Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Tjenare. Enligt carly och inpa så håller min växellåda runt 40c i motorvägsfart, ute temp +1 . Kör jag runt i byn så runt 45c, motorn håller normal temp. Finns det någon termostat i värmeväxlaren till lådan som brukar krångla (stå öppen) ? eller är det normalt och ingenting att bry sig om? Pressar ju inte direkt lådan, bara normal körning. E61 535D lci | |
Hur länge har du kört när du mätt upp tempen? Min 530xd 2008 tar ganska lång tid på sig att komma upp i temp (runt 80 grader). Vi snackar en timmes körning. Som jag förstått det är det vä dock bra att den inte stiger jättefort i temp då det indikerar mindre friktion = mer slirande. Sen Vet jag inte vad för låg temp är... jag märker på vintern när man börjar köra så slirar den ganska mkt första kilometern, har förstått det som att den gör den för att få upp tempen... dock osäker på det? Har inte några egentliga faktabaserade belägg för mitt resonemang om temp, mer min egen logik... så någon som besitter fakta får gärna flika in:) |
|
Hej. Jo det stämmer att alla LCI har ett sådant uppvärmningsbeteende, den slirar dock inte utan den låser bara inte upp konvertern, men det känns ju så. Min temp är oförändrad efter mellan 30 och 60min körning, den stiger liksom inte mera. Den låser upp och växlar som den skall dock och så länge den gör det har jag läst att runt 45+ är perfekt för lådans livslängd.. men läst lite motsatser också.. och framförallt att det eventuellt? Ska sitta en termostat i värmeväxlaren, vet inte om det är till vattnet eller oljan dom menar dock. Funderat på att bygga en egen liten oljekylare med en termostat som öppnar vid 60c, egentligen mest för att jag inte gillar när tillverkarna blandar kölvatten och olja i samma kyl. Vad mäter du med? Tänkte om givaren satt efter oljekylet men det finns nog ingen växellådsoljekylare på 535d |
|
"Funderat på att bygga en egen liten oljekylare med en termostat som öppnar vid 60c, egentligen mest för att jag inte gillar när tillverkarna blandar kölvatten och olja i samma kyl." Är det en bra ide ? Jag fick för mig att värmen kan transporteras i båda riktningarna och inte bara kyla oljan,så om kylvattnet i motorn värms snabbare vid start än i automaten så kan det värma upp oljan i lådan via värmeväxlaren. Men jag kan ha fått det om bakfoten. |
|
Min förra E61 530d Xd (så vitt jag vet samma automatlåda och samma värmeväxlare) hade jag svårt att få upp motortempen vintertid. Jag kollade aldrig växellådans temp men förutsätter att de någorlunda ska följa varandra eftersom växellådans "kyl" är en värmeväxlare där motorvattnet strömmar genom kylaren. Jag bytte huvudtermostaten enligt råd från BMW-verkstaden, men utan någon märkbar förbättring. Då bytte jag även den andra termostaten (EGR?) vilket gjorde en klar förbättring. Dock blev det ändå aldrig helt bra vilket jag förutsätter berodde på att jag inte bytte termostaten till automatlådan. Jag valde i stället att vintertid skärma av en stor del av den inströmmande kylluften, alltså att täcka grill/kylare. Normalt täckte jag ca 75% och vid extrem kyla 95%. Då fick jag snabbt upp rätt drifttemp och fick utmärkt värme i kupén. Man täcker på eget ansvar men aldrig någon enda gång råkade jag ut för hög temp. (Om detta har jag skrivit utförligt i flera andra trådar.) Jag vet inte vad rekommenderad driftstemperatur är på denna ZF automatlåda men erfarenhetsmässigt skulle jag gissa på omkring 80-100°(?). Rent generell vågar man nog säga att transmissioner är konstruerade för att ha högre drifttemp än vad gemene man kanske tror. Utan att veta så förutsätter jag att på en ny bil när allt fungerar som det ska så bör både motor och transmission ligga på omkring 85° (eller den temp som huvudtermostaten har) eftersom det är motorns kylvatten som cirkulerar även i automatlådans värmeväxlare. Konstruktionen med värmeväxlare är väl bl a till för att snabbare värma upp automatlådan vid kallstart och sedan i ett senare skede kyla den om den går alltför varm. I min värld finns det i normala fall ingen som helst anledning att ändra på ZF:s/BMW:s konstruktion och sätta dit någon egen oljekylare. ATF-olja bär väl ha minst 60° innan den fungerar som den ska. En bra ATF-olja fungerar utmärkt upp till åtminstone 110°. Momentant kan den hantera upp till 130° utan problem. Allt under 40-50° brukar räknas som kallstart... Om man orkar googla så går det nog att hitta bra info hos ZF och hos oljeleverantörerna. |
|
Jag mäter med ISTA, osäker på om det är ISTA+ eller ISTAP etc... |
|
Tack för svaren. Finns det verkligen någon termostat till lådan då? Hittar inget på realoem. Sitter ju någon termostat inbyggd i värmeväxlaren men vet inte om den har något med salen att göra? Både min egr och huvudtermostat är utbytta, motorn ligger på normala 88-91c. Förstår då inte varför lådan inte blir varmare än cirka 45 grader.. borde ju vara värmeväxlaren då? Det är väl den enda modulen som reglerar tempen på lådan. Ps jag har googlat i 3 dagar. Jag förstår att oljan borde vara lite varmare, det jag inte förstår är varför den inte är det. |
|
Det var nu länge sedan jag höll på med det där... Men visst måste det finnas en termostat till transmissionskylaren. Kanske någon annan som kan upplysa oss med fakta? Om kylsystemet ligger på ca 88° så borde värmeväxlaren göra att även transmissionen ligger nära denna nivå. Men det beror ju på hur kylsystemet är uppbyggt. Jag skulle testa att skärma av kylluften (helt täckta njurar och täcka större delen nedtill) hålla koll på hur temperaturer på både motor och transmission förändras. Du har rätt i att transmissionen borde ha högre arbetstemp än 45° för att må bra. ................ Min F11 har bara gått drygt 4 000 mil så termostaterna bör fortfarande fungera ok. Men jag väljer ändå att skärma av kylluften vid extrem kyla. Kylsystemet är i första hand prioriterat att klara upp till 40° värme och körning med husvagn uppför alperna. Självfallet kan det då inte fungera precis lika bra vid -25° och lågt belastande drift. |
|
tjena ulf530 ! Funderat lite på det där med att skärma av kylaren framtill men när min vattentemp ligger normalt så borde väl inte detta göra någon skillnad för oljetempen i lådan? Det sitter väl ingen oljekyl framtill så att säga, inte ens inbyggd i vattenkylaren som på många andra bilmodeller. Utan det enda som finns är väl värmeväxlaren, eller sitter den så till så att luft skall strömma genom den också såsom kylaren? (Ska gå ut och kolla nu) Vet att värmeväxlaren sitter under generatorn och att det är en termostat i den, exakt vad termostaten styr vet jag inte men kanske både vatten och olja? Jag hamnade på lite engelska forum och där är det ett par stycken som haft bekymmer med värmeväxlaren, vissa att vattentempen varit låg men också någon som haft problem likt mitt, att tempen blir för låg på automatlådan. Det känns bara som att oljan liksom "bypassas" i värmeväxlaren utan att komma i kontakt med värmen från vattnet? Nu har vi +3c här. |
|
Jag skulle ändå prova med att skärma av kylaren för att se skillnaden och för att testa om både motor och transmission snabbare når driftstemp. Jag har förutsatt att termostaten för transmissionen endast fungerar på vattnet. Men är alls inte säker. Mätte aldrig temp på min transmission och utredde aldrig funktionen på värmeväxlaren och dess termostat, därav saknar jag viktiga fakta. Om jag minns rätt var mitt köldrekord med E61 -34°C. Då täckte jag noga alla luftinsläpp förutom ett hål på ca 5x5 cm precis vid utetemp-givaren. Motorn höll då rätt arbetstemp med utmärkt värme i kupén och rutorna framtill helt fria från is/imma. Men utan att skärma av så hade det inte fungerat ens något så när tillfredsställande. Mitt absoluta köldrekord för någon av mina BMW är -45°C på en 323i -79. Men det är en helt annan historia, inga problem dock. |
|
jag skall prova att täcka kylaren fram. Grejen är ändå att motorn kommer upp i drifttemp väldigt fort skulle jag vilja säga. Förmodligen så flödar kylarvattnet genom värmeväxlaren men växellådsoljan bara "bypassas" , grejen är ju då att jag tycker att växellådan borde nästan bli för varm, typ överhettas pg.a att den inte får någon kylning heller? För kylvattnet skall väl även funka som kylning till lådan om lådan blir för varm.. Men det kanske bara är i extremfall en automatlåda blir för varm, verkar det som.. Känns ju som att den kyls för mycket på något vis. Blir inte riktigt klok. |
|
Jag täckte över typ 80% av kylaren, ner till kylaren för servostyrningen med kartong och gav mig ut på en cirka 9 mil lång runda med blandad körning. Bilen blir 91-95c (endast någon sekund på 95c annars stabilt på runt 91-93. Kan hända att den var mer neråt 88-92c innan jag täckte kylaren Lådan blev nu upp till 85c vid halv-inspirerad stadskörning (50-70% gas efter farthinder osv) och efter typ 6 mil på motorväg med farthållaren på 110 ligger den ganska stabilt på 70-72c . På motorvägen gjorde jag även ett par kickdowns och låt runt 130-150km/h en stund. Det vi kan konstatera är att det blivit mycket bättre och att jag nog skall ha kvar min kartong tills dess att jag vet exakt vart felet ligger. Det är vissa saker jag inte kan förstå, motortempen ligger ungefär samma som innan, kanske 1-2grader högre, lådan blev nästan 40 grader varmare? Kan det vara så att termostaten till vattnet i min värmeväxlare inte velat öppna förens kanske 91c och därmed nästan aldrig värmt upp växellådan? Bara spekulationer just nu, dvs att värmeväxlarens termostat på vattnet funkar, men öppnar för sent. Detta betyder ju isåfall att termostaten till oljan i värmeväxlaren också fungerar på något vis? Själva värmeväxlaren sitter nämligen i höjd med Intercoolern under generatorn och så långt ner täckte jag inte med kartong så luftflödet till värmeväxlaren blev nog ganska oförändrat. Man kan ju spekulera hej vilt men nog måste det vara värmeväxlaren som är kass? |
|
Intressant att skärma av kylaren gjorde så stor skillnad för transmissionen. Ett mycket lyckat prov! Jag har provat att skärma av så många gånger på så många olika fordon under 35 års tid så jag var övertygad att det skulle göra skillnad även i ditt fall. Ditt prov med noggrann tempmätning bekräftar det jag tidigare har sagt och bekräftar varför det blev så mycket bättre även på min förra E61, trots att även jag hade god drittemp på motorn efter bytt båda termostaterna. Men du ska veta att många belackare under årens lopp, så väl på detta forum som i många andra sammanhang,har påstått att det är helt onödigt och tom direkt fel att skärma av en del kylluft. Självfallet måste man ha full koll och eget ansvar när man skärmar av, och vara beredd justera vid varmare väderlek. Har du en ordinarie tempmätare i instrumentpanelen? Jag förutsätter att man får någon tydlig varningssignal om den skulle gå för varm? Men du fick ingen varning vid 95°? Som sagt, jag fick aldrig någon gång för hög temp i min E61. Jag är övertygad att det finns flera på detta forum som skulle kunna delge intressant och faktabaserad info i denna fråga, men de verkar tyvärr inte ha hittat till denna tråden. |
|
Ja verkligen, men varför täckte du kylaren på din e61 även om du hade bra motortemp? eftersom att du inte visste hur varm växellådan var. Jag förstår inte hur täckningen av kylaren kan gjort sån dramatisk skillnad på växellådan när motorn annars höll bra temp, men så är det. Nej 95c är inom normalspannet för en 535D, varning är säkert inte förens 110 någonstans. 88-93 ska vara optimalt. min temp låg hela tiden på runt 91-93 förutom en segdragning i backe då den steg till 95 i någon sekund, men jag kommer ändå dra bort kartongen 10cm och se hur det påverkar växellådstempen. Vore kul om någon här på forumet visste om man kom åt att byta värmeväxlaren smidigt underifrån? Alla andra termostater är ju bytta så det måste vara denna känner jag. Mitt test bekräftar det lite också. |
|
Jag skärmade av främst för att få bättre o snabbare värme i kupén och för att jag vet att det är bra av många orsaker att skärma av vid sträng kyla. T ex så tycker jag att man bör skärma av intercoolern för det är inte bra med minusgrader på insugsluften. Många på detta forum klagade på värmen i E60/61 och jag var inte nöjd med värmen i kupén, trots termostatbyte. Men när jag skärmade av hade jag alltid utmärkt värme. Som sagt, jag har gjort precis samma erfarenhet på många olika bilar under årens lopp. |
|
Tog av kartongen för att plasti-dippa den svart (ser ju för jäkligt ut med en kartong fram) så under tiden gjorde jag ungefär samma resa som igår fast helt utan kartong. Efter ungefär 1.5 mil motorväg är bilen driftvarm, 88c den håller den sig runt 89-92c, dvs ingen eller mycket lite skillnad mot täckt kylare. Växellådan där emot håller sig runt 42-45c med toppnotering på 50c, alltså 28-35c skillnad.. Kartongen sitter ju inte ens i vägen för värmeväxlaren..? Blir inte klok |
|
Hej, Egentligen är jag en ”innocent bystander”, men fångas av utmaningen att förstå. Som Ulf530 skriver, har värmeväxlaren en dubbel funktion, först att värma lådan med motorn och sedan att hålla lådan vid konstant temperatur. Min gamla bil har, så vitt jag vet, ingen extra termostat för att styra lådans temperatur, men motorns kylning kommer även lådan tillgodo. Gott nog för tjugo år sedan. Men all teknik förfinas (och görs därmed också känsligare). Så jag googlade och fann en frustrerad trådskapare här: Länk Därmed är härvarande trådskapares problem knappast löst men förhoppningsvis satt under en klarare belysning. :) /Lennart |
|
hej och tack för länken, jag har läst igenom den två gånger redan under veckan som varit, galet att 5st värmeväxlare går sönder på 2-10 timmar. Jag kommer prova byta värmeväxlaren men inte en original bmw (HELLA/BEHR) utan jag kommer köpa en nissens för halva priset som verkar fungera. |
|
Under årens lopp har jag av erfarenhet lärt mig att det fungerar bra att skärma av en del av kylluften. I början var jag säkert mera nyfiken och skulle gärna vilja veta fakta om hur och varför. Med tiden har jag väl mera bara accepterat att det är som det är och att utfallet faktiskt blir bra, vilket ju är huvudsaken... Man kan ju undra hur många som kör omkring med alltför låg drifttemt på motorn, att den tar för lång tid att bli varm, och får problem med partikelfilter, dålig värme i kupén och mycket annat, t ex onödigt hög bränsleförbrukning. Med denna tråden kan man ju dessutom undra hur många som kör med alltför låg temperatur på sina transmissioner och vilka problem och skador som följer av det..? |
|
thekinglives |
Henrik A: Har haft 535d E61 tidigare, och jag har varit i termostatträsket, Bytte huvudtermostat, agr termostaten flera gånger, Bmw visste inte själva att det fanns en "termostat" värmeväxlare på lådan. Denna värmeväxlare ska se till att oljan snabbare kommer upp i temp, men även hjälpa till att sänka tempen vid behov. När denna går sönder "kortsluter" den oftast på kylvattensidan vilket resulterar att motorn kyls oavsiktligt genom kylaren. I ditt fall tror jag att du genom ULF metoden lyckas höja tempen på i kylaren och på så sätt "styrt" lådan till att bli varmare. Jag tror att om alla komponenter fungerar som tänkt, så finns det ingen anledning att täcka fronten för att nå rätt temperaturer på motor och låda. Däremot skulle jag kunna tänka mig att det blir lite mindre kondens i motorum och sådana fördelar. Ulf: Vore bra om biltillverkaren hade satt "larm" på dessa temperaturer som kunde uppmärksamma föraren på att något är fel. men nu är det ju BMW mastermind vi talar om så:) |
Hej. Vill uppdatera tråden. Märkte att motortempen hadesvårt att stiga över 80c igen. Växellådan låg på runt 39-40 motorväg. (i detta skedet har jag bytt huvud och EGR termostat) Bytte nu växellådskylaren/värmeväxlaren med termostat och nu är mina temps perfekta. Motorn runt 91-95 och lådan på 70-73c på motorvägen. Förmodligen lite högre vid stadskörning. Alles gut. Nu är bilen riktigt varm och go, utan kartong i fronten ;) Så 3st termostater skall bytas, min värmeväxlare hade suttit där sen bilen var ny. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.