
Antal inlägg2.701 st
Postad/Inlagd2019-02-08 20:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Jag tror den uteblivna bonusen kan bidra mer till "måndagsexemplar" än att bonussystemet i sig skulle göra det. Klart de är besvikna, bolaget gjorde rekordvinst.           IP: ...[.71.214]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2019-02-08 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen
Väldigt intressant att ta del av allas åsikter och kul att det blev ett par kommentarer.
Tummen upp och trevlig fredagskväll på er :)           IP: ...[130.174]
Antal inlägg1.038 st
Postad/Inlagd2019-02-09 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 35i M PPK
Företaget jag arbetet för har en annan, enklare och kanske rättvisare modell för bonus. Bonusen baseras på vinsten rakt av. Det finns ett golv som ska uppnås innan bonusen kickar in och det finns också ett tak, däremellan så finns en översättningstabell mellan nettovinst och bonus. Så i normalläget om företaget genererar vinst så betalas bonus ut i relation till vinstens storlek. I Volvofallet så hade troligen bonus betalats ut om de använt liknande modell då deras nettovinst ökade och var ganska stor till beloppet. Dock så har de tydlig växtvärk och att marginalen sjunker med ökad volym är inte bra och något de måste jobba med (gör de säkert redan). Kan förstå att gubbarna och gummorna på golvet inte gjorde vågen av detta besked med tanke på vinstens storlek.           IP: ...[220.219]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 330Ci cab  -03
Pris: 75.000:-

BMW 325  -01
Pris: 40.000:-

BMW 530xd diesel  -09