AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Trend vänt tillbaka mot diesel kontra bensin?

Visad 3.223 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.976st
Postad/Inlagd2019-01-30 15:36
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Jag hörde idag från Volvo säljare att det börjat vända tillbaka mot mera diesel igen kontra bensin. Vad tror ni om detta! Man går hellre i Volvos fall på D4/D5 kontra T5.

/Anders           IP: ...[.84.195]
Antal inlägg5.967 st
Postad/Inlagd2019-01-30 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Fundamentalt har väl inget ändrats. Bensinbilarna drar ju mer bränsle och många har ett högt fokus på rörliga kostnader istället för investeringskostnaden. Det var väl egentligen konstigt att så många valde bort diesel tidigare och lite av ett flockbeteende efter 2016.

Däremot är det ju inte så stora skillnader på motortyperna nu. Dieseln är mycket tystare och mjukare gång än förr i tiden och bensinbilarna är alla turbo & automat så "vridet" (kraft på låga varv) som dieselbil gav fås nu även av en bensinbil. Kvar är då pengar och ören för den som inte är bilentusiast och där ligger väl dieseln bättre till.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg4.587 st
Postad/Inlagd2019-01-30 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Panamera 4S -14
Golf -14
Det finns egentligen bara en anledning att välja diesel, och det är ekonomin.
Kan du inte räkna hem prisskillnaden, skatten och servicekostnaderna jämfört med en bensinare, finns ingen anledning att välja diesel           IP: ...[.72.109]
Antal inlägg21.725 st
Postad/Inlagd2019-01-30 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, miljödebatten svänger ju lite fram och tillbaka också...

Diesel - "rädda jorden" med lägre CO2-utsläpp.
Bensin - "rädda Södermalm" med lägre partikel- och kväveoxidutsläpp.

Fasta och rörliga kostnader kan som sagt skilja sig åt lite, så vilket alternativ som blir mest/minst ekonomiskt fördelaktigt framkommer nog först när man räknar på det.

Men jag håller nog med om att det spontant känns som att fler verkar vara intresserade av dieslar igen.

Flockbeteende var nog ett passande epitet på hur folk "flydde" dieselbilar för ett tag sedan utan att fundera logiskt ur sitt eget användarperspektiv.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg14.404 st
Postad/Inlagd2019-01-30 17:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vi är nere på 38% diesel i nybilsförsäljningen jämfört med 68% år 2012. Även om vi får en liten retur åt dieselhållet igen så har definitivt ett trendbrott skett.

IP: ...[144.157]
Antal inlägg4.976 st
Postad/Inlagd2019-01-30 17:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för många kommentarer. Bakgrunden är den vanliga med vad ska man köpa, diesel eller bensin? El är ännu inte aktuellt för mig då jag tror att det området kommer att revolutioneras och att flera av dagens elbilar har för kort räckvidd och kommer tappa mycket i andrahandsvärde i framtiden, samt att jag har inte lust att ta finans på en Tesla för en miljon kronor osv.

Nu hade jag en jämförelse på två olika V90 Cross Country. Båda var demobilar och endast med några hundra mil på mätaren. Den ena D5 och den andra T5. Den första blev såld nästan direkt, på två dagar. Väldigt snabbt då merparten av de bilar jag bevakar ligger ute vecka för vecka. T5-an har dock betydligt bättre utrustning med panorama, HUD, harman kardon mm. Men jag blev som sagt rekommenderad av min kompis som säljer Volvo på annan firma, att hellre ta en diesel. Det hela slutar just nu med att jag inte tar något alls, då jag är tveksam på vilken som går att sälja (lättast) i nästa led.

T8-orna av XC90 och XC60 går ofta relativt direkt, men har inte lust att lägga så mkt pengar den här gången utan hade tänkt mig under 500 tkr. 530e är heller inte intressant.

/Anders           IP: ...[201.170]
Antal inlägg265 st
Postad/Inlagd2019-01-30 18:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
420dA GC M Sport -16
Sen har väl Volvo lite annan prissättning, en V60 D4 är typ 20k dyrare än en V60 T5, och då är det ändå 60hk skillnad. Så är det inte riktigt på BMW, där är väl oftast 30i något dyrare än en 20d.

Jag kan tycka att det ska rätt mycket till för att spara in 20k på en D4 om man inte kör extremt mycket och om man undviker räkna på eventuellt andrahandsvärde.           IP: ...[.52.167]
Antal inlägg3.484 st
Postad/Inlagd2019-01-30 18:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Anders, det som är i ropet just nu är ju hybrider, med respekt för en inflytelserik över medelklass på Södermalm i Stockholm som tar ytterligare ett steg i elektrifieringen, vilket också understöds av införandet av bonus/malus. Hittar du inte en vettig hybrid så tycker jag Marin sammanfattar det utmärkt! Räkna på det och avsluta med att uppskatta hur mycket andrahandsvärdet blir.

Nog för att svenskar är extremt trendkänsliga/trendängsliga men vi står inte inför en ättestupa med osäljbara bilar om några år.

Köper du en modern bil idag så kommer du kunna sälja den till förlust om några år. Det lovar jag ;)

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[153.194]
Antal inlägg4.976 st
Postad/Inlagd2019-01-30 19:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jovisst är det så, men man vill ju sälja till så låg förlust som möjligt :-) Bilen är ju efter boendet den största kostnaden och just nu är det nog rätt lätt att hamna i "fel bil" den dagen man skall sälja.

Lite det här såg man ju för drygt nåt år sedan när helt plötsligt "alla" eller rättare sagt en större grupp än tidigare beräknat, skulle ha 540i. Det resulterade i enorma leveransproblem där många var tvungna (som jag) att hoppa av sin beställning då det tog typ 10-12 månader att få leverans mot förväntade 3-4. Åf beställde hem en hel del lagerbilar paketerade som Innovation och Ultimate Edition till kraftiga rabatter och än idag är många av dessa osålda, då helt plötsligt "alla" tydligen inte ville ha bensin utan väljer andra modeller, TROTS på pappret väldigt attraktiv prisbild. Typ klart under 700 tkr för NYA bilar som kostar brutto 950-960 tkr enligt prislistan.

Antal inlägg217 st
Postad/Inlagd2019-01-30 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
530D XDrive G31 -18
Jag tycker precis som innan att det beror helt på körmönster. Jag som kör ca 400 mil i månaden ser inget alternativ till diesel då jag hellre ser att bilen dricker 0,65 än typ det dubbla som en laddhybrid hade gjort med samma körmönster. Om jag istället kört exempelvis 540 så hade man väl hamnat någonstans mitt imellan. Andrabilen i familjen rullar däremot mycket kortare sträckor till skola, affär, kortare fritidsaktiviteter osv. Till det behovet passar ju en laddhybrid utmärkt. Det jag fortfarande är något ”rädd” för med laddhybrid är att utvecklingen går så extremt fort så att det som är bra nu kanske är helt passé om bara ett fåtal år. Då lär ju andrahandsvärdet dyka fort.           IP: ...[.54.155]
Antal inlägg3.484 st
Postad/Inlagd2019-01-31 09:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Det här med 540i-problematiken är rätt intressant. Jag kunde ju uppleva detta med ett anat perspektiv eftersom jag var på väg att beställa just en sådan från Storbritannien.

Där förstod man inte alls problematiken; visst hade det blivit en-två månader extra leveranstid men det var allt, och det hade tagit några månader att komma tillrätta med den justeringen. Den "hela havet stormar"-problematik som märktes av här i Sverige förstod man inte alls. Med detta sagt så är det omöjligt att sia vad som kommer att vara "rätt" om ca 3 år, eftersom så mycket kan hända tills dess och just svenskar är väldigt känsliga för vad som är "rätt" just nu och agerar därefter.

Därför är det viktigare att se till vad man egentligen behöver; håller med Daniel N i ovan post - köp det du behöver! Så gjorde jag själv och är nu en lycklig ägare till en G32:a - med bensinmotor.

Dessutom så ger tyskarna också upp dieslarna - du har väl sett denna dokumentär... ;)
[LÄNK]

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.82.163]
Antal inlägg1.264 st
Postad/Inlagd2019-01-31 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dT xdrive M-sport -14
Många kloka inlägg här, och det svar som ligger närmast till hands är att helt enkelt köpa bil efter behov. För egen del skulle en plugin-hybrid funka utmärkt, korta körningar på el till skola, träningar mm och förbränningsmotor för längre styrningar. Synd bara att BMW har så "tråkiga" alternativ nu, en tvåliters fyra i en X5 tex känns bara inte rätt...

Någon som vet hur långt BMW kommit kring ett ev godkännande av HVO-diesel förresten?           IP: ...[240.206]
Antal inlägg4.976 st
Postad/Inlagd2019-01-31 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja ingen av oss vet ju något om framtiden så självklart är det bäst att välja bil och motor efter ens eget behov = kör man mycket är det lika med diesel och kör man mindre kan både bensin och hybrid vara goda alternativ.

Jag hittade dock av en "slump" en riktigt rätt prissatt XC60 D4 ny som jag väljer denna gången då jag verkligen gillar modellen och tanken var väl främst att välja en "hög" bil denna gången och det här priset kunde jag inte motstå.

Antal inlägg10.281 st
Postad/Inlagd2019-02-02 01:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror tidigare inlägg redan summerat det bra - köp det som passar ditt behov bäst (och vad du personligen vill ha om ekonomin tillåter) - inte vad de övriga i flocken köper.

Flockbeteendet är starkt och media är inte sena att piska på och driva detta så hårt det går - mediaföretag inriktar sig på vad den stora massan är intresserad av vilket idag är drivmedel, väder, vad kändisarna gjorde igår samt olyckor och övriga katastrofer :-)

Dessutom är det mycket svårt att sia om vad som är trendigt bland politiker och lobbygrupper (de styr indirekt genom kravställningar och regelverk vilken drivlina biltillverkare kommer att välja) om ett par år.

Det enda jag brukar rekommendera är att inte behålla en ny dieselmodell alltför länge (kanske högst 5-7 år) av olika anledningar varav underhållskostnad är en (jag förutspår att moderna dieselmodeller kommer att bli mycket dyrare att underhålla jämfört med vad vi tradtionellt förknippar med dieselmodeller).

Sen vet vi att Toyota redan slutat sälja dieselmodeller på den europeiska marknaden. Nissan och Volvo går samma väg fast de fortsätter sälja modeller med den dieselmotorfamilj de har idag (men de kommer inte att utveckla någon nu dieselmotorfamilj för personbilar). Men ändras olika förutsättningar så kan dessa beslut såklart också ändras/korrigeras.
Men det orsakar inte att köpbeteenden ändrar sig över en natt eller att en viss modell blir helt värdelös över en natt. Dieselbilar eller bensinbilar kommer inte plötsligt att säljas för 1 SEK på Tradera nästa månad.

Då kanske man istället ska vara lika oroad för om man ska köpa en "låg" eller "hög" bil :-) Jag själv sitter och hoppas på att nu när alla springer iväg och köper "hög-bilar" så ska jag kunna knata in hos BMW och se en skylt bland deras premium selection som säger "Tag två låg-bilar betala för en" eller "Rea 50% på låg-bilar" :-)

Vi bilägare ska inte vara oroliga - bilen kommer ändåså att fortsätta vara ett pengaslukande monster oavsett vilket drivmedel vi väljer :-)
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.692 st
Postad/Inlagd2019-02-02 17:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
En enligt mig gansks balanserad artikel gällande bensin, diesel och elbil. Blir klimatet i fokus igen (snarare än närmiljön) kan det mycket väl vända till dieselns fördel igen! Vad händer med priset på kobolt? Få producenter och exponentiell efterfrågan. Det är svårt att sia några år framåt på detta område...

[LÄNK]           IP: ...[3.89.74]
Antal inlägg559 st
Postad/Inlagd2019-02-02 19:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Som flera har påpekat - visst har vi ett flockbeteende och vi styrs även av vad media tycker och tänker och inte minst fattar vi beslut vad politikerna bestämmer/tycker just idag.

Vad vi egentligen borde göra är att intressera oss mer för produktegenskaper och behov.

Personligen har jag aldrig fattat vitsen med diesel i en personbil och varför det såldes så stor andel.

Enda fördelen med diesel är att den motortypen har högre verkningsgrad och därmed lägre förbrukning - men annars är det i princip bara nackdelar.
Dyrare konstruktion, lägre effekt, mer komplicerad avgasrening, ojämnare gång, etc. - jämfört med bensin.

Om man kör 3-4’ mil om året eller mer eller ofta drar tunga släp så ok, men ”medelsvensson” kör i snitt max 1500 mil och då är det i princip aldrig lönt med diesel ens om man bara ser det ut ett rent ekomiskt perspektiv.           IP: ...[.181.27]
Antal inlägg14.404 st
Postad/Inlagd2019-02-02 19:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo fast det är inte "medelsvensson" som köper nya bilar. Dessa säljs till 90% ungefär till tjänstebilsförare (åtminstone om vi pratar nypris 340k och över) och där lär genomsnittliga körsträckan vara mycket högre. Men säkerligen inte så mycket som 3-4k mil.

Den främsta anledningen till att diesel sålt mycket mer är att generalagenterna har valt att lägga sina kampanjer på dessa och därmed har bensin inte haft en chans ekonomiskt. Om det är 70k i rabatt på 320d men inget på 320i så spelar det liksom ingen roll att skatten är 1500 spänn högre per år.

Vi får se hur bonus/malus påverkar. En genomsnittlig 4wd diesel med automat kommer få ~8k i skatt istället för 2k, det lär påverka minst sagt.

-------
//Lövet           IP: ...[144.157]
Antal inlägg3.612 st
Postad/Inlagd2019-02-02 19:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Moderna" dieselbilars avgaser luktar så fruktansvärt illa. Hamnar jag bakom en sådan i någon bilkö är det lika bra att dra igen ventilationen på en gång. Får bokstavligen huvudvärk direkt och det räcker för mig. Jag kommer förmodligen aldrig köpa en dieselbil och det har jag stått fast vid sedan 1995.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[248.232]
Antal inlägg1.559 st
Postad/Inlagd2019-02-03 16:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Håller med MUC, fattar inte heller vitsen.

Fast diesel har högre energiinnehåll, 9,8 kWh/l.
Bensin (ren 9,1 kWh/l) E5 8,94 kWh/l
(E85 6,38 kWh/l)

Men finns det nåt värre att höra än en knackande oljebrännare på tomgång...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[211.127]
Antal inlägg21.725 st
Postad/Inlagd2019-02-03 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Högre verkningsgrad för dieseln = lägre förbrukning = lägre co2 utsläpp, detta var ju det som politikerna sköt in sig på för några år sedan och "miljöklassade" mängder av dieselbilar för att öka dess försäljning...

Visst har bensinmotorn oftast en mjukare gång och då särskilt raka sexor, men i ärlighetens namn är direktinsprutade fyror ganska "dieselaktiga" i sitt motorljud, särskilt på tomgång!

De raka sexornas era är tyvärr förbi när det gäller BMW:s bensinsexor, åtminstone i "volymsegmentet".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg559 st
Postad/Inlagd2019-02-03 18:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Nja Johan B, att fyrcylindriga motorer med direktinsprutning generellt är dieselaktiga i sitt ljud håller jag inte alls med om.

Det hårda/knackande ljudet beror i grund och botten på den höga kompressionen på en diesel jämfört med en bensinmotor.

Men en modern fyrcylindrig motor med turbo har ett ganska ”normalt” kompressionsförhållande.
T ex min 430i tror jag har ett kompressionsförhållande på 10:2 och där finns inget dieselaktigt ljud överhuvudtaget.

Visst finns det äldre bensinare med direktinsprutning utan turbo som knackar för det vilda - men inte 2019 väl?           IP: ...[.181.27]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 330Ci cab  -03
Pris: 75.000:-

BMW 325  -01
Pris: 40.000:-

BMW 530xd diesel  -09