AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

BMW 750 e65 eller BMW 750 F01?

Visad 3.951 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg6.282 st
Postad/Inlagd2019-01-22 11:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Niko, BMW’s moderna turbosexa med 300hk+ är mer lik en klassisk V8 än man kan tro. I vardagen känns den nog väldigt lik den äldre 367hk sugåttan.

Men om V8 är krav ska man såklart köpa det. Men tänk inte M52B28 som draget i turbosexan.           IP: ...[4.4.136]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-01-22 12:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
332, Nej NCAP gör enbart tester på masstillverkade bilar och 7-serien verkar inte nå upp till den nivån i antal tillverkade bilar för att NCAP ska kunna testa dessa. Det bästa man får utgå ifrån bör vara 5-serien och ser man till 5-serien från 2010 som är samma generation som f01 så har den fått toppbetyg av NCAP dvs. 5 stjärnor. Att 7-serien som är flaggskeppet skulle ha ett lägre betyg förhåller sig därför fullkomligt orimligt då biltillverkarna alltid lägger mest fokus på det dyraste inom sortimentet då det är det dyraste som biltillverkaren utvecklar.

Man kan inte begära något mindre än ren perfektion av bilar som kostar en miljon i grundutförande och det vet BMW om. Sen att BMW ibland leker lite med elden när det kommer till att testa ny teknik som inte testats ordentligt verkar de inte till fullo tagit sig lärdom av.

Det började väl med VANOS-systemet i den uppgraderade V8an i e38 för att sedan övergå till fiberkabeltekniken och det avancerade elsystemet i e65 som nog hittills varit den mest vågade satsningen.

Bilar är ju som bekant individer där vissa kan gå klanderfritt och andra kan ha fel till förbannelse. Där spelar historiken in då det nog är den bästa källan för att kunna se hur en bil har presterat under sin livstid samt hur den är skött. Carfax är ju bra på det viset där man kan se om bilen fått många ombesiktningar eller om den mest tuffat på.

Men som många nämnt i en uppsjö av trådar köper man en 7-serie så behövs en buffert för oväntade fel som kan uppkomma.

Postad/Inlagd2019-01-22 13:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Nog är det klokt att ha en buffert till oförutsedda och ofta dyra reparationer på en sjua.

Men om jag lägger ihop det jag köpte bilen för och det jag lagt på reparationer genom åren jag ägt den kommer den summan ändå inte upp i närheten av vad t ex en lagomt utrustad 5-serie av nyare snitt kostar.

För egen del är det en no-brainer att köpa en i det närmaste fullsmetad lyxkryssare som har några år på nacken istället för att för mer pengar köpa en halvdant utrustad dussinbil. Låt vara att dussinbilen har garantier osv men den blir en i mängden av tjänsteholkar som driver omkring på våra vägar.

Man möter sällan en sjua trots allt. Och även om den biten är en aning löjlig så tycker jag att det är roligt att vara annorlunda, individuell eller knäpp. Välj lämpligt ord som passar på er själva.

Sen är det ju så att i dag finns det många interna delar som finns i både 5 och 7 bilar så jättehemskt behöver det ändå inte bli om nåt pajar.

Köper man en 750 eller en 550 så har dom ju samma maskin så att säga. Är ju inte karossens fel om motorn ger upp :-) Drivlina och chassi är i det närmaste samma grejer. Finns självklart olikheter men på det stora hela tänker jag.

Niklas

Fransosen           IP: ...[130.113]
Antal inlägg1.051 st
Postad/Inlagd2019-01-22 13:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Visst är det mycket som förenar 5- och 7-serie. Det blir dock ibland inte alltid som 7-serie behåller sin naturliga överlägsenhet. Att gå från G11 till G30 innebar kanske lite oväntade förbättringar vilka nu kanske LCI kommer att kompensera. Den senare bör kanske dock helst avnjutas i mörker. Den får dock S-klass att uppfattas nästan som en kompakt sedan vilket kanske också är meningen?

Spännande att se vad kommande Jaguar XJ (EV) har att erbjuda. I den här klassen borde BMW nu ha en EV i utställningshallarna!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg14.554 st
Postad/Inlagd2019-01-22 13:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kommer osvikligt in på en anekdot när jag hämtade min 530xd hos Per Larsson för en tid sedan. In kommer en herre för att hämta ut sin F01 750i som han servat och bytt nåt keylesshandtag på. Notan låg runt 30k vad jag minns. Han bara skrattade och med ett leende:

"Det ska kosta pengar. Annars skulle ju alla köra i dem"

Den är lite den inställningen man ska ha. Annars åker man bara runt och är orolig hela tiden. En ny 520d kostar å andra 5000kr i månaden när den är parkerad i ren värdeminskning. Vad är roligast?

-------
//Lövet           IP: ...[144.157]
Antal inlägg2.266 st
Postad/Inlagd2019-01-22 14:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Vill man alltid ligga i framkant avseende det senaste så måste man ha ett REJÄLT konto för inköp. Kontot för reparationer kan då vara 0 så klart.

Men om man kan leva med att inte alltid ha det senaste och bästa (för en kort stund) så är en sjua en rätt bra kompromiss (nåja) tycker jag.

Måhända har G11 LCI återtagit tronen från G30 avseende latest and greatest men då vi ändå är inne på greatest så anser jag att BMW gjort bort sig totalt med det nya nyllet på sjuan....

Lite som Lövets anekdot visar så tycker jag med. :-) Även om det är surt att pynta 30Ksek för en utökad service så är det inte lika roligt att ha en 520d som rasar 5Ksek varje månad.

Men alla är vi olika och det är tur det. Jag kommer att köra vidare med min 750 så länge den orkar och jag tycker det är "kul" att betala för nöjet. Till vardags kommer jag aldrig (troligen iaf) att köpa en ny BMW utan väljer ett billigare märke som iofs inte är så premium (hmmmmm...hmmmm....) som BMW men som gör det den ska för en betydligt lägre peng.

Och så njuter jag till fullo när jag kör sjuan på sommaren :-)

Niklas

Antal inlägg2.158 st
Postad/Inlagd2019-01-22 14:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 M5
F10 550
Fransosen:

Du väcker bilbytar-djävulen inom än varje gång man läser någon tråd där du har vart och markerat 7-seriens revir :)

Börjar faktiskt bli smått sugen på att ta över klivet till den klubben :)

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//           IP: ...[94.1.82]
Antal inlägg2.266 st
Postad/Inlagd2019-01-22 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
GINO, tack :-)

Du är varmt välkommen!! Vi är för få som håller en sjuas fana högt. Jag sticker inte under stol med att det kan kosta en slant men tycker det är värt det varje gång.

kom igen, just do it :-)

Niklas

Antal inlägg2.158 st
Postad/Inlagd2019-01-22 14:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 M5
F10 550
Om det blir så att jag förlorar kampen mot bilbytar-djävulen vilket jag kommer att kämpa emot :) så länge det går
(för då måste jag avyttra antingen M5:an eller 550´n) så ser jag fram emot dina råd och input av aktuella objekt.

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//           IP: ...[94.1.82]
Antal inlägg1.051 st
Postad/Inlagd2019-01-22 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
GINO: Förstår dig helt och fullt - bara att vänta ut rätt objekt vilket kan ta lite tid.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg2.266 st
Postad/Inlagd2019-01-22 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Gino, självklart kan jag bistå med det jag vet och lärt mig under åren jag kört F02!!!

Nu har du ju riktigt fina bilar som det är så det kan nog vara svårt att lämna dom vidare men man ska visst aldrig säga aldrig :-)

Jag tror att man dessutom måste vara medveten om att en sjua (men för all del även dina bilar) köper man nästan uteslutande med hjärtat och ytterst sällan med hjärnan eller den bättre hälften inkopplad.

Niklas

Fransosen           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg1.051 st
Postad/Inlagd2019-01-22 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om man tar hänsyn till att varje ytterligare cm man har framför sig (ceteris Paribus) ger en bättre livförsäkring ur krocksynpunkt så finns faktiskt plats även för hjärnan när det gäller 7-serien (jfr kritik av SUVar).           IP: ...[123.153]
Antal inlägg114 st
Postad/Inlagd2019-03-20 07:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Grymt fina bilar, har haft en ActiveHybrid7, F04, en ren dröm att köra. Tyvärr så fick jag byta kamkedjor på den förra sommaren och det landade på 80'. Var ju lite surt då man tänker sig att kamkedjor borde räcka bilens livslängd, men, men.

I övrigt så var det verkligen inget att klaga på i reparations-/servicekostnader sedan inköp 2015. Det var en 2010:a och värdeminskningen hade tagits av tidigare ägare, den kostade någonstans mellan 1,3-1,4" ny med den utrustningen :)

Så, har man bara ett "litet" reparations-/servicekonto så kan man rekommendera ett välutrustat exemplar. Varför inte en 760?           IP: ...[1.85.66]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95