AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Högre risk för olyckor ibland araber!

Visad 3.656 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.728st
Postad/Inlagd2019-01-31 18:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i 6vxl touring-95 -Såld!
[LÄNK]           IP: ...[137.182]
Annons
Antal inlägg14.405 st
Postad/Inlagd2019-01-31 18:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad är det för ren skit?
"Pettersson säger att det är märkligt att människor från de länder som oftast är inblandade i skottlossningar och gruppvåldtäkter även är värst när det gäller trafikolyckor. "

Chansen att VTI skulle ägna sig åt någon sådan forskning är 0

-------
//Lövet           IP: ...[144.157]
Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2019-01-31 18:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
[LÄNK]

I rest my case :D           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg1.220 st
Postad/Inlagd2019-01-31 19:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
[LÄNK]

Nils-Petter verkar ju inte vara främmande för en hel del spekulationer i ämnet...

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[.60.161]
Antal inlägg1.220 st
Postad/Inlagd2019-01-31 19:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
På ovan länk:
”– Svenskar tittar på teve och får samhällsinformation den vägen, till exempel via nyhetsprogram och Anslagstavlan. Men många invandrare har paraboler och tittar på sin hemlandsteve. Hur skall man då nå dem?”

Haha. Anslagstavlan? Nils-Petter...kom igen! Och att ’vi svenskar’ skulle titta på tv och få SAMHÄLLSINFORMATION den vägen? Stor humor.

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[.60.161]
Antal inlägg5.980 st
Postad/Inlagd2019-01-31 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Tegel, det är ju Mohammed-Reza Yayha inte Nils-Greger som fäller det citatet.           IP: ...[4.4.136]
Antal inlägg572 st
Postad/Inlagd2019-01-31 20:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Räcker att stå en halvtimme i centrala gbg så ser man snart att det ligger en hel del i vad han skriver. Dom kör inte bara fort, utan också sjukt vårdslöst. Ett par ggr i månaden ser jag dårar köra på gång- och cykelvägar när det är köer och eller rödljus.           IP: ...[.218.10]
Antal inlägg2.635 st
Postad/Inlagd2019-01-31 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Jag slängde en snabb-kik på VTI:s hemsida. Kan ni tänka er, att den här så kallade vetenskapliga rapporten som Petterssons blogg påstår att VTI genomfört, inte nämns någonstans på VTI:s sida.

Det visar sig alltså att sveriges mest rasistiska bloggare, som av en ren händelse verkar fara med osanning...           IP: ...[149.231]
Antal inlägg5.980 st
Postad/Inlagd2019-01-31 21:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Läste du tegels länk?           IP: ...[4.4.136]
Antal inlägg1.695 st
Postad/Inlagd2019-01-31 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vi kan iaf konstatera att Malmö har sämst bilförare (eller iaf flest olyckor men det bör finnas en tydlig korrelation) i Sverige. Sett en senare lista där Malmö återigen fanns i toppen, kunde inte hitta den nu. Huruvida detta beror på den stora andelen invandrare låter jag vara osagt. Efter att ha bott i staden ett antal år kan jag dock konstatera att en klar majoritet av besynnerligt eller direkt livsfaligt beteende i trafiken involverat invandrare. Inget att dra slutsatser från men tillräckligt för att jag skulle vara intresserad av en studie.

[LÄNK]
          IP: ...[3.89.74]
Antal inlägg21.736 st
Postad/Inlagd2019-01-31 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag blev lite nyfiken och gick in på VTI:s hemsida och sökte på "invandrare"...
[LÄNK]

Blev faktiskt lite förvånad över att man vågat släppa PK-flaggan och ställa frågan vetenskapligt...

En liten anekdot:
Har en bekant som i sin tur har en vän som arbetade som lastbilschaufför i bland annat Saudi-Arabien för rätt många år sedan och han sammanfattar "arabernas" trafikkultur som "total frånvaro av konsekvenstänk - de gasar fullt tills det tar tvärstopp med en smäll!"

Just denna person satt under nästan ett år i husarrest och trodde han skulle dömas till döden då han körde ihjäl en Saudi-Arabisk medborgare - olyckan skedde mitt ute i "öknen" på en form av "motorväg" där en familj fått motorstopp mitt i natten och när han kom med sin långradare med släp i typ 80 knyck, kliver personen upp mitt på vägen och börjar vifta med armarna för att försöka få lastbilen att stanna och hjälpa dem - detta skedde så nära lastbilen att han inte ens hann bromsa och den påkörde dog på sjukhuset (där föraren var fastlåst i lokalen med handfängsel under hotet från polisen: "dör han så får du dödsstraff").
Efter mycket om och men där han blev blåst av en lokal advokat som mjölkade ur så mycket det gick av honom i arvode, tog han sig efter några månader till lokala polisstationen för att fråga om hur det gick med hans fall och då tittade de bara på honom och frågade varför han var kvar....fallet hade då lagts ner flera månader tidigare och han lämnade sedan landet illa kvickt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.283 st
Postad/Inlagd2019-01-31 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Verkar som VTI , ägnar sig åt den sortens forskning 100% :)

IP: ...[187.125]
Antal inlägg867 st
Postad/Inlagd2019-02-01 00:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Såna här trådar brukar bara sluta på ett sätt.           IP: ...[4.82.26]
Antal inlägg3.035 st
Postad/Inlagd2019-02-01 11:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2.8 American Edition -99
Passat 2.0 TDI -14
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Den rapport som avses torde vara denna: [LÄNK]
Den är dock från 2001 så det är inte något purfärskt material direkt.

/Masten           IP: ...[179.132]
Antal inlägg5.980 st
Postad/Inlagd2019-02-01 12:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Masten, baserat på informationen i länkarna är det där den enda rapporten som finns och de har nu bestämt sig för att göra en ny. Mohammad-Reza Yahya på VTI kommer även vara med i arbetet att ta fram en ny rapport. Se Tegels länk för mer info om den kommande.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.880 st
Postad/Inlagd2019-02-01 14:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Det finns många olika trafikkulturer här i världen, blandar man dessa uppstår såklart missförstånd, situationer och olyckor.
Efter att ha rest runt i världen och åkt taxi på olika ställen inser man att det går till på olika sätt. T ex i en Egyptisk rondell, i säg 5km/h, krockar min taxi med en annan taxi och jag bedömmer att båda bilarna fick varsin ytterligare buckla i storklek tennisboll. Ingen av förarna lämnar sin bil, de säger några högljudda arga ord med upphissade rutor på lokala språket jag inte begriper, gestikulerar lite och kör sedan vidare. Troligen en vanlig dag på jobbet för dem.
I Indien ska man akta korna i körbanan.
I många länder ses skyltar, trafikljus och relger med som rekommendationer man eventuellt följer men å andra sidan är respekten för levande polismän ofta stor i många länder.
Sen finns ju olika syn på bältesanvändning i olika länder - styr jag eller någon högre makt över mitt öde att leva vidare efter en bilolycka?
I Ryssland var det lag på bälte i städer, och när man kör ut ur staden hjälper taxichauffören mig att knäppa av bältet. Tack, men nej tack!

Har även kollegor som flyttat från Asien (dock inte mellersta östern) till Sverige och bosatt sig här och första året får de köra på sitt utländska körkort.
Detta är välutbildade akademiker.
En blev stoppad av polisen då han genat över båda filerna genom en tvåfilig tom rondell, så gör man där hen tog sitt första körkort.
Efter ett år måste inflyttade ta svenskt körkort, både teori och uppkörning. Först tyckte flera av dem att det var jobbigt, svårt och onödigt komplicerat. Dessutom dyrt med körskola för både teori och körlektioner och sedan upp-körningar/-skrivningar. Men i efterhand tycker flera att det faktiskt är bra med de höga svenska kraven. De upplever också svenska bilister som hänsyns- och respektfulla samt förutsägbara (dvs man följer reglerna). Att bara 3-400 pers dör i traifken varje år i Sverige (därav många rattfyllerister) kan nog delvis förklaras av höga krav på körkortsutbildningen.

Världen är olika!

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[76.1.85]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-02-05 21:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
Givetvis kör svenskar bättre än utomeuropéer samt även många andra folkslag inom europa. Det är ju bara att se på dödsstatistiken världen över där Sverige för det mesta ligger i topp när det kommer till minst antal omkomna i trafiken varje år. Och då kan vi nog vara överens om i vart fall om man ser till Europa att Sverige har långt ifrån de bästa vägarna då det svenska vägnätet varit eftersatt i årtionden för att spara pengar.

Många invandrare respekterar helt enkelt inte de svenska lagarna vare sig det är trafiklagar eller andra lagar och därav toppar somliga invandrargrupper inom diverse brottskategorier medans framför allt traditionella asiater (östasiater) generellt är underrepresenterade inom många brottskategorier.

Är uppvuxen i Stockholmstrafiken och har haft körkort i 10 år samt jobbat som yrkeschaufför. Det som är vanligt förekommande hos invandrare i trafiken är fortkörning, omkörning i fel körfält eller sick-sackande mellan olika fält, körning över heldragna linjer ofta med tvära inbromsningar innan vid avfarter, avsaknaden av blinkersanvändning mm.

För bara några veckor sedan så stoppade Polisen en invandrare som hade kört över 200km/h i Malmös innerstad med en lånad Lamborghini.

Detta i kombination med bilbränder, bilstölder, målvaktsbilar, tjuvtankningar och ökade antal trafikolyckor gör att allas försäkringspremier går upp. Visserligen högre för de områden som är mer belastade men ändå.

Jag personligen är av den uppfattningen att man borde få kunna göra diverse försäkringstester för att få ner sin egen premie där belastningsregister, förståelse för trafiklagar och försäkringsärenden spelar in. Laglydiga och skötsamma bör gynnas medans övriga bör få så dyra premier att de inte har råd att köra annat än lådcyklar av Cristianiamodell..

Postad/Inlagd2019-02-05 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Alla som är ute på vägarna och är lite observanta, ser att det finns ett antal risk-kategorier i trafiken.

Jag kan omöjligt gradera dem i varken antal eller procent, vågar påstå att

- riktigt gamla ofta kör både långsamt och bedrövligt

- sms-bilister, vinglar ofta och rejält i körfälten

- många mörkhyade kör bedrövligt-livsfarligt

Mina noteringar är empiriska, och givetvis finns också andra kategorier som beter sig mycket osäkert/potentiellt farligt i trafiken. Vad gäller dödsstatistisken lär det finnas en relativt hög procentsats, som tagit självmord, har jag läst mig till också.

Slutsats: trafiken innehåller en massa olika individer med olika beteenden som är potentiella risker, de går att minska, men då skulle körkortskraven behöva skärpas till en nivå, att max hälften av de som försöker nå körkortsnivå, aldrig når den.....

em3           IP: ...[138.229]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-02-05 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
em3

Att höja krav på körkort skulle inte göra någon direkt skillnad då svenskar (i etnisk benämning) redan kör väldigt bra generellt sett. Även om man skulle höja krav så skulle inte det göra så att man bättre följer trafikreglerna som vissa grupper verkar ha svårt med. Lägg där till att det garanterat myglas en del på vissa håll i landet där personer ges körkort när de egentligen inte kanske är lämpliga. Lägg där till alla som kör olovligt.

Laglydighet i trafiken grundar sig i min mening i känslan för ''rätt och fel''-mentalitet och ser vi på brottsstatistik i stort så sticker vissa grupper ut markant. Därav denna tråd bl.a.

Det enda jag skulle vilja se på skärpta krav är just synkraven som är på tok för låga. Fast det kravet kanske redan är skärpt idag då problemet togs upp för X antal år sedan.

När du talar om självmord menar du självmord i trafiken? Ser inte riktigt vad det har med ämnet att göra men den sortens statistik tenderar att vara rätt jämn mellan länder.

Postad/Inlagd2019-02-06 12:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Jag tycker det är najs att detta kan diskuteras så här pass moget på AP iaf!

Håller även med em3's "lista", och skulle vilja lägga till en generalisering om det täcka könet där också - de är, normalt sett, ej intresserade av bilkörning; och visar således upp farligt inkonsevent beteende i trafiken också.           IP: ...[.101.51]
Antal inlägg772 st
Postad/Inlagd2019-02-06 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Ja, Sani, det är en klar kandidat på listan, jag valde bort den, efter viss tvekan, eftersom de mestadels åstadkommer "manövrerings"-olyckor ( de flesta kan inte backa en bil, många skrapar sidan/hörn mm.), och inte så mycket allvarliga olyckor, vad jag vet.

Att de är teknikinvalider/ helt ointresserade är helt klart, det är bara ett nödvändigt ont att behöva köra bil, allt på generell gruppnivå, det finns undantag, givetvis!           IP: ...[138.229]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 50.000:-

BMW 528iA  -00