|
|
---|---|
Tja. Jag har en projekt. E91 320 -06. Vill byta motor till m50b25 . Turbo och etanolkonvertera och reggae med hjälp av sfro. Skulle köpa mappen igår ecumaster classic. Men enligt dom, så kommer inte can-bus lira ihop med m50b25. Det tänkte jag inte på. Har inte så mycket erfarenhet med el. Behöver hjälp/lösningar. Någon som har erfarenhet? Tack | |
![]() 13.055 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant! Fast vetitusan om detta är rätt projekt för en som inte kan el :-) Har dock inte någon direkt erfarenhet av just ett sånt här swap. Men är intresserad och har några frågor. Vad är din plan med original-DME, tänker du låter den sitta kvar och försöka göra det kan kan göra? Ofta brukar det sitta en PT-CAN-buss där moduler som DME och DSC sitter kopplade. Sen finns det alltid en gateway (varierar från modell till modell om denna är i JB, KOMBI (instrumentkluster) eller en dedikerad modul för det) som kopplar ihop PT-CAN-bussen med K-CAN-bussen. Låter man DME sitta kvar (utan att vara inkopplad till någon motor överhuvudtaget) så är det inte omöjligt att saker som CAS/EWS/DME (dvs lås/dörröppning/dörrlåsning/larm och massa annat) kan fungera hyffsat. Även PM (Power Management kan fungera - DME är inblandad i tiotals andra uppgifter än att bara styra motorn numera). Men den kommer nog få tuppjuck när du kör iväg, vet inte hur DSC och DME kommer att reagera (förutom att DSC inte kommer att fungera såklart). Tar man bort DME så måste kan kolla att den modulen inte var den som hade termineringen inbyggd (varje CAN-buss termineras i varje ände av ett 120ohm motstånd om jag minns rätt) - då får man lägga dit det helt enkelt. Men CAS/EWS/DSC/PM och allt annat kommer ju få tuppjuck när DME inte är där. Och säkerligen ett par saker jag inte tänkt på som inte kommer att fungera som det är tänkt. Instrumentklustret måste du ju lösa på något sätt. Frågan är om inte det är enklast att bygga ett eget. Oavsett vad du gör så kommer du troligtvis få en hel del märkliga felkoder och beteenden, beroende hur störande de är så antingen ignorerar du dem eller så måste du lösa dem (vilket kraver erfarenhet av el och inbyggda system). Hade jag varit i samma situation så hade jag rivit ut precis varenda elkabel i hela bilen och bara lagt tillbaka det jag behövde. På E30/E34 är detta inga problem (vet av egen erfarenhet) - men på moderna bilar vet jag inte hur enkelt det blir. Enklast är om man drar ett helt eget elsystem till de funktioner man vill ha - vilket kräver en hel del erfarenhet av el :-) |
Bmw-slangen. Tack för svaret. Man kan inte bli duktig på allt. Därför så söker jag hjälp. Jag tror att jag byter motor i första hand och löser alla problem sen. Blir säkert egen panel. Undrar vad besiktningen säger om alla felkoder som dyker upp. Hoppades på enkelt lösning, men men. Får gå den hårda vägen. |
|
![]() 13.055 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Njae, detta är ingen enkel lösning :-) Men du gör rätt i att försöka ta hjälp av andra - för om det relativt vanliga delar så brukar det alltid finnas någon som gjort något liknande tidigare. Att registrera den som ombyggt fordon (som är enda rimliga vägen för dig) är dessutom mycket dyrare än vad de flesta tror - därför är det ofta endast väldigt speciella ändåmål som det är meningsfullt att göra detta (i de flesta fall är det billigare att köpa modellen med kraftigare motor). Eftersom du gör etanolkonvertering är det som sagt inga problem att montera turbo - men framförallt är det fritt fram att montera valfritt motorstyrsystem (det gäller inte vid all övrig konvertering) - allt förutsatt att den besiktigas som ombyggt fordon via SFRO. Ska själv registrera om min E30 323i till ombyggt fordon om ett år eller två. Du behöver inte bekymra dig om felkoder. När du bygger om till ombyggt så försvinner kravet på elektronisk miljökontroll (som skulle varit orimligt och inte direkt meningsfullt att lagstadga på eftermarknadsmotorstyrsystem). Bilen behöver bara klara av ett helt vanligt avgastest. Jag gissar gränsvärdena tas från donatorbilen där motorn ursprungligen kom ifrån (vilket blir om jag minns rätt CO MAX 0.5, HC MAX 100, CO 2500 MAX 0.3 och LAMBDA mellan 0.96-1.04). Sen kan motorlampan lysa hur mycket den vill (om du inte lyckats lösa det där med instrumentkluster när det är dags för besiktning - vilket du nog måste för hastighetsmätare och dess belysning måste exempelvis fungera) - kommer inte att ge något nedslag överhuvudtaget. Normalt brukar man ju sätta nyare motorer i äldre bilar :-) Men det ska inte vara några problem med själva motorbytet och få just det registrerat som ett ombyggt fordon. Men som vanligt är det cappat på 15kW/100kg så säg en E91 är typiskt 1600kg vilket ger i runda slängar en högsta godkänd effekt på 330 hk. Lite efterjustering efter besiktning så kommer du nog att landa på typ 400 hk (om du maximerar tillåtna gränsvärden). Du kan inte rulla in ditt fordon med en jätteturbo god för 1000hk och spridare som mer liknar vattenkranar och tro att det kommer att bli godkänt :-) Det kluriga blir allt det övriga i bilen. Finns en paragraf som säger : "Ombyggt fordon ska efter ändringen inte ha fått väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper i förhållande till ursprungsutförandet". Så med stor sannolikhet måste system som DSC, SRS uppflippande motorhuvar och eventuellt andra märkliga påhitt fortfarande fungera - dvs varningslamporna lyser när man slår på tändningen och slocknar när du startar motorn. Fast med ett annat instrumentkluster så försvinner ju allt det och du kan ju lägga till och styra precis vilka lampor du vill... Men de lär ju bli misstänksamma vid besiktningen... Har inget sådant in min E30 så har inte ställts inför detta junk ännu... Bara sådana enkla (men kravställda vid besiktning) saker som tuta, vindrutetorkare och varningsblinkers går allt numera genom både en och två moduler och diverse bussar - fungerar förhoppningsvis utan större problem men räkna med lite småtrixande både här och där. Jo, skulle nog gjort likadant. Börja med motorbytet - själva motorbytet ser jag inte som något problem - men självklart har du redan varit i kontakt med SFRO och iallafall inte fått ett big no-no kring just det bytet :-) Egentligen bara att koppla varenda kontakt från motorn och nysta ihop motorhärvan lite snyggt i ett hörn så gott det går (du kommer bli förvånad hur mycket junk det är kopplat kors och tvär) och låta DME vara inkopplad och köra din M50 och dess motorstyrsystem helt standalone och helt parallellt med bilens övriga system (utan någon som helst integration med bilens övriga system). Sen blir det till att lösa resten. Enklast är att lösa det mest kritiska först (det som behövs för besiktning) och sedan ta de övriga om det finns tid/lust/pengar över. Men hell yeah - go for it! Lär ju inte hända något intressant om man inte försöker! Lite nyfiken på vad denna E91'a ska hitta på - är det en daily driver med mycket mer klös i, daily driver men med lite dragracingrepor på helgerna eller kanske lite bankörning? |
Jag har läst sfro boken och har varit i kontakt med sfro. Jag fick reda på det mästa förutom elektronik. Det blev äldre motor pga att m50 är mycket tålig och har mycket potential i fall om nästa ägare vill fortsätta bygga vidare. Du vet själv att nya motorer byggs av aluminium och tål ingenting. Enlig sfro effekten kan bli lite högre ibland och besiktning säger inget om det. Lite skeptiskt angående min turbo gt3582 som är lite för stor för besiktningen men vi får se. Bilen ska byggas till varje dags körning. Kanske prova på Drifting i framtiden. Just nu lättar efter fram bromsar från e91 330. Typ bromsok och hållare. Blir slitsade skivor från ebay och sprut till m50. Får jag rabatt på ecumaster så köper jag den. Väntar på rea. |
|
Vilket bakvagn är bättre att montera på e91? E34 eller e46? | |
![]() 13.055 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, men då har du ändåså ganska bra koll på läget :-) Nejdå, om det är exakt si eller så många hästkrafter är det ingen som bryr sig om - och det är inte vad regelverket vill styra heller. Man vill ha ett enkelt regelverk men som samtidigt hindrar att man kan gatregistrera sin Opel Manta där man hinkat ned en Top Fuel motor men man lovar och svär och säger att den endast ger 143 hästkrafter :-) Om då övriga delar av bilen bara är byggd efter att klara av ett par hundra hästkrafter så är det ju sådant man vill stoppa att "nå ut på gatorna" så att säga. Både för att skydda övriga trafikanter men även för bilägarens bästa när de inte har full koll på läget. Vi som kör banracing gillar aluminium - det är stor viktskillnad jämfört med de där bojsänkena till gjutgjärnsblock :-) Så jag ser framåt med stort leende när en M54B30 hamnar i min E30! 60% effektökning, vridmomentkurva som är mycket mer användbar (om man inte har möjlighet/råd att köpa växellådor med customutväxlingar) men i princip oförändrad vikt! Men samtidigt kommer jag att sakna de gamla M20/M30-motorerna något så vansinnigt - bättre motorer finns inte! Enkla, robusta, simpelt underhåll (olja/tändstift/ventiljustering) och de håller hela livet - en fröjd att arbeta med! Jag kan inte komma på ETT enda specialverktyg som man behöver för dessa - jämför det med en ny motor - fast innan du behöver använda dessa har du drunknat i alla plastdelar du måste ta loss för att ens se var motorn är nånstans - verkligen inget man vill ha i en race / track day bil där man vill ha service- och tillgänglighet för att snabbt och enkelt kunna göra inspektioner, felsökningar, uppdateringar mycket mer frekvent underhåll än på en vanlig bruksbil. Så yes - jag förstår de som väljer M50 :-) Det är det som är det intressanta i diskussioner, alla har olika förutsättningar och mål vilket är därför den typiska frågan "Vilken är den bästa <x>?" alltid har svaret "Det beror på..." :-) Angående bromsskivor så kommer du inte att utnyttja fördelarna av slitsade bromsskivor vid de körscenarios du planerar för - men å andra sidan finns det inte heller några större nackdelar (skulle väl vara att beläggen kan kanske slitas en aningens fortare men det är försumbart) - så hittar du bromsskivor av bra märke typ Brembo, Zimmerman eller liknande och de är slitsade så kör på det - men det ger som sagt ingen prestandaförbättring för den typen av körscenarios - men personligen tycker jag faktiskt det ser snyggt ut då det ger lite karaktär och liv till bromsskivorna men ända sobert - so gor for it! Jag ville bara ge lite allmän "bromsinfo" här, så folk inte springer benen av sig och betalar överdrivet mycket för detta. En av den vanligaste missuppfattningarna är att om man köper slitsade+hålborrade bromsskivor så sitter man som ett frimärke i vindrutan när man bromsar - för sådana bromsskivor sitter ju racingbilar :-) Vad du i däremot även ska införskaffa (eller iallafall överväga) är ett snäpp bättre bromsbelägg som är lite mer temperaturtåliga (det är där den stora vinsten finns). Vanliga belägg börjar kroknar redan vid temperaturer på typ 400 grader C (vilket inte är svårt att nå med en sån tung bil och den effekten kombinerat med lite inspirerad körning) medans snäppet bättre bromsbelägg håller relativt jämn friktion upp till tex 600-700 grader C. Exempel på vanliga belägg "som är ett snäpp bättre än vanliga gatbelägg" är Ferodo DS Performance, Ferodo DS2500, EBC Green, EBC Red, StopTech Sport, Carbotech AX6 mfl. Fast om det är en ren bruksbil med några få enstaka utvarvningar och någon inbromsning på motorvägen så räcker det med vanliga belägg. OBS! Dessa "ett snäpp bättre" belägg är INTE till för att köras på bana med en sådan tung bil och med sådan effekt som du till slut kommer att få. Ska man köra på bana så ska andra (värre) belägg användas. Men nu var inte bankörning på tapeten så det räcker med "ett snäpp bättre" bromsbelägg - se exempel ovan - om det finns behov för det. Och de beläggen fungerar även fint för drifting då belastningen på bromsarna vid drifting är bara en bråkdel av vad det är vid bankörning/trackdays. Angående bakvagn så gissar jag på att ditt primära objective är effekthantering? Svaret på en fråga brukar nästan alltid trilla ut av sig självt om man börjar i andra änden så att säga - dvs fråga sig själv "Vad är det jag vill uppnå, vilka parametrar är fixa och vilka är variabla samt vad är mina gränsvärden?" :-) Så jag gissar att det är effekt du vill kunna kontrollera. Men redan original så har du ju 300hk E91 chassi (335i låg väl däromkring) och sen bygger ju M3 med sina 400hk på liknande struktur (själva grunddesignen ska vara samma om jag minns rätt - jag kan iallafall inte dra mig till minnes att de gjorde om något fundamentalt för att hantera den ökade effekten). Till E90/E91 finns ju numera en växande eftermarknad för diverse chassiuppgraderingar. Kan du köra vidare på vad du redan har så är det absolut det enklaste, billigaste och snabbaste. Diffen löser du nog enklast genom diskussion med generalagenten för Quaife eller liknande leverantörer och motorsportfirmor här i Sverige (tex Schmiedmann) som kan detta så får du vad du behöver och vad du vill ha (räkna med ca 15K-18K beroende på hur mycket du gör själv). Jag tycker ju att det borde finnas en bra grund redan original på E90/E91-chassit. Men å andra sidan har i princip noll erfarenhet av E90/E91-chassit, så finns nog de som trimmat sin E90 335i och borde klurat ut vid det här laget vad som fungerar och inte fungerar - en executive summary av den här Länk tråden hade ju suttit fint :-) |
Kolla med Fekzen.se Han har bra rykte och kan kanske hjälpa dig. Fixade min s62b50 så den funkar i en e30. | |
Tack för bra info. Angående bakvagn. Vad jag har ferståt så är jag är tvungen att byta den. Annars räknas inte bygge som ombyggt fordon och jag kan inte regga om den. |
|
![]() 13.055 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja det där brukar vara en gråzon när det kan räknas som ombyggt. Hade ju varit smidigare om det räckte med att behålla själva bakvagnsbryggan men att man byter ut det mesta av komponenterna. Fast ofta tar man isåfall från motorstarkare modeller inom samma chassikod, och det brukar heller inte räcka till att klassificeras som ombyggt. Nä, här är jag helt tom på info... Fast jag kan ju alltid spekulera lite ostrukturerat baserat på det extremt lilla jag vet om BMW bakvagnar (men är nog inte så värdefullt) :-) Första alternativet, E34, är ju en radikalt annorlunda konstruktion (känd som HA2-designen hos BMW). Osäker hur det förpackningsmässigt ser ut på en E9x, men HA2 har ju coilovers (och tar lite extra plats där uppe). Helt andra infästningspunkter, men det lär antagligen få med vilken annat alternativ som helst... Andra alternativet, E46, är en lite modernare design (känd som HA3-designen hos BMW). Ett steg närmare hur E90 ser ut, men E46 har ju små trailing arms och det kanske kan vara knepigt att få till infästningsmässigt sett (det brukar finnas en hel del bröten under moderna bilar numera). Kanske E39/E60 bakvagnar kan vara intressanta? Designmässigt ganska lika E90. Fast de har coilovers vilket kan vara ett förpackningsproblem. Subramarna är gjorda i aluminiumlegering vilket gör det lite svårare att göra mindre/större modifieringar (vilket antagligen behöver göras vid något tillfälle). |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.