Sida 2 av 4
|
|
---|---|
Ok ok tråkigt det där. Finns bara en facelift i hela Sverige just nu. F10 alltså | |
Det sägs att den blev bättre från 2013 eller 2014. | |
Vad rasa på din motor? Var det samma fel alla gånger | |
Catch_me, nu har du förmodligen redan gjort ett val men jag var tidigare i liknande sits som dig. Var precis som du sugen på något "nytt", där man hade en 535d 2011 (f11) som man trivdes med. Provkörde M550d, men precis som nämnts i tråden så upplevdes skillnaden som för liten. Slutade med att jag köpte en likadan som innan men då LCI och x-drive som jag då inte hade på 2011:an. Är nöjd:-) En sak som jag inte förlikade mig med M550d var det konstgjorda motorljudet ut från högtalarna. |
|
Får återkomma med det | |
Cv ja jag har börjat titta lite på facelift 535d men mitt krav är aktiv styrning sen vill jag gärna bakhjulsdriven. Känns som att aktiv styrning är ovanlig option på F serien vill minnas att var Anna e60-61 hade det. Fick lära mig att xdrive inte har det. |
|
Precis som dig är jag sugen på en M550d men också kikat på 550i båda blir ju sjukt snabba med trim. F10/F11 maskerar prestanda för väl också M550d med sin trippelturbo konstruktion. M550d skiljer sig visst mot 535d kika lite på seriösa jämförelser på Youtube, du kan se mätarna/instrumentpanelen sida vid sida. M550d F11 original gör ju 0-100 på 4.9 (4.7 F10) rätt mycket snabbare än 535d +skiljer väl 20km/h vid 200km/h från stillastående. Kolla EQ performance trimmad på Youtube en holländsk Youtube kanal som testar bilar än grymmare. Vad gäller 550i, är problem med den motorn. Ofta byte av spridare, tändspolar, tändstift och inte ovanligt med vibrationer från fördelningslåda enligt min duktiga mek.. Finns ett klipp på Youtube när Gustav aka GTboard drar några repor på flygfält 0-100 4.8sek 0-200 16,7sek mätt med performance box. De staterna han får till speciellt en aldrig sett något liknande med xdrive + automat utan launch control, sjukt imponerande. Ser man detta blir man sjukt sugen på en trimmad sådan om original går så bra men synd på tillförlitligheten. |
|
Vem är din duktiga mek? | |
Catcch_me, ja aktiv styrning funkar inte med x-drive. Kan M5 f10 vara ett alternativ? Hursomhelst, ett angeläget I-landsproblem du har:-) Tjena rs_530dX, om du syftar på mitt inlägg gällande min upplevda skillnad så maskerar M550d det lite för bra för att det skulle motivera till ett M550d-köp i mitt fall. Genom att hoppa modellår(2011 rwd -> 2016 xdrive) av 535d så kapades 0-100 tiden med 0,4 sek, på pappret:-) |
|
M5 är absolut ett alternativ men tanken är att det ska vara en 40års present till mig så det är några år kvar :) Jag gillar min skarpt och lär nog behålla den ett tag till verkar det som. |
|
CV => bara som jämförelse årsm 2012, F10 xdrive, 0-100 - 530d = 6,0 sek - 535d = 5,5 sek - M550d = 4,7 sek Alltså större skillnad mellan 535d och M550d, 0,8sek 0-100 är mycket årsm 2016, F10 xdrive, 0-100 - 530d = 5,7 sek - 535d = 5,1 sek - M550d = 4,7 sek Här lika stor skillnad mellan 530d och 535d som mellan 535d och M550d 0,6sek, fortfarande mycket 0-100 Tänk då att skillnaden blir änn större i högre hastigheter det är då effektskillnaden märks eller vid omkörning. Kolla filmen nedan sida vid sida mätare på 520d vs 530d vs 540d vs M550d skiljer 20km/h vid 200km/h mellan M550d och 540d medans det bara skiljer 10km/h mellan 530d och 540d som exempel. Som nämnnt 5 serie maskerar prestandan för bra... |
|
Blev lite hjärnsläpp 🙄😴🤣 på förra ser jag nu, skiljer ju 0.4sek på 2016 årsm. mellan 535d och M550d. | |
Catch_me, haha med det kriteriet så borde jag ha en M5 nu:-) rs_530dX, att det är skillnad är förmodligen ingen nyhet för någon. Där du har argument till att kanske vilja byta från 530d till M550d. Om du gör bytet så kommer du bli nöjd. Modellhoppet blir större och således lättare att motivera för en själv. Dealbreaken som kom fram i tråden var bakhjulsdrivet samt aktivstyrning och M550d saknar båda. M5 uppfyller dessa;-) |
|
Lite kompletterande sifferexercis på uppmätta värden från tyska tidningen "Auto Motor und Sport". Det torde vara relativt sällan som man gör accelerationer från 0-100 km/h och än mindre 0-200 km/h, även om dessa mätningar oftast används som ett värde för visa på prestandaskillnader. Nämnd tidning har följande uppmätta värden: 0-100 km/h: 530d (5,9 sek) - 535d (5,6 sek) - 550d (5,0 sek). 0-200 km/h: 530d (26,4 sek) - 535d (21,9 sek) - 550d (20,1 sek) Större relevans i vardagen torde vara accelerationsökningar. 60-100 km/h: 530d (11,5 sek) - 535d (8,0 sek) - 550d (7,6 sek) 80-120 km/h: 530d (15,2 sek) - 535d (10,6 sek) - 550d (10,0 sek) 100-160 km/h: 530d (20,9 sek) - 535d (16,8 sek) - 550d (14,4 sek) Av ovanstående och från egen erfarenhet efter att provkört 550d i förhållande till egna 535d, är att prestandaskillnaden inte är särskilt stor. Det är större skillnad i jämförelsen mellan 530d och 535d. Min uppfattning är om man vill få en förändring som motiverar ett byte är det tveksamt om det avgörande valet kan grundas på prestandaskillnaden, då den i de flesta fall är relativt liten. Möjligen kan det akustiska ljudet i 550d vara något som attraherar i vardagen i förhållande till 535d. |
|
Ja M5 är ju drömmen men löjligt dyra försäkringar. Min 535d optimerade jag i somras numera så kallade steg 2 och den går magiskt bra. Men visst blir man sugen på annat men tex m550d men just nu är jag nog inte långt efter den med min nuvarande bil. | |
Gullan718 - blir förvånad över antal sekunder för 530d... känns som höga tider? Stämmer säkert, man tycker väl att det går fortare än vad det gör.... vilket i sig ör positivt:) |
|
Skillnaderna mellan 530d i förhållande till 535d och 550d, växer med farten. På svenska vägar och normala körförhållanden är avvikelserna inte så stora till 530d och där denna motor är fullt tillräcklig med marginal. Två respektive tre turbos visar sin betydelse främst när varvtalet ökar och det är främst på de tyska autobahn där dessa bilar kommer till sin "rätta" i förhållande till 530d. |
|
Så rätt skrivet, åkte faktiskt genom Europa med min systers man i somras som har en 530d båda hade precis optimerar bilarna han har enligt uppgift 300hk och min 360hk med steg 1 närmare 200km segar 530d medans 535d bara maler till top fart . |
|
@Gullan718 Hehe jag kör ofta 0-100 den roligaste acceleration + kör Autobahn mellan 5-10 gånger per år. Över 150 märker man om en bil är byggd för prestanda eller inte men som sagt inte varje dag men snabb vill 0-200 är snabb bil.i övrigt. Helt omöjligt att det skiljer under 1 sek det är 68hk skillnad. Förklaringen ligger antagligen att de kört högsta växeln vem gör det? 80-120 mellan 10 till 15 sek lolol ingen trovärdighet i det otrolig seg acceleration man blir ju omkörd av en Fiat tipo + drivlinan mår otroligt dåligt av det. Kan ju inte heller skilja 0.4sek 60-100 när 0-100 skiljer minst 0.4 sek...0-200 på 22sek på 535d känns rimlig. Intervalltiderna är inget att ha/tro på. 80-120 gör en M550d på ca 3.6sek och 100-150 på 6.2sek.vilket är ca de tider jag sett på en 335d trots flera hundra kilos lägre vikt. Talar för att en 535d med extra vikten inte ligger så nära. Återigen 68hk försvinner inte...Sen får man inte glömma mycket som kan påverka acc tider, väderförhållanden, vägen, växeln några tiondelar går snabbt. Har inte kört en M550d måste nog glra det. Men racat en 535d på autobahn och vid de högre farterna sega jag ifrån innan dess ganska jämt. Speglar även mina egna omfattande loggningar med mätutrustning på min bil. @Catch_me En steg 2 trimmad är minst likvärdig en M550d om inte något snabbare trimmade hästar lika till antal brukar vara lite piggare. Vet du effekten på din? |
|
Min ska ligga runt 380hk nu med steg2 kombinationen ihop med bakhjulsdriven/adaptivedrive/ aktivstyrning är sjukt roligt att köra med nääää jag ska fan inte sälja min bil😀 | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.