Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Hej Tänkte kolla lite vad ni mina forums bröder tycker. Har en jätte fin 2011 535d M med massor med utrustning så som navi, komfortstolar,taklucka,kamera ,diselväramre,rattvärme, dsp ljudanläggning,adaptivedrive, aktivstyrning osv. Jag är super nöjd med bilen och den går som en dröm MEN nu fick den förbaskade känbslan igen byta bil! är mycket sugen på en M550d men kan inte riktigt motivera mig till bytet . vill man ha facelift är det närmare 400K som gäller har iof ingen lån på min bil men vet inte heller vad jag skulle kunna få för en väl utrustad bil som har rullat 11300mil. Är det meningslös idè ? | |
Finns inga rationella eller ekonomiska argument i världen utan det är ju enbart för att du vill. Finns pengarna och du är beredd att lägga dem - kör. Tror inte du ångrar dig. ------- //Lövet |
|
Ja så är det ju. var och kollade på två bilar idag båda var fina en facelift och pre den pre har det mesta i utrustning förutom taklucka och saknar 20 M fälgarna den andra lite mindre utrustning och ingen lucka. det tråkiga är att det verkar inte finnas med aktivstyrning i dessa bilar eller har jag fel kan inte hitta med det. båda är import även där e det svårt att hitta s-såldLänk |
|
Länk | |
Ah det funkar inte skicka länken. | |
Aktivstyrning kräver väl elservo? Och xdrive-bilar med 6a har hydraulisk servo... Och där ligger väl även din största tankeutmaning, är du beredd att gå från rwd till xdrive? Om ja så skulle jag tveklöst köra på byte! |
|
Finns väl ingen nackdel med xDrive i stället för rwd, förutom att fördelningslådan kan paja? I övrigt är det ju bara fördelar. Grymt stadig vid gaspådrag i utgång av kurva t.ex. Och ju mer effekt i spisen desto mer nytta av xDrive. :-) Att LCI är tystare och har bättre komfort, var det första jag märkte när jag böt, och så får du Euro 6 rening, vilket kan vara bra. Vad du får för din gamla? 200-220k? |
|
Precis ca 220 hos handlaren. Har inte bråttom kan faktiskt försöka sälja den privat. En BMW utan aktivstyrning är inte aktuellt går det inte att få med AS kan jag lika gärna skippa det. Med andra ord m550d ingen aktivstyrning? Min bil är sjukt stabil med så jag är lite fundersam. Har aldrig haft xdrive själv så vet inte riktigt hur det är förutom frugans gamla x3 men det räknas inte tycker jag. |
|
Men min polare har en 2013 x6 och den här aktivstyrning kanske annorlunda på de? | |
M550d har alltid Euro 6 i motsats till övriga F10/F11. Det är inga problem att hitta en M550d LCI för 250tkr. Finns en F11-14 med 23100mil för 22000euro och en med 11100mil för €29900 i Tyskland. Jag är lite intresserad av en riktigt matad 1ägares pre LCI-13 F10 med 13500mil som har alla tillval utom läderklädd bräda, sidogardiner, keramikknappar, massage och kyla i sätena. Går på €32000 hos en BMWhandlare. Aktiv styrning och parkeringsassistant går inte att få på X-Drive F10/F11. Vill du ha en sv-såld M550d F10 LCI som finns/fanns det 28st (av totalt 1921st). En av dem är världens enda M550d i Pure metal silber! Kan du få 220tkr för din hade jag bytt, bara knappt 100tkr upp till den med 11100mil! /Stephan |
|
Finns 332st M550 reggade i Sverige idag Transportstyrelsen verkar vara inte så lite varierande i hur de reggas M 550D XDRIVE 248 74,7% M550D XDRIVE 70 21,08% M 550 XDRIVE 3 0,9% 550D XDRIVE 2 0,6% M 550 D X-DRIVE 2 0,6% M 550 D XDRIVE 1 0,3% BMW 550D X-DRIVE 1 0,3% BMW M550D XDRIVE 1 0,3% M 550D X-DRIVE 1 0,3% M 550DXDRIVE 1 0,3% M550D X-DRIVE 1 0,3% SAKNAS 1 0,3% ------- //Lövet |
|
Tråkigt att höra om aktivstyrningen. Jag har både aktivstyrning och adaptive drive det är liksom två bilar i ett. Körglädje är enorm i min bil och för mer effekt och lite mer utrustning bet inte om jag riktigt redo för det. | |
740 Nm kräver ju xDrive om man ska kunna utnyttja det massiva vrider på annat än torr varm asfalt. | |
Jag tycker det är för liten skillnad för dig. Vore annat om du var sugen på en 550i och vill ha bensinåtta. Men nu är det en turbosexa mot en ännu starkare turbosexa med samma cylindervolym. Jag tror inte det blir den revolution du hoppas på. | |
Jag har kört både 35d och 50d och min upplevelse är att skillnaden inte är monumental. Visst är 50d vassare och då särskilt i fart (svårt att använda här hemma) men 35d är inte långt efter. Jag tycker överlag att starka dieselmaskiner maskerar sin prestanda väl och den upplevda skillnaden är mindre än den faktiska. En 50d köper i alla fall jag av känslomässiga anledningar och inte av den faktiska skillnaden i prestanda. Hade jag redan haft en 35d så hade det varit svårt att motivera ett byte. | |
Tack för era åsikter. Jag ska nog behålla 535an. 550i hade varit trevligt men dom går ju bara sönder och hitta en fin facelift verka är svårt o man i te ska importera vilket jag inte pallar. | |
Ja, håll dig ifrån 550i bensin. Motorn är inte bra Mycket problem | |
Tycker ändå att det är att generalisera att säga att 550i har en dålig motor. Har en 750i som gått lite över 20k mil. Den har jag iofs fått byta spridarna på men annars går den som ett skott! Det finns 50i med 400 hk (som min) som haft bekymmer med motorerna men främst på den amerikanska marknaden, där dålig bensin och långa oljebytesintervaller verkar vara den största orsaken. Någon enstaka har väl pajat i Europa med men inte så att dom står i varje gathörn med rasad motor. Sen finns det 50i med 450 hk som inte har samma problem. Och här talar vi väl ändå om de som har den nya uppgraderade maskinen som skulle ha 450 hk så att undvika en sån om man vill ha en bensin V8 kanske är dumt när det inte ens är samma maskin? Niklas Fransosen |
|
Min är inne på sin tredje motor och fortfarande problem. Så jag vill varna andra. Man kan läsa spaltmetrar om denna motor på utländska sidor. Här i Sverige är motorn relativt ovanlig vilket då gör att den inte sticker ut så mycket som den bör göra. |
|
APA17 Du har 400hk motorn ? | |
Ja n63 408hk | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.