AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.282

Köpa M550d eller behålla 535d

Sida 3 av 4
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@Catch_me

Måste gå riktigt fint mot original M550d hade jag heller inte bytt mest om du vill trimma M550d då släpper man verkligen loss M550d som en journalist sa "känns som BMW medvetet strypt diesel M versionen blev för lik M5, med trim släpps all denna potential fram". Inte sett detta men pratade med en som hade en MB C63 och hans vän hade en steg 1 trimmad M550d och han påstod att C63 fick kämpa men var före.

Visa användare
3.968
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja den går riktigt bra. Kan tänka mig att en m550d blir ett monster med optimering. Steg2 gör nog det svårt för en m5
Gu
59
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Kommentar till de uppmätta siffrorna. Det är korrekt att man utgått ifrån växel 7 vid tidtagningen från 60-100 km/h och i de övriga intervallen på högsta växeln. Självklart kan tiden kortas genom nerväxling vilket är brukligt, men genom denna mätning framgår lite av respektive motors kapacitet. För oss som kör mycket på autobahn och uppskattar en hög genomsnitthastighet när trafik/väder tillåter tydliggörs redovisade mätningar motorernas kapacitet. Kraftreserverna är fler i hög hastighet +160 km/h mellan 535d i förhållande till 530d än motsvarande 550d mot 535d, vilket uppmätta tider indikerar på.

Det finns en mängd trimnings-/prestandahöjande möjligheter till de flesta motorer, där förhållandevis modesta bilar/motorer kan omvandlas till likvärdiga eller snabbare än mer prestanda betonade modeller.

Den mätning som jag refererade till avsåg bilar utan trimning där villkoren var jämförbara. Det finns säkert möjligheter att omvandla sin 530d till att bli jämnsnabb med en icke trimmad 550d, men då blir jämförelsegrunderna annorlunda. Det kan kanske för er som trimmar era motorer är mer av intresse hur mycket respektive motor klarar i trimningsgrad. Men det torde alltid föreligga en risk med att optimera motorn till trots att kapacitet finns i grundkonstruktionen.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Gullan718=>

Stämmer absolut inte att de intervallen mätt på högsta växeln har relevans. Finns många roliga jämförelser med prestanda bilar med flera hundra hästar som inte kan kör snabbare än en hundra hk tdi på högsta växeln. Säger inget, elasticitet mäts i mellanväxlar vem gör en omkörning i högsta växeln när det tar 10-15 sek livsfarligt (varför köpa 6 cyl starka dieslar med flera hundra hk om man inte använder dem bättre köpa en 520d då) och verkligen inte bra för motorn/drivlina full gas och segdragning usch. Bilar mår bra av att köras och varvas ur.

Vi får helt enkelt vara överrens om att inte vara överrens 😀

Catch_me =>

Kolla denna film M550d innan och efter trim mött med performance box före och efter trim. Tyvärr kör han inte launch control från stillastående men övriga tider är fina både original och med trim.





Visa användare
3.968
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag är ganska så säker att 550d fixar 0-100 under 5 sek.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Catch_me

Oja, BMW säger 4.7sek F10 och 4.9sek F11 men med launch control. Automaten märker jag är lite seg av starten om inte man kör broms + gas men det är ju inte bra mot hårdvara.

Gu
59
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Svar till, rs_530dX. Det är självklart naturligt att växla ner vid omkörningar förutsatt att hastigheten är så låga som gäller på svenska vägar. På fartfria sträcker på tyska motorvägar, när trafikflödet tillåter där redan marschfarten kanske redan är +160 km/h och du skall accelerera ytterligare är skillnaden i fartökning betydande mellan de olika jämförda motorerna. Det är skälet till mätningarna kring "segdrag" som man gör i en tysk motortidning kan ha relevans.

Det var därför jag skrev att de "större" motorerna kommer mer till sin rätta här och kör man mycket på tyska fartfria motorvägar och gillar använda motorns kapacitet kan det vara ett av skälen till att byta till en starkare motor.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Gullan718 =>

Förstår fortfarande inte, nu nämner du segdragning från ca 150km/h på Autobahn ja (då håller du väl också med att rubriken på tidern som du skrev "Större relevans i vardagen" inte stämmer ;-) ) det håller jag med om men segdragning högsta växeln 80-120, 60-100 från lägsta varvtal nej. Det säger sig själv emot att prata marschfart och över och sedan nämna tider för "svenska" normal intervall helt orelevant för autobahn eller jämförbart. Kan även säga skulle man ens försöka de intervall och på växeln som angavs (hur man nu på en automat ens kan lyckas med det på en acceleration utan att bilen växlar ner, man måste styrt manuellt vilket också är ologiskt) på Autobahn med lastbilar och husvagnar på semester på höger körfält ibland tom mitten så kan det vara förknippas med livsfara när det kommer bilar i +200km/h och farbror blå blir inte heller imponerad vilket gör mig en mer oförstående varför en tysk tidning skulle mäta de intervall har nog aldrig sett det. Kanske gjort med humor som nedan två exempel.

Ett exempel, sett att min bil är lika snabb som en tror det var en 997 i ett svenskt intervall i en högre växel. Vad säger det? Absolut inget, porschen är överlägsen i drivlina och prestanda jämfört med min bil men vi är lika snabba i högsta växel i ett 40km/h intervall som ingen kör på det sätt med den växeln :-)

Annat exempel Top Gear hade för några år sedan ett motsvarnade dragrace, där en dussinbil med minimotor håll jämnt med en prestandabil i hög växel.

En bil skall köras under de normala förutsättningar de är byggda för motor, mjukvara, drivlina, utväxlingar mm mm påverkar. Ytterligheter är inte relvetana, normalfördelningskurvan på den också :-)

Jag kör ca 3000mil årligen och har stor nytta av effekten "större motorn". Omkörningar på landväg blir otroligt mycket säkrare än med en 520d där det inte händer något och ibland är det roligt att leka med "bak och fram keps" förare vid rödljus (0-100 på 5,7sek och Xdrive med automat får många svettigt med) eller en lite längre laglig acceleration. Man märker skillnad även på svenska förhållanden återigen, 68hk kommer du märka skillnad i vanlig körning.

Visa användare
8.427
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När det handlar om automatväxlade bilar så är det väl inte så intressant med segdragning.

Oavsett acceleration från 100/150/200km/h och behovet är maximal fartökning så trycker man väl gasen i botten och sedan håller man till godo med vad man får. Med stark bil är det ju extra roligt att låta den få visa vad den går för. När man som jag kör manuell ligger man ju ibland och segdrar, men visst, behövs extra drag så kuggar jag ner och genast blir det roligare och motorn får jobba som den förtjänar.

Klart märks effektskillnaden mellan 50d och 35d, på samma vis som det märks mellan 35d och 30d.
Gu
59
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Mitt utgångsläge var ifrån ursprunglig frågeställare om att byta från 535d till 550d. Jag har försökt påtala att skillnaden prestandamässigt finns där, men där man inte har samma glädje av den i vardagen här hemma som vid högre hastigheter som i Tyskland. Men det finns naturligtvis många andra skäl än de rent förnuftmässiga till att välja en bil med extra "kapacitet" att använda i vardagen här hemma.

Men jag känner att min dialog inte tillför så mycket mer i ämnet och de tyska biltidningarnas mätningar bygger på tyska förhållanden, med mindre relevans för de som inte tillbringar så mycket tid på de tyska motorvägarna.

IR
74
IR655
2015 F11 530dx GDM Tune 331hk/675nm
Har ni kollat vad en m550d kostar att försäkra!? 😮 Enda sidaorna som visar priser är Trygg-Hansa och Aktsam... +40.000kr för hel! Då bor jag ute på landet med garage osv!
Visa användare
3.968
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja m550d sjukt dyr att försäkra. Hitta sommlägsy 1400kr i mån.
16.357
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
34k för mig på Aktsam i närheten av Sthlm. Garage och villa hjälper föga. Buset hittar sina bilar att stjäla ändå...

-------
//Lövet
IR
74
IR655
2015 F11 530dx GDM Tune 331hk/675nm
Fattar inte, matar jag in en F10 M5 regg nummer så kostar försäkringen 21000/år Hel med IF.

Slår jag in en M550d så kostar hel 52000 hos Aktsam, Mao dom vill inte försäkra bilen 😂
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87


För mig var skillnaden bara en tusenlapp typ i årskostnad för att försäkra en 530xd -14 och en m550d -13. Betalar strax över 10 helår nu för helförsäkring 530xd 1500 mil, 28 år och då bor jag i hus på landet mellan vänern och vättern. Länsförsäkringar Skaraborg..
Någon som provkört M550d G31?

/Anders
le
4
lefthook
F10 530D xDrive - 16
Mini Cooper - 17
Hej

Ny här på autopower men BMW fantast sen långt tillbaka. Tänkte få liv här i tråden istället för att starta en ny. Tycker att det finns många vettiga posts här som touchar på mitt ämne. Jag har en 530D xDrive F10 från 2016 som jag har ägt i några månader. Fullkomligt älskar denna bil men precis som många andra längtar jag efter fler hästkrafter. Har tänkt byta upp mig till en 550D alternativt en 535D. Och det är just här jag inte riktigt kan bestämma mig. Ska man köpa en en 535D och optimera eller ska man hosta upp en 50/100k till och köpa 550D? Såg att försäkringen skenade iväg på 550D vilket för mig är en påverkande faktor. 535D med 299 hk (alltså pre LCI är inget alternativ för mig).

Tacksam för svar

Ps. ”Med känsla”/Anders - Jag har inte kört 550D G30 men jag provkörde en M5 F90 häromdan och jäääääääklar vad det gick undan 😁
Visa användare
3.968
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
530d vs 535d blir ingen extrem kliv när det gäller prestanda OM du inte optimerar 535an förstås.

Jag har haft 525d,535d men suktade efter en M550d hela tiden trots att 535an var optimerad.

M550d lirrar på en annan liga liksom, Var mycket nöjd me min 535d älskade adaptive drive samt AS trodde inte väghållningen kunde bli bättre på en vanlig person bil
Men m550d med aktiva krängningshämmare och styvare styrning och den enorma vridet ihop med 381 diesel hästar får mig inte en sekund att sakna min gamla 535d

le
4
lefthook
F10 530D xDrive - 16
Mini Cooper - 17
Tack för svar @catch_me

Jag letar efter en 550D just nu men utbudet är inte det bästa just nu. Kombi är inte riktigt min grej och det finns inte många sedan tillgängliga (just nu iaf).

Var optimerade du din 535D? Hur länge hade du bilen efter att du optimerade den? Märkte du av några problem?

Jag hade en 520D från 2008 (för ca 4 år sedan) som jag optimerade hos Schmeidmann och det var ingen rolig historia kan jag lova. Första månaderna var det lugnt och bilen gick som en dröm. Den extra kraften var magisk. Men sen började problemen. Ena felkoden efter den andra. Allt ifrån felkoder om EGR ventilen, turbon och spridarna. T.o.m tpms systemet ballade ur. En dag så la den bara av. Därför är jag lite skeptisk till optimering. Dock i mitt huvud så tänker jag att kanske en 3.0 6:a kanske hanterar stressen som en optimering tillför bättre än en 2.0 med 4 cylindrar.

Tacksam för svar
Visa användare
3.968
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag bor i Stockholm och min vän håller på med optimering , han är känd och bor i uppsala.
Han har optimerat att mina diesel bilar sist 535d och den körde jag optimerad 3 år åkte dessutom hela vägen till Antalya /Turkiet med den inga som helst problem och då fick den jobba på Autobahn kan jag säga.

Alla ska ha kombi i Sverige därför mindre utbud när det gäller f10. Kombi faller inte heller riktigt i min smak , kör själv sedan.

Vad har du får budget?

Kör de 5000 mil optimerad på 3 år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.