Sida 1 av 7
|
|
---|---|
Är sugen på att köpa en typ sån här i denna prisklass, vad brukar va bra & mindre bra? tacksam för svar m v h Peder Länk | |
Ja, just den där ser trevlig ut, de där stolarna är riktigt snygga och inte helt vanliga om jag inte minns fel. Mycket bytt på den också koppling etc. Sen kan det vara bra att titta på framvagnsdelar om något sådant är bytt och givetvis känna på dämparna. Men generellt är det nog så att man får försöka hitta en bil man gillar och sen räkna kallt med att det blir en del utlägg. Jag köpte min M5 i november och den killen tyckte inte det var något större fel på den. Det tyckte dock jag så nu har jag nog beställt grejer för 30000kr som dessutom ska monteras i vår. Kan göra en del själv men får leja bort också. Prisbilden på e39 M5:or ligger lite högt nu kan man tycka och jag hör väl till dem som tror att det sakta kommer gå neråt. Iallafall på bilar som gått uppåt 20k mil Känns som de på blocket har legat länge nu. Är man ändå uppe runt 200000kr så hade jag nog hoppat upp ett hack och tagit någon riktigt fin med lite mindre mil. Låg en ute 99:a med 12000 mil för 213000 i november men den blev aldrig såld. Jag har sparat den annonsen om du vill ha info och kanske kontakta säljaren. Dawwe, du kommer ju svara här, du kanske kan lista upp vad man bör kolla på och vilka svaga punkter som finns. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
Om man ser hur det gått med priserna på e34orna så känns det lite som det börjar bli sista chansen att få tag i en m5e39a till rimlig peng, kanske har chansen redan gått? Eftersom jag kollat ett tag så går det att konstatera att det känns rätt dött på marknaden. Det är samma bilar som ligger ute till försäljning, få nya som kommer ut. "Milen" skulle jag inte fästa mig "allt för" mycket vid, utan det är historik/dokumentation och aktuellt skick som gäller. Antal ägare, helst få, skulle jag se som betydligt mer relevant än mil på mätaren. Går det att ta reda på vad det är för tidigare ägare? Något som också kan säga en del om bilens historia. Mil ska gå att följa utan dokumenthopp, annars betyder det som står på mätaren inte särskilt mycket. Hellre en ärlig långmilare, än en bil med oklar historik. Sedan slår aktuellt skick (som ska gå att rimligen dokumentera) även oklar historik på så här gamla bilar - min personliga åsikt. Länk Finns det dokument "glapp" i milhistoriken här, 2002-2013? Det skulle jag börja med att försöka reda ut, sedan annonserades bilen så sent som 2017-04 för 129kkr. Med hänsyn till det, skulle jag vilja veta vad som är gjort sedan dess, ja mer än en ”rekond”. Bilen ser fin ut på bilderna annars, bara originalfälgar som saknas, 8" verkar gå att köpa nya fortfarande hur det är med bakhjulen vet jag inte. |
|
Hej! Vill man "uppgradera" till nya chrome shadowlackerade originalfälgar med 8 tums bredd fram och 9,5 bak så kostar dessa sist jag frågade dryga 8000kr fram/st och 9000kr bak/st..på BMW i Sverige. Vanliga fel finns ju listat på sidan Länk Mvh Janne. |
|
Det M5Portalens websida redovisar är motorrelaterat. Räkna med att oljekonsumtionen är relativt hög, även på de som är tillverkade efter mars 2000. Dock är oljetörsten individuell. Min -99 drar förhållandevis lite olja (en liter/300 mil). Här är några andra punkter att hålla ögonen på: Även om man kan få en hyfsad bild av historiken, går det inte att veta hur den är körd. Det kommer alltid att finnas osäkerheter i samband med att man köper en tung prestandabil. Säljarens uppriktighet är viktig. Ger han ett bra intryck? Ta reda på vilka reparationer tidigare ägare gjort. Om det sitter skitdäck på bilen kan man fundera på vilka andra "billiga lösningar" tidigare ägare valt. Kraftöverföringens svaga punkt är kopplingen. Om den inte greppar 100% behöver den bytas så att inte svänghjulet skadas. Hjulupphängningar är viktiga. Glapp? kolla också stötdämpare och krängningshämmare. Krängningshämmarnas infästningarna bak är mjuka och glapp är inte ovanligt (starkare eftermarknads finns). Även om dämparna känns ok, är de inte bytta kommer nya dämpare att göra underverk för hur bilen känns på vägen. E39 M5 har mycket hög kvalitet, men många är sönderkörda. Välskötta bilar kommer ut på marknaden då och då. Lycka till Peder! |
|
Kan också tillägga att det viktigaste på en M-bil är motorn+ drivlina...Om detta havererar så finns det inga billiga lösningar. T.ex dyra motorer(även begagnade).Nya är kanske ingenting att fundera på? Begagnade motorer finns väl från dryga 50000kr och uppåt. Rost är givetvis någonting man bör kontrollera(som på andra E39:or), men på en M-bil så är det det mekaniska som kostar fläsk att "fixa till" i efterhand. Mvh Janne. |
|
Ja priset är den "eviga" frågan, jag är dock inne på Birkas linje. Jag tror att efter lite "normal" prutning så hamnar man kring 180-185 o det är väl inte helt orimligt för en -03:a med "alla viktiga uppdateringar"? Den ser fin ut på bild, men förarstolen ser mer sliten ut än den borde enligt mig. Historiken är mycket rimlig iaf sett till antalet ägare. Den har rätt kulör och "rätt utrustning". Det finns vissa fällor, kopplingen är en men den är redan bytt vilket är en affär på ca 8-10000 inkl material. Det jag skulle säkerställa är att man INTE svarvat svänghjulet vid bytet, det är en big no-no. Är svänghjulet inte "bra nog" monterar man ett nytt, kostar inte blodigt mycket (3500 typ, komplett koppling inkl svänghjul typ 7000). Jag har bytt koppling på båda mina, en med svänghjuls-byte o en utan. Ena hade fått ny koppling för ca 1000 mil sedan av föregående ägare men då jag inte kunde hitta mer än lamell på kvittot så kändes det "så där", så jag bytte igen inkl svänghjul. Andra svaga punkter är luftmassemätarna, bränslepumpen samt kamsensorerna (4 st). Att kedjesträckarn är bytt är bra, så länge man bytt den i förebyggande syfte o inte pga "mer långvarigt oljud". Det är inte vanligt att sträckaren går sönder men det är en "billig försäkring" att byta den, jag har bytt på ena i förebyggande syfte men låtit den andra vara. I övrigt klarar sig bilarna bra vad gäller kylare o sånt då S62 har en lägre driftstemp än M62. Det är även vanligt att tempen står liiite mot "blått", båda mina gör det trots nya termostater osv. Det är en feature :D o inget att bli upprörd över så länge det inte är mer än 2-4mm mot "blått" typ. Rosten skulle jag kolla noga, lita på att den har rost även om du inte kan se den. Få E39 är helt rostfria, det kan krypa under/mellan nån kit-skarv. Kolla dörrkanterna, tankluckan, skarven på bakluckan, framskärmarna bakom framhjulen samt domkrafts fästena. Att chassiet sett sina bästa dagar efter 20000 mil är givet, därmed inte sagt att chassiet är slut. Bromsskivorna bör du mäta tjockleken på. BMW säger att de är slut vid 30.4mm fram respektive 26.4mm bak. Jag säger att man kan svarva om de när de nått denna gräns o köra de ner mot 28mm resp 24mm, men sen är de verkligen sop-slut. Kör man bana eller nåt liknande (E39 är ingen banbil...) så bör man byta enligt BMW's rekommendation. Vanosen är inget att hänga upp sig på, de knorrar, vissa mer andra mindre. En enkel kontroll man kan göra är att skruva loss soleonid-locken, är det torrt så är soleonid o-ringarna OK, så sätt ihop igen o se glad ut. Finns det olja där så måste o-ringarna bytas. Vid bytet passar man även på att ta bort filter-resterna, göra rent soleonidernas "gångar" samt klick testa. Arbetet är enkelt, det svåraste är att demontera soleoniderna. Så mitt råd är i stil med Birkas, häng inte upp dig på miltal eller årsmodell, gå på skicket. Som sagt jag tycker att bilen i länken verkar vara rimlig, åk o titta, det kan vara som så att den inte alls är lika intressant när du väl ser den live? En liten kommentar om "skitdäck". Det sitter "skitdäck" (Nankang) på min ena (Tannen) av den enkla anledningen att däcken torkar ut i min ägo mer än att de slits ut... Men det finns en viss poäng så klart, kolla efter gummirester i hjulhusen bak? Det är lika illa att påstå att om det sitter "märkesdäck" på bilen så är det ett tecken på att bilen körts "inspirerat" vilket sällan är fallet? :) Observera att bilen hade den ovanliga (o o-populära) "Chromeline" exteriören vilket betyder att den fått "Högglans Shadowline" eftermonterat, kolla så även listerna invändigt dörrsidornas ovankant är "glanssvarta". |
|
Tack för all input, blev lite förvånad över oljekonsumtionen? | |
Oljeförbrukningen är "individuell". Min tidiga tillverkad juni 98 behagar dra typ 1 liter per 500-600 mil, eller man kunde knappt se att nivån minskade under de 300 milen den brukades i somras...Så 1 liter på 300 mil är hur lugnt som helst, det är en stor V8 med 8 cylindrar 32 ventiler. Dessutom är motorerna sällan helt täta, frågan är hur mycket av oljeförbrukningen som läcker ut kontra verkligen förbränns? | |
Är detta ett trendbrott prismässigt? WOY394 ju fin ut för 109k Står iofs "Obs ring för mer info" Kanske är något dyrt fel på den. Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
För de pengarna e de bara o köpa, sitter till o med värre bromsok/bromsskivor fram. Att historiken gissningsvis inte är den mest smickrande får man utan kostnad på köpet? Ser inte detta som ett trendbrott, market for lemons :D. Köp se glad ut o håll tummarna! Gissar att Lanab kommer in snart o skriver att den är 60k för dyr :D. Sen köper han den för 50k o några månader senare är det "Den bästa M5 E39 han haft av de 65 han ägt hittills" o vill ha 150k :D |
|
Dawwe Just så är det, till och med olaO frågar ovan om det är ett trendbrott på prisbilden. |
|
Lanab: Hur kan det vara trendbrott när det är en ”market för Lemons”? Den blir såld rätt fort o dyker upp igen men med högre pris. Är det då ett nytt trendbrott? Trendbrott har du när de fina bilarna vilka annonserades för över 200 börjar annonseras för typ 125. Observera annonspriser är inte nödvändigtvis säljpriser. |
|
Dawwe: Jag har svårt att förstå hur du kan tycka att sönderkörda 20k mil M5:or (E39) kan vara rena fynden tråd efter tråd :) Man är nog bra blåst när man pröjsar över 200 tusen för dessa bilar... BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
Kände på mig att diskussionen skulle se ut ungefär så här. :-) Om man bortser från det extremt fina vagnarna, säg 15000 mil och neråt med verkligen perfekt skick med typ allt bytt, inte ett glapp eller klonk perfekt inrednig och körda av en 60 kg förare helt själv sen den var ny och med perfekt servicebok. Dessa kommer nog kosta 200+ ett tag till. Övriga "normala" bilar som studsat lite mellan handlare i södra Sverige etc där man direkt får lägga 40 papp i delar (som min) tror jag inte längre kommer gå att säljas för 190k. Jag tror i vår att vi kommer se facelift runt 150 och pre runt 110-130. Sen kommer man ju till typ en sån som min bil som kommer vara helt fixad med massa inredning bytt, framvagn, stötdämpare, remmar, renoverade fälgar med nya däck., ingen rost, nya strålkastare. Fast med 22000 mil på mätaren. Men denna typ av bilar kommer ju sällan ut av naturliga skäl. Samtidigt tror jag att man sällan får betalt för massa nybytta delar utan folk stirrar lite mycket på milen. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
Lanab: Hur kan det vara trendbrott när det är en ”market för Lemons”? Den blir såld rätt fort o dyker upp igen men med högre pris. Är det då ett nytt trendbrott? Trendbrott har du när de fina bilarna vilka annonserades för över 200 börjar annonseras för typ 125. Observera annonspriser är inte nödvändigtvis säljpriser. |
|
Gino: Risken är betydligt större att man blir "blåst" på en M5 E60/E61, betydligt fler "modelltypiska" och ofta "dyra" fel. För 109k så är bilen ett "fynd", vilket kommer visa säg när den dyker upp igen men för 40-50k mer. De är ett fåtal bilar som "snurrar" runt på marknaden, bilar som ofta köps av personer som kanske bara vill ha en "häftigare motorstark bil", o som dessutom byter bil ofta. Till skillnad från Ola så tror jag att inte att priserna kommer droppa under 150k för fina bilar, oavsett facelift eller inte. Om några år kommer det låta som det brukar göra "Jag kommer ihåg när man kunde få en fin sån här för 170k..." När bilarna blir tillräckligt gamla/ovanliga så finns kanske bara ett fåtal rimliga val, det ena kan vara att betala fläsk för en uberfin lågmilad bil, eller att betala bra för en ordentligt genomgången. Eller så köper man den där billiga o gör allt själv, fast vem vet var den notan slutar? Jag är övertygad om att en bil som OlaO har med "många" (egentligen fullt rimliga!) mil kommer ligga mellan 150-200k om 3-5 år, om inte mer? Sen att marknaden är snäv är en sak, men det är då köparen får tänka ett varv extra, gå upp till 280k plus o köpa den där lågmilade uberfina, eller gå på en för 110k o göra allt själv, utan att riktigt kunna veta hur det slutar... Jag hade idag utan tvekan gått på 280k plus. Visst är det en viss tjusning i att ha 1000% koll på sin bils skick när man gör jobbet själv, men det blir alltid mycket mycket dyrare än man tror för man hittar alltid saker att förbättra "Har jag en ny sån kan ju inte denna vara beg" osv osv. Jämfört med M5 E60/E61 så är M5 E39 nästan ett helt riskfritt köp med tanke på "kända modelltypiska fel". Däremot tror jag att lågmilade (sub 10000) uberfina M5 E60/E61 (speciellt E61!) kommer dra iväg i båda pris och värde, mer än vad M5 E39 kommer göra. Det som talar mot E60/E61 är SMG, men det kompenserar S85:an upp med råge. M5 E39 är den sista M5 som bara kunde fås med manuell låda, sånt kan göra mer för intresset än man tror, speciellt i USA... |
|
Just nu verkar det vara lite "hitte på priser" på några: 179 för en som ser så där ut, slitet skinn, fälgarna ser inte bra ut: Länk 239 för denna med 20000 mil och "fel" instrumentcluster. Tål att undersökas. Länk 239 känns väl mycket för denna: Länk 239 en till verkar vara standardpris: Länk Lite mer rimliga priser verkar också samla damm: 159 för denna med lite ovanlig färg och få ägare, kom ut redan i juli. Länk 150 för denna. Lite lite rost enligt ägaren. Länk 129 den har stått ett tag nu, skruvad enligt tidigare ägare, oklart hur mycket. Springer inte direkt iväg, såldes för 80k i höstas med trasigt/saknat avgassystem. Länk Plus då den som nämts i tråden ovan som verkar riktigt fin. Så ser läget ut just nu, det blir intressant att följa utvecklingen. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
Ola: Alla länkade bilar är optimistiskt prissatta. Nån hade "apsliten" förarstol. Tippar på att man kan pruta runt 20-25% på de dyraste, OM de är intressanta för en ev köpare. Bilen i trådens början är snudd på helt rätt prissatt med tanke på dina länkar... Jag tror att marknaden kommer "stå mer still än innan". De "mindre fina" bilarna kommer cirkulera, men det dyker upp nån enstaka "finare" ibland vilken förmodligen säljs inom några månader. Bilarna drar till sig "lycksökare", dvs de som är ute efter att tjäna "snabba lätta pengar". Lanab anyone :D? | |
Dawwe Vad säger du om detta pris då? inte många rätt där, D2 Coilovers, inga originalfälgar, bankörd enligt bild nedan etc etc och begär 239900:- Länk Länk Ola Säljare som lever kvar i högkonjunkturens dagar och inte fattat att marknaden inte är densamma. |
|
Lanab: Jag har själv K-Sport coils på båda mina så jag säger att det är bättre än utslitna original, o dessutom kan man få "rätt kilform" om man gillar det. Bankörd visst, men om du tror att det finns M5 som inte blivit körd hårt eller "misshandlad" genom att det bränns däck eller "driftas" någon gång under de 15-20 år bilen funnits så föreslår jag att du tar o kikar på Nissan Micra eller nåt motsvarande istället:D. Den ser fin ut på bild, priset är ett annonspris, även där säger jag att man kan nog pruta 20-25%, men det är inte det jag skulle börja med. Man börjar med att kika på bilen, den är kanske inte ens intressant o då är det ingen prisfråga längre. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.