|
|
---|---|
Håller ni med ni som haft en? | |
Klen provkörning denna gång av Doug. Men man blir ju sugen på att importera en manuell E60 M5. Den blir man ju ganska ensam om och de ständiga kopplingsbytena i SMG lådan slipper man. ------- //Lövet |
|
Fin bil! | |
Är en av de roligaste bilar jag ägt :) hade totalt bekymmersfritt ägande. Min var förvisso en 6000 milare med perfekt historik. Törstigare bil får man dock leta efter 😂 Den gillar bensin! |
|
Återkom när bilen har gått 15-20k mil utifrån hållbarhet på de tekniska lösningar man har valt för bilen i fråga. | |
Skulle aldrig våga äga en som gått över 10000 mil utan bytta lager... | |
Ribban: Löjligt. Om det inte är "vevlagers oljud" så är de högst sannolikt inte så slitna att det har uppstått skador på vevaxeln. Att byta lager är inte blodigt dyrt, typ 20k på en kompetent verkstad, säkert billigare än så om man hittar en mindre men kunnig verkstad. Jag skulle vilja sträcka mig till att oavsett miltal (i vart fall bilar med över 4000 mil) och eventuellt oljud (nåja har man oljud så kan det bli dyyyyrt...) så är ett vevlagersbyte prio ett på dessa maskiner bara för att vara sejf (-are). | |
@Dawwe Håller inte med dig. När oljudet har kommit är det försent. Lösningen är att byta till lager med högre spel för att underlätta passage för oljefilmen. Det är inte inte en permanent lösning. Alla M3 V8:or och M5 V10:or lider av konstruktionsproblem som bygger på dålig design. |
|
Marjan: Det är ju precis det som är slutsatsen av mitt inlägg, att man byter vevlager oavsett. Det kan mycket väl vara som så att vevaxeln är lätt repad trots att det inte finns "oljud", men som du skriver har man oljud då är det i regel för sent för att (endast) byta vevlager... Jag har "läst på" en del om vevlagersproblematiken gällande S65 & S85. En del av problemet ligger i att det är strängt förbjudet att gasa ordentligt innan oljan nått full driftstemp (i ärlighetens namn, hur många första ägare brydde sig om det tror ni?) samt att lagerspelen är mer åt det "tajtare" hållet. Det finns en hel del olika (eftermarknads) lager, vissa är original lager som "coatats" med nåt, vilket gör att lagerspelet blir ändå mindre? Jag har för mig att det är BE Bearings vevlager som hör till de "bästa" Länk ? |
|
Vad är det som är löjligt? Att byta lager? Förstår inte riktigt.. Du skriver ju själv man bör göra de förebyggande. Min åsikt kvarstår, skulle inte våga äga en bil över 10000 mil utan att byta lager. |
|
Löjligt att INTE köpa för att lagrena INTE är bytta. Jag föredrar alltid att göra jobbet själv, då vet man att det blir 100%. Det finns exempel där folk bytt vevlager o endast monterat nya lager, trots att vevaxeln har "spår efter lagerbanorna". Det håller ett tag, ett tag kan i detta fall vara allt mellan 1000 och många tusen mil. Så köper man en modell med S85 så köper man en som inte har oljud, sen byter man vevlager oavsett och hoppas på det bästa. Edit: Initialt skrev du "utan bytta lager", bytta med två "t". Nu skriver du "utan att byta lager". Det är skillnad, för nu kan du tänka dig att byta lager själv :). |
|
Lämnade in min M5 för vevlagerbyte i våras (rullat 8500 mil då). Kopparna hade smugit sig fram på två lager, så det var dags. Bytte även vanos high pressure line i samma veva. Nu kan jag sova som normalt folk igen :D | |
Håller med Dawwe, ingen hysteriskt kostsam manöver att få vevstakslagren bytta. Vad lägger folk ut på bara försäkringen per år? Och yes, man bör ha det i åtanke om man inte har haft bilen sedan ny och vet att den alltid har varmkörts innan gas. Fick mina skal bytta i somras (V8/S65an), knappt 20K. Valde ACL Race med 0.025mm större spel och ARP-625 bultar. Bara bultar kostar väl över 5 lapp så tyckte det var en bra affär. Valde Motor Nord för jobbet, kanonkillar. |
|
The sleepless nights were too much for me. Det är inte bara vevlager, det är:- actuator cogs vanos solenoids SMG issues drinking problem |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.