AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Diagnosutrustning e38 750 1995, vad funkar?

Visad 1.142 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg136st
Postad/Inlagd2019-01-29 07:48
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750il -96
Hej, har läst lite trådar och försökt få en uppfattning om vad man behöver för grejer för att kunna läsa av en 95as 750. Har inte riktigt hittat en röd tråd om vad som gäller, ska tydligen vara svårt att komma åt motorstyrenheterna på just 95orna? Någon som har koll på läget? Kanske har någon diagnostikuyrustning liggandes att sälja?

Vill främst läsa av edc, motor och växellåda.. gärna livedata.


Mvh Stoffe           IP: ...[.14.157]
Antal inlägg1.720 st
Postad/Inlagd2019-01-29 07:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har en 750-95 (byggd 94 vecka 50) och där lyckas jag inte få diagnosen på motorn att fungera trots mycket tid lagt på det. Ett första krav är ett ADS interface till inpa men sedan faller det för mig pga några filer till inpa jag saknar och som inte går att finna på nätet. Andra enheter i bilen fungerar det med.

// Magnus

          IP: ...[.38.132]
Antal inlägg136 st
Postad/Inlagd2019-01-29 08:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750il -96
Ja det verkar vara svårt.. kan du länka till någon inpa som kan tänkas funka på allt övrigt förutom motorn? Går dessa att installera på en "modern" dator med USB eller krävs det en med seriell port och typ win xp?

Brukar inpa vara komplett med mjukvaran när man köper eller är det bara adaptern?

Tack för svaret.

Mvh Stoffe           IP: ...[.14.157]
Antal inlägg22.769 st
Postad/Inlagd2019-01-29 09:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Lincoln Mark VIII LSC 4,6L Intech V8/32V-1998
BMWCS 04247
Har en Launch Touch pro som med 20 pinnars obd adapter funkade på en 850 CSI 94-95

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg136 st
Postad/Inlagd2019-01-29 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750il -96
Är det något du ska sälja Hasso?           IP: ...[.14.157]
Antal inlägg1.289 st
Postad/Inlagd2019-01-29 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
OlaO här på forumet brukade sälja BMW Scanner, kanske gör fortfarande. Funkar på min E38 från -96 med 20-pinsadapter.           IP: ...[0.62.52]
Antal inlägg2.702 st
Postad/Inlagd2019-01-29 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
På min förra 750, byggd september 1994, fungerade BMW Scanner för allt utom DME. Jag tror att det är standard.

Dock hade jag sedan tidigare en OBDII-läsare, som fångade upp bl a misständningar, så den hade ju kontakt med DME:erna och kompletterade på så sätt BMW Scanner.

Temat om BMW Scanner på äldre bilar har varit uppe tidigare, men jag minns inte om OlaO hade någon lösning på det.



/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg3.776 st
Postad/Inlagd2019-01-29 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bmw scanner kommer icke att fungera.
Som sagts ovan behövs först och främst ett ADS interface.
Sen en Inpa avpassad för detta. Där nog saknas filer för 12:an
Jag lyckades dock köra på en 850 med några filer jag hittade på en polsk entusiast sida.
Möjligen om jag har kvar dessa någonstans.
På det behövs en dator med 32bits operativ samt RS232 "äkta comport"
Jag körde en PCMCIA adapter som fixade till en äkta port på datorn.
I det stora hela en rätt rörig installation.

Såg dock helt nyligen att det fanns ett ADS Usb interface, möjligen att det kan vara en öppning. 32-bits operativ är nog dock fortfarande ett krav.

Se här:
[LÄNK]

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[.96.102]
Antal inlägg1.720 st
Postad/Inlagd2019-01-29 13:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
olaO, hittar du filerna igen så vore det ju guld värt. Jag har grävt på USA forum mm utan att få tag på mer än rykten om att någon kan förfoga över de.

lenwib, vad är det för OBDII-läsare du lyckats med? Jag gissar att du använt den ihop med en adapter från OBDII kontakt till BMW 20-pin.

Det skulle vara jäkligt gött att kunna få ut lite live data och felkoder från 12:an innan jag river av insugen som nästa steg i jakten på de förhatliga misständningarna.

// Magnus

          IP: ...[5.68.56]
Antal inlägg3.776 st
Postad/Inlagd2019-01-29 13:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hittade var jag fick dem ifrån men det är ju M70..
[LÄNK]

Hittade även detta:
[LÄNK]

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg3.776 st
Postad/Inlagd2019-01-29 14:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kom plötsligt på att när Inpa strular så kan man alltid köra via Tool32.
Då kör man filerna mer direkt. Inpa är ju egentligen en enda härva av genvägar kors och tvärs.
Kolla här, motorstyrenheterna till M73 verkar finnas med.
[LÄNK]

Mvh Ola

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[3.99.37]
Antal inlägg136 st
Postad/Inlagd2019-01-29 16:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750il -96
Synd att man inte är nå speciellt insatt i hur man gör för att installera allt.. sedan behöver man en gammal dator också..

Men det är väldigt intressant, tack för allt engagemang alla.

Mvh           IP: ...[.145.45]
Antal inlägg2.702 st
Postad/Inlagd2019-01-29 17:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
944_Driver: Missade att du tidigare ställde en fråga till mig. Jag ber om ursäkt, men nu svar:

OBDII-läsaren köpte jag för (jätte)längesedan från USA för 1500 kr. De var inte lika vanligt förekommande då som nu, och dollarn stod lågt, så jag slog till. Den var till min dåvarande V70. Mest för teknikintressets skull, men jag sparade nog in den då bilen fick motorlampa och läsaren diagnostiserade en syresensor.

Läsaren heter Innova 3100 och fungerar fortfarande. På min 750 - 95 fanns bara den 20-poliga kontakten under huven, så där var valet enkelt. Min nuvarande har både under huven och i kupén, men kupé-uttaget kan bara miljödata, så jag fortsätter med allt via uttaget under huven för enkelhets skull.

Innova finns fortfarande och tillverkar OBD-läsare, ser jag vid googling. Men modellen har naturligtvis ersatts.

Inom parentes kan jag nämna, att jag aldrig fick någon ordning på feltändningarna. Men problemet blev värre när det var fuktväder och motorn kall, så kablarna, och kanske fördelarna - hittade lock och kanske också rotorer (minns inte) på Biltema, men läge att ångra det (aldrig mer tänddelar därifrån! ) - står väl högst på listan över misstänkta. Men jag drog mig för att satsa 5-6 kkr på nya kablar. Snålheten och visheten, som vanligt...

Fast jag köpte faktiskt begagnade kablar plus lock på ebay.de, men dem monterade jag aldrig. Minns inte varför. De ligger här och hamnar väl snart i återvinningen, för de är inte aktuella för min nuvarande (som nu också har misständningar efter att en brusten kylarslang duschat hela motorrummet).
Intresserad? Du får dem för frakten, om du har lust att prova.


/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.720 st
Postad/Inlagd2019-01-29 22:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för svaren även om jag inte startade tråden ;)

olaO, jag har testat med alla relevanta filer i tool32 utan annan framgång än att det funkade sporadiskt med en dme på skrivbordet ihop med vissa av filerna.

lenwib, tack för informationen och erbjudandet. Jag har redan bytt allt från spolar till tändstift och då köpt nya grejer av 'rätt' kvalité utan någon större inverkan så jag avstår. Biltema har bara fått bidra med en uppsättning stift för att se om det gjorde skillnad mot nya Bosch vilket det inte gjorde, ej heller mot svingamla Bosch. (Jag börjar bli rätt vass på att byta stift på m73...)

Ibland är jag lite sugen på att köpa två nyare dme boxar för att testa med och se om det går att få kontakt med... Men då blir det problem med minst startspärr och troligen mer...

Vi får se hur det utvecklar sig, först ska bakvagnen renoveras.

// Magnus

          IP: ...[248.249]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen