AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Luftkompressor sänker ej på F11 -11

Visad 2.443 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg12st
Postad/Inlagd2019-01-15 23:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dA Touring -11
Hej,
Har haft problem med luftfjädringen på bilen en tid. Får "kurvegenskaperna begränsade" eller "begränsad körkomfort".
Efter lite research här på forumet mm verkar det som att "kurvegenskaperna begränsade" kommer för att nivågivarna indikerar för högt läge på bilen (vilket är problemet just nu - systemet vill inte lufta ur bälgarna). "Begränsad körkomfort" vekar uppstå när nivågivarna är rätt, men att tryckförändringen under färd inte kan justeras. Tex om man kör över ett gupp så plingar detta fel fram.
Kollade kompressorn idag och mäter fram 8,62 volt på de båda kablarna till sista ventilblocket innan bälgarna. Efter ha sett på en testcykel av dynamic drive (som bilen har) kan bilen kränga kraftigt åt både höger och vänster varför jag gissar att trycket i bälgarna kan justeras individuellt (vilket bör vara rimligt om lasten i bilen är ojämn). Har sett på diagnostiken att fel för fyllnadstid hänt ett par gånger, men det är inte primära problemet.
Men kan 8,62 volt stämma? Och på båda kablarna? I så fall skickar kanske styrdonet ut felaktig spänning alternativt att det är spänningsfall i något kontaktdon men igen - exakt samma spänning på båda kanalerna.
I andra änden, sidan om anslutningen för inkommande luft, finns ett filter/en ljuddämpare som jag gissar är för luftning av fjädringen. Här sitter även en mindre kontakt (tvåpolig) som jag gissar kontrollerar en magnetventil för luftning. Kollade volten på denna och den ger 12 volt när tändningen slås på. Men bilen sänker inte. Bilen har nu något högre markfrigång bak (i och med att den inte ventileras) för bilen lastades ganska mycket för en tid sedan och stannar därmed i detta läge och ger felkod "köregenskaperna begränsade".
Har funnit på forumet att det kan vara fel på SG EMF styrdonet, men har inte kollat detta (vet inte vilken modul det är). Har brutit säkringarna till nivåregleringen utan att det hjälpt.
Bälgarna bak byttes för två år sedan och bilen har fungerat ok under ett års tid. Detta fel har kommit successivt och ibland efter en längre tids körning har det ventilerats ut och övergått till "begränsad körkomfort".
Någon som har insikt i vilken spänningsnivå man kan förvänta sig på ventilblocket?
Tips innan jag byter hela kompressorenheten?
Tack!           IP: ...[17.9.18]
Antal inlägg189 st
Postad/Inlagd2019-01-17 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xD -12 m-sport
Hade samma problem på min 530 -12 när jag köpte den. Fick dock en ny kompressor och bälgar av firman jag köpte den på. Men jag tror du åker på byta kompressor, för den höjde som den skulle. Bra fyllningstid, inga missljud eller nått. Men den vägrade lufta bälgarna.

Bilen stod även snett, den diffade ca 20mm från höger till vänster. Tänkte de skulle lösa sig efter bytet, men de gjorde de inte. Då bad jag dom kolla upp värdena fjädringen är ställd på. Å de var fel i parametrarna. Efter de kalibrerade de å bytte allt har de funkar perfekt!

Vet dock ej hur den kunnat ändra parametrarna. Är ju ingen som sänker bilen 20mm på endast en sida.           IP: ...[.237.65]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-01-17 17:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dA Touring -11
Tack för info Max_k.
Ok, har hittat några tyska leverantörer av kompressorpaket. Blir någon sådan och byte. Tror jag ska kika på den gamla och se om man kan reparera den. Kan kanske sen skickas till någon behövande att prova med inför eget köp eller felsökning.           IP: ...[.43.105]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-03-10 21:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d Touring (F11) - 13
Hej 540såklart! Hur har det gått med din kompressor. Funkar den nu? Vad har du gjort?
Tack för uppdatering då jag misstänker samma problem på min F11
          IP: ...[3.7.213]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2019-03-11 07:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dA Touring -11
Hej Johan314,
Ja, det löste sig. Köpte en komplett kompressorenhet på eBay. Men då man måste pilla i allt gjorde jag en massa tester innan och kollade även på originalkompressorn. Delade den och det var dumpventilen som inte drog (plockade av den och testade med spänningskub). Sen satte jag samman allt igen och då öppnade ventilen, men stängde inte igen så bilen sjönk istället. Man kan köpa endast ventilen på eBay, men min kompressor har suttit på bilen i 18,000 mil så jag tänkte lika bra att byt allt (får nytt fördelningsblock med) samt att jag såg lite rost vid lufttorken.
Jag delar gärna alla bilder, elscheman och ritningar jag har.
/K           IP: ...[17.9.18]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2020-10-29 20:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej! Hur löste det sig med att det endast gav ut 8,62 volt? Har samma problem.. Hjälpte inte att byta kompressor, relä eller styrdonet.           IP: ...[160.122]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2020-10-30 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
535dA Touring -11
Hej Bengtssons,
Mitt problem var dumpventilen som hade fastnat i stängt läge. Så när bilen lastades fyllde fördelningsblocket på, men sen när jag lastade ur tömde inte den ventilen och bilen fick högre läge bak vilket de individuella lägesgivarna märkte och gav felsignal.
Att det är 8,62 volt är nog helt ok trots allt. Det läcker igenom och det gör inget. För jag mätte inte om det fanns någon ström genom loopen. Tror när de 8,62 volten fick en spole på sig droppar det ner.
Märkligt att det inte funkar om du bytt allt.
Jag körde alla ventiler via spänningskub så jag kunde testa alla ventilerna var för sig.
Hoppas detta hjälper.           IP: ...[.130.40]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i Touring  -01
Pris: 35.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14