AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.937

Optimera "ny" bil

Sida 2 av 2
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Nu vet jag inte om det funkar på en 140:i men jag körde Jb4 och downpipe på min 135i tror effekten gick från 320hk-->440hk, det blev ett helt annat djur som dom säger i Batman. Men garantier nej, BSR ännumera nej. Försäkringsbolag nej. Men kul ja!
Annars är jag et stor förespråkare av riktigt trim framför en box.
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Världens mest sålda bil 2020
Väldens största biltillverkare.
Grelle

Jag har snokat på alla videos på YT. Det finns hur många som helst men ingen kan nog återspegla ljudet på riktigt. Jag har MPW idag och det låter klart häftigt, pops and bangs i sport är helt perfekt. Resonator delete med kapning av röret vill jag inte. Därför köper jag ett nytt system som är ända framifrån bak till ljuddämparen. Kostar ca 5700:- från England.

Den bästa filmen tror jag är denna.

Ca
18
Callecalle
E30 325 turbo, 87
Hej!

Kan ge ett litet svar på detta från min synvinkel då jag dagligen jobbar med detta och optimerar bilar :)

Försäkring och garanti gäller i regel aldrig efter en optimering. Dock har vi sällan varit med om att det faktiskt varit något problem. Under de 10 åren vi hållt på har vi aldrig varit ute för något, där en faktiskt optimering varit ett problem vid garanti eller försäkringsärenden.

Men som sagt, i rent svar så gäller inga garantier eller försäkring när man optimerar sin bil. Vissa företag tillhandahåller vissa "Försäkringar och garantier" Dessa ska man dock läsa igenom noga, då de kan innehålla många kryphål och fallgropar.

Bmw verkstäder kanske inte snabbt kan se att bilen är optimerad, men de kan kolla i loggen och se att någonting har gjorts vid styrdonet vid ett visst tillfälle. Skulle dom misstänkte något kan de ladda ur programvaran och få den genomgången av BMW i Tyskland och på så sett så att den har uppgraderats och vad som har gjorts.

Det är dock väldigt vanligt med optimeringar även på nya bilar. Har haft kunder som bokat optimering i samband med nybilsköp och kommer direkt när de hämtat bilen :D

Trevlig kväll på er!
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
Tack för Info !

Det blir två läger av tankar kring optimering. Skulle man backa på en bil på parkeringen säger försäkringsbolag inget om trimning. Däremot en singelolycka där det är långa däckspår i asfalten och bilen står 100 meter ute i åkern...ja då kan man nog bli undersökt.

Jag har nu optimerat min bil. Det är inte så att man ligger på som f.a.n hela tiden. När man vill känna draget trycken man på knappen så är allt över på en kort stund. Väljer alltid platser där det inte är andra bilar.
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

@Pellepirat det är som hemma allt över på en kort stund ;)

Hoppas du blir nöjd!
pe
628
pellepirat
Toyota Yaris -21
Årets bil 2020
ha ha ha yes sir ! Nöjd som bara den :)

Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Pellepirat: Iofs är inte dina två exempel på försäkringsskador så relevanta, eftersom det bara är maskinskademomentet i halvförsäkringen som upphör om du trimmar. Alla andra försäkringar gäller precis som vanligt.

Backar du in i en bil på parkeringen så är det din trafikförsäkring samt din vagnskadeförsäkring du använder, och kör du av vägen på åkern så är det din vagnsadeförsäkring du använder. Inte i något falll behöver du använda maskinskademomentet (eller vagnskadegarantin).
32
2.325
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
@AlexanderK: Är du säker på att det bara är maskinförsäkringen som upphör vid trim? En trimmad bil tycker jag borde ha ökad sannolikhet även för vagnskada (både att gå i diket och att tex drivlinan eller chassie går sönder pga ökad belastning) och skada på tredje man, dvs trafikförsäkringen.

Det bör nog var och en läsa noga i sitt respektive finstilta för just sin försäkring.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
325cabrio: Ja, jag är helt säker på den punkten, och nästan alla bolag har samma bestämmelser när det gäller sådant. Undantagen för varje moment tas i anslutning till respektive moment i försäkringen.

För övrigt är jag inte helt säker på att en trimmad bil har större risk att köra av vägen. I vilket fall som helst så vågar jag säga att det inte finns någon statistik som visar det, och alla försäkringspremier bygger ju på statistik. Det finns ju knappast någon bilägare som säger "jo, jag har trimmat min bil, vill ni köra statistik och jämföra olyckor"? Däremot finns det en hel statistik som skiljer bilmärken åt, och den är ju inte till vår fördel om vi säger så...

Trafikförsäkringen upphör aldrig någonsin, oavsett vållande eller oaktsamhet. Även om du med vett och vilje mejar ner en hel familj med din bil så kommer försäkringsbolaget att betala ersättning till samtliga drabbade. I just det fallet så kommer föraren att bli avkrävd skadestånd av bolaget.

Drivlinan ingår i maskinskademomentet och det bortfaller som sagt vid trimning. Ökad belastning på chassit räknas som rent slitage och det ingår aldrig i någon försäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.