AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Hjälp att tolka felkoder 545i V8

Visad 1.441 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg26st
Postad/Inlagd2018-12-30 01:21
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej!

Har följande felkoder:
272C - adaptation bank
272D - adaptation bank 2
2760 - secondary air system
2761 - secondary air system 2

Motorlampan tänds och släcks periodsvis men bilen går för övrigt bra, kör dagligen.
Möjliga problemområden kanske är O2-sensor, MAF-sensor, vakumläcka?

Någon som känner igen detta eller vet var man börjar?

Stort tack på förhand!           IP: ...[131.172]
Annons
Antal inlägg11.037 st
Postad/Inlagd2018-12-30 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa är BMW's interna felkoder (och inte några generiska OBD II felkoder) - eller hur?

För i OBD II standarden så är P27xx om transmission och de är dessutom definerade i decimaltalsystemet (ser att felkoderna ovan är definerade i det hexadecimala talsystemet).



Jag går direkt till slutklämmen : Lämna in bilen till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och erkänt kompetenta inom specialområdet diagnostisering och felsökning (långt ifrån alla verkstäder kan hantera detta område)!

Detta är långt utanför vad ordinarie bilentusisater kan felsöka (både när det gäller felsökning, kompetens och tillgång till information).

Felkoderna är såpass generiska att man inte kan använda eller gå på vad som var orsaken i tidigare fall - det finns på tok för många felkällor för att den metoden ska vara användbra.

Så in med bilen till en erkänt duktig BMW-specialserad diagnostik-specialiserad verkstad så fixar de detta :-)

Se nedanstående info som kuriosa och rolig läsning och en möjlighet att förstå bättre vad verkstaden pratar om när de berättar om vad de åtgärdat på din bil.



=== Vi börjar med 2760 & 2761 ===

De betyder som syns nedan
2760 = Secondary Air System Bank 1
2761 = Secondary Air System Bank 2

Secondary air system är ett system som pumpar in friskluft i avgaserna vid kallstarter som gör att främst HC och CO förbränns och minskar avgasnivåerna innan katalysatorn är uppe i arbetstemperatur och kan ta över - som bieffekt skapas en exoterm reaktion vilket gör att avgaserna blir mycket varmare vilket i sin tur snabbar upp uppvärmninen av katalysatorn.

Systemet består av styrsystem, reläer, luftpump, rör, slangar och vakuum- eller elektriskt styrda reglerventiler samt små distribiutionsrör runt och inuti grenrör och toppar.

Är väl E60 545i vi pratar om här? Och då handlar det rimligtvis om N62-motorn. Det är inte ovanligt att de små rören blir igensatta av sot och annat skräp, All German Auto förklarar detta riktigt bra (och hur jobbigt det är att rengöra detta):
[LÄNK]
[LÄNK]

Men eftersom du har samma felkod på båda banker är det kanske inte detta som är problemet (att de sätts igen ungefär samtidigt på båda banker är ganska osannolikt).

Inte helt ovanligt att reglerventil börjar ge upp, men på en N62 är jag ganska säker på att det är en reglerventil per bank och att båda ger upp ungefär samtidigt är ganska osannolikt.

Troligtvis är det en gemensam komponent mellan bankerna som inte fungerar som den ska, eller inte kan styras som den är tänkt eller andra felkällor.

Dock fullt möjligt att det finns multipla fel, dvs dels på både gemensamma komponenter och kompententer för speccifika banker (troligtvis är det så).



=== Fortsätter med 272C & 272D ===
272C = Additive Adaptation Bank 1- Control Limit Reached
272D = Additive Adaptation Bank 2 - Control Limit Reached

Kort och gott betyder detta att den adaptiva justeringen av luft- och bränsleblandningen (som ska kunna adaptera sig efter långsamma förändringsförlopp som slitage och liknande) har börjat justera och justera och justera och har nu slagit i ett gränsvärde då den har fått justera så mycket att den inte anser det säkert/lämpligt att justera mer.

De generiska OBD-felkoderna kallar dessa adapteringsparametrar för "short term fuel trim" och "long term fuel trim" medans internt hos många motorstyrsystemtillverkare så används andra begrepp som "additive adaptation" och "multiplicative adapation" och andra begrepp som ger lite bättre möjlighet för finjustering av denna adaptering.

Additiva parametrar har som störst inverkan vid tomgång och låga varvtal (logiskt då parametern är additiv i sin natur).

Som nämndes i början så adapterar sig motorstyrsystemet efter långsamma förändringar. Det gör det här genom att lägga till eller dra ifrån en liten mängd bränsle jämfört med originalmappningen (hur mycket och när styrs av dessa adapteringsparametrar).

Problemet med denna felkod är att vi inte vet om denna sattes för att man DROG IFRÅN bränsle eller LADE TILL bränsle. Beroende på vilket det är så är det HELT OLIKA approacher till felsökning och HELT OLIKA komponenter som är the usual suspects.

Eftersom felkoden är satt för båda banker KAN man misstänka att problemet är en gemensam komponent - men ibland är det INTE så!

Så kort och gott alla gemensamma komponenter inklusive all el, reläer, säkringar, kablage, spänningsmatning och jordanslutningar för all motorstyrning och bränsleförsörjningssystemet är misstänkta i nuläget. Det är alltså på tok för många komponenter för att börja gissa och byta på måfå.

Det går inte att säker utesluta, men det är ändå ganska osannolikt, att dessa felkoder är relaterade eller följdfel av de två secondary air system felkoderna. Fast om dessa två additive adaptation felkoder handlar om att motorstyrsystemet drar ifrån bränsle (och slagit i golvet så att säga dvs fullt negativt utslag) så är dessa garanterat inte relaterade med de två secondary air system felkoderna. Verkstaden kan se mycket troligt mycket mer information och kan snabbt göra en del tester för att snabbt kunna dra de rätta slutsatserna om vilka felsökningssteg som är lämpliga att ta.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-09 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag hade liknande fel på min 545 i 04.den hade ryckig tomgång jag bytte sekundär air ventilen men du kanske måste byta båda? Om det är samma fel? Om det är så då är det lättast å plocka bort luftintagets på front äggen för å komma åt           IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-09 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag hade liknande fel på min 545 i 04.den hade ryckig tomgång jag bytte sekundär air ventilen men du kanske måste byta båda? Om det är samma fel? Om det är så då är det lättast å plocka bort luftintagets på front väggen för å komma åt. Ock jag hade annan kod nr. Men sekundär air pump fel på passager sidan           IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg11.037 st
Postad/Inlagd2019-01-09 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är mycket säker det sitter två secondary air injection ventiler, en för varje bank.
Dessutom är det felkoder på båda banker för secondary air injection, vilket indikerar att en gemensam komponent eller delsystem (som tex luftpumpen) inte fungerar som det är tänkt.
Men det kan ju även vara som så att båda ventiler gett upp samtidigt, vilket är lite osannolikt.
Kan lika gärna vara att de där små rören som leder in luften till avgasportarna är igensatta, men lite osannolikt att båda sattes igen ungefär samtidigt.
Men det kan lika gärna vara problem spänningsmatning eller jord pga ärgade kablar/kontakter till luftpumpen, eller trasigt relä eller fel på kablaget/kontakterna för styrningen av reläet, eller en säkring eller...

Men det kan lika gärna vara en kombination av alla dessa fel ovan :-)

Därför är det enklast att lämna in bilen till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och erkänt kompetenta inom specialområdet diagnostisering och felsökning (långt ifrån alla verkstäder kan hantera detta område).
De kopplar tex in en dator med tvåvägskontroller och kan med en knapptryckning slå på luftpumpen och på 5 sekunder har de verifierat om hela detta elektriska/mekaniska systemet fungerar.
Med en annan knapptryckning så öppnar de och stänger de ventilerna och kan känna i avgasrören om det flödar eller inte - så på 10 sekunder kan de veta vilken eller vilka ventiler som öppnar/stänger som de ska.



@Reijo : Vad beskrev du när du skrev "luftintaget på frontväggen"?

Dessa ventiler sitter ju på baksidan av respektive topp, så jag gissar på att man får försöka gräva ned handen mellan toppen och torpedväggen för att komma åt - vilket låter lite knöligt och man får nog arbeta helt i blindo men antagligen fullt görbart.

Menar du kanske menade friskluftintagen på torpedväggen? Ja, då låter det rimligt - kan gissa att man måste riva bort en massa junk där runtomkring för att komma åt dessa ventiler.           IP: ...[76.1.92]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-09 10:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Stämmer du plockar bort filtrera först i motor utrymmen under dem ser du luftintagets till fläkten tror jag de tar du bort så blir det gått om plats å komma åt ventilerna akta klämman bara som sitter fast i ventilen så den inte går sönder den sitter fast som två klor . Jag använde två små mejslar så klorna släppte.           IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-09 10:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
[LÄNK]. Där hittar du lite om hur dessa ventiler sitter klicka på motor bilden sedan bläddra fram sekundärventil           IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg11.037 st
Postad/Inlagd2019-01-11 00:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Reijo : Av ren nyfikenhet - exakt vilken felkod hade du?

Eftersom du hade problem med det sekundära air injection systemet på passagerarsidan så måste felkoden ha varit specifikt för bank 1.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-11 08:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kommer inte ihåg men du kan söka här på forumet jag skrev om det här. Eller sök på felkod secundär ventilen BMW


          IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-11 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
P0491 betyder "Secondary Air Injection System Insufficient Flow - Bank 1" så det är alltså backventilen på högra sidan av motorn du är ute efter.

          IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-11 08:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så heter felkod en jag hade hoppas du kan hitta felet på din

          IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg11.037 st
Postad/Inlagd2019-01-11 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! :-) Tackar!

Det där är en generisk OBD-II felkod, de felkoder som nämns i tråden är interna BMW-felkoder. Så det är inte omöjligt att du hade en av dessa interna BMW-felkoder som nämns i tråden när du hade ditt problem med den där ventilen.

OBD-II felkoder (som är mer generiska/universella) och BMW-felkoder (som är mer detaljerade och helt och hållet BMW-specifika) är två felkodssystem som ligger och kör helt parallellt.
Man kan välja och läsa ut felkoder från det system man vill/kan, men oftast väljer man att läsa ut interna BMW-felkoder för det har möjlighet att ge mer detaljerad information om man kan förstå det (det är mer avsett för dedikerade diagnostikverkstäder som även har en beskrivning av vad felkoden betyder och kriterier för att felkoden ska sättas).


Ett varningens finger i all välmening! Även om man får P0491 behöver inte det betyda att det är fel på backventilen. Den är såklart högt upp på listan över misstänkta, men man kan aldrig säga att det är den som är felet! En felkod säger aldrig vad som är fel, den säger bara vara en tekniker ska börja felsöka.
Det kan vara 10-talet andra saker som kan sätta samma felkod, exempelvis:
* Det kan vara fel på styrsystemet till backventilen (många är vakuumstyrda).
* Röret mellan backventilen och avgasportarna kan vara igensatt - se mina länkar i mitt första inlägg.
* De små kanalerna mellan röret och avgasportarna kan vara igensatta - se mina länkar i mitt första inlägg.
* Plaströret mellan luftpumpen och backventilen kan ha gått sönder/skadats.
* Luftpumpen kan ha gått sönder (normalt sett brukar detta sätta felkoder på båda banker men det är inte alltid motorstyrsystem är logiska eller gör rätt i varje situation - så man kan inte lite på detta till 100%).
* Styrningen av luftpumpen kan ha gått sönder (normalt sett brukar detta sätta felkoder på båda banker men det är inte alltid motorstyrsystem är logiska eller gör rätt i varje situation - så man kan inte lite på detta till 100%).
* Spänning/jord till luftpumpen kan ha gått sönder (normalt sett brukar detta sätta felkoder på båda banker men det är inte alltid motorstyrsystem är logiska eller gör rätt i varje situation - så man kan inte lite på detta till 100%).


Rekommenderar således att lämna in bilen till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och erkänt kompetenta inom specialområdet diagnostisering och felsökning (långt ifrån alla verkstäder kan hantera detta område).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2019-01-11 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Denna kod fick besiktningen fram på min bil å vist du har rätt finns många ställen det kan vara fel på men mitt felkod stämde på ventilen den hade gett av i get annat var sönder eller igensatt

          IP: ...[3.111.6]
Antal inlägg11.037 st
Postad/Inlagd2019-02-12 00:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@nisse852 : Hittade verkstaden vad som orsakade dina felkoder och vad byttes?
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 480.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91
Pris: 85.000:-

BMW Alpina b3  -00
Pris: 149.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen