AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.814

Termostat växellåda 535d

Sida 2 av 2
Hade helt glömt...
Tack för återkopplingen! Hoppas att den nya värmeväxlaren (inklusive termostat) blir långlivad. :)

/Lennart
Ma
1.183
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Toppen med återkoppling p detta lömska problem. Sitter med samma och har följt tråden med intresse.

hur bytte du den tredje termostaten/värmeväxlaren? pris?

Matthias

thekinglives
Mattias: Problemet är ju egentligen inte lömskt, det är ju när folk öppnar
foderluckan utan att veta som det blir förvirring;)
Ma
1.183
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
instämmer i att om allt fungerar borde man inte behöva sätta för luftintaget; där sitter ju även ett sorts spjäll/lucka som öppnar och stänger automatiskt tyckte jag mig se häromdagen. men om inte BMW själva vet om denna termostat blir ju problemet knepigt

@thekinglives eller henrik: gissar att det är denna som avses: Länk

sitter termostaten inne i den så man byter hela växlaren?

Är det knepigt att komma åt, gör man det själv?

Matthias

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Nyfiken. Kan ni förklara hur det fungerar. Hur kommer det sig att både motor och växellåda blir svinkalla när termostaten i växellådevärmeväxlaren öppnar, men både motor och växellåda blir varma när den stänger?

Är det så att termostaten i värmeväxlaren bypassar den vanliga termostaten och skickar ut motorns varma kylarvatten baklänges i den stora kylaren på något sätt eftersom både motor och låda blir kalla???
Ma
1.183
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Svarar mig själv:

Värmeväxlaren ser ut att kosta i häradet 1000:-
Verkar som man byter underifrån, ser ganska enkelt ut enligt TIS

thekinglives
BMW_MAN: Ja precis bypassar om man så vill eller som jag skrev tidigare "kortsluter".

Mattias: har för mig att växlaren kostade runt 2000kr, bytet görs underifrån, var lite trångt och man såg inte vad man gjorde annars ok, man förlorar även ca 1 dl olja till automaten, nya packningar "oringar" är väl ingen lyx att byta heller när man håller på.
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
hej.

Japp man byter underifrån, var trångt på min med aktiv styrning. Jag satte dit en "nissens" värmeväxlare för strax under 1000kr, vill avråda alla ifrån original (hella/BEHR) då dom haft otroliga bekymmer med kvallitén på denna produkten.

Står termostaten öppen till vattnet i värmeväxlaren så tar vattnet en genväg förbi motorns "riktiga" termostat.

priset för att byta den på en oberoende bra bmw verkstad kollade jag med upp och det var 2800kr, endast arbete men då kontrollerar dom oljenivån och fyller på växellådan med samt kylarvattnet.

Vilket måste göras, bytte o-ringar på rören från lådan med när jag ändå hade de loss.

Rekomenderar alla som har värmebekymmer i 535D eller liknande bilar med samma motor att göra operationen med alla termostater.

ma
5
matshknssn
330Ci cabriolet -02
530iA touring -07
325i touring -03
Hej, intressant tråd som jag skulle vilja väcka till liv igen. Har en e61 530i med N53 motorn, automat. Jag har bytt huvudtermostat och automatlådans termostat men har ändå problem med kall kupé och kylartempen kommer bara upp i ca 40 grader (-5 ute)!
Avluftat med INPA och kört 10 mil…

Jag lär väl inte ha någon mer termostat jag missat? Måste jag byta även oljekylen för automatlådan, att det inte räcker att byta den termostaten? Kanske har jag haft otur och fått en eller två dåliga termostater? På tomgång kommer bilen upp i 70-80 grader och ger värme till kupén när kylarvattnet trillar över 60-65 grader.

Ni som pratar om att vattnet ”kortsluter”, var i bilden här sker det?
Länk

Får täcka för kylen tills vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.