AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Felkod:Limited remaning distance of the particulate filter available

Visad 715 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg124st
Postad/Inlagd2018-11-25 19:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
satt och läste ut felkoder på mi Bmw 520d F11 nyss. Läste ur med bluetooth adapter och iphon appen Carly. Då läste jag att på motor fanns en felkod på partikelfiltert.
det stod. Limited remaning distance of the particulate filter available.
Betyder det att mitt partikelfilters dagar är räknade? Bilen har gått 21600 mil.
Någon som känner igen detta, kanske till och med bytt filtret? Vad kostar det om någon vet?
          IP: ...[.109.94]
Antal inlägg15.037 st
Postad/Inlagd2018-11-25 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
Har för mig att filtret först sätter en felkod som i princip innebär att filtret ska kollas upp, inget egentligt fel.

Filtret ska hålla hela bilens livslängd om allt är som det ska med regenereringen.

-------
//Lövet           IP: ...[144.157]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2020-09-08 20:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA-09
Hej!

Av någon anledning har BMW satt en körsträckebegränsning på DPF, trots att funktionen kan vara ok. Det kommer upp ett felmeddelande.
Tills slut blir filtret fullt med aska (om sot, så fungerar inte regenereringen) efter alla regenereringscykler. Det går att får bort askan och filtret blir som nytt. Med diagnostikmjukvara (INSTA t.ex.) kan elektronikboxen (DDE) rekalibreraras/återställas och filtret behandlas som ett nytt igen.

För min del kom en varning om att DPFen har problem (28 400 mil på bilen). Jag demonterade DPFen, tvättade ur det (syrebad m.m.) tills det var helt fullflödande, nollställde kalibreringen och inget mer felmedelande. Bilen går också bättre.
Finns en bra instruktion på Youtube på tvättningen: [LÄNK]
Gäller att vara försiktig, ca 4% saltsyrevätska behövs. Gick åt 11 liter innan DPFen var helt ren. Tog en hel dag.

/KalleXX           IP: ...[.115.76]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-02 22:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Koden kommer normalt vid 25000mil. Oavsett hur igensattfiltret är. Är osäker på om den kanske kommer "dold" vid 20000mil för att sedan plonga och varna i display vid 25000mil.
Men om den kommer tidigt så kan ju filtret vara igensatt.

Om du kör mycket stadstrafik eller korta resor så sätter DPF:en igen fortare.
Om du som jag har/hadde ickefungerande glödstift så regenererar inte bilen och samlar på sig mer sot.

Precis som Kallexx så har jag sett videon i länken ovan men jag blandade citronsyra istället. Ca 2l varmt vatten och ca 1l citronsyra. Sköljde bort värsta sotet med högtrycken först. Annars biter inte syran lika bra. Man kan såklart använda kaustiksoda i vatten för att ta bort sotet, men man måste skölja noggrant innan man går på med syran. Annars reagerar syran på kaustiksoda.

          IP: ...[111.251]
Antal inlägg22.971 st
Postad/Inlagd2020-10-03 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iAT -06 Sonorametallic
Z4 2.5 2003 made in USA
BMWCS 04247
Normalt kan man lura systemet med att fejka ett byte och få nya 25000mil.
Finns det felkoder så funkar det inte att köra en regenerering med dator.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[4.52.49]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-03 09:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Som Hasso skriver så funkar inte Carly till att ta bort felkoden. Man kan tvinga fram en regenerering i Carly, men den verkade inta göra ett dugg i slutändan. Inte heller Autocom kan ta bort felkoden. Måste vara typ ISTA.           IP: ...[111.251]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-03 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Som Hasso skriver så måste felkoden bort innan regenerering och till det funkar inte Carly. Man kan tvinga fram en regenerering i Carly, men den verkade inta göra ett dugg i slutändan. Inte heller Autocom kan nolla intervallet. Måste vara typ ISTA.           IP: ...[111.251]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-03 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Hur redigerar/tar man bort inlägg?           IP: ...[111.251]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-03 09:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Hur redigerar/tar man bort inlägg?           IP: ...[111.251]
Antal inlägg11.162 st
Postad/Inlagd2020-10-03 14:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@pemu : Är man PowerUserPro så kan man redigera sina inlägg i efterhand (använder det ganska ofta faktiskt för att fixa till felaktiga länkar, alltför grova stavfel och liknande).
[LÄNK]

Jag *tror* att en vanlig användare kan redigera sitt inlägg en kort tid efter det postats och sen försvinner det alternativet. Men jag är inte säker på det för att vara ärlig. Men PowerUserPro vet jag fungerar fint iallafall (då jag varit det i många år nu).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.585 st
Postad/Inlagd2020-10-03 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d xdrive -16
Tidigare kunde jag som basmedlem editera mina inlägg en begränsad tid efter att jag skrev originalinlägget, mend et funkar inte numera. Numera får man stå för det man skrev när man klickade på besvara inlägget           IP: ...[153.102]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2020-10-03 23:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -10
Japp, nu "får man stå för det man skriver" och så blir forumet fullt av felaktiga inlägg, dubbelposter och poster i fel tråd etc.
Rätt kass forummotor faktiskt. Finns ju så mycket bättre.
Synd att det bästa svenska forumet för BMW-frågor.inte är mer användarvänligt och dessutom vill ta betalt för att man ska kunnna hålla det snyggt och prydligt med relevant information.

Jag vet att det inte är speciellt konstruktiv kritik, men jag blir lite sur när man vill ta betalt för att låta folk få rätta stavfel etc.           IP: ...[111.251]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14
Pris: 199.000:-

BMW Intressekoll Z4 2,5si  -08
Pris: 180.000:-

BMW 125i  -08
Pris: 99.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen