Sida 1 av 2
|
|
---|---|
pe 628 Toyota Yaris -21
Årets bil 2020 Världens mest sålda bil 2020 Väldens största biltillverkare. |
Jag har funderingar på att optimera min M140. Velar pga garantier osv. Sen är det där med försäkringar. Hur tänker ni angående chip på bilar med just garanti ? B58 verkar vara en bra motor som lätt kommer över 400 hk. Många släpper ecu optimering just nu ( kommer nya varje vecka ) |
Personligen skulle jag inte göra det pga risk. Men ärligt, hur slö är en M140 som standard? Hur mkt skillnad gör 40-50hk på en redan kvick bil? |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
det är en annan fråga det också. En del vill alltid ha mer..brukar gå på det hållet. de flesta får ut 430hk och 600nm+. 100-200 gör det stor skillnad vad jag sett. man kan se det från flera håll såklart. Som du säger , det är en risk. |
ja, men det är mer en känslomässig skillnad, inte praktisk. Just saying 50hk på din bil skulle göra typ 2-3 billängder skillnad i intervallet 100-200 |
|
Beror väl lite på hur mycket effekt man vill plocka ut också. Tror det är ganska safe med en steg 1 optimering men börjar man plocka ut runt 450hk och >600nm så börjar det ju bli endel mer än växellådan är specad för. Optimering på en 320i tex som är en nedtrimmad 330i håller man sig fortfarande inom tillverkarens specifikationer på drivlinan. |
|
BSRs garanti är full av undantag, bland annat gäller den inte om man följer BMWs egen serviceplan(!) utan kräver service dubbelt så ofta. Gäller inte heller om man servar på fristående verkstäder. ------- //Lövet |
|
Transocean |
Klart att man skall optimera en sprillans ny BMW! Jag gjorde det i alla fall! Inte ångrat en sekund. Vad jag har förstått så "resettar" både B48/B58 ecu-trimmet efter en stund. Valde därför en svindyr box-lösning från Mosselman (+ 10k). Fördelen är att man kan avmontera, det är no-trace och fungerar riktigt bra (+90 hk på dyno) och helt utan vibrationer eller andra störningar. Nackdelen är att den skall av om man skall till service eller d y l. Jag i alla fall gillar känslan att köra jämt med en G30 540i med min G30 530e :-) |
Nja vart har du hört att ecun resettar? Det var ett av problemen innan ecun var helt knäckt men nu finns bred marknad inom flashning av bosch mg1 styrsystemet. Däremot kan verkstaden ta bort flashningen om dom gör en uppdatering vid service. Men seriösa företag har gratis omflashning om så är fallet. | |
Det är knappast ok varken för garanti eller försäkring så man får väl fundera på vad det är värt och vilka risker man vill utsätta sig för. Det kan ju bli kostsamt om nåt händer som får betalas ur egen ficka. Finns det verkligen trim som är "no-trace"? Det borde inte vara speciellt svårt för tillverkaren att se om en bil gått utanför givna parametrar om man t.ex gör en kontroll vid ett garantiärende. |
|
Lövet, har du lust att utveckla det påståendet lite? Som jag har förstått det så krävs bara att man servar på märkesverkstad enligt serviceplan, + 1 extra oljebyte emellan ordinarie service (1500mil). Eftersom man har fri service de första 3 åren så är det ju inget stort problem så länge iaf. Sen när nybilsgarantin har gått ut så går ju ett eventuellt drivlinehaveri på försäkringen, så då behövs ju inte BSR-garantin längre Försäkringsbolagen har inga(eller väldigt små) möjligheter att kolla om bilen är mjukvaruuppdaterad. |
|
Gräver bmw tillräckligt djupt så lär dom hitta det och nya modellserierna är ju alltid uppkopplade mot bmw med automatiska uppdateringar så där lär det kunna loggas. | |
pe 628 Toyota Yaris -21
tack för alla Inputs ! DervTech Tuning har nu remote tuning. 440 hk /610Nm för 500 pund. De tankar in och ur worldwide. Smart funktion. Vid service eller andra BMW besök tankar de in den gamla mjukvaran. |
Även om programvaran är borta kan BMW se att bilen varit trimmad vid kontroll (t ex. om garantianspråk görs eller försäkringsbolag frågar) genom att loggarna visar på orimliga/onormala värden i diverse parametrar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
BMW kan med största sannolikhet alltid hitta om bilen varit trimmad vid ett garantianspråk, eftersom loggarna sparas. Om en motor med bara några tusen mil på mätaren havererar så lär BMW vilja utreda varför. Därför är det viktigt att välja ett trimföretag som tar över garantin för hela drivlinan(motor + växellåda) under de första åren. När nybilsgarantin upphör så är det däremot en helt annan femma. Försäkringsbolagen har i princip aldrig kunskapen att läsa och tolka loggarna och BMW lär inte lägga tid & resurser på att hjälpa dom. När jag hade min 335i med 450hp så diskuterade jag detta ganska ingående med min lokala BMW åf och dom hävdade att dom aldrig varit med om att ett försäkringsbolag frågat efter några loggar. Det skulle kanske kunna hända, men risken sjunker nog med bilens ålder. |
|
Kan bara säga att min M135i blev brutal efter en mappning, kan tänka mig att det blir ännu bättre på en M140i. Se bara till att du har grymma däck på bilen! Ingen kommer ihåg en fegis :) |
|
thekinglives |
Johan B: Och med "BMW" menar du? |
BMW = auktoriserad BMW-verkstad, antingen direkt själva eller via support från Tyskland. Vid garantianspråk gör BMW sådana efterforskningar om man misstänker att bilen varit trimmad, men även när de inte misstänker trim i syfte att få empiriskt underlag för att finna svagheter i konstruktionen på motorn och liknande. Försäkringsbolag gör även ibland förfrågningar till BMW där de får uppdraget att göra undersökningar i försäkringsärenden. Exakt hur frekvent denna form av efterforskning är, är nog omöjlig att få klarhet i, då BMW inte lämnar ut den typen av information...men det förekommer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
...och om en M140i havererar efter 2500 mil så lär de nog inte göra NÅÅÅÅGRA sådana undersökningar alls. (Viss ironi här) Det där med no-trace optimeringar tror jag på ungefär lika mkt som jultomten. |
|
Jag hade nog varit försiktig med en så ny bil om du inte går på något som BMW har och alla garantier, försäkringar, goodwill från BMW mm är ok. Oavsett "dolda" trim eller inte kan man alltid se att något gjorts även om man inte kan se själva trimmet. Om du väljer sedan ha kvar bilen efter några år och märkt att den gått bra (vant dig hehe) och bilen är frisk kan man ge sig på trim. Det blir helt klart skillnad även på en hyffsad snabb bil från början, bilens beteende förändras den blir aggresivare, roligare att köra mm och skillnaden märks mer ju längre hastighetsintervall man drar och ju högre hastigheter du kör på. + ca 60hk och + ca 100Nm och aggresivare beteende, kan lätt tänka mig den blir rätt brutal! Om jag får gissa tror jag du får du en 80-120 tid på runt 2,5sek (kanske tom lite lägre) för vardagsomkörningar och en 100-200 tid kanske strax under 10 sek kanske tom låg 9 och det är jäkligt vasst. |
|
pe 628 Toyota Yaris -21
jag börjar med BCS Powervalve avgas + MPE som jag redan har. Då kanske ljudet kan låta som den har 400 hk :) Trim väntar jag lite med. Dock kommer det komma senare om jag känner mig själv rätt. Helst med OBD trim där det går att tanka in och ur själv. Filen läses ut på 40 sek och in på ca 5 min...ja ni ser att jag snokat lite :) tack alla för era svar och synpunkter !! |
Spela gärna in en video före och efter montering av avgassystemet. Gärna en inifrån bilen så man får hör lite skillnaden dör. :) | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.