AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Ledramper, hur bestäms effekten?

Visad 360 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.540st
Postad/Inlagd2018-12-06 22:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Köpte nyligen en Ledramp som var specad till 324W. När jag monterat den så blev jag lite nyfiken på om den verkligen ger vad den lovar så jag mätte upp den. Den drog då ~9A.
Enligt herr Ohm så blir ju inte det några 324W så hur sätts den siffran egentligen?

///BMW - Was sonst!           IP: ...[156.112]
Antal inlägg2.320 st
Postad/Inlagd2018-12-07 09:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
630CS -76 (ägt sedan 1985)
Effekten sätts på det sätt som säljaren anser lämpligt för att få sälja så många som möjligt!

Sällan eller aldrig anges den effekt den drar
Ofta försöker man ange den effekt som motsvarande "vanliga" lampor skulle dra för att lysa lika mycket
Ofta brer man på rejält med "moms" för att produkten skall framstå i så bra dager som möjligt

Kort sagt är inte effektangivelsen till någon större nytta vid valet av produkt.
I och för sig är det mest eBay jag kollar på och har köpt från så hur hederliga svenska säljare gör har jag ingen större erfarenhet av.           IP: ...[.23.220]
Antal inlägg20.964 st
Postad/Inlagd2018-12-07 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borde vara bättre att gå efter t ex. Lumen som den presterar, sedan får man försöka översätta det till vad motsvarande halogen-lampor skulle ge...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.596 st
Postad/Inlagd2018-12-07 09:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vi som är lite äldre kommer ihåg när det var cool att ha en stor bergsprängare på axeln och gå runt och spela musik på.

Då kom tillverkarna på att istället för att ange kontinuerlig effekt i äkta watt så uppfann man termen PMOP (Peak Momentary Output Power) eller (Peak Maximum Output Power).

Alltså, om man typ totalt maxade och överbelastade förstärkare/högtalare på ett labbtest fick man ut den effekten som en spik i 1 sekund innan hela skiten brann upp. :-)

Allt för att det ska verka imponerande, .....

Känns som LED-ramptillverkarna är inne på samma spår nu...           IP: ...[76.1.92]
Antal inlägg1.866 st
Postad/Inlagd2018-12-07 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lumen är ett korrekt sätt att beskriva hur starkt den lyser.
Men inte heller Lumen har någon större praktisk betydelse. Det beskriver endast hur starkt rampen lyser när man mäter/tittar rakt in i rampen.
Detta säger alltså i princip ingenting om hur den fungerar och hur den lyser på vägen!

Jag har gjort många jämförande prov ute i verkligheten och sett flera LED-ramper, och andra lampor, som uppges ha mycket höga Lumen-värden men som i praktiken är helt eller ganska värdelösa när det gäller att fungera som extraljus.

När det gäller LED-ramper så anser jag personligen att det förekommer väldigt mycket "kom o köp konserverad gröt...".           IP: ...[.173.69]
Antal inlägg20.964 st
Postad/Inlagd2018-12-07 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, helst bör man väl få se ett korrekt mätprotokoll där man ser ljusspridning och ljusstyrka för att få en bra bild av hur det fungerar i verkligheten.

Utöver det Ulf530 nämner kan man tillägga att jag har från flera håll fått höra att livslängden på LED-ramper (åtminstone de billigare) är väldigt dålig - de tappar effekt ganska snabbt och dioder slocknar mm.
Men det är väl som vanligt: man får vad man betalar för!

Köper man billigt kina-skräp, får man billigt kina-skräp...

Vill man vara någorlunda säker på att få bra LED-ramper, får man nog handla seriösa märken som t ex. Hella, Osram eller Oledone (se upp för kopior om du köper via näthandlare som inte är officiella säljare av märkena - det förekommer väldigt ofta att det är dåliga kopior!).

Mvh
Johan B

Antal inlägg3.540 st
Postad/Inlagd2018-12-07 10:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag köpte den inte för effekten utan mer för att få ett vettigt hellyse, vilket jag också fick.
Men jag byggde om en reläsockel med grövre kablage just för att rampen var specad till 324W. Såhär i efterhand hade den räckt utan problem omodifierad.

Jag är inne på min tredje ramp på lika många bilar. Ingen har slocknat eller tappat synbar effekt och lyset blir rejält uppdaterat så jag anser det värt det.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[248.232]
Antal inlägg20.964 st
Postad/Inlagd2018-12-07 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många av de ramper jag har sett har en ganska dålig ljusbild med väldigt mycket ljus ganska nära bilen och även ofta väldigt bred ljusbild - vilket i praktiken gör att man bländar sig själv och får dåligt med förlängd siktsträcka.

När man kör i 50 km/h eller mer har man ingen nytta alls av ljuset som är närmast bilen, för även om man ser något som springer upp framför bilen, hinner man ändå inte vare sig bromsa eller svänga...av samma anledning är användning av dimljus löjligt och rent kontraproduktivt när man kör i mörker om det inte är tjock dimma.

När det gäller extraljus, föredrar jag personligen lång/smal ljusbild av den anledningen. Bäst kanske är två lång/smal och en lite bredare extraljusstrålkastare om man ska ha tre av dem (om vi pratar traditionella runda stora extraljus).

Mvh
Johan B

Antal inlägg3.540 st
Postad/Inlagd2018-12-07 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja de lyser ganska mycket nära bilen. Därför brukar jag vinkla de aningen uppåt så den ljusa punkten framför bilen försvinner. Ljuset blir bra mycket skönare då samt att det även upplevs som att jag ser längre bort.

Antal inlägg9.507 st
Postad/Inlagd2018-12-07 18:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är väl ofta de teoretiska watten/lumen som anges av de goda tillverkarna/säljarna :D. Verkliga watt/lumen kan kan vara kanske typ 70%?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg368 st
Postad/Inlagd2018-12-07 21:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F06 640 XD M-Sport -17
Audi Q3 TDI -18
324 W och 9 A, 36 volts batteri du ska ha för den effekten.

Crille           IP: ...[.65.194]
Antal inlägg1.405 st
Postad/Inlagd2018-12-08 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Men - om nu rampen klarar 36V - då drar den inte mer än ~3A...

LED brukar aldrig drivas till max för bättre hållbarhet, livslängd. Seriösa tillverkare anger verklig effekt, andra uppger
"teoretisk" effekt, medans de riktigt oseriösa (gott om dom på Bukten och Alienexpress) t ex uppger 60W, som det hade varit med 5Wattare, men det sitter 3Wattare som drivs med 2W.

Likaså lumen, det totala ljusflödet en ljuskälla kan ge under optimala förhållanden. Det är inte alls samma som man får ut. (En del uppger "operativa lumen".)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[208.132]
Antal inlägg368 st
Postad/Inlagd2018-12-08 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
F06 640 XD M-Sport -17
Audi Q3 TDI -18
P=U x I

Sverige, om en ramp på 324W drar 9A är matematiken enkel. Jag säger inte att rampen klarar av 36V, enbart du behöver 36V för att få 324W på en ramp som drar 9A....

Crille           IP: ...[.65.194]
Antal inlägg109 st
Postad/Inlagd2018-12-08 23:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xD -12 m-sport
De vanligaste dioderna brukar va på 3, 5 eller 10w. Säg att du har en dubbelradig 30” ramp med 50 dioder á 5w alltså 250 teoretiska watt. Dock driver man aldrig dioderna till 100% då de skulle brinna upp relativt fort. De brukar kanske drivas till 60% så då har du bara 150 effektiva watt. Brukar oftast ses på Ali express bland annat när de annonserar ramper med 650w eller liknande.

Sen så är ju optiken viktig också. Många billiga ramper sprider ljuset all världens väg. Så du får lyse på helt fel ställe. Oftast rätt ner i vägen så de bländar dig själv.

Ipf950 är ett grymt led extraljus med på endast 30w som lyser riktigt bra. Då de utnyttjat optiken           IP: ...[4.98.83]
Antal inlägg3.540 st
Postad/InlagdI förrgår 08:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Max_k: Den är säkert kanonbra men 2700 för En lykta?! Det blir i slutändan minst 11 gånger mer än jag gav för rampen.

Antal inlägg109 st
Postad/InlagdI förrgår 23:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
530xD -12 m-sport
JohanE: Haha ja de är inga billiga grejer. De var ingen rekommendation, bara ett exempel på en grym lampa med lite watt.

Köpte en viklight ramer till min bmw. Tror den var 20 eller 22”. Kostade 3500 med fäste och reläsats. Lyser riktigt bra! Har den monterad under regskylten och bländar ingenting i backen. För den har väldigt lite spilljus!           IP: ...[4.98.83]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -97
Pris: 24.000:-

BMW 535  -92
Pris: 45.000:-

BMW 320  -04
Pris: 35.000:-

BMW 740i  -93