AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

BMW 750 e65 eller BMW 750 F01?

Visad 3.954 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2019-01-03 16:18
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW e36 328
Volvo V70 2,5t :(
Hej!

Suget efter en 7-serie har börjat igen.. Tycker att 750 f01 är riktigt snygg men har hört en del negativt om den. Grannen har en BMW 550 från 2010 och han har bytt motor två gånger :(.. Hur kan en motor på en sådan dyr bil redan gå sönder vid 5000 mil? Jag sålde min 740 e38 när den gått 44000 mil aldrig något problem med motorn. Jag har läst om den uppdaterade motorn från 2013 skulle vara bättre men då kostar bilarna nästan 400k vilket är gränsfall vad man vill betala för en bil. Man får ju en fin BMW 750 e65 för runt 120-150k. Har ni någon erfarenhet från bilarna? Vågar man köpa en F01 från 2010 t.ex. eller avråder ni från köp? Grannen nämnde något om att spridarna läckte bensin vilket gjorde så motorn skar.

Tacksam för svar, trött på köra Volvo V70 vill köra 7-serie igen med V8 :)           IP: ...[.156.29]
Antal inlägg2.338 st
Postad/Inlagd2019-01-03 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
760i-10 F01 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Visst spridar problem finns tydligen ja har bytt 2st men de betyder ju inte att de är på alla           IP: ...[.89.186]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-01-04 02:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
BMWs motorproblem/haverier har väl mycket att göra med BMWs serviceprogram där BMW vill att man ska byta olja var 2000 mil till följd av användandet av ''longlife'' oljor.

En motor med högre prestanda eller som överlag är känslig bör ha intensivare oljebyten än 2000 mil. USA har dock haft mer problem generellt sett då deras motoroljor tydligen ska vara av sämre kvalité än det vi kan köpa i Europa.

Har aldrig suttit i eller kört en f01 men har kört en e65. Komfortsäterna i e65 är underbara men utformningen av växelspak, blinkersspak mm samt interiören är minst sagt speciell i sin utformning. Det jag reagerade på var att växellådan växlade väldigt hårt på första och andra växeln och då körde jag en välservad e65 med 15 000 mil på mätaren enligt bilförsäljaren. Definitivt ett minus. En vän till mig har en Lexus LS400 från 1996 som växlar otroligt mjukt. Mjuka växlingar är en del i körkomforten absolut. Vet dock inte hur f01s växellåda är i jämförelse men den ska väl ha en helt annan låda helt ock hållet?

e65 har ju även väldigt avancerad elektronik och många elkomponenter som är känsliga för dåliga batterier. e65 var ju först med att använda fiberkabel för elektroniken men den senare facelift-modellen från 2005 ska väl ha mindre problem över lag.

e65an kändes minst sagt maffig och stabil att köra och den rörde på sig när man tryckte ner gasen. Har gått i precis samma bana och har länge haft ett sug på en 7-serie och det lutar åt e65 för min del då f01 med uppdaterad motor från 2013 fortfarande kostar lite väl mycket.

Jag har dock enbart tänkt ha en e65 som sommarbil. vill man ha en året runt bil kanske man vill lägga lite mer pengar på en fräschare bil.

Tänk bara på att göra en scanning av bilen innan köp oavsett så att du inte köper en bil med en massa dolda problem.

Postad/Inlagd2019-01-07 08:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Har haft bägge och tycker att även om e65 är en härlig bil med underbar komfort så finns det INGEN som helst BMW-känsla i den. Enda anledningen att du vet att du kör en BMW är emblemet i ratten.

En minst sagt egen design, både inne och ute men smak är ju indiviuellt så det finns inget rätt eller fel. Gillar du den så kika närmare på den.

Min F02 vinner enligt mig alla dagar i veckan över min gamla e65.

Alla 50i med N63-maskinen har en risk men jag ska inte värdera hur stor den är. Finns mängder att läsa både här och på nätet. Men jag kan tycka att om man får byta en motor efter 5000 mil kanske kanske kanske det har lite med ens körstil att göra......

Min har gått 20.000 mil och den går fortfarande som en klocka, låt vara att jag fått byta alla spridare men då det inte är unika spridare för just denna motor och BMW har haft problem med sina spridare rent generellt skulle jag inte klandra just denna motorn för detta. Kan även ha att göra med om man kör 95 eller 98 oktan. I staterna har dom haft mycket bekymmer med denna motor men deras soppa är ju riktigt dålig vilket även är orsaken till varför BMW har en recall i USA men inte i EU. Dom har väl koll???

Finns ju även andra maskiner man kan stoppa i en f01/f02. En vän har en 730d och den är ju nästan lika bekväm som min, hans har inte luftfjädring men annars samma. var inget roligt när vi för några år sedan bilade ner till Ringen med våra sjuor. Han tröttnade på att jag behövde tanka så ofta.....

Att köra sjua är nåt utöver det vanliga men man ska nog inte ta dom sista slantarna på kontot för att köpa sig en sådan. Det kostar på, det gör det.

Niklas

Fransosen           IP: ...[130.113]
Antal inlägg622 st
Postad/Inlagd2019-01-07 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Volvo C202 (terrängbil)
Har själv bla en 750i E65 och den motorn verkar väldigt ok. Har en kompis som hade en senare f01a. Han hade strul med motorn, spökströmmar från generatorn. Novation trodde spridare.

Helt klart så verkar det som jakten på utsläpp och förbrukning sätter sina spår, även för BMW.
Har en 750i E38, helt skottsäker motor!

Tror det har med skötsel att göra också, förutom rena konstruktionsmissar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.

Mvh Jocke W
BMW CS #01430           IP: ...[107.105]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-01-07 18:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
Fransosen hur tycker du skillnaden är på växellådorna, ljudsystemen samt komfortsätena i e65 kontra f01?

Postad/Inlagd2019-01-07 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e36 328
Tack för svaren! Kan tilläggas att min granne som äger 550in är 50+ så tvekar på att hans körstil har förstört bilen. Han kanske hade en jäkla otur.. Att äga en 7-serie kostar mycket pengar men de är det värt anser jag. Dock anser jag inte att motorproblem skall finnas på dessa bilar därav jag är osäker. 750 e65 känns bara som ett "säkrare" val, går motorn sönder på en F01 är det ju knappt lönt att byta den men man kanske ska leta efter bilar med utbytta spridare för att vara på den säkra sidan?           IP: ...[.156.29]
Antal inlägg2.268 st
Postad/Inlagd2019-01-07 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Bilkomfort, oj..... Tycker nu så här ett par år senare att växellådorna nog är rätt samma lika men ska låta det vara osagt. Men samtidigt, eftersom det inte finns nåt minne av stora skillnader så kanske det inte är några. Det var ju först med LCI som F01 fick 8-växlar, dvs jag har 6 i min precis som det var i e65:an.

Ljudet är bättre i F02:an men det beror mest på att det var den enklaste sorten i E65 medan F02 har det värsta som fanns att få då. Men milsvidd är inte skillnaden, tycker att bägge duger gott.

Komfortstolarna är mysigare i F02 men igen, nån större skillnad är det inte. Kanske finns det fler eller bättre? inställningsmöjligheter i F02 men tror det var samma faktiskt. Men lite mysigare som sagt, kanske lite mer comfy :-) Den stora skillnaden var eg att e65 hade ventilerade stolar vilket min f02 inte har. Men saknar det absolut inte. Dessutom tycker jag att lädret blir lite fult med alla hålen.

e65 750 har 367 hk och f01 750 har 408 hk, vilket i sig kanske inte är superstor skillnad. Men jag tror att vridet är väsentligare och sen så känns F-serien som lättare och mer livlig. e65 känns sävlig på nåt vis även om den helt visst rör på sig med bra skjuts :-) Men en turbomaskin är ju alltid en turbomaskin.

Niko, motorproblem verkar ju merparten av BMW ha numera :-( är det inte spridare så är det kedjor som går av eller EGR-ventiler som orsakar termiska incidenter på BMW-språk. Så det finns nog ingen garanti att en e65 skulle vara bättre än en F01 egentligen. V8 i e65 har ett vattenrör som går lite märkligt genom blocket som inte heller det är helt trivialt att byta när det börjar läcka. Så alla motorer verkar ha någon akilleshäl tyvärr. Det hänger väl ihop med den ständiga jakten på lägre förbrukningssiffor oavsett om det blir en dyr affär för senare ägare.

Om du tvekar på 750 F01 pga motorn, vilket det trots allt finns visst fog för, kolla på en 740 F01 istället!! Det är en modernare bil med allt vad det innebär och en i min smak MYCKET snyggare design som inte ser lika gammal ut som en e65 ändå gör idag. Men det är ju som sagt en personlig åsikt.

Min första uppsättning spridare höll 19.000 mil och de som kostade runt 40.000kr att byta till har jag bara kört ca 1.000 mil med så jag hoppas ju så klart att dom ska hålla iaf 18.000 mil till. Men med tanke på att jag bara köra 6-700 mil om året så vettefan om jag någonsin kommer få veta hur det ligger till med den biten.... :-D

Jag blev i alla fall själv ÖVERLYCKLIG när den nya ägaren kom och hämtade e65:an som jag trodde jag aldrig skulle bli av med......

Niklas

Fransosen           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-01-07 22:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
Om vi pratar motorproblem för e65 så har ju V8orna haft sina problem med ventiltätningar som kan börja torka så olja kommer in i förbränningen. Ett sådant rep på verkstad är väl minst 30 000kr om inte mer (finns gördetsjälvkit från staterna för 10 000kr + eget jobb) men alla bilar verkar inte få detta problem. Vill även minnas att en O-ring som går till om det är en oljekanal eller liknande också kan börja läka och ge näst intill samma symptom som för ventiltätningarna dock ett mycket mindre och billigare rep.

e65ans kylare och vattenpump är tillverkade i något dåligare plastmaterial så livslängden på dessa är inte som sig bör. Kan hålla länge men pga. materialvalet från BMW (för att jaga vikt) så kan byte bli aktuellt.

Är en klar fördel om man har tillgång till garage och kan skruva lite själv med dessa bilar ifall något skulle hända annars kan det bli dyra driftskostnader.

Service oavsett bil blir ju något dyrare givetvis än en vanlig familjebil då de stora motorerna har stor oljevolym samt fler stift. Vet dock inte om BMW rekommenderar vanliga stift eller platinumstift. Det senare stiftet kostar väl 160kr/st x 8 cylindrar om du inte är sugen på e65ans 12a då vill säga.

f01ans elsystem är som jag förstått det mer problemfritt än e65ans om vi då bortser från motorn. En e65 från 05-08 är vanligtvis ett säkrare kort än en f01 från 09-10 precis som en e38 från 00-01 är ett säkrare kort än en e65 från 02-03 då bilarna som kommer senare i produktionen har mindre barnsjukdomar över lag. Detta är en bra regel för bilar överlag och inte enbart BMW.

Postad/Inlagd2019-01-10 08:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530 2003
Svar till Bilkomfort.

Jag hade en BMW 745 2003 och den växlade hur fint och mjukt som helst med 25000 mil på mätaren. Däremot stol och ratt hade inte åldrats särskilt väl.           IP: ...[.66.140]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-01-10 16:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
BMWägaren.

Min beskrivning av att växellådan ''växlade hårt'' var mer en beskrivning av att man tydligt kunde känna när en växel gick i. Somliga växellådor smyger i växlarna nästan till den grad att man knappt känner ett växelbyte givetvis då vid normal körning.

Hade du eller tidigare ägare av bilen gjort några transmissionsoljebyten eller var växellådan oservad sedan ny?

Postad/Inlagd2019-01-10 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530 2003
Jag minns det som att oljan har bytt någon gång.
Den växlade väldigt mjukt och fint i alla fall.           IP: ...[101.242]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2019-01-11 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e36 328
Tacksam för svar Fransosen! Att 740 skulle vara ett bättre alternativ är möjligt men jag anser att en 7-serie skall ha en v8 då vridet är som dag och natt mot en rak 6a. Kollar på mobile.de dagligen och det verkar som 750in från 2013 tickar ner i pris ganska fort. Avvaktar nog sex månader och följer prisutvecklingen och hämtar nog hem en med den nya motorn.
750 e65 är ju inte alls lika snygg och kommer nog ångra mig om jag köper en sån.

Dock blir man sugen på köpa denna t.ex.
[LÄNK]

Du får den får under 200k vilket är väldigt frestande, men hur länge håller den?           IP: ...[.156.29]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-01-11 18:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ingen för tillfället
Du får inte glömma Niko92 att även 740 i f01 som ligger på 326hk även den är turbomatad och ger nästan lika mycket vrid som 750 e65 som har 367hk. 450Nm mot 490Nm.

Viktskillnaden är visserligen bara 50kg men sen har du ju ökad driftsäkerhet för BMWs raka sexa och billigare service mot BMWs åtta.

Fördelen generellt sätt med bilar med större motorer är väl att de tenderar att vara mer välutrustade vilket gör dem lättare att sälja till de entusiaster som finns på marknaden.

Provkör samtliga modeller och lägg fokus på vad du faktist värdesätter. Komfort, ljudsystem, vrid, motorljud, körglödje etc. Lycka till med köpet!

Postad/Inlagd2019-01-13 13:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Annars kom det ju ut ett antal 740d på Blocket i helgen. Väldigt bra priser tycker jag, men det blir förstås lite andra pengar men är väldigt fina bilar.

Som ex vis denna [LÄNK] kanske går att pruta mera, verkar som att de bara ska bort.

/Anders           IP: ...[201.170]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2019-01-13 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e36 328
Tack för svar bilkomfort!
Det du skriver stämmer men bara tanken att ha en rak 6 ist för v8 stör mig. Men får väl provköra både 740 och 750 och avgöra om det är någon skillnad. Men känner jag mig själv rätt blir det v8 men man vet aldrig.
Ja fina bilar "Med känsla" men anser att betala över 650k för en bil är lite saftigt. Jag har väl satt en gräns på runt 300k men för rätt bil kan man klart betala lite mer. Vill även endast ha bilar som går på bensin :)           IP: ...[.156.29]
Antal inlägg1.051 st
Postad/Inlagd2019-01-14 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Håller med dig helt, hade en 740d vilken vi uppfattade som motormässigt alldeles för primitiv med tanke på prisnivån. Kallstartad hade den tex. en alldeles för rå gång. För motsvarande pengar får man väl nästan en hyfsad G30. Tycker dock bensinsexan räcker gott i 7-serien i de svenska trafikklimatet. V8:or tillför visserligen lite mer bottenvrid, men tillför även flera (vissa dyra) nackdelar.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg427 st
Postad/Inlagd2019-01-14 22:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
@med känsla,

är du tillbaka i BMW träsket? Trodde du tröttnat...

//Tidigare granne           IP: ...[.146.71]
Antal inlägg551 st
Postad/Inlagd2019-01-14 22:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
332: Men du, Den där svarta plastlådan du skruvade bort på din 740d för att
gömma dina tabletter i....ta och skruva tillbaka den så ska du se att både glödstiften börjar värma igen och att du blir mycket redigare om du äter dina tabletter istället för att gömma dem ;)           IP: ...[.121.99]
Antal inlägg5.016 st
Postad/Inlagd2019-01-14 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej men är alltid intresserad :)

/Anders           IP: ...[201.170]
Antal inlägg1.051 st
Postad/Inlagd2019-01-22 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tråden verkar ha stannat av helt efter det konfusoriska pratet om "plastlådor", "tabletter" och "glödstift". Synd då övriga inlägg var sakliga och en bra grund för en diskurs kring 7-seriens olika upplagor samt egenskaper.

Vad jag vet har ingen 7-serie krocktestats opartiskt, men internt inom BMW verkar man har en god dokumentation kring säkerheten, vilken för varje generation, på ett inte så oväntat sätt, visar upp det främsta BMW presterar. Värdesätter man sedan komfort och utrymmen så kan man få mycket för pengarna. Det gäller givetvis att andra redan bekostat den avsevärda värdeminskningen. Väljer man ett exemplar med högt miltal kan ju ett generöst reparationskonto var klokt att ha som reserv.           IP: ...[123.153]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95