AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilvård ]

Biltemas grundfärg,bra eller inte?

Visad 1.835 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg285st
Postad/Inlagd2019-01-10 17:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tänkte jag skulle fixa till lite rostskador på vinterbilen.Har sett att Biltema har dels "vanlig"primer/grundfärg,men även 2 komp epoxi primer! Jag vet att jag för länge sen använde Biltemas
sprayfärger,men vill minnas att färgen släppte. Kan man använda deras produkter eller ska man kolla
på annat ställe?           IP: ...[128.180]
Antal inlägg1.292 st
Postad/Inlagd2019-01-11 00:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Jag vill gärna rekommendera biltemas zinkfärg på sprayburk att lägga på renslipad plåt ett par tre lager. Fungerar väldigt bra mot rost och kan övermålas.           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg285 st
Postad/Inlagd2019-01-11 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för svar! Jag har tidigare lagt på epoxy grund med pensel direkt på plåtytan innan jag spacklar,och efter det sprayat på grundfärg och avslutar med bilens färg.
Verkar som Hagmans 2-komp epoxy har slutat säljas,och tänkte därför höra mig för om Biltemas funkar !           IP: ...[128.180]
Antal inlägg3.650 st
Postad/Inlagd2019-01-11 09:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nog finns hagmans primer fortfarande. Jag köpte en för ett tag sedan.
Kolla den här "google sök"-länken och se om någon är i närheten av dig: [LÄNK]

///BMW - Was sonst!           IP: ...[.156.85]
Antal inlägg10.934 st
Postad/Inlagd2019-01-12 03:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, det är bara en myt att denna slutat säljas - den är bara lite knöligare att få tag i.

Gjorde rostlagning på min E30 i somras/höstas.

Jag tror jag beställde från Verktygsboden den gången (då jag ändåså skulle ha lite annat därifrån).

Eftersom jag inte är alltför insatt i de olika färgsystemen och vad som är kompatibelt och inte kompatibelt så brukar jag försöka hålla mig till ett märke för förarbetet.

Egentligen ska minsta lilla (även icke-synlig) ansats till rostpor tas bort innan man börjar lacka/måla. Men det är inte alltid möjligt eller ekonomiskt försvarbart. I de fall brukar jag börja med att behandla de områden med Hagmans rostomvandlare.

Annars blir det Hagmans CA 2K primer som läggs på plåtytan (torkas rent med Hagmans Silikonborttagning först såklart). Kan slipas lätt med tex P320 efter den blivit torr och matt.

Rengöring med Hagmans Silikonborrtagning.

Applicering av Hagmans Stålplast Flexible (då jag hade en något ojämnt yta och behövde jämna till lite). Detta är ett fint och flexibelt 2K polyesterspackel. Detta slipades torrt från P120 i ett par steg upp till P400.

Applicering av grundprimer - i detta fall blev det Hagmans Stålplast Spray Filler 1K. Man ska aldrig någonsin lägga basfärg direkt på spackel! Torrslipning i lämpliga steg från P400 till P800 (slipade aldrig finare då det var nere på tröskellådor jag höll på med och är en track day car men annars kan det vara lämpligt med P1000 våtslipning).
Nu kommer den uppmärksamme läsaren att säga att "Hagmans Stålplast Spray Filler 1K" är ju en typ av sprayspackel och jag sa ju att man aldrig ska lägga basfärg direkt på spackel :-) Stämmer, men denna sprayspackel är akrylbaserat sprutspackel och gjort för att det ska gå att övermåla med basfärger. Detta sprayspackel används även som fyllprimer vilket jag hade det för.

Applicering av 1K basfärg (fick korrekt kulör tillblandad på en bra sprayflaska).
Applicering av 2K klarlack (inköpt på samma ställe som blandade basfärgen för att garantera att de båda produkterna fungerar ihop).

1K basfärg + 2K klarlack är ju såklart för jag har metallic lack.

Försök inte ens köra med 1K klarlack - det håller inte - det är inte värt att avsluta med 1K klarlack om ni tänker på hur mycket tid och pengar som lagts ned på alla tidigare moment!
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg285 st
Postad/Inlagd2019-01-12 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för det utförliga svaret! Jag kollade på Verktygsboden och såg dom hade det jag sökte,så det blir att beställa därifrån nästa vecka! Jag ska försöka hinna städa i garaget så jag kan ta in bilen om ngn vecka.           IP: ...[128.180]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -04
Pris: 12.500:-

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW 535  -86