|
|
---|---|
Eftersom det verkar så nedrans svårt att hitta en fin E38 har jag börjat spana på 6-serien av de förstå årsmodellerna, och det gäller alltså den "nya" 6-serien, inte klassikern. Jag har förstått att motorn på 645 inte är 110% genomarbetad, är 630 ett stabilare val, eller ska man kliva upp på 650? Hur ska man resonera i valet mellan 630 och 650? Jag tittar på bilar som rullat c:a 20.000 mil och som därmed ligger i prisklassen 95-150.000kr. Jag vill framförallt ha komfort och bekymmersfritt ägande, prestandan är inte jätteviktig. | |
Du har svarat på din egen fråga :) | |
varför är inte 645 110procent genomarbetad? kan du förklara detta ? | |
Du ska alltså köpa en bil med relativt stor motor och ca 20k mil på mätaren som har ett nypris på över miljonen för 95-150k? letar du efter en katastrof? | |
635d borde vara det mest pålitliga valet. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
bmw_jerry; 645 känns inte "genomarbetad" för att den verkar ha några svagheter (alltså den motorn, N62) som inte finns på de andra modellerna, kylvattenröret mellan bankarna verkar väl vara det vanligast förekommande felet av lite tyngd, men överlag verkar den ha en del svagheter som försvann när motorn gick från x45 till x50, som jag förstår det. Fredde123; tja, jag har haft många gamla lyxbilar av den typen (S-klass, Jaguar XJ, Lexus LS, Bentley) och det har överlag inte varit några problem, jag trivs mycket bättre med en gammal lyxbil i bra skick än en nyare 3-serie eller 5-serie. Jag ogillar väreminskning och försäkringskostnader (en äldre bil kan man ju med gott samvete köra trafikförsäkrat) mycket mer än vad jag ogillar reparationsnotor och bensinkortsräkningar. Men, med det sagt, jag vill gärna göra min hemläxa och hitta "rätt" modell utifrån mina önskemål. |
|
Spontant så instämmer jag med deejaywasp, 635d borde vara ett pålitligt val. Dock bör väl det viktigaste vara att hitta ett exemplar med bra och tydlig och öppen historik. Dvs en som inte bara har 1 nyckel, nyköpt servicebok sedan 2016 ("för jag råkade tappa bort serviceboken tyvärr", helst är svensksåld, inte har karossdelar som missmatchar i färg eller råkar ha en airbaglampa som slocknar samtidigt som motorlampan. Ofta så är det ju tyvärr så att de ovan nämnda egenskaperna bara som av en händelse brukar dyka upp tillsammans. Med bra historik skulle jag inte vara särskilt rädd för vare sig en 645 eller M6 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.