AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

V70 2.0 startproblem, startar men dör igen

Visad 2.426 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg348st
Postad/Inlagd2019-01-03 18:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW z3 2.2
Volvo s60 2.5t summum
Har en V70 2.0 årsm 1998

För två dagar sedan dog den under körning strax efter att bilen startats. Fick efter några startförsök igång bilen och lyckades köra hem utan problem. När jag prövade att starta den igår startar den men dör på direkten. Samma sak trots många försök, ibland går den 3-4 sek ibland dör den direkten. Det går inte att ge mer gas utan den bluddrar till o dör för snabbt.

Läste på olika forum om liknande problem, det mesta tyder på att antennringen skulle bytas.

Ringde volvo igår o dem fick hem den idag, bytte men fortfarande samma sak. Batteriet är i bra kondition men efter många startförsök så började strömmen sina i batteriet så jag satte det på underhållsladdning och prövade starta efter 1 h. Nu startade den och gick fint i ca 10 sek sen dog den och påföljande startförsök resulterade i att den startar och dör på direkten.

Har lyssnat på bränslepumpen när tändningen slås på och det karakteristiska ljudet från bränslepumpen hörs så jag tror att den är ok.

Vad kan det vara? Varför går den bättre när batteriet har laddats?           IP: ...[241.114]
Annons
Antal inlägg1.069 st
Postad/Inlagd2019-01-03 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Bränslefilter som är gammalt, igensatt och inte bytts. Jag hade en arbetskamrat där verkstan inte bytt bränslefilter, fastän det ingick i servicen. Han fick stopp mitt i en omkörning och fick köra i diket för att inte krocka med mötande bil.           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg10.585 st
Postad/Inlagd2019-01-03 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag rekommendera att man börjar med att ta reda på vad felet är.

Misstänker man problem med bränsletillförseln, kräng dit en bränsletrycksmätare (min B5254S har en Schrader-ventil och det har garanterat din motor också).
På ungefär 10 sekunder vet vi svart på vitt om vi är OK eller NOK inom hela bränsletillförselområdet (bränsletank, bränslepickup, bränslepump, bränslefilter, bränsletrycksregulator med mera).
[LÄNK]

Fanns några felkoder lagrade?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.069 st
Postad/Inlagd2019-01-04 10:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Visst kan man göra en felsökning av hela bränslesystemet. Men det är antagligen väsentligt billigare att köpa ett bränslefilter, byta det och därefter lämna bilen på felsökning om den fortsätter krångla.           IP: ...[123.114]
Antal inlägg22.309 st
Postad/Inlagd2019-01-04 10:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan mycket väl vara bränslepumpen som håller på att ge upp - kan då fungera intermittent.

Hur långt har bilen (bränslepumpen gått)?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.069 st
Postad/Inlagd2019-01-04 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Det kan vara bränslepumpen, men en bra taktik brukar vara att börja med att byta det billigaste. Har man då inte bytt bränslefilter på många tusen mil är det en billig metod att utesluta en trolig felkälla.           IP: ...[123.114]
Antal inlägg10.585 st
Postad/Inlagd2019-01-04 11:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att koppla in en bränsletrycksmätare tar ca 7 sekunder. Att starta upp bilen tar 3 sekunder. På 10 sekunder har du svart på vitt om någon felsökning whatsoever behöver göras på systemet som står för bränsletillförseln (exklusive spridare och styrningen av dessa såklart).

10 sekunder så vet man - jag tycker det låter enkelt, snabbt, smidigt och billigt :-)

Varför är alla så glada för att byta delar på måfå, medans alla hatar att göra en korrekt felsökning och bara byta delen som det är fel på?
Misstolka mig inte, jag står inte här med pekpinne vad folk ska göra och inte göra, jag är egentligen bara nyfiken på hur den mentala inställningen är som gör att man gillar att byta istället för att felsöka. Är det för att skruva är roligare att felsöka? Fullt möjligt, det köper jag isåfall. Jag är mest intresserad av anledningen till detta spridda fenomen :-)

I försvar så är byte av bränslefilter generellt sett en bra sak att göra på en äldre bil, då det antagligen aldrig gjorts och jag anser att det är en service item (och inte en "life time" item), precis som du säger blixten.

Håller med, kör man strategin "byt-delar-efter-de-vanligaste-sökorden-på-sociala-medier" så är det en bra idé att börja med de lite billigare delarna (och delar som ändå borde bytas som en del av service/underhåll men som ofta inte görs). Har i vissa fall faktiskt gjort liknande själv (fast inte som någon förväntad lösning på ett problem utan mer att de där delarna ändåså behövde bytas i rent sevice- och underhållssyfte - och skulle det råka åtgärda problemet så fick det anses som en oplanerad bonus). Speciellt riktigt intermittenta eller kluriga problem kan ibland få denna typ av behandling.

Men! Men ibland kan det baktända. Skulle det visa sig att man måste byta bränslepump/bränsletank pga skit så vill man definitivt byta bränslefilter när man gör detta - dvs det finns en viss (dock liten) risk att man måste byta bränslefiltret två gånger. Så viss försiktighet/eftertanke måste man ändåså ha här...           IP: ...[2.68.12]
Antal inlägg3.641 st
Postad/Inlagd2019-01-04 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bränslepumpsreläet är inte ovanligt på gamla V70, brukar få dom symptom du beskriver.           IP: ...[8.51.48]
Antal inlägg1.069 st
Postad/Inlagd2019-01-04 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Grejen som jag själv ser det, är att de flesta inte har egen apparatur för att mäta trycket i bränslesystemet och beroende på var man lämnar in bilen så kan det bli ganska dyrt med en felsökning. Bilia kanske inte är aktuellt i sammanhanget, debiterar tex 2000 kr i timman. Man kan ibland byta både filter, relä och bränslepump för samma kostnad som endast felsökning kostar på en märkesverkstad (om delarna köps på nätet).           IP: ...[123.114]
Antal inlägg10.585 st
Postad/Inlagd2019-01-04 11:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bränslepumpen är väldigt misstänkt, men det kan vara styrningen av denna istället för själva pumpen. Låter lite som primningen fungerar men inte den kontinuerliga driften - detta är ibland två delvis separata system (men alla motorer och modeller varierar här så här måste man kolla upp hur exakt hur designen är på just den man felsöker på).

EDIT : Angående styrningen av bränslepumpen så kan bränslepumpsreläet (som GE är inne på) ibland ha en stor roll eller ibland en mindre roll. Vissa bränslepumpsreläer är av den absolut enklaste typen (simpelt fyra-stift med en control side och en load side) medans vissa är riktigt avancerade med timers, en hel del solid states och massa annat junk (och de ansvarar då för att utföra en primning).

Men även denna del är enkel att felsöka och snabbt få ett svar inom vilket område man ska felsöka vidare :-)

Enklast är att brygga load side och tvångsköra bränslepumpen.
OBS! Det är lätt att bränna både det ena och det andra (tro mig - kan bli kostsamt) om man gör fel här!

Har tvångskört ett antal bränslepumpar och ser typiskt ut såhär:
Jag kopplar helt enkelt in min pryttel (som har vanlig och fjädrande brytare samt inbyggd säkring) på load side stiftanslutningarna i reläsockeln och sen kör jag!
[LÄNK]

Nu behöver man inte gå så bananas som jag gjort, räcker ju med en kabel och två flatstift i varje ände - men jag ser gärna att man har en säkring på mitten för säkerhets skull - tex denna är praktiskt för detta:
[LÄNK]

Om nu inget skulle hända när man overridar bränslepumpsreläet och tvångskör load side så ska man ju såklart kolla följande:
* har jag +12V på ingående load side terminal
* har jag jord på utgående load side terminal (är bränslepumpen defekt eller om det är problem med jordningen ifrån bränslepumpen så kan du som resultat av detta sakna jord här)
* kolla att "+12V på ingående load side" i reläsockeln kan bära en hyffsad ström (lasta den med en dummy last typ koppla en 55W H1-lampa till +12V load side stiftanslutningen i reläsockeln och känd god jord)
* kolla att "jord på utgående load side" i reläsockeln kan bära hyffsad ström (lasta den som ovan, en 55W ger ungefär 4.5A vilket inte är perfekt men hyffsat), här kopplar du såklart 55W H1-lampan mellan jord load side stiftanslutningen i reläsockeln och en konstant +12V källa somtex batteriets pluspol)           IP: ...[2.21.82]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2019-01-04 17:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW z3 2.2
Volvo s60 2.5t summum
Stort tack för alla tipsen, ni är grymma!!!

V70:n har rullat 24000mil. Vet ej när bränslefiltret är bytt. Har inhandlat bränslefilter sedan tidigare och planerat att byta det nästa vecka i samband med service, typiskt att bilen skulle få dessa problem nu...

Jag kommer testa att byta relä och bränslefilter. Hjälper inte detta blir det bogsering till verkstad och felsökning.           IP: ...[1.38.42]
Antal inlägg1.069 st
Postad/Inlagd2019-01-06 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Nu vet jag inte hur bränslefiltret sitter på din bil, men tänk på att det är tryck i systemet även när motorn är avstängd. När du skruvar upp muttern till bränslefiltret kommer det att spruta en mindre mängd bensin med ganska högt tryck. Linda en trasa om ledningen vid skarven så att du inte får en bränslestråle i tex ögat.           IP: ...[123.114]
Antal inlägg10.585 st
Postad/Inlagd2019-01-06 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror den approachen är en bra balans mellan att försöka byta/felsöka själv och när man ska lämna över till verkstad, acer84.

Men välj verkstad med omorg, jag brukar jämföra verkstad med tandläkare - välj verkstad på samma kriterier du väljer tandläkare.

blixten säger något mycket viktigt, det är tryck kvar LÄNGE i bränslesystemet. Men en trasa räcker som sagt. Men ha ingen värmekälla eller annat i närheten när du gör detta. Bensin som duschas ut är väldigt lättantändligt. Har hört om många som lossat en bränsleslang lite vårdslöst i ett motorutrymme med riktigt heta grenrör och/eller turbo - och tja ni förstår nog vad som hände... Brukar som regel ha en brandsläckare väldigt nära mig när jag arbetar med bensin/bränslesystem.

Angående bränslefilter, det finns motorer som har bränsletrycksregulatorn inbyggd i bränslefiltret.
Exempelvis BMW's M54-motor (som sitter i 330i, 530i och flera andra modeller) har just detta. Det är ett delvis returlöst system vilket betyder att bränsleförsörjningssystemet bara pumpar fram bränsle till motorn, men inget åker tillbaka. Jag vet att flera Volvo-motorer runt denna eran också har ett returlöst bränslesystem, men har dålig koll på exakt var bränsletrycksregulatorn sitter.
För om man byter bränslefilter (ett sådant som har bränsletrycksregulatorn inbyggd) och allt plötsligt fungerar klockrent drar nästan alla slutsatsen att filtret var helt igensatt men troligtvis var det fel på bränsletrycksregulatorn istället. Sådant skapar myter som är svårare att döda Särimner.

IP: ...[.174.25]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-01-06 13:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bra info där Slangen. Var första gången jag läst om att bränsletrycksregulatorn är integrerad i bränslefiltret. På M5 E39 så sitter regulatorn (nr 5 i denna [LÄNK] ) precis vid/på filtret, men själva "regulator huset" (nr 3 i länken) är en separat del, dvs den följer ej med bränslefiltret.           IP: ...[197.202]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2019-01-11 13:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW z3 2.2
Volvo s60 2.5t summum
Liten uppdatering:

Bilen har varit på en mekonomenverkstad för felsökning. Resultat= inga felkoder. De provade att spruta in startgas och fick den till att gå en liten stund men så fort dem slutar med startgasen så dör den. Med andra ord så verkar bränslepumpen fungera, startspärren kan räknas bort. På årsm 99 och framåt satt ett elektroniskt gasspjäll som strulade mkt men det här är en 98 och har således inte det nya systemet. Enligt verkstaden är det troligtvis styrboxen som är fel. Tydligen kan bara ny styrbox installeras och kodas in på volvo verkstaden. Går inte heller att montera dit en begagnad styrbox då dem är kodade till den bil de sitter i. Någon som kan verifiera detta?           IP: ...[.224.74]
Antal inlägg22.309 st
Postad/Inlagd2019-01-11 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har man MÄTT bränsletrycket?

Man kan köra en motor på startgas och luft....det behövs ingen bensin eller diesel för att få den att fungera så länge du sprayar in startgas!

Hoppas du inte betalade för mycket för felsökningen hos Mekonomen...

Mvh
Johan B

Antal inlägg1.017 st
Postad/Inlagd2019-01-11 14:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw i3-17
MB 300 DE -20
X5 45e -Beställd.
+1 vilken felsökning...           IP: ...[.43.130]
Antal inlägg2.766 st
Postad/Inlagd2019-01-11 16:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Acer84, skrev du rätt nu?! "Eftersom motorn går på startgas, fungerar bränslepumpen". Om den slutsatsen kom från verkstaden, är det dags att byta genast! Verkstad, alltså, inte allt det andra. :)

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2019-01-11 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW z3 2.2
Volvo s60 2.5t summum
Lenwib, nej jag skrev fel. Dem startade den med startgas och fick den att gå en stund. Den gick utan startgas, men bara en kort stund. Om det är bränslepumpen som är problemet borde den väl inte starta alls eller bara ge lite soppa och motorn gå ojämnt?

Eftersom verkstadens teori är att det är styrboxen som är problemet så är det inget de kan lösa eftersom det krävs kodning så bilen är inte kvar där. Är dock inte så sugen på att dra upp till Volvo...           IP: ...[.224.74]
Antal inlägg22.309 st
Postad/Inlagd2019-01-11 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...då är vi tillbaka till mitt första inlägg i tråden...

En dålig bränslepump som håller på att ge upp kan fungera intermittent.

Oftast brukar de då starta en kort stund och sedan lägga av.
Felet brukar bli större och större och till slut fungerar pumpen inte alls.

Åter igen: MÄTTE de bränsletrycket?
Mäter man det och motorn går för att sedan stanna, ser man ju då om trycket förändras.

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2019-01-11 17:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om det är styrboxen så är problemet "startspärren" OM man monterar en annan (beg) styrbox. MEN det finns företag som kan programmera bort "startspärren", iaf på BMW från samma tidsera, borde vara möjligt på Voflo med?           IP: ...[197.202]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525d  -05
Pris: 37.500:-

BMW M3  -02
Pris: 175.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10