AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Byta liten turbo - 535d-11

Visad 1.247 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg22st
Postad/Inlagd2019-01-23 15:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11 (F10)
BMW 218iAT-15 (F45)
Porsche 718 Cayman-17
Skriver här ett inlägg då jag vet att ett flertal i detta forum har en mkt bred kompetens inom motorer som klart överstiger många av återförsäljarnas egna servicetekniker. Jag har en BMW 535d från 2011, som framtill nu inte haft några problem alls med och där jag inte behövt pröva kunskapen på den serviceverkstad/(BMW återförsäljare i Malmö) sedan jag köpte bilen ny.

Bilen har nu rullat drygt 18 500 mil och för knappt två veckor sedan fick jag plötsligt ett felmeddelande; "Kör försiktigt. Full drivkraft inte tillgänglig". Bilen gick in i ett felsäkert läge som enbart tillät långsam fartökning. Jag uppsökte serviceverkstaden omedelbart och lämnade bilen för undersökning. Dagen efter meddelade de att glödstiften vara dåliga, vilket kunde vara orsak till felmeddelandet !! Jag fick tillbaka bilen och betalde 1 685 kr för felsökningen och bokade tid för byte glödstift vecka efter. Körde med bilen under hela veckan försiktigt utan felmeddelande.

Verkstaden hade bilen hela förra fredagen och meddelade sent fredag em att man inte lyckats få loss glödstiften, varför de behövde bilen åtminstone till på måndag.

Måndag fm kom först ett besked om att bilen var färdig för att de sedan skulle återkomma med att felmeddelandet kvarstod som krävde ytterligare en felsökning.

De hade bilen hela måndagen, där jag sent på em kontaktade ansvarig på verkstaden som meddelade att luftfiltret var smutsigt som kunde vara orsak till felet, varför man ville behålla bilen ytterligare en dag för att provköra den som igår.

Under gårdagen uppsökte jag dem igen och nu hävdades efter en tredje felsökning att man tror att det är antingen den lilla turbon som är problemet då den ger enbart 80% kapacitet och den stora har full kapacitet. Man spekulerar i att det kan vara läckage i en vakumslang eller att den lilla turbon behöver bytas. Fick tillbaka bilen igår och har nu ytterligare en tid inbokad för undersökning av slangarna till/från turbon i veckan.

Det fanns inget felmeddelande när jag hämtade bilen igår. Jag har idag passat på att köra lite mer med bilen och accelerera lite kraftfullare, vilket fungerade bra två gånger för att sedan gå in i felsäkert läge med samma felmeddelande.

Jag kan även påpeka att jag uppmärksammat på sistone att kylarfläkten går igång efter en stunds (10-15 min) lugn körning i lägre hastigheter. Vet inte om detta på något vis kan ha någon betydelse, då motortemperaturen aldrig hamnar utanför normalläget med motortemperaturvisaren rakt upp.

Jag är klart besviken på verkstadens hantering med misstankar om kompetensbrist genom de besked jag fått, där bevisligen glödstiften inte har kopplingen till felmeddelandet vilket jag framfört till verkstaden.

Dock var de i behov av byte då motorn börjat reagera vid kyla, varför jag accepterade det arbetet. Framtill nu känns det som verkstaden använder sin "digitala felsökning" utan att skaffa någon klarhet i felet, vilket enbart kommer kosta mig pengar utan att felet blir avhjälpt.

Förtroendet för denna verkstad är inte på "topp". Jag har inga problem att läsa mig till fakta om motorer, men saknar tyvärr förmågan att omsätta informationen/kunskapen i att själv utföra arbetet praktiskt.

Jag ställer därför frågan i detta forum om det är någon som känner igen "symtomen" på felet och kanske har tips eller idéer på vad det kan vara som jag kan argumentera mot verkstaden som jag känner mig hänvisad till, just nu.
          IP: ...[209.190]
Annons
Antal inlägg1.314 st
Postad/Inlagd2019-01-23 16:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dT xdrive M-sport -14
Fick verkstan fram några felkoder annat än för glödstiften?           IP: ...[240.206]
Antal inlägg740 st
Postad/Inlagd2019-01-23 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
jag gissar på turbon
VGT kan ha fastnat, och du får inte fullt turbotryck = felkod

          IP: ...[.244.78]
Antal inlägg506 st
Postad/Inlagd2019-01-23 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xDrive Touring -13
535d har väl inte vgt?           IP: ...[4.5.246]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2019-01-23 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11 (F10)
BMW 218iAT-15 (F45)
Porsche 718 Cayman-17
Med anledning av att jag överlämnat till verkstaden att lösa problemet har jag inte fått några besked vilka felkoder som kommer upp. Verkstaden tycks inte klart för sig, i vad felet är och snart lär alla deras undersökningstid bli lika dyrt som om man bytt turbon från början.

Hade jag vetat att de faktiskt gör allt för utesluta felkällorna snabbt och effektivt, men tyvärr befarar jag att de inte har samma intresse som jag att få klarhet snabbt i felet.

Om jag inte vid kommande besök får ett konkret besked blir uppgiften att försöka finna en verkstad som kan BMW-motorer och har ett större fokus på att serva bilar får oss som äger bilen själv.

Finns det några tips på bra verkstäder i Malmö regionen ?
          IP: ...[.225.45]
Antal inlägg404 st
Postad/Inlagd2019-01-24 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530iM touring -03
BMW 335dAM touring -12
Det kan väl aldrig vara Förenade bil?! Har ej provat själv men hört mkt gott om Auobahn i Svedala.           IP: ...[125.195]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2019-01-24 19:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11 (F10)
BMW 218iAT-15 (F45)
Porsche 718 Cayman-17
Tack för återkoppling på alternativ till Förenade bil.           IP: ...[.225.45]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2019-01-30 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11 (F10)
BMW 218iAT-15 (F45)
Porsche 718 Cayman-17
Återkoppling på problemen med lilla turbon. Bilen är nu åtgärdad och felet skall ha varit ett trasigt förbindelserör till lilla turbon. När bilen nu är äldre lär ju risken för dessa kostsamma reparationer blir större, men i brist på tillräckligt intressanta alternativ är tanken att behålla bilen ett bra tag till.           IP: ...[.225.45]
Antal inlägg3.465 st
Postad/Inlagd2019-01-30 22:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 535d M-pkt 2011
Bad menar du med förbindelserör? Vakum släng till em tryckgivare till lilla turbon kanske? Bara släng?

BMWCS medlem nr. 08105
          IP: ...[.188.42]
Antal inlägg3.465 st
Postad/Inlagd2019-01-30 23:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 535d M-pkt 2011
Konstigt det blir bör man skriver med mobilen. Menar slang till en givare.

BMWCS medlem nr. 08105
          IP: ...[.188.42]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2019-01-31 20:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11 (F10)
BMW 218iAT-15 (F45)
Porsche 718 Cayman-17
Förbindelseröret ansluter till lilla turbon och detta rör inklusive vakumslang med tillbehör är utbytt.           IP: ...[.225.45]
Antal inlägg3.465 st
Postad/Inlagd2019-02-01 01:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F10 535d M-pkt 2011
Okey tack. Har du möjligtvis fått art nr på de delar dom har bytt?

BMWCS medlem nr. 08105
          IP: ...[.188.42]
Antal inlägg1.026 st
Postad/Inlagd2019-02-01 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Man brukar ju göra ett sk kallat röktest tidigt i en felsökning för att upptäcka eventuella läckor i slangar och rör. Man sprutar alltså in rök i "motorn" för att se om den kommer ut på fel ställe. Verkar som ditt fel borde upptäckts med ett sådant test.           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2019-02-01 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11 (F10)
BMW 218iAT-15 (F45)
Porsche 718 Cayman-17
Hej !
Angående felsökning kan jag inte annat än att hålla med att ett "röktest" av slangarna/fördelningsröret, skulle ha upptäckt felet betydligt snabbare. Mitt förtroende för vissa servicetekniker hos den auktoriserade BMW verkstaden är delvis förverkad. Jag som "privat" kund med en nu "halv gammal bil"hos denna stora verkstad är troligen inte prioriterad utifrån snabb och effektivt felsökande.

De tjänar bättre på att felsöka "digitalt" och låta kund betala för det, än att genom kombinationen "digital felsökning" och gedigen mekaniker kunskap lösa problemet, snabbt och effektivt.

Sedan kan det tyckas korkat att gå till denna stora verkstad som "privat" kund, då jag vet att deras arbetstid kostar mer än en mindre verkstad med ett större fokus på den "lilla kunden", men då jag saknar referensen på mindre verkstad i närområdet med god kompetens blev detta en kostsam läxa.

Artikelnumret är jag osäker på, men de sifferserier jag fann på notan är; Fördelningsrör 11657808169 som var dyrast (2 260 kr), de övriga delarna var betydligt billigare. Arbetskostnaden för enbart demontering/montering av fördelningsröret kostade hela; 4 486 kr.           IP: ...[.225.45]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M5  -93
Pris: 250.000:-

BMW 335iA touring  -07
Pris: 155.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 165.000:-

BMW 320d F31 M-sport  -13
Pris: 190.000:-

BMW 328i Cabriolet  -95
Pris: 79.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen